Verkeersbesluit behorende bij de inrichting van de schoolomgeving van de nieuwe brede school Noorderbreedte.

Logo Baarn

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE BAARN,

 

VASTSTELLEN BEVOEGDHEID.

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op grond van het mandaatbesluit van het college van burgemeester en wethouders van 7 januari 2014 is de manager Fysiek Domein gemandateerd dit verkeersbesluit te ondertekenen.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT.

Op 24 september 2014 heeft de gemeenteraad van Baarn het bestemmingsplan Brede School Noord vastgesteld. Daarmee is de weg vrij gemaakt voor de bouw van een nieuwe brede school op het terrein van de voormalige gemeentewerf. De bestaande wegen worden wat betreft vormgeving en verkeersregime aangepast aan de nieuwe brede school. Ook wordt nieuwe openbare infrastructuur toegevoegd.

Vereiste van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Motivering

Overzicht maatregelen.

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van de weggebruikers en passagiers is het gewenst om de J.F. Kennedylaan, het weggedeelte tussen de aansluitingen Goeman Borgesiuslaan en Prof. Krabbelaan te verbieden voor bestuurders, uitgezonderd (brom-)fietsers, in de richting van de Goeman Borgesiuslaan. Voor ditzelfde weggedeelte aan beide zijden van de rijbaan een parkeerverbod in te stellen. Het nieuw aangelegde pad noordelijk van de huidige rijbaan van de J.F. Kennedylaan, gelegen tussen de Prof. Krabbelaan en de toegang tot het schoolterrein aan te wijzen als onverplicht fietspad. De nieuw aan te leggen Oude Werf te verbieden voor alle bestuurders in de richting van de Prof. Krabbelaan, de weg aan te wijzen als fietspad, waarbij alle bestuurders zijn toegestaan en de aanliggende parkeerterreinen aan te wijzen als parkeerterrein. Voor de rijbaan van de Oude Werf geldt een parkeerverbod.

Uitgangspunten

Het gehele ontwerp van het schoolgebouw, de situering , de aanpassing van de bestaande infrastructuur en het ontwerp van de nieuwe infrastructuur zijn geheel en al op elkaar afgestemd om een zo veilig mogelijke schoolomgeving te creëren met daarbij een zo laag mogelijke belasting van de bestaande woonomgeving. Kern van het ontwerp is een splitsing van het halen en brengen van de kinderen van de onderbouw en het halen en brengen van de kinderen van de bovenbouw. De achtergrond daarvan is het gegeven dat de karakteristieken van het halen en brengen van beide groepen sterk van elkaar verschillen. De verblijfstijd bij de school van ouders/verzorgers van onderbouwkinderen is langer dan die van de bovenbouwkinderen, waarbij van die laatste groep ook nog een deel zelfstandig komt en gaat.

Een belangrijke onderdeel van een veilige verkeersituatie rondom een school is het vereenvoudigen van de verkeersstromen. Dat is dan ook de reden dat in het betreffende deel van de J.F. Kennedylaan eenrichtingverkeer ingevoerd gaat worden en de Oude Werf direct dat verkeersregime zal krijgen.

J.F. Kennedylaan.

De J.F Kennedylaan wordt daarbij versmald om het eenrichtingverkeer te accentueren en tevens ruimte te creëren voor een Kiss&Ridestrook. De versmalling van de rijbaan heeft tot gevolg dat er niet meer op de rijbaan geparkeerd kan en mag worden. Dit wordt ondersteund door het instellen van een parkeerverbod aan beide zijden. Het aantal parkeerplaatsen dat daardoor komt te vervallen wordt gecompenseerd door het aantal bestaande haakse parkeerplaatsen ter hoogte van de huisnummers 51 t/m 65 uit te breiden en deze tevens onder een hoek van 60˚aan te leggen om niet alleen het in- en uitparkeren te vergemakkelijken, maar ook om de verplichte rijrichting te ondersteunen.

Aan de noordzijde van de J.F. Kennedylaan wordt een fietspad aangelegd welke de Prof. Krabbelaan en de ingang van het schoolterrein met elkaar verbindt. Dit fietspad krijgt de status van een onverplicht fietspad. Reden daarvoor is dat dit fietspad uitsluitend bedoeld is als toegang naar het schoolterrein en ander niet-schoolgebonden fietsverkeer daarmee niet verplicht wordt van dit fietspad gebruik te maken.

Oude Werf.

Om te accentueren dat de Oude Werf een belangrijke functie heeft voor het fietsverkeer is het goed deze weg aan te wijzen als fietsstraat. Aangezien deze status niet rechtstreeks formeel is vast te leggen, wordt de Oude Werf aangewezen als fietspad, waarbij gebruik door andere bestuurders is toegestaan. Ook hier wordt de eenvoud van de verkeersstromen bevorderd door eenrichtingverkeer in te stellen voor alle bestuurders uitgezonderd (brom-)fietsers. Er is voldoende ruimte ingericht voor parkeren en Kiss&Ride. Parkeren op de rijbaan is daarmee niet noodzakelijk en is niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Een zonaal parkeerverbod voorkomt dit ongewenste gedrag.

Goeman Borgesiuslaan.

