Gemeente Geldermalsen : Verkeersbesluit parkeerplaatsen bestemd voor vrachtauto's en autobussen, gemeente Geldermalsen

Logo Geldermalsen

1. Aanleiding

In 2013 is door de gemeenteraad van Geldermalsen de “Visie Vrachtverkeer Geldermalsen – (vracht)verkeer op de juiste plaats” vastgesteld. Onderdeel is het inrichten van parkeerlocaties binnen de bebouwde kom voor vrachtauto’s en autobussen voor kort parkeren.

2. Motivering

Aan het instellen van parkeerplaatsen voor vrachtauto’s en autobussen (met beperkte parkeerduur) liggen de volgende in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeersweg 1994 opgenomen doelstellingen ten grondslag:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg, verder te noemen “verkeersveiligheid”;

  • het beschermen van de weggebruikers en passagiers, verder te noemen “bescherming verkeersdeelnemers”;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, verder te noemen “vrijheid van het verkeer”;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer, verder te noemen “beperken van overlast”;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden, verder te noemen “functie bedrijventerrein”.

Overwegingen:

  • In de APV van Geldermalsen is opgenomen dat parkeren van voertuigen met een lengte groter dan 6 meter en/of hoger dan 2,4 meter binnen de bebouwde kom uitsluitend is toegestaan op door het college aangewezen locaties. Het verkeersbesluit strekt dan ook enkel tot het beperken van de doelgroepen en de parkeerduur van de door het college aangewezen parkeerlocaties;

  • In de visie Vrachtverkeer Geldermalsen is het uitgangspunt vastgelegd dat ondernemers zelf verantwoordelijk zijn om in hun eigen bedrijfsmatige parkeerbehoefte te voorzien. Het gebruik van grote bedrijfsvoertuigen is een bedrijfsactiviteit welke een economische waarde behartigt. Het lang parkeren of stallen van grote bedrijfsvoertuigen is dan ook een individueel bedrijfsbelang en behoort tot de eigen verantwoordelijkheid van de ondernemer. Tevens mag van ondernemers die voor hun bedrijfsuitvoering afhankelijk zijn van het gebruik van grote voertuigen verwacht worden dat zij zich verdiepen in de lokale regelgeving op dit gebied, waaronder de gebruikelijke bepalingen zoals deze zijn vastgelegd in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV);

  • Veilige, aantrekkelijke en goed bereikbare en economisch functionerende bedrijventerreinen dienen het algemene belang. Uit oogpunt van verkeersveiligheid, bescherming van verkeersdeelnemers, de vrijheid van het verkeer, beperken van overlast en de functie van bedrijventerreinen is het van belang goede en veilige parkeerlocaties voor vrachtwagens en autobussen aan te wijzen om kort te kunnen pauzeren, wachten of een oplegger/aanhanger tijdelijk af te kunnen koppelen;

  • Voor een optimaal gebruik van de beschikbare parkeerlocaties en het goed functioneren van bedrijventerreinen is het gewenst dat de sprake is van voldoende uitwisseling en de parkeerlocaties niet te lang bezet worden. De maximale duur voor pauzeren, wachten of om/afkoppelen bedraagt maximaal enkele uren (bron: Transport Logistiek Nederland). Uit oogpunt van de vrijheid van het (vracht)verkeer is het gewenst dat de parkeerduur beperkt wordt tot maximaal 4 uur waarmee beschikbaarheid van de parkeerlocaties voor pauzeren, wachten of om/afkoppelen redelijkerwijs gegarandeerd kan worden;

  • Grote voertuigen mogen in tegenstelling tot kleinere voertuigen binnen de bebouwde kom alleen parkeren op de door het college aangewezen locaties zodat het uit oogpunt van de vrijheid van het verkeer en de functie van bedrijventerreinen ongewenst is als de aangewezen locaties voor vrachtauto’s en autobussen bezet worden door andere voertuigen;

  • Voor kleine voertuigen is binnen de bebouwde kom altijd binnen beperkte loopafstand voldoende alternatieve parkeerruimte beschikbaar;

  • Op de aangewezen parkeerlocaties voor grote voertuigen zijn in principe geen voorzieningen zoals sanitair e.d. aanwezig om lang verblijven en/of overnachten mogelijk te maken. Dit kan dan ook leiden tot overlast voor omwonenden (achterlaten afval, fecaliën, etc). Op deze locaties zonder aanwezige voorzieningen is het uit oogpunt van het beperken van overlast gewenst overnachten tegen te gaan;

  • Voor chauffeurs met een bestemming in Geldermalsen die in of voor de nacht aankomen zal op de Rijnstraat een parkeerterrein (betaald) voor overnachten worden ingericht. Dit is een tijdelijk terrein in afwachting van beoogde centrale bewaakte vrachtwagenparkeerplaats nabij het tankstation op Hondsgemet. Het terrein zal voorzien worden van tijdelijke sanitaire voorzieningen en dergelijke. De maximum parkeerduur op doordeweekse dagen bedraagt 24 uur, daarnaast kunnen chauffeurs in het weekend terecht van vrijdag 18:00 uur tot maandag 6:00 uur;

