Verkeersbesluit voor wijzigen regime van voetgangersgebied in kernwinkelgebied

Logo Deventer

Kenmerk: ROB/1691357

Onderwerp

Verkeersbesluit voor het wijzigen van het regime van het voetgangersgebied in het kernwinkelgebied te wijzigen in een voetgangerszone waar laden en lossen (ipv bevoorradend verkeer) is toegestaan van ma. t/m za. van 7:00 – 11:00 uur , fietsers zijn toegestaan van 18: 00 tot 11:00 uur door plaatsing van borden G7 (zone) met onderborden.

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DEVENTER

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet en het door B&W genomen delegatie- en mandaatbesluit van 11 mei 2010, nummer 34.6339, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Het verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Gelet op de bekendmaking d.d. 23 december 2015 van de ter inzage legging van het besluit en de mogelijkheid voor belanghebbenden om bezwaar in te dienen;

Motivering

De gemeenteraad heeft in 2011 een beslisdocument vastgesteld 'Deventer binnen bereik'. Dit document is tot stand gekomen na het raadplegen van tal van maatschappelijke instanties in Deventer (Bereikbaarheidsconclaaf) en bevat een samenhangend advies over kwesties op het gebied van bereikbaarheid en parkeren in heel Deventer. Voor het voetgangersgebied wordt gesteld dat dit zo onbelemmerd mogelijk ruimte moet bieden aan de voetganger: richtinggevend, veilig en comfortabel. Ook door het ontlasten van de binnenstad van (zwaar) vrachtverkeer, bv. door het omarmen en stimuleren van alternatieve, duurzame (elektrische) en kleinschalige stadsdistributie.

Overheden en bedrijfsleven hebben in 2012 een actieplan Duurzame Stedelijke Distributie vastgesteld. Doel van het actieplan is te komen tot een optimalisatie en verduurzaming van de stedelijke distributie in de regio Stedendriehoek.

Bovenstaande heeft geleid tot de volgende concrete verkeersmaatregelen:

  • -

    nieuwe beleidsregels ontheffingen voetgangersgebied (vastgesteld dd 1 juli 2015);

  • -

    bevorderen alternatieve bevoorrading (stil, smal en elektrisch) opgenomen in nieuwe beleidsregels;

  • -

    aanleg van laad- en losvoorzieningen langs randen binnenstad (uitgevoerd);

  • -

    verduidelijken en vereenvoudigen van het verkeersregime (bebording) van het voetgangersgebied;

  • -

    uitbreiden voetgangersgebied (o.a. Houtmarkt,)

Dit verkeersbesluit bevat de uitwerking van het verduidelijken en vereenvoudigen van het verkeersregime in het winkelcentrum en de verruiming van de fietsmogelijkheden in voetgangersgebieden.

Het huidige regime en bebording dient op meerdere onderdelen te worden gewijzigd.

De huidige venstertijden zijn:

ma t/m za 7:00 tot 11:00

ma, di, wo en vr. 18:00-19:00 uur

do. 21:00 tot 22:00 uur

za. 17:00 tot 18:00 uur

De vermelding van de huidige venstertijden gaat ten koste van de leesbaarheid en duidelijkheid van de bebording.

Het “uur” venstertijd na de sluitingstijden van de winkels is destijds ingevoerd om winkeliers de gelegenheid te geven om zelf de dagopbrengsten met de auto op te halen en naar de bank te brengen. Tegenwoordig vinden veel betalingen met pin plaats en worden speciale bedrijven ingeschakeld om geld te brengen en te halen. Deze bedrijven beschikken over een landelijk geldende ontheffing om o.a. voetgangersgebieden te berijden.

“bevoorradend verkeer” wordt laad- en losverkeer

De huidige venstertijden gelden alleen voor “bevoorradend verkeer” Strikt genomen betekent dit dat de toegang niet is toegestaan voor onder andere:

  • -

    verhuizingen van bewoners/ondernemers;

  • -

    ophalen van zware goederen (bv. witgoed);

  • -

    leveren van gereedschappen en bouwmaterialen bij onderhouds- en bouwwerkzaamheden;

  • -

    bezorgen van post;

Fietsverkeer “toegestaan buiten winkeltijden”

In het groot deel van het huidige voetgangersgebied is fietsverkeer alleen toegestaan “buiten de openingstijden. In het verleden was sprake van een (vaste) openingstijd van 9:00 tot 18:00 uur. Tegenwoordig is sprake van verschillende openingstijden. Voor fietsers is hierdoor een onduidelijke situatie ontstaan.

In de Walstraat is fietsverkeer al toegestaan tijdens venstertijden.

In de voetgangersgebieden Achter de Broederen, Broederenplein, Waltorenpad, Walstraat (deel Damstraat-Waltorenpad) is fietsverkeer de gehele dag toegestaan. Voor deze straten wordt een afzonderlijk verkeersbesluit genomen.

Bromfietsers en snorfietsers

In het huidige situatie zijn bromfietsers en snorfietsers, de gehele dag, niet toegestaan in alle voetgangersgebieden in de binnenstad.

Uitgangspunten voor het nieuwe regime zijn: duidelijkheid en uniformiteit en zo min mogelijk ontsierende “onderborden”

Venstertijden

Voorgesteld wordt om te kiezen voor één venstertijd van 7:00 tot 11:00 uur voor alle voetgangersgebieden in de binnenstad van Deventer. Deze venstertijd is gangbaar in veel andere binnensteden.

Omwille van duidelijkheid en om laad- en losverkeer de gelegenheid te geven ook op zondag te laden en te lossen, is de uitzondering voor de zondag komen te vervallen.

“bevoorradend verkeer” wordt “laad- en losverkeer”

Voorgesteld wordt om tijdens venstertijden “laad- en losverkeer” toe te staan i.p.v. bevoorradend verkeer. Voor de aanduiding van “laad en losverkeer” kan gebruik worden gemaakt van een pictogram “laden en lossen”. Het gebruik van een pictogram is duidelijker dan het gebruik van “tekst”. Het gebruik van dit pictogram is gangbaar in veel andere binnensteden.

Het toestaan van laad- en losverkeer betekent een verruiming van de mogelijkheid om het voetgangersgebied tijdens de venstertijd te betreden, anders dan bij “bevoorradend verkeer” zijn hierbij ook de volgende activiteiten toegestaan, onder andere:

  • -

    verhuizingen van bewoners/ondernemers;

  • -

    ophalen van zware goederen (bv. witgoed);

  • -

    leveren van gereedschappen en bouwmaterialen bij onderhouds- en bouwwerkzaamheden;

  • -

    bezorgen van post;

Fietsverkeer gedeeltelijk toegestaan binnen winkeltijden

Voorgesteld wordt om te kiezen voor een vaste periode waarin fietsverkeer is toegestaan, namelijk van 18:00 tot 11:00 uur. Een gevolg van dit besluit is dat fietsverkeer ook is toegestaan tijdens venstertijden en tijdens koopavonden. Vanwege de afnemende belangstelling voor de koopavond worden geen problemen verwacht tussen fiets- en voetgangersverkeer.

Bromfietsers en snorfietsers

Met de voorgestelde verkeersmaatregel blijft de situatie voor bromfietsers en snorfietsers ongewijzigd.

De Brink, Keizerstraat en de Houtmarkt zijn momenteel geen voetgangersgebieden. Snorfietsers en bromfietsers zijn hier momenteel wel toegestaan. Voor de wijziging van het regime van deze gebieden naar voetgangersgebied worden afzonderlijke verkeersbesluiten genomen.

De verkeersmaatregelen zijn als volgt:

Wijzigen van het regime van het voetgangersgebied in: Lange- en Korte Bisschopsstraat, Smidsgang, Smedenstraat, Broederenstraat, Engestraat, Kleine Overstraat, Spijkerboorsteeg, Nieuwstraat, Duivengang, Proosdijpassage, Walstraat, Golstraat naar één voetgangersgebied G7 met:

  • Eén venstertijd van 7:00 tot 11:00;

  • venstertijden geldig voor laad- en losverkeer (ipv bevoorradend verkeer);

  • fietsverkeer wordt toegestaan van 18:00 tot 11:00 uur

  • regels voor snor- en bromfietsen blijven ongewijzigd

Met het vervangen van onderborden is een bedrag gemoeid van 3000€. De dekking van dit bedrag kan plaatsvinden binnen het reguliere (vervangings)budget van verkeersborden.

Draagvlak

Het voorstel voor het wijzigen van de venstertijden en het toestaan van laad- en losverkeer en fietsverkeer is besproken met de MKB en het binnenstadmanagement. Zij kunnen instemmen met dit voorstel.

De belangenvertegenwoordigers van vervoerders EVO/TLN zijn geen voorstander van het beperken van de venstertijden. De belangrijkste reden hiervoor is het voornemen van de gemeente om vervoerders geen ontheffing meer te verlenen voor de bevoorrading van winkels in voetgangersgebieden tijdens de drukste winkeltijden (11:00 tot 18:00 uur). EVO en TLN zijn voorstander van het verruimen van de venstertijden, bijv. tot 12:00 uur.

Naar onze mening worden voldoende alternatieven geboden om winkels ook buiten de venstertijden te kunnen bevoorraden, namelijk in de vorm van:

  • -

    de mogelijkheid van een ontheffing van 18:00 uur tot 22:00 uur en maandag tot 13:00 uur ;

  • -

    de aanleg van laad- en losvoorzieningen langs de randen van de voetgangersgebieden;

  • -

    de mogelijkheid om goederen via elektrische stadsdistributie te laten bezorgen.

De Fietsersbond is voorstander van het verruimen van de (fiets)mogelijkheden tijdens winkeltijden.

Uit het oogpunt van:

  • a.

    het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • b.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • c.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de f unctie van objecten of gebieden;

is het gewenst om het verkeersregime in het kernwinkelgebied te wijzigen in een voetgangerszone waar laden en lossen (ipv bevoorradend verkeer) is toegestaan van ma. t/m za van 7:00 – 11:00 uur , fietsers zijn toegestaan van 18: 00 tot 11:00 uur door plaatsing van borden G7 (zone) met onderborden.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. Hij bracht hierover een positief advies uit.

BESLUITEN

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders, om onder intrekking van eerder genomen verkeersbesluiten die hierop betrekking hebben het verkeersregime in het kernwinkelgebied te wijzigen in een voetgangerszone waar laden en lossen (ipv bevoorradend verkeer) is toegestaan van ma. t/m za van 7:00 – 11:00 uur , fietsers zijn toegestaan van 18: 00 tot 11:00 uur door plaatsing van borden G7 (zone) met onderborden.

MEDEDELINGEN

Inzage

Het besluit ligt 6 weken, na publicatie, ter inzage bij het Gemeentelijk Informatiecentrum in de Openbare Bibliotheek, Brink 70 en bij Publiekszaken, Leeuwenbrug 81 (vanaf 30 december is dat Grote Kerkhof 1).

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen het besluit een bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag van publicatie. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer.

Deventer, 22 december 2015.

namens burgemeester en wethouders van Deventer,

J.T. Lobeek

programmamanager team Ontwikkeling, Realisatie en Beheer

Naar boven