De kinderen van de brede school maken voor de gymnastieklessen gebruik van de in de nabijheid gelegen sporthal De Trits. Om die sporthal te bereiken dient de Goeman Borgesiuslaan te worden overgestoken. Juist omdat het om grote groepen kinderen gaat is een goede en veilige oversteekvoorziening een vereiste. Net ten zuiden van de nieuwe aansluiting van de Oude Werf wordt daartoe een VoetgangersOversteekPlaats aangelegd.

Het weggedeelte van de Goeman Borgesiuslaan tussen de aansluitingen Drakenburgerweg en J.F. Kennedylaan kent nog een maximum snelheid van 50 km per uur. Gelet op het feit dat deze weg door de aanwezigheid van de brede school Noorderbreedte en de aansluitende nieuwe woonbebouwing veel meer een verblijfskarakter zal krijgen, ligt het voor de hand de grens van het 30 km/uur gebied op te schuiven richting de Drakenburgerweg.

Belangen van derden.

In het gehele proces om te komen tot het bestemmingsplan, het ontwerp van de school en de buitenruimte is intensief overleg gevoerd met de bewoners in de directe omgeving. Naar aanleiding van die overleggen zijn de oorspronkelijke ontwerpen aangepast en bijgesteld tot hetgeen nu is vastgelegd.

 

OVERLEG

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

is overleg gepleegd met het regionaal politiekorps Utrecht.

 

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders,

  • I.

    In de J.F. Kennedylaan

    • a.

      Door middel van het plaatsen van bord C2 en C3 – eenrichtingverkeer- van bijlage 1 van het RVV-1990 voorzien van een onderbord met daarop het tekst “uitgezonderd” en een fiets- en bromfietssymbool, voor bestuurders te verboden te verklaren het weggedeelte van de J.F. Kennedylaan tussen de aansluiting Prof. Krabbelaan en Goeman Borgesiuslaan in de richting van de Goeman Borgesiuslaan.

    • b.

      Door middel van het aan beide zijden van de rijbaan plaatsen van bord E1 –verboden te parkeren- van bijlage 1 van het RVV-1990, in het weggedeelte van de J.F. Kennedylaan tussen de Prof. Krabbelaan en de Goeman Borgesiuslaan een parkeerverbod in te stellen aan beide zijden van de rijbaan.

  • II.

    In de Oude Werf.

    • c.

      Door middel van het plaatsen van bord C2 en C3 – eenrichtingverkeer- van bijlage 1 van het RVV-1990 voorzien van een onderbord met daarop het tekst “uitgezonderd” en een fiets- en bromfietssymbool, voor bestuurders te verboden te verklaren de Oude Werf in de richting van de Prof Krabbelaan.

    • d.

      Door middel van het plaatsen van bord G11 -fietspad- van bijlage 1 van het RVV-1990 voorzien van een onderbord met daarop de tekst “toegestaan” en symbolen van overige motorvoertuigen, de Oude Werf aan te wijzen als fietspad waarop het medegebruik door andere bestuurders is toegestaan.

    • e.

      Door middel van het plaatsen van de bord E10-E1 –zonaal parkeerverbod- en E11-E1 –einde zonaal parkeerverbod- van bijlage 1 van het RVV-1990 een zonaal parkeerverbod in te stellen in de Oude Werf.

  • III.

    In de Goeman Borgesiuslaan.

    • f.

      Door middel van het aanbrengen van de bijbehorende markering het weggedeelte net ten zuiden van de nieuwe aansluiting met de Oude Werf over een lengte van 4 meter aan te wijzen als voetgangersoversteekplaats.

    • g.

      Door middel van het plaatsen van bord E10-A1(30) en E11-A1(30) -zone met een maximum snelheid van 30 km/uur- van bijlage 1 van het RVV-1990, de gehele Goeman Borgesiuslaan op te nemen in de al aanwezige 30 km/uur zone.

  • IV.

    Alle bovenstaande besluiten worden van kracht op het moment dat de vormgeving van ieder van de betreffende wegen of weggedeelten op de nieuwe situatie is aangepast.

 

Baarn, 15 december 2015.

burgemeester en wethouders van Baarn,

namens dezen,

 

mr. M. A. Kuiper

manager Fysiek Domein

MEDEDELINGEN

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarophet besluit is gepubliceerd. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van Baarn, Postbus 1003, 3740 BA Baarn.

In spoedeisende zaken kunnen belanghebbenden, zodra het bezwaarschrift is ingediend, de Voorzieningenrechter vragen om een voorlopige voorziening te treffen. U kunt uw verzoekschrift indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, o.v.v. voorlopige voorziening, Postbus 16005, 3500 DA, Utrecht. Houdt u er rekening mee dat hieraan kosten verbonden zijn (informatie bij de griffier van de Rechtbank op nummer 088-20000).

U kunt uw verzoekschrift ook digitaal bij genoemde rechtbank indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Afschriften

Een afschrift van dit verkeersbesluit is verzonden naar

  • -

    Politie | Eenheid Midden Nederland | Baarn, Postbus 1002, 3740 BA BAARN;

  • -

    Bestuur Noorderbreedte……

Naar boven