  • Het vrachtwagenparkeerterrein aan de Rhenoyseweg in Rhenoy is niet direct gelegen op een bedrijventerrein of bij woningen en ligt buiten de bebouwde kom. Hierdoor is er op deze locatie geen directe noodzaak aanwezig is tot het instellen van een maximum parkeerduur;

  • De betaalde parkeerplaats op de Rijnstraat in Geldermalsen en de parkeerplaats in Rhenoy kunnen ook dienen voor chauffeurs die uit oogpunt van rusttijdenwet langer moeten pauzeren;

  • Bedrijven zijn tijdig geïnformeerd om op zoek te gaan naar alternatieve locaties om in de eigen parkeerbehoefte te voorzien. De informatie is geplaatst in het Nieuwsblad Geldermalsen, de website van de gemeente (www.geldermalsen.nl/vrachtparkeren). Daarnaast is op 6 juni 2015 een informatieochtend voor ondernemers georganiseerd. Tevens zijn er flyers verspreid en zijn op de bedrijventerreinen aankondigingsborden geplaatst dat per 1 januari 2016 binnen de bebouwde kom met vrachtwagens alleen nog maar op de aangewezen locaties gedurende maximaal 4 uur geparkeerd mag worden.

3. Juridische grondslag

Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het Mandaatbesluit Geldermalsen 2013 van Burgemeester en Wethouders (23 april 2013) is het afdelingshoofd Ruimtelijk Beheer bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover een negatief advies ten aanzien van de handhaafbaarheid uit.

Advies van politie is het instellen van een blauwe zone om zodoende de parkeerduur vast te kunnen stellen. Voor afgekoppelde aanhangers/opleggers is het plaatsen van een parkeerschijf echter niet mogelijk, waardoor deze permanent geplaatst kunnen worden. Dit leidt er toe dat de parkeerplaatsen onnodig bezet kunnen worden, er geen efficiënt gebruik mogelijk is en de beschikbaarheid van parkeerplaats voor kortparkeren in gevaar komt. Handhaving op parkeerduur is mogelijk door op twee tijdstippen middels een wasco-krijtstreep op band/asfalt de tussenliggende tijdsduur vast te stellen. Handhaving vindt mede plaats door inzet van Bijzonder Opsporing Ambtenaar (BOA).

Politie heeft tevens gevraagd om een alternatieve parkeerplaats voor langparkeren waarnaar verwezen kan worden. Hiervoor wordt een terrein voor (betaald) langparkeren gedurende dag/nacht (24 uur) of het weekend op de Rijnstraat ingericht.

Op 14 december 2015 heeft er overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid over het definitieve verkeersbesluit. Hij bracht hierover een negatief advies uit. De politie adviseert om een blauwe zone in te stellen om de parkeerduur vast te kunnen stellen.

Belangenafweging en wijzigingen op het voorgenomen besluit

Bij het opstellen van de Visie Vrachtverkeer heeft overleg plaats gevonden met de Bedrijvenkring Groot Geldermalsen en belangenorganisatie Transport Logistiek Nederland. Tevens zijn gesprekken gevoerd met enkele distributiebedrijven. Hiermee zijn de belangen in grote lijnen afgewogen. Om eventuele nog niet bekende belangen in de besluitvorming mee te kunnen wegen heeft het college met de vaststelling van het plan van aanpak Uitvoeren Visie Vrachtverkeer besloten ter voorbereiding eerst een voorgenomen verkeersbesluit te nemen waarop belanghebbenden hun zienswijzen in konden dienen.

Het op 2 juni 2015 genomen voorgenomen verkeersbesluit is op 4 juni 2015 in de Staatscourant gepubliceerd en heeft vanaf 5 juni 2015 gedurende 4 weken ter inzage gelegen. Tevens heeft op 11 juni 2015 een melding van hiervan in het Nieuwsblad Geldermalsen gestaan.

Gedurende de inzagetermijn is op zaterdagmorgen 6 juni 2015 van 9:30 – 11:30 uur tevens een informatieochtend voor ondernemers gehouden. Ondernemers en belanghebbenden zijn ten minste via berichtgeving in het Nieuwsblad Geldermalsen uitgenodigd.

Zienswijze

Op het voorgenomen verkeersbesluit is één zienswijze ontvangen van Gebr. Van Iterson Holding B.V., Gebr. Van Iterson Transport B.V. en ITS-Transport B.V. d.d. 7 juli 2015 (ontvangen 8 juli). Hoewel de zienswijze niet binnen de gestelde termijn van 4 weken is binnengekomen, is deze wel meegewogen in de definitieve besluitvorming. In hoofdzaak werd aangedragen dat het bedrijf zijn voertuigen al jaren op de openbare weg parkeert en daarom door het verkeersbesluit onevenredig benadeeld zou worden.

