Herinrichting openbaar gebied rondom brede school Coevering
Logo Geldrop-Mierlo
 
Het College van Burgemeester en wethouders van Geldrop-Mierlo
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Aanleiding
 
Vanaf begin 2014 is er in de wijk Coevering een nieuwe brede school gebouwd. Deze nieuwe school komt in de plaats van de twee bestaande scholen. De kinderen van beide scholen gaan dit voorjaar over naar de nieuwe brede school en krijgen daar les. Vanaf dat moment worden de twee oude scholen gesloopt en kan de herinrichting van het openbaar gebied rondom de brede school van start gaan.
 
 
 
Hiervoor is een herinrichtingsplan opgesteld, dat inmiddels ook een inspraaktraject heeft doorlopen. Het definitieve inrichtingsplan is op 20 januari jl. vastgesteld. Realisatie van het herinrichtingsplan behelst ook een aantal verkeerskundige maatregelen.
 
 
Huidige verkeersituatie
 
 
De twee bestaande scholen liggen in een gezamenlijke scholenstrook midden in de woonwijk Coevering. Aan de noordzijde liggen een vijftal woonstraten, Joris van Spilbergenstraat, Abel Tasmanstraat, Amundsenstraat, Baffinstraat en de Beringstraat haaks op de scholenstrook, waarbij alleen de Amundsenstraat deels hiervan in het verlengde ligt. Aan de zuidzijde liggen de woonstraten John Davistraat, John Franklinstraat, Vaso da Gamastraat, Vespuccistraat en de Hudsonstraat haaks op de scholenstrook. Wel zijn de straten met een U-bocht aan elkaar verbonden. Duidelijk is wel dat de huidige ontsluiting van de scholenstrook verkeerskundig gezien verre van ideaal is.
 
Voor auto’s is er in de directe omgeving van beide scholen beperkt parkeergelegenheid. De omliggende woonstraten worden hierdoor veel gebruikt door ouders, die op deze wijze hun kinderen bij de school afzetten. Dit zorgt voor overlast in deze woonstraten. De fietsers en voetgangers maken nu veelal gebruik van dezelfde ontsluiting, wat de nodige conflictsituaties met zich meebrengt.
 
Gewenste verkeersituatie
De herinrichting van het openbaar gebied biedt mogelijkheden om de ontsluiting van de nieuwe brede school sterk te verbeteren. Ook kunnen de andere weggebruikers, zoals de fietsers en de voetgangers voldoende ruimte krijgen.
 
Nieuwe parkeergelegenheid
Direct naast de bestaande parkeerplaats, waar veertien auto’s konden worden geparkeerd, wordt een nieuwe parkeerplaats gerealiseerd. Dit ligt ten westen van de nieuwe brede school. In totaal worden hier 46 nieuwe parkeerplaatsen aangelegd. De parkeergelegenheid is bereikbaar zowel aan de zuidzijde (via de John Franklinstraat en John Davisstraat) als via de noordzijde (via de Joris van Spilbergenstraat en via de Columbusstraat).
 
Oversteken parkeerterrein
Het is ook mogelijk om via het parkeerterrein van de zuidzijde van de scholenstrook naar de noordzijde van de scholenstrook te rijden. Uit het oogpunt van de vrijheid van het verkeer achten wij dit wenselijk. Wel dient hiervoor ook een voetpad te worden overgestoken. Via een verhoging in het wegdek en het aanbrengen van een zebrapad wordt geregeld dat dit voldoende veilig blijft.
 
