Regeling van het College voor Toetsen en Examens van 9 februari 2015, nummer CvTE-15.00619 houdende vaststelling van de beoordelingsnormen voor de staatsexamens VO en staatsexamens VO BES (Regeling beoordelingsnormen staatsexamens VO en staatsexamens VO BES 2015)

Het College voor Toetsen en Examens,

Gelet op artikel 2, vierde lid, onderdeel c Wet College voor toetsen en examens;

Besluit:

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1. In deze regeling gelden de begripsbepalingen die zijn gegeven in artikel 1 van het Staatsexamenbesluit VO respectievelijk het Staatsexamenbesluit VO BES.

  • 2. Voorts wordt in deze regeling verstaan onder:

    • voorzitter: de voorzitter van het College voor Toetsen en Examens;

    • schriftelijke toets: schriftelijk onderdeel van het college-examen;

    • mondeling examen: mondeling onderdeel van het college-examen;

    • praktisch examen: praktisch onderdeel van het college-examen;

    • opdracht: een vraag of een opdracht in een schriftelijke toets, mondeling of praktisch examen;

    • examinator: door het College voor Toetsen en Examens aangewezen beoordelaar van een mondeling of een praktisch examen;

    • eerste corrector: door het College voor Toetsen en Examens aangewezen beoordelaar van een schriftelijke toets;

    • tweede corrector: door het College voor Toetsen en Examens aangewezen medebeoordelaar van een schriftelijke toets.

Artikel 2. Beoordeling schriftelijke toetsen

  • 1. De beoordelingsnormen voor de schriftelijke toetsen worden weergegeven in een voorschrift voor de beoordeling bij ieder examen. Dit bestaat uit:

    • a. regels voor de beoordeling;

    • b. algemene aanwijzing, op grond van deze regeling;

    • c. beoordelingsmodel bij iedere schriftelijke toets.

  • 2. Het beoordelingsmodel wordt door het College voor Toetsen en Examens vastgesteld voor elke schriftelijke toets zoals vermeld in bijlage 1.

Artikel 3. Algemene aanwijzing bij beoordeling schriftelijke toetsen

Voor de uitvoering van een opdracht worden door de eerste en door de tweede corrector scorepunten toegekend, in overeenstemming met het bij de schriftelijke toets behorende beoordelingsmodel.

Artikel 4. Beoordelingsmodel bij iedere schriftelijke toets

Het beoordelingsmodel bij iedere schriftelijke toets, bedoeld in artikel 2, eerste lid onder c, wordt door het College voor Toetsen en Examens niet eerder bekendgemaakt dan wanneer het College voor Toetsen en Examens heeft vastgesteld, dat de betreffende toetsen zoals vermeld in bijlage 1, geen onderdeel meer van een college-examen zullen uitmaken.

Artikel 5. Beoordeling mondelinge examens

  • 1. De beoordelingsnormen voor de mondelinge examens worden weergegeven in het Programma voor Toetsing en Afsluiting zoals voor elk vak en elke schoolsoort jaarlijks bij regeling door het College voor Toetsen en Examens wordt vastgesteld.

  • 2. Een mondeling examen wordt afgenomen door twee examinatoren.

  • 3. Het voorschrift voor de beoordeling van de mondelinge examens wordt door het College voor Toetsen en Examens vastgesteld voor elk mondeling examen zoals vermeld in bijlage 2.

Artikel 6. Beoordeling praktische examens

  • 1. De beoordelingsnormen voor de praktische examens worden weergegeven in het Programma voor Toetsing en Afsluiting zoals voor elk vak en elke schoolsoort jaarlijks bij regeling door het College voor Toetsen en Examens wordt vastgesteld.

  • 2. Een praktisch examen wordt afgenomen door twee examinatoren.

  • 3. Het voorschrift voor de beoordeling van de praktische examens wordt door het College voor Toetsen en Examens vastgesteld voor elk praktisch examen zoals vermeld in bijlage 3.

Artikel 7. Afwijking

Het College voor Toetsen en Examens of de voorzitter kan beslissen dat voor een of meer opdrachten aan alle kandidaten het maximale aantal scorepunten of ten minste een aantal kleiner dan het maximum aantal scorepunten wordt toegekend.

Artikel 8. Aanvullende regels

Het College voor Toetsen en Examens kan beslissen, dat in het voorschrift voor de beoordeling bij een schriftelijke toets aanvullende regels worden opgenomen, waaronder regels voor aftrek van scorepunten. Deze zijn evenzeer verbindend als hetgeen in deze regeling is voorgeschreven.

Artikel 9. Aanpassing

De voorzitter is gemachtigd de vaststellingen als opgenomen in bijlagen 1, 2 en 3 op onderdelen aan te passen.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 april 2015.

