Gemeente Etten-Leur –Verkeersbesluit eenrichtingsverkeer Lange Brugstraat
Logo Etten-Leur
Burgemeester en wethouders van Etten-Leur,
gelet op
hetgeen ten aanzien van verkeersbesluiten in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Babw) is bepaald, alsmede op de bepalingen ter zake van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende datde in dit verkeersbesluit genoemde wegen, wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d. van de Wegenverkeerswet 1994;
  • deze wegen in beheer zijn bij de gemeente Etten-Leur;
  • op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 Babw genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
het uit een oogpunt van:
  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
gewenst is om:
eenrichtingsverkeer in te stellen op de Lange Brugstraat en Kasteellaan
Motivering
De Lange Brugstraat is een erftoegangsweg. Hierbij gaat het om straten waar de leefbaarheid in de woonomgeving centraal staat. Daarbij hoort een maximum toegestane snelheid van 30 km/uur. Erftoegangswegen functioneren met een verkeersintensiteit tot circa 3.000 motorvoertuigen per etmaal. Bij een intensiteit tussen de 3.000 en 6.000 mvt./etmaal moet goed naar de specifieke situatie van de weg en haar omgeving gekeken worden. In het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoers Plan (GVVP) is de (theoretische) capaciteit van deze type wegen dan ook bepaald op maximaal 5.000 – 6.000 mvt./etmaal.
Op de Lange Brugstraat zijn de verkeersintensiteiten hoog. Met ongeveer 4.700 motorvoertuigen per gemiddelde werkdag is dit te hoog voor een erftoegangsweg met deze weginrichting. Daarnaast wordt het kruispunt Lange Brugstraat / Geerkade door zowel automobilisten, fietsers als voetgangers als onveilig ervaren. Dit komt doordat dit punt druk en onoverzichtelijk is. Met het instellen van eenrichtingsverkeer, vanaf de Brouwerstraat in de richting van het Van Bergenplein, worden bijna 2.000 mvt/etmaal gedwongen om een andere route te kiezen. Hierdoor neemt ook de druk op het eerder genoemde kruispunt af. Dit is bevorderlijk voor de verkeersveiligheid.
Een mogelijk alternatieve route is de Kapelstraat – Kasteellaan. Om te voorkomen dat deze als tegengestelde richting worden gebruikt, wordt hier ook eenrichtingsverkeer ingevoerd.
Naar verwachting gaat een deel van dit verkeer over het Lichttorenhoofd. Dit is een eenrichtingsweg met waar in de bestaande situatie ongeveer 2.100 mvt./etmaal rijden. Op deze weg is voldoende restcapaciteit om extra verkeer te verwerken.
Ook is de verwachting dat een deel van het verkeer gebruik maakt van de ringwegen. Het gaat daarbij om de Plantijnlaan, Rijsdijk, Tuindersweg, Donkerstraat, Pottenbakkerstraat en Vijfhuizenweg. Dit zijn allen gebiedsontsluitingswegen waar extra verkeer geen enkel probleem vormt.
De andere routes die naar verwachting genomen worden, leiden niet tot andere knelpunten op het gebied van doorstroming, leefbaarheid of verkeersveiligheid.
Belangenafweging
Het eenrichtingsverkeer is enkel van toepassing op gemotoriseerd verkeer. Een deel van het gemotoriseerde verkeer zal moeten omrijden. Daarentegen wordt de situatie verbeterd voor fietsers en voetgangers op het gebied van verkeersveiligheid.
In deze situatie weegt voor ons de verkeersveiligheid zwaarder dan het omrijden.
gehoord
Overeenkomstig artikel 24 Babw overleg is gepleegd met verkeersfunctionaris de heer T. van Boxtel namens de korpschef van de eenheid Zeeland-West-Brabant.
besluiten
  • 1.
    het instellen van eenrichtingsverkeer op de Lange Brugstraat, vanaf de Brouwerstraat in de richting van het Van Bergenplein, door het plaatsen van de borden C02 en C03 met uitzondering voor (brom)fietsers;
  • 2.
    het instellen van eenrichtingsverkeer op de Kasteellaan, vanaf de Lange Brugstraat in de richting van de Kapelstraat, door het plaatsen van de borden C02 en C03 met uitzondering voor (brom)fietsers;
  • 3.
    Dit verkeersbesluit op de gebruikelijke wijze openbaar bekend te maken.
Etten-Leur,
Burgemeester en wethouders van Etten-Leur.
De secretaris, De burgemeester,
Mw. B.W. Silvis-de Heer. Mw. H. van Rijnbach-de Groot.
Mededelingen
Ter inzage legging
Het verkeersbesluit en de daarbij behorende tekening liggen gedurende 6 weken na de openbare bekendmaking voor een ieder ter inzage in het informatiecentrum in de publiekshal van het Stadskantoor.
Bezwaar
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kan eenieder wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit dient te gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben gepubliceerd. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van Etten-Leur, Postbus 10.100, 4870 GA Etten-Leur. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient ten minste te bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt en de gronden van het bezwaar.
Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Tegelijk met het bezwaarschrift en gedurende de behandeling daarvan kan bij de voorzieningenrechter (Rechtbank Breda, sector bestuursrecht, Postbus 90.006, 4800 PA Breda) een verzoek om voorlopige voorziening, waaronder schorsing, worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als een bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Naar boven