Fietspad
Bijna geheel rondom de nieuwe brede school wordt een fietspad aangelegd. Dit is een verplicht fietspad en is in twee rijrichtingen berijdbaar. Het fietspad wordt ter hoogte van de Joris van Spilbergenstraat op het bestaande fietspad aangesloten. Hierbij wordt ter hoogte van de kruising met de weg een verhoging in het wegdek aangebracht. Ook worden er haaientanden aangebracht om aan te geven dat de fietsers voorrang hebben. Ter hoogte van de Abel Tasmanstraat, de Baffinstraat, de Beringstraat, de Hudsonstraat, de Vespuccistraat, de Vasco da Gamastraat en de John Franklinstraat komen aansluitingen op de bestaande wegstructuur. Bij al deze aansluitingen dient het fietsverkeer voorrang te verlenen aan het verkeer op de weg.
 
Daarnaast worden er bij de drie verschillende ingangen van de brede school zebrapaden op het fietspad aangebracht, zodat voetgangers vanuit de wijken voorrang hebben ten opzichte van het fietsverkeer.
 
Voorzieningen voor voetgangers
Ook voor voetgangers worden speciale paden aangelegd, waarbij er bij kruisingen met de weg of het fietspad zebrapaden worden aangebracht. Hiermee wordt aangegeven dat de voetgangers voorrang hebben. Zij zijn een kwetsbare doelgroep, zeker in een schoolomgeving.
 
 
 
 
Juridisch kader
 
Op basis van artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.
 
 
Afstemming politie
 
De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft d.d. 16 februari 2015 afstemming plaatsgevonden met de politie. Zij hebben aangegeven dat de voorgestelde maatregelen en de herinrichting een positieve bijdrage zullen leveren aan de veiligheid op de weg en de bescherming van de weggebruikers.
 
 
Overleg
 
Gelet op de verwevenheid van het openbaar gebied met de school omgeving is de bebordingstekening teruggekoppeld met de betrokken partners van de Brede School. Dit heeft niet tot wijzigingen in de bebordingstekening geleid.
 
 
 
Dit verkeersbesluit is op 3 maart 2015 genomen met het oog op een goede doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. Op 11 maart 2015 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.
 
 
Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Verkeersbesluit verkeersmaatregelen inrichting openbare ruimte brede school Coevering (tekeningnummer VKB2015-03)’ d.d. 5 februari 2015.
 
 
 
 
Motivering / Belangenafweging
 
Motivering wegenverkeerswet
 
In artikel 21 van het BABW zijn voorschriften opgenomen omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
 
 
Doelstelling
 
Via de herinrichting worden de drie groepen weggebruikers, auto’s, fietsen en voetgangers zoveel mogelijk van elkaar gescheiden. Hierdoor wordt het aantal potentiёle conflictsituaties in deze schoolomgeving fors teruggebracht. Dit houdt in dat veiligheid op de weg beter wordt verzekerd en dat de weggebruikers beter worden beschermd.
 
 
Daarnaast wordt via de aan te leggen oversteek (op de parkeerplaats) een verbinding gelegd tussen de zuid- en noordzijde van de scholenstrook. Dit bevordert de vrijheid van verkeer, die voorheen in deze strook behoorlijk was beperkt.
 
 
Belangenafweging
 
Bij de invulling van het openbaar gebied is aan de voetgangers het grootste belang gehecht. Zij hebben in alle situaties voorrang ten opzichte van het fiets- en autoverkeer. Het fietsverkeer heeft alleen voorrang ten opzichte van de auto’s bij de aansluiting op het doorgaande fietspad (noordwestzijde). Elders moet het fietsverkeer, bij het verlaten van het fietspad, voorrang verlenen aan het reguliere wegverkeer. Dit wordt wenselijk geacht, ook gelet op de vele vrij onoverzichtelijke U-bochten in de wijk.
 