Artikel 11. Bekendmaking

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Artikel 12. Intrekking

De Regeling beoordelingsnormen staatsexamens Voortgezet Onderwijs van 19 april 2011 wordt ingetrokken.

Artikel 13. Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als Regeling beoordelingsnormen staatsexamens VO en staatsexamens VO BES 2015.

Het College voor Toetsen en Examens, de voorzitter, P.J.J. Hendrikse

BIJLAGE 1 BEHORENDE BIJ DE REGELING BEOORDELINGSNORMEN STAATSEXAMENS VO EN STAATSEXAMENS VO BES 2015, VAN 9 FEBRUARI 2015, NUMMER CVTE-15.00619.

Schriftelijke toetsen staatsexamens VO en staatsexamens VO BES 2015

Toetsen voor de vakken die zijn opgenomen in bijlage 1, worden eveneens vastgesteld voor het derde tijdvak van de staatsexamens VO en staatsexamens VO BES.

Er zijn beoordelingsmodellen voor de volgende schriftelijke toetsen:

Tabel 1a Schriftelijke toetsen voorbereidend wetenschappelijk onderwijs 2015

schrijfopdracht Nederlandse taal

schrijfopdracht Nederlandse taal en literatuur

schrijfopdracht Franse taal

schrijfopdracht Franse taal en literatuur

schrijfopdracht Friese taal en cultuur

schrijfopdracht Duitse taal

schrijfopdracht Duitse taal en literatuur

schrijfopdracht Engelse taal

schrijfopdracht Engelse taal en literatuur

schrijfopdracht Italiaanse taal

schrijfopdracht Italiaanse taal en literatuur

schrijfopdracht Italiaanse taal en literatuur (elementair)

schrijfopdracht Spaanse taal

schrijfopdracht Spaanse taal en literatuur

schrijfopdracht Spaanse taal en literatuur (elementair)

schrijfopdracht Russische taal

schrijfopdracht Russische taal en literatuur

leesopdracht Russische taal en literatuur (elementair)

schrijfopdracht Turkse taal

schrijfopdracht Turkse taal en literatuur

schrijfopdracht Turkse taal en literatuur (elementair)

schrijfopdracht Arabische taal

schrijfopdracht Arabische taal en literatuur

leesopdracht Arabische taal en literatuur (elementair)

maatschappijleer (pilot)

algemene natuurwetenschappen

natuur, leven en technologie

informatica

Tabel 1b Schriftelijke toetsen hoger algemeen voortgezet onderwijs 2015

schrijfopdracht Nederlandse taal

schrijfopdracht Nederlandse taal en literatuur

schrijfopdracht Franse taal

schrijfopdracht Franse taal en literatuur

schrijfopdracht Friese taal en cultuur

schrijfopdracht Duitse taal

schrijfopdracht Duitse taal en literatuur

schrijfopdracht Engelse taal

schrijfopdracht Engelse taal en literatuur

schrijfopdracht Italiaanse taal

schrijfopdracht Italiaanse taal en literatuur

schrijfopdracht Italiaanse taal en literatuur (elementair)

schrijfopdracht Spaanse taal

schrijfopdracht Spaanse taal en literatuur

schrijfopdracht Spaanse taal en literatuur (elementair)

schrijfopdracht Russische taal

schrijfopdracht Russische taal en literatuur

leesopdracht Russische taal en literatuur (elementair)

schrijfopdracht Turkse taal

schrijfopdracht Turkse taal en literatuur

schrijfopdracht Turkse taal en literatuur (elementair)

schrijfopdracht Arabische taal

schrijfopdracht Arabische taal en literatuur

leesopdracht Arabische taal en literatuur (elementair)

maatschappijleer (pilot)

algemene natuurwetenschappen

natuur, leven en technologie

informatica

Tabel 1c Schriftelijke toetsen theoretische leerweg / gemengde leerweg 2015

schrijfopdracht Frans

schrijfopdracht Duits

schrijfopdracht Spaans

schrijfopdracht Turks

maatschappijleer (pilot)

Tabel 1d Schriftelijke toetsen kaderberoepsgerichte leerweg 2015

schrijfopdracht Franse taal

schrijfopdracht Duitse taal

schrijfopdracht Engelse taal

schrijfopdracht Spaanse taal

schrijfopdracht Turkse taal

maatschappijleer (pilot)

Tabel 1e Schriftelijke toetsen basisberoepsgerichte leerweg 2015

schrijfopdracht Franse taal

schrijfopdracht Duitse taal

schrijfopdracht Engelse taal

schrijfopdracht Spaanse taal

schrijfopdracht Turkse taal

maatschappijleer (pilot)

BIJLAGE 2 BEHORENDE BIJ DE REGELING BEOORDELINGSNORMEN STAATSEXAMENS VO EN STAATSEXAMENS VO BES 2015, VAN 9 FEBRUARI 2015, NUMMER CVTE-15.00619.

