Besluit verlening mandaat, volmacht en machtiging bij belet van het bestuur van de Dienst

No. 15.054192

Het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers,

Gelet op artikel 7 van de Organisatiewet Kadaster en de artikelen 10:3 en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

belet:

belet als bedoeld in artikel 1, derde lid van het Besluit van het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers, houdende regels voor de Raad van Bestuur;

bestuurslid:

lid van het bestuur als bedoeld in artikel 3 van de Organisatiewet Kadaster;

calamiteit:

een plotselinge onverwachte gebeurtenis die kan leiden tot grote financiële, materiële, immateriële of imago schade voor de Dienst;

waarnemer:

een directeur als bedoeld in artikel 1, tweede lid, van het Reglement inrichting organisatie Kadaster 2014, niet tevens zijnde een lid van het bestuur, die tijdelijk het bestuur vervangt.

Artikel 2 Verlening van mandaat, machtiging en volmacht

  • 1. Het bestuur verleent in geval sprake is van:

    • a. belet van alle bestuursleden;

    • b. een calamiteit waarin acuut handelen noodzakelijk is; en

    • c. in geval van ziekte of onbereikbaarheid onmiddellijk contact tussen de bestuursleden en de Dienst redelijkerwijs niet mogelijk is;

    aan de directeur Geo- en Vastgoedinformatie en Advies, of bij diens belet, bij voorkeur aan de directeur wiens takenpakket dan wel wiens directie het meest wordt geraakt door de calamiteit, mandaat, volmacht en machtiging om als waarnemer van het bestuur besluiten te nemen die noodzakelijk zijn om de calamiteit te beheersen of te adresseren.

  • 2. In afwijking van het eerste lid zijn van mandaat uitgesloten:

    • a. het nemen van beslissingen die op grond van artikel 13 van de Organisatiewet Kadaster onderworpen zijn aan de goedkeuring dan wel instemming van de raad van toezicht;

    • b. het nemen van besluiten van algemene strekking, waaronder het vaststellen van beleidsregels;

    • c. het op grond van artikel 110 van de Kadasterwet nemen van een besluit op verzoeken tot vrijstelling, vermindering of teruggaaf van kadastraal recht, waarvoor geen beleidsregel of door het bestuur geaccordeerde gedragsregel bestaat;

    • d. het nemen van beslissingen op bezwaarschriften.

Artikel 3 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Artikel 4 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit vervanging bij belet van het bestuur van de Dienst.

Dit besluit zal met de toelichting worden bekend gemaakt in de Staatscourant.

Apeldoorn, 15 december 2015

Raad van Bestuur, Th. A.J. Burmanje

F.L.V.P.L. Tierolff

TOELICHTING

Algemeen

In het Reglement Raad van Bestuur Kadaster 2014 is in het tweede artikel geregeld dat het bestuur de vervanging van een bestuurslid regelt bij diens belet. Dit is geregeld in het Besluit verlening mandaat en machtiging leden Bestuur Kadaster 2014. Indien een bestuurslid zijn taak niet kan vervullen wegens belet, wordt deze vervangen door het andere bestuurslid. Het overgebleven bestuurslid is dan bevoegd zelfstandig bestuursbesluiten te nemen en de Dienst voor het kadaster en de openbare registers (hierna; de Dienst) te vertegenwoordigen. De hiervoor bedoelde vervangingsregeling geldt alleen in de situatie dat sprake is van belet van één van de bestuursleden; het regelt niet de situatie dat sprake is van belet van alle bestuursleden. Hoewel belet van alle bestuursleden een uitzonderlijke situatie zal zijn, wil het bestuur van de Dienst door middel van de onderhavige regeling een aanvullende vervangingsregeling introduceren voor die situatie dat alle bestuursleden wegens belet niet in staat zijn hun bestuurstaken uit te voeren omdat onmiddellijk contact met de bestuursleden niet mogelijk is en een calamiteit zich voordoet waarin acuut handelen door een waarnemer van het bestuur noodzakelijk is.

In de onderhavige regeling worden alléén aanvullende regels gesteld over de vervanging van alle bestuursleden wegens belet. In de statuten van een BV of NV kunnen echter ook regels worden opgenomen in de situatie dat sprake is van ontstentenis van een of alle bestuursleden. Van ontstentenis is sprake wanneer een bestuurslid is gedefungeerd in verband met bijvoorbeeld ontslag, terugtreden of overlijden. De betreffende persoon is dan niet langer meer in functie en er is een vacature in het bestuur ontstaan. Als sprake is van ontstentenis van een of alle bestuursleden, zal de Dienst onverwijld de Minister informeren zodat de Minister een voorziening kan treffen. Dit is geregeld in artikel 2 van de Regeling sturing van en toezicht op het Kadaster (Stcrt. 2012, 25328). Vervanging van het bestuur voor de situatie dat sprake is van ontstentenis van alle bestuursleden zal derhalve niet in de onderhavige regeling geregeld worden.