 
 
BESLUIT
(Bebordingsplan)
Het vorenstaande houdt in dat onderstaande verkeerstekens en onderborden geplaatst dan wel verwijderd worden op de volgende locaties (conform de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Verkeersbesluit verkeersmaatregelen inrichting openbare ruimte brede school Coevering (tekeningnummer VKB2015-03)’:
  • 1.
    Het tweemaal plaatsen van de borden model L02f en B06 met het onderbord ‘OB503OB02’ alsmede het aanbrengen van een ‘zebra-belijning’ bij de voetgangeroversteekplaats in de Columbusstraat om aan te geven dat er sprake is van een voetgangersoversteekplaats, waarbij het wegverkeer voorrang moet verlenen aan voetgangers en waarbij er ook sprake is van fietsverkeer in twee rijrichtingen;
  • 2.
    Het tweemaal plaatsen van het bord model G11 met het onderbord ‘OB505’ na het oversteken van de voetgangersoversteekplaats in de Columbusstraat om aan te geven dat er sprake is van een verplicht fietspad in twee rijrichtingen;
  • 3.
    Het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep aan de noordzijde van de Columbustraat voor de voetgangersoversteekplaats om aan te geven dat er niet langs de weg geparkeerd mag worden, zodat er voldoende zicht is op de voetgangersoversteekplaats;
  • 4.
    Het tweemaal plaatsen van een bord model B06 met het onderbord ‘OB503OB02’ alsmede het aanbrengen van haaientanden ter hoogte van de kruising van het fietspad met de toegangsweg naar het parkeerterrein (komende vanuit de Columbusstraat) om aan te geven dat het fietsverkeer uit beide richtingen voorrang heeft ten opzichte van het wegverkeer;
  • 5.
    Het tweemaal aanbrengen van het bord model L02 alsmede het aanbrengen van ‘zebra-belijning’ bij de voetgangersoversteekplaats op het westelijke parkeerterrein om aan te geven dat het autoverkeer voorrang moet verlenen aan overstekende voetgangers;
  • 6.
    Het tweemaal aanbrengen van het bord model L02 alsmede het aanbrengen van ‘zebra-belijning’ bij de voetgangersoversteekplaats op het fietspad ter hoogte van de westelijke ingang van de brede school om aan te geven dat het fietsverkeer voorrang moet verlenen aan overstekende voetgangers;
  • 7.
    Het plaatsen van het bord model G11 met het onderbord ‘OB505’ ter hoogte van de aansluiting van de Abel Tasmanstraat op het fietspad om aan te geven dat er sprake is van een verplicht fietspad in twee rijrichtingen;
  • 8.
    Het plaatsen van de borden model B06 en G12 alsmede het aanbrengen van haaientanden ter hoogte van de aansluiting van het fietspad op de Abel Tasmanstraat om aan te geven dat het verplichte fietspad eindigt en dat het fietsverkeer voorrang moet verlenen aan het wegverkeer;
  • 9.
    Het plaatsen van het bord model E06 bij de openbare parkeerplaats direct ten westen van de noordelijke ingang van de brede school om aan te geven dat deze parkeerplaats gereserveerd is voor gehandicapten;
  • 10.
    Het tweemaal aanbrengen van het bord model L02 alsmede het aanbrengen van ‘zebra-belijning’ ter hoogte van de voetgangersoversteekplaats bij de noordelijke ingang van de brede school om aan te geven dat het fietsverkeer voorrang moet verlenen aan overstekende voetgangers;
  • 11
    Het plaatsen van het bord model G11 met het onderbord ‘OB505’ ter hoogte van de aansluiting van de Baffinstraat op het fietspad om aan te geven dat er sprake is van een verplicht fietspad in twee rijrichtingen;
  • 12
    Het plaatsen van de borden model B06 en G12  alsmede het aanbrengen van haaientanden ter hoogte van de aansluiting van het fietspad op de Baffinstraat om aan te geven dat het verplichte fietspad eindigt en dat het fietsverkeer voorrang moet verlenen aan het wegverkeer;
  • 13
    Het plaatsen van het bord model G11 met het onderbord ‘OB505’ ter hoogte van de aansluiting van de Beringstraat op het fietspad om aan te geven dat er sprake is van een verplicht fietspad in twee rijrichtingen;