Mondelinge examens staatsexamens VO en staatsexamens VO BES 2015

De volgende mondelinge examens worden afgenomen:

Tabel 2a Mondelinge examens voorbereidend wetenschappelijk onderwijs 2015

aardrijkskunde

algemene natuurwetenschappen

Arabische taal en literatuur

Arabische taal en literatuur (elementair)

biologie

Duitse taal en literatuur

economie

Engelse taal en literatuur

filosofie

Franse taal en literatuur

Friese taal en cultuur

geschiedenis

Griekse taal en literatuur

informatica

Italiaanse taal en literatuur

Italiaanse taal en literatuur (elementair)

klassieke culturele vorming

Latijnse taal en literatuur

maatschappijleer

maatschappijwetenschappen

management en organisatie

natuur, leven en technologie (alleen oude programma)

natuurkunde

Nederlandse taal en literatuur

profielwerkstuk

Russische taal en literatuur

Russische taal en literatuur (elementair)

scheikunde

Spaanse taal en literatuur

Spaanse taal en literatuur (elementair)

Turkse taal en literatuur

Turkse taal en literatuur (elementair)

wiskunde A

wiskunde B

wiskunde C

wiskunde D

Tabel 2b Mondelinge examens hoger algemeen voortgezet onderwijs 2015

aardrijkskunde

algemene natuurwetenschappen

Arabische taal en literatuur

Arabische taal en literatuur (elementair)

biologie

biologie (oude programma)

Duitse taal en literatuur

economie

Engelse taal en literatuur

Filosofie

Franse taal en literatuur

Friese taal en cultuur

geschiedenis

informatica

Italiaanse taal en literatuur

Italiaanse taal en literatuur (elementair)

maatschappijleer

maatschappijwetenschappen

management en organisatie

natuur, leven en technologie

natuurkunde

natuurkunde (oude programma)

Nederlandse taal en literatuur

profielwerkstuk

Russische taal en literatuur

Russische taal en literatuur (elementair)

scheikunde

scheikunde (oude programma)

Spaanse taal en literatuur

Spaanse taal en literatuur (elementair)

Turkse taal en literatuur

Turkse taal en literatuur (elementair)

wiskunde A

wiskunde B

wiskunde D

Tabel 2c Mondelinge examens theoretische leerweg/gemengde leerweg 2015

aardrijkskunde

aardrijkskunde (oude programma)

Arabische taal

biologie

Duitse taal

economie

Engelse taal

Franse taal

Friese taal

geschiedenis

maatschappijleer 2

maatschappijleer (gemeenschappelijk deel)

natuur- en scheikunde 1

natuur- en scheikunde 2

Nederlandse taal

sectorwerkstuk

Spaanse taal

Turkse taal

wiskunde

Tabel 2d Mondelinge examens kaderberoepsgerichte leerweg 2015

aardrijkskunde

aardrijkskunde (oude programma)

Arabische taal

biologie

Duitse taal

economie

Engelse taal

Franse taal

geschiedenis

maatschappijleer 2

maatschappijleer (gemeenschappelijk deel)

natuur- en scheikunde 1

Nederlandse taal

Spaanse taal

Turkse taal

wiskunde

Tabel 2e Mondelinge examens basisberoepsgerichte leerweg 2015

aardrijkskunde

aardrijkskunde (oude programma)

Arabische taal

biologie

Duitse taal

economie

Engelse taal

Franse taal

geschiedenis

maatschappijleer II

maatschappijleer (gemeenschappelijk deel)

natuur- en scheikunde 1

Nederlandse taal

Spaanse taal

Turkse taal

wiskunde

BIJLAGE 3 BEHORENDE BIJ DE REGELING BEOORDELINGSNORMEN STAATSEXAMENS VO EN STAATSEXAMENS VO BES 2015, VAN 9 FEBRUARI 2015, NUMMER CVTE-15.00619.

Praktische examens staatsexamens VO en staatsexamens VO BES 2015

De volgende praktische examens worden afgenomen:

Tabel 3a Praktische examens voorbereidend wetenschappelijk onderwijs 2015

handvaardigheid I (handenarbeid)

muziek

tekenen

Tabel 3b Praktische examens hoger algemeen voorgezet onderwijs 2015

handvaardigheid I (handenarbeid)

muziek

tekenen

Tabel 3c Praktische examens theoretische leerweg en gemengde leerweg 2015

kunstvakken II: beeldende vakken-handvaardigheid/handenarbeid

kunstvakken II: muziek

kunstvakken II: beeldende vakken-tekenen

TOELICHTING

Behorende bij de Regeling beoordelingsnormen staatsexamens VO en staatsexamens VO BES 2015, van 9 februari 2015, nummer CvTE-15.00619.