Artikelsgewijs

Artikel 1

Het begrip ‘belet’ is eerder gedefinieerd in het Reglement Raad van Bestuur Kadaster 2014. Van belet is sprake bij schorsing, ziekte of onbereikbaarheid van het bestuur (onder meer tijdens vakantie of buitenlandse dienstreizen). In het geval sprake is van schorsing mogen de bestuursleden hun functie niet uitoefenen. In geval sprake is van ziekte of onbereikbaarheid van de bestuursleden kunnen de bestuursleden feitelijk hun taken niet uitvoeren. Daarnaast geldt bij belet in geval van ziekte of onbereikbaarheid dat gedurende een termijn van drie dagen geen mogelijkheid van contact bestaat tussen de bestuursleden en de Dienst, tenzij het bestuur in een voorkomend geval een andere termijn vaststelt. In de onderhavige regeling wordt voor belet in geval van ziekte en onbereikbaarheid een andere termijn vastgesteld, namelijk dat de onderhavige regeling van toepassing is in de situatie dat een calamiteit zich voordoet waarin acuut handelen noodzakelijk is én redelijkerwijs geen onmiddellijk contact tussen de bestuursleden en de Dienst kan plaats vinden.

Het hebben van contact met bestuursleden kan op afstand plaatsvinden door middel van verschillende elektronische communicatiemiddelen (bijvoorbeeld telefonie, videoconferentie of een ander vergelijkbaar middel). Pas wanneer niet via een of meerdere elektronische communicatiemiddelen onmiddellijk contact met een van de bestuursleden mogelijk is, terwijl redelijkerwijs wel het nodige is gedaan om dat contact tot stand te brengen, zal de directeur Geo- en Vastgoedinformatie en Advies, (of bij diens belet een collega-directeur), op basis van de onderhavige regeling bevoegd zijn als waarnemer van het bestuur op te treden.

Een calamiteit is gedefinieerd als een niet voorziene gebeurtenis die tot schade voor de Dienst kan leiden en een acuut handelen of optreden door een waarnemer van het bestuur rechtvaardigt. Onder immateriële schade wordt mede verstaan het eventuele persoonlijke leed (inclusief overlijden) van personeel van de Dienst.

Het bestuur zal, in geval van belet van alle bestuursleden en een calamiteit zich voordoet, vervangen worden door een directeur van een van de organisatieonderdelen van de Dienst. In artikel 1, tweede lid van het Reglement inrichting organisatie Kadaster 2014 is opgenomen dat het bestuur kan besluiten dat leden van het bestuur de functie van directeur van een of meer organisatieonderdelen kunnen bekleden. Dit betekent voor de onderhavige vervangingsregeling dat alleen een directeur, niet tevens zijnde een lid van het bestuur, het bestuur kan vervangen als sprake is van belet van alle bestuursleden.

Artikel 2

De bevoegdheid van een directeur om als waarnemer van het bestuur besluiten te nemen is beperkt tot de situatie dat sprake is van belet van alle bestuursleden waarbij in geval van ziekte of onbereikbaarheid redelijkerwijs geen onmiddellijk contact met de bestuursleden kan worden opgenomen én sprake is van een calamiteit waarin acuut handelen noodzakelijk is om de calamiteit te beheersen of te adresseren. Deze afbakening van de situatie waarin de onderhavige regeling van toepassing is, brengt tot uitdrukking dat de regeling alleen voor uitzonderlijke situaties geldt en tevens dat het ook een tijdelijke maatregel betreft. Zodra de calamiteit is bestreden of één van de bestuursleden zijn taken weer mag of kan uitvoeren, zal een directeur geen bevoegdheden meer mogen uitoefenen als waarnemer van het bestuur zoals deze aan hem op basis van de onderhavige regeling worden toegekend. De situatie waarin een directeur als waarnemer van het bestuur optreedt dient ook zo min mogelijk plaats te vinden omdat een vervangingsregeling als de onderhavige niet oneigenlijk gebruikt mag worden, in de zin dat het zijn van bestuurslid van de Dienst verwordt tot een verkapte duobaan die beurtelings wordt uitgeoefend, soms door de bestuursleden zelf en dan weer door een waarnemer.

Op het moment dat het belet van alle bestuursleden een meer langdurig karakter lijkt te krijgen, dan zal de situatie over kunnen gaan in de situatie van ontstentenis en zal de Minister een voorziening treffen, bijvoorbeeld het benoemen van een (interim)bestuurslid.

De directeur van het organisatieonderdeel Geo- en Vastgoedinformatie en Advies wordt in artikel 2, eerste lid aangewezen als waarnemer van het bestuur in verband met belet van alle bestuursleden. De directeur Geo- en Vastgoedinformatie en Advies kan op basis van het verleende mandaat, machtiging en volmacht direct alle handelingen verrichten die noodzakelijk zijn in verband met het beheersen of adresseren van de voorgedane calamiteit. In het eerste lid is eveneens opgenomen dat bij belet van de directeur Geo- en Vastgoedinformatie en Advies hij vervangen wordt door een andere directeur van een van de organisatieonderdelen van de Dienst, bij voorkeur door een directeur wiens takenpakket of directie door de calamiteit het meest wordt geraakt.

De bestuursbevoegdheden genoemd in het tweede lid zijn in de onderhavige regeling uitgesloten van mandatering. Deze bevoegdheden zijn van een zodanige zwaarte dat deze (ook) niet door een waarnemer van het bestuur mogen worden genomen. Dit artikellid komt overeen met het bepaalde in artikel 3 van het Besluit verlening mandaat, volmacht en machtiging algemene aangelegenheden Kadaster 2014.

Raad van Bestuur, Th. A.J. Burmanje

F.L.V.P.L. Tierolff

Naar boven