Reactie zienswijze

Aangezien volgens de bestaande APV-regels binnen de bebouwde kom niet geparkeerd mag worden met grote voertuigen, kunnen geen rechten aan het parkeren op de rijbaan worden ontleend. Bedrijven zijn zelf verantwoordelijk om in hun eigen parkeerbehoefte te voorzien. In het algemeen belang dienen de aangewezen parkeerplaatsen voor vrachtwagens en autobussen voor zoveel mogelijk chauffeurs beschikbaar te zijn en moet het permanent parkeren/stallen voorkomen worden. Gezien de ruime overgangstermijn van meer dan een half jaar is in voldoende mate ruimte gegeven om in een eigen oplossing te voorzien. Indiener is nader in detail geïnformeerd over afweging en besluit.

Op grond van bovengenoemde overwegingen is er op grond van ontvangen zienswijze geen aanleiding tot aanpassing van het voorgenomen verkeersbesluit. Wel heeft op grond van onderstaande ontwikkelingen een nadere belangenafweging plaats gevonden waardoor enkele van de locaties waar maximaal 4 uur geparkeerd mag worden zijn gewijzigd:

1 e Wijziging aanwijzigingsbesluit: nieuwe parkeerlocatie bedrijventerrein Hondsgemet

Op grond van ontvangen bezwaren op het oorspronkelijke aanwijzingsbesluit (APV art. 5:6 lid 1) is de 1e wijziging aanwijzingsbesluit vastgesteld. Hierin is een nieuwe parkeerlocatie voor bedrijventerrein Hondsgemet vastgesteld. Deze is gelegen ter hoogte van het tankstation aan de Plettenburglaan. Ook deze parkeerlocatie dient exclusief voor vrachtwagens en autobussen ingesteld te worden, gedurende maximaal 4 uur. De parkeerplaats is akkoord bevonden door de eigenaar en exploitant van het tankstation.

Tijdelijk parkeerterrein voor langparkeren gedurende nacht/weekend op de Rijnstraat (betaald)

Om chauffeurs die willen overnachten of langer moeten rusten dan 4 uur een alternatief aan te bieden, is besloten tot een tijdelijke betaalde vrachtwagen parkeerlocatie voor langparkeren waar ook gedurende de nacht- en weekendperiode geparkeerd kan worden. Dit betaalde terrein voor langparkeren komt te vervallen indien een centraal vrachtwagenparkeerterrein bij het tankstation op bedrijventerrein Hondsgemet beschikbaar zou komen (in onderzoek externe marktpartij). Naast parkeerplaatsen voor vrachtwagens en autobussen wordt op de Rijnstraat ook een aantal parkeerplaatsen voor personenauto’s aangewezen (gratis). Daarnaast zullen tijdelijke voorzieningen worden geplaatst om overnachten mogelijk te maken. Hiermee komt op deze locatie de maximale parkeerduur van 4 uur te vervallen. Anderzijds wordt op de parkeerhavens aan de Provincialeweg-Oost (binnen de bebouwde kom) wel een maximale parkeerduur van 4 uur ingesteld om zodoende het aantal beschikbare kortparkeerplaatsen dat op de Rijnstraat vervalt gedeeltelijk te compenseren.

5. Bekendmaking Dit besluit wordt op 17 december 2015 bekendgemaakt in de Staatscourant. Daarnaast wordt een mededeling geplaatst in het Nieuwsblad Geldermalsen.

6. BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • 1.

    Het instellen van een parkeerplaats voor vrachtwagens, autobussen en aanhangers met een maximum parkeerduur van 4 uur door het plaatsen van bord E8 met pictogrammen van categorieën en een onderbord met “max. 4h” en wijze van parkeren (zoals in de bij dit besluit horende bijlage) op de volgende plaatsen:

    • Tunnelweg, Geldermalsen

    • Gerdina’s hof, Geldermalsen

    • Rijnstraat 38-52 (langs Lingedijk), Geldermalsen

    • Provincialeweg Oost, Geldermalsen

    • Plettenburglaan (uitweg tankstation), Geldermalsen

    • Rijksstraatweg (parallelweg), Meteren

    • Industrieweg, Beesd

    • Molenkampstraat, Enspijk

  • 2.

    Het instellen van een parkeerplaats voor vrachtwagens, autobussen en aanhangers met een onbeperkte parkeerduur door het plaatsen van bord E8 met pictogrammen van categorieën en een onderbord met wijze van parkeren (zoals in de bij dit besluit horende bijlage) op de volgende plaatsen:

    • Parkeerterrein Rhenoyseweg, Rhenoy

  • 3.

    Het instellen van (enkele) parkeerplaatsen voor personenauto’s door het plaatsen van borden E8

    met onderbord OB504 op de volgende locatie:

    • Rijnstraat 72-78, Geldermalsen

  • 4.

    De maximum parkeerduur van 4 uur op de onder punt 1 genoemde locaties in te laten gaan op

1 januari 2016.

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekeningen.

Opmerking:

Het besluit tot instellen van betaald parkeren voor vrachtwagens en autobussen is opgenomen in het Raadsvoorstel voor vaststelling van de Belastingverordening 2016 (Raad van 15 december 2015). Hiervoor hoeft geen verkeersbesluit genomen te worden.

Geldermalsen, 15 december 2015

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders van Geldermalsen,

B.R. Kramer