Algemeen

Deze Regeling beoordelingsnormen staatsexamens VO en staatsexamens VO BES 2015 is ten opzichte van de regeling uit 2011 geactualiseerd ten aanzien van de wijzigingen van de Wet College voor examens, het en het Staatsexamenbesluit v.w.o.-h.a.v.o.-m.a.v.o. 2000 in respectievelijk de Wet College voor toetsen en examens en Staatsexamenbesluit VO, en de invoering van het staatsexamen VO BES.

Ingevolge artikel 2, vierde lid, onderdeel c, en achtste lid van de Wet College voor Toetsen en Examens worden bij regeling de beoordelingsnormen voor staatsexamens Voortgezet Onderwijs vastgesteld. De beoordelingsnormen voor de college-examens worden weergegeven in een voorschrift voor de beoordeling. De college-examens bestaan uit schriftelijke toetsen en/of mondelinge examens en/of praktische examens.

Het voorschrift voor de beoordeling van schriftelijke toetsen bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a. regels voor de beoordeling;

  • b. algemene aanwijzing, op grond van deze regeling;

  • c. beoordelingsmodel bij iedere schriftelijke toets.

De beoordeling van de mondelinge examens wordt vermeld in het Programma van Toetsing en Afsluiting.

De beoordeling van de praktische examens wordt vermeld in het Programma van Toetsing en Afsluiting.

De bronnen waarop het bovenstaande is gebaseerd, zijn:

  • het Staatsexamenbesluit VO respectievelijk het Staatsexamenbesluit VO BES;

  • deze regeling;

  • het door het Wet College voor Toetsen en Examens bij regeling vastgestelde Programma van Toetsing en Afsluiting, dat jaarlijks wordt bijgesteld.

Artikelsgewijs

Artikel 2

Dit artikel bepaalt dat het College voor Toetsen en Examens het beoordelingsmodel per schriftelijke toets vaststelt voor de in bijlage 1 aangegeven vakken van het Staatsexamen voortgezet onderwijs.

Artikel 3

Bij de totstandkoming van deze regeling is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij de ’Regeling beoordelingsnormen en bijbehorende scores centraal examen VO 2015’ van het College voor Toetsen en Examens van 9 februari 2015, nummer CvTE-15.00617. De aard van examinering van de schriftelijke college-examens vertoont veel overeenkomsten met de centrale examens.

Artikel 4

Artikel 4 voorziet in de mogelijkheid om een toets met beoordelingsmodel als voorbeeldexamen beschikbaar te stellen, bijvoorbeeld door plaatsing op internet, nadat het College voor Toetsen en Examens heeft bepaald dat de betreffende toets geen onderdeel meer uitmaakt van het college-examen.

Artikel 5

Naast schriftelijke toetsen kennen de meeste college-examens een mondeling examen, zie bijlage 2. Om zowel aan kandidaten als opleiders richtlijnen te geven voor de voorbereiding van het mondelinge examen als voor de beoordeling ervan, staan in het Programma van Toetsing en Afsluiting zaken genoemd als de duur van het examen, de onderwerpen die aan de orde kunnen komen, de beoordeling en de totstandkoming van het deelcijfer en eindcijfer. Het mondelinge examen wordt door twee examinatoren afgenomen.

Het Programma van Toetsing en Afsluiting is via www.duo.nl /particulieren te vinden door te kiezen voor staatsexamenkandidaat, vervolgens vakinformatie.

Artikel 6

Er zijn enkele vakken waarbij het in de rede ligt gebruik te maken van een praktisch examen,

zie bijlage 3. Het praktisch examen wordt tevens door twee examinatoren afgenomen.

Het Programma van Toetsing en Afsluiting is via www.duo.nl /particulieren te vinden door te kiezen voor staatsexamenkandidaat, vervolgens vakinformatie.

Artikel 9.

Wanneer tijdens de examenperiode zou blijken dat een beoordelingsnorm onvolledig of niet geheel juist blijkt, en dat de beste herstelmogelijkheid gelegen is in de aanpassing van het voorschrift voor de beoordeling, dan is de voorzitter van het College voor Toetsen en Examens gemachtigd tot deze aanpassingen te beslissen.

Het College voor Toetsen en Examens, de voorzitter, P.J.J. Hendrikse

Naar boven