  • 14
    Het plaatsen van de borden model B06 en G12 alsmede het aanbrengen van haaientanden ter hoogte van de aansluiting van het fietspad op de Beringstraat om aan te geven dat het verplichte fietspad eindigt en dat het fietsverkeer voorrang moet verlenen aan het wegverkeer;
  • 15
    Het plaatsen van het bord model G11 met het onderbord ‘OB505’ ter hoogte van de aansluiting van de John Franklinstraat op het fietspad om aan te geven dat er sprake is van een verplicht fietspad in twee rijrichtingen;
  • 16
    Het plaatsen van de borden model B06 en G12 alsmede het aanbrengen van haaientanden ter hoogte van de aansluiting van het fietspad op de John Franklinstraat om aan te geven dat het verplichte fietspad eindigt en dat het fietsverkeer voorrang moet verlenen aan het wegverkeer;
  • 17
    Het plaatsen van het bord model G11 met het onderbord ‘OB505’ ter hoogte van de aansluiting van de Vasco da Gamastraat op het fietspad om aan te geven dat er sprake is van een verplicht fietspad in twee rijrichtingen;
  • 18
    Het plaatsen van de borden model B06 en G12 alsmede het aanbrengen van haaientanden ter hoogte van de aansluiting van het fietspad op de Vasco da Gamastraat om aan te geven dat het verplichte fietspad eindigt en dat het fietsverkeer voorrang moet verlenen aan het wegverkeer;
  • 19
    Het tweemaal aanbrengen van het bord model L02 alsmede het aanbrengen van ‘zebra-belijning’ ter hoogte van de voetgangersoversteekplaats bij de zuidelijke ingang van de brede school om aan te geven dat het fietsverkeer voorrang moet verlenen aan overstekende voetgangers;
  • 20
    Het plaatsen van het bord model G11 met het onderbord ‘OB505’ ter hoogte van de aansluiting van de Vespuccistraat op het fietspad om aan te geven dat er sprake is van een verplicht fietspad in twee rijrichtingen;
  • 21
    Het plaatsen van de borden model B06 en G12 alsmede het aanbrengen van haaientanden ter hoogte van de aansluiting van het fietspad op de Vespuccistraat om aan te geven dat het verplichte fietspad eindigt en dat het fietsverkeer voorrang moet verlenen aan het wegverkeer;
  • 22
    Het plaatsen van het bord model G11 met het onderbord ‘OB505’ ter hoogte van de aansluiting van de Hudsonstraat op het fietspad om aan te geven dat er sprake is van een verplicht fietspad in twee rijrichtingen;
  • 23
    Het plaatsen van de borden model B06 en G12 alsmede het aanbrengen van haaientanden ter hoogte van de aansluiting van het fietspad op de Hudsonstraat om aan te geven dat het verplichte fietspad eindigt en dat het fietsverkeer voorrang moet verlenen aan het wegverkeer;
  • 24
    Het tweemaal verwijderen van het bord model L02 alsmede de ‘zebra-belijning’ bij de voetgangersoversteekplaats in de Beringstraat, omdat door de herinrichting en de gewijzigde situering van de brede school deze voetgangersoversteekplaats komt te vervallen;
  • 25
    Het verwijderen van de gele doorgetrokken streep aan de westzijde van de Beringstraat, omdat door de herinrichting en de gewijzigde situering van de brede school het weer is toegestaan dat hier auto’s worden geparkeerd.
 
Geldrop-Mierlo, 3 maart 2015

Namens deze,

Gabriel van Houtert

Senior Ontwerp

 
Mededelingen
Bezwaar- of beroepsclausule
Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na afkondiging daarvan schriftelijk bezwaar maken. U moet uw bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar. Een ingediend bezwaarschrift betekent niet dat het besluit niet wordt uitgevoerd. Als u vindt dat uitstel nodig is, kunt u hiervoor een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de President van de Rechtbank te ’s-Hertogenbosch, sector bestuursrecht, postbus 90.125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.
 
Naar boven