1. Aanleiding tot het besluit
Begin dit jaar
de bouwwerkzaamheden gestart ten behoeve van de nieuwbouw aan de Ooievaarsstraat te Opheusden. Om te zorgen voor een verkeersveilige situatie rondom de bouwwerkzaamheden is het wenselijk de Ooievaarsstraat ter hoogte van de bouwlocaties (tussen gebouw Eltheto en de Reigershof) tijdelijk af te sluiten. Er kan dan een aaneensluitend bouwperceel gemaakt worden.
De rijbaan van de Ooievaarsstraat heeft een breedte van ca. 5.25 meter. Er liggen bouwpercelen aan beide zijden van de Ooievaarstraat. Dit betekent dat bouwvakkers - zonder afsluiting van de weg - steeds de weg moeten oversteken en ook het verkeer op de Ooievaarsstraat te maken krijgt met passerende bouwvakkers.
I.v.m. prefab-elementen dient er met groot materieel gewerkt te worden. De werkzaamheden, aan met name de woonblokken aan de Ooievaarstraat, zullen daardoor grotendeels vanaf de openbare weg verricht moeten worden. Dit komt omdat de diepte van de voortuinen niet toereikend is om hier met groot materieel te gaan staan. Als de weg open blijft, komt ook deze manier van werken de veiligheid niet ten goede.
Het laden en lossen van vrachtwagens dient eveneens op de openbare weg plaats te vinden. Ook dit kan leiden tot onveilige situaties als de weg open blijft.
Met het oog op het verzekeren van de veiligheid op de weg is het daarom wenselijk dat de weg tijdelijk afgesloten wordt, zodat bouwverkeer geen rekening hoeven te houden met passerend verkeer en vice versa. Dit is extra van belang i.v.m. de aanwezigheid van basisscholen in de omgeving.
• Afweging belangen van anderen
In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. De Kroon formuleert als uitzondering op deze regel het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.
Door het afsluiten van de weg, kunnen weggebruikers tijdelijk geen gebruik maken van de weg. Zowel aan de oost- als westzijde van de weg ligt echter binnen ca. 100 meter een weg parallel aan de Ooievaarstraat. Door de grid-structuur van de wijk is er altijd een zeer beperkte omrijdbeweging. Er is bovendien sprake van een tijdelijke situatie, alleen tijdens de bouwwerkzaamheden. De intensiteit van de Ooievaarstraat is zeer beperkt, het gaat om enkele honderden voertuigen per dag (bron: verkeersmodel). Het is geen probleem om dit verkeer op één van de parallel gelegen wegen op te vangen.
Alle panden en parkeerplaatsen aan de Ooievaarstraat bljiven ondanks de tijdelijke afsluiting goed bereikbaar.
Het bovengenoemde verkeersbelangweegt ons inziens niet op tegen een eventuele verdere rij-afstand.
• Verkeerstekens noodzakelijk
De weg zal d.m.v. bouwhekken ter hoogte van het bouwterrein afgesloten worden. Er zullen aan beide zijden van het bouwperceel, ter hoogte van de laatste kruising met de Ooievaar voor de afsluiting, borden L8 geplaatst worden. Voor het plaatsen van dergelijke bebording is geen verkeersbesluit noodzakelijk. Op de hekken wordt markering aangebracht (BB 16 / 17 of 18, al gelang de situatie).
• Verkeersbesluit vereist
Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Op grond van het bepaalde in artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de in artikel 34 van het BABW bedoelde tijdelijke plaatsing van verkeerstekens en het uitvoeren van tijdelijke maatregelen, indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregelen leiden van langere duur zijn dan vier maanden, dan wel zich regelmatig voordoen.
• Uitvoeringsvoorschriften
Er worden geen verkeersborden aangebracht als bedoeld in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens.
De betreffende weg is in beheer bij de gemeente Neder-Betuwe. Op grond van artikel 18 WVW zijn burgemeester en wethouders daarom bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit. Op grond van de Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 en de Ondermandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 is deze bevoegdheid gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer en vervoer van de afdeling Fysieke Pijler.
Er is geen sprake van zonale toepassing.
Er is geen sprake van onderborden.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft op dinsdag 6 januari 2015 het overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover op 6 januari 2015 jl. een positief advies uit.
• Overleg met bevoegd gezag andere wegen
Het verkeersbesluit is niet van invloed op wegen die in het beheer zijn van andere wegbeheerders.
• Horen openbaar lichaam cq. eigenaar
De weg is in beheer en eigendom van de gemeente Neder-Betuwe. Het horen van het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, cq. de eigenaar van de weg is dan ook niet relevant en noodzakelijk.
Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt door middel van een publicatie in de digitale Staatscourant en wel binnen 3 weken na vaststelling van het besluit.
Burgemeester en wethouders nemen op grond van het bovenstaande, het volgende verkeersbesluit:
1. het tijdelijk afsluiten van de Ooievaarsstraat, tussen gebouw Eltheto en de Reigershof; retroreflecterende planken;
2. in verband hiermee wordt op de rijbaan en de trottoirs bouwhekken geplaatst ter hoogte van genoemde gebouwen en voorzien van de benodigde retroreflecterende planken (conform BB16/17 of 18);
3. de afsluiting geldt uitsluitend tijdens de bouwwerkzaamheden van de geplande woningen aan de Ooievaarsstraat.
Een afschrift van het besluit wordt gestuurd naar:
Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid
t.a.v. G. Berends (wijkagent)
Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid
10. Mogelijkheid bezwaar en beroep
U kunt tegen dit besluit schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, Postbus 20, 4043 ZG OPHEUSDEN. U moet het bezwaarschrift op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na verzending van deze brief indienen. Vermeldt u duidelijk dat het om een bezwaarschrift gaat.
11. Voorlopige voorziening
Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u, ingeval van spoedeisend belang, de rechter vragen het besluit op te schorten of een voorlopige maatregel te treffen. Adres: Voorzieningenrechter te Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
Opheusden, 6 januari 2015
namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,
beleidsmedewerker verkeer en vervoer