Overwegingen ten aanzien van het besluit
Vanaf begin 2014 is er in de wijk Coevering een nieuwe brede school gebouwd. Deze nieuwe school komt in de plaats van de twee bestaande scholen. De kinderen van beide scholen gaan dit voorjaar over naar de nieuwe brede school en krijgen daar les. Vanaf dat moment worden de twee oude scholen gesloopt en kan de herinrichting van het openbaar gebied rondom de brede school van start gaan.
Hiervoor is een herinrichtingsplan opgesteld, dat inmiddels ook een inspraaktraject heeft doorlopen. Het definitieve inrichtingsplan is op 20 januari jl. vastgesteld. Realisatie van het herinrichtingsplan behelst ook een aantal verkeerskundige maatregelen.
De twee bestaande scholen liggen in een gezamenlijke scholenstrook midden in de woonwijk Coevering. Aan de noordzijde liggen een vijftal woonstraten, Joris van Spilbergenstraat, Abel Tasmanstraat, Amundsenstraat, Baffinstraat en de Beringstraat haaks op de scholenstrook, waarbij alleen de Amundsenstraat deels hiervan in het verlengde ligt. Aan de zuidzijde liggen de woonstraten John Davistraat, John Franklinstraat, Vaso da Gamastraat, Vespuccistraat en de Hudsonstraat haaks op de scholenstrook. Wel zijn de straten met een U-bocht aan elkaar verbonden. Duidelijk is wel dat de huidige ontsluiting van de scholenstrook verkeerskundig gezien verre van ideaal is.
Voor auto’s is er in de directe omgeving van beide scholen beperkt parkeergelegenheid. De omliggende woonstraten worden hierdoor veel gebruikt door ouders, die op deze wijze hun kinderen bij de school afzetten. Dit zorgt voor overlast in deze woonstraten. De fietsers en voetgangers maken nu veelal gebruik van dezelfde ontsluiting, wat de nodige conflictsituaties met zich meebrengt.
De herinrichting van het openbaar gebied biedt mogelijkheden om de ontsluiting van de nieuwe brede school sterk te verbeteren. Ook kunnen de andere weggebruikers, zoals de fietsers en de voetgangers voldoende ruimte krijgen.
Nieuwe parkeergelegenheid
Direct naast de bestaande parkeerplaats, waar veertien auto’s konden worden geparkeerd, wordt een nieuwe parkeerplaats gerealiseerd. Dit ligt ten westen van de nieuwe brede school. In totaal worden hier 46 nieuwe parkeerplaatsen aangelegd. De parkeergelegenheid is bereikbaar zowel aan de zuidzijde (via de John Franklinstraat en John Davisstraat) als via de noordzijde (via de Joris van Spilbergenstraat en via de Columbusstraat).
Oversteken parkeerterrein
Het is ook mogelijk om via het parkeerterrein van de zuidzijde van de scholenstrook naar de noordzijde van de scholenstrook te rijden. Uit het oogpunt van de vrijheid van het verkeer achten wij dit wenselijk. Wel dient hiervoor ook een voetpad te worden overgestoken. Via een verhoging in het wegdek en het aanbrengen van een zebrapad wordt geregeld dat dit voldoende veilig blijft.
Bijna geheel rondom de nieuwe brede school wordt een fietspad aangelegd. Dit is een verplicht fietspad en is in twee rijrichtingen berijdbaar. Het fietspad wordt ter hoogte van de Joris van Spilbergenstraat op het bestaande fietspad aangesloten. Hierbij wordt ter hoogte van de kruising met de weg een verhoging in het wegdek aangebracht. Ook worden er haaientanden aangebracht om aan te geven dat de fietsers voorrang hebben. Ter hoogte van de Abel Tasmanstraat, de Baffinstraat, de Beringstraat, de Hudsonstraat, de Vespuccistraat, de Vasco da Gamastraat en de John Franklinstraat komen aansluitingen op de bestaande wegstructuur. Bij al deze aansluitingen dient het fietsverkeer voorrang te verlenen aan het verkeer op de weg.
Daarnaast worden er bij de drie verschillende ingangen van de brede school zebrapaden op het fietspad aangebracht, zodat voetgangers vanuit de wijken voorrang hebben ten opzichte van het fietsverkeer.
Voorzieningen voor voetgangers
Ook voor voetgangers worden speciale paden aangelegd, waarbij er bij kruisingen met de weg of het fietspad zebrapaden worden aangebracht. Hiermee wordt aangegeven dat de voetgangers voorrang hebben. Zij zijn een kwetsbare doelgroep, zeker in een schoolomgeving.
Op basis van artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.
De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft d.d. 16 februari 2015 afstemming plaatsgevonden met de politie. Zij hebben aangegeven dat de voorgestelde maatregelen en de herinrichting een positieve bijdrage zullen leveren aan de veiligheid op de weg en de bescherming van de weggebruikers.
Gelet op de verwevenheid van het openbaar gebied met de school omgeving is de bebordingstekening teruggekoppeld met de betrokken partners van de Brede School. Dit heeft niet tot wijzigingen in de bebordingstekening geleid.
Dit verkeersbesluit is op 3 maart 2015 genomen met het oog op een goede doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. Op 11 maart 2015 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.
Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Verkeersbesluit verkeersmaatregelen inrichting openbare ruimte brede school Coevering (tekeningnummer VKB2015-03)’ d.d. 5 februari 2015.
Motivering / Belangenafweging
Motivering wegenverkeerswet
In artikel 21 van het BABW zijn voorschriften opgenomen omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Via de herinrichting worden de drie groepen weggebruikers, auto’s, fietsen en voetgangers zoveel mogelijk van elkaar gescheiden. Hierdoor wordt het aantal potentiёle conflictsituaties in deze schoolomgeving fors teruggebracht. Dit houdt in dat veiligheid op de weg beter wordt verzekerd en dat de weggebruikers beter worden beschermd.
Daarnaast wordt via de aan te leggen oversteek (op de parkeerplaats) een verbinding gelegd tussen de zuid- en noordzijde van de scholenstrook. Dit bevordert de vrijheid van verkeer, die voorheen in deze strook behoorlijk was beperkt.
Bij de invulling van het openbaar gebied is aan de voetgangers het grootste belang gehecht. Zij hebben in alle situaties voorrang ten opzichte van het fiets- en autoverkeer. Het fietsverkeer heeft alleen voorrang ten opzichte van de auto’s bij de aansluiting op het doorgaande fietspad (noordwestzijde). Elders moet het fietsverkeer, bij het verlaten van het fietspad, voorrang verlenen aan het reguliere wegverkeer. Dit wordt wenselijk geacht, ook gelet op de vele vrij onoverzichtelijke U-bochten in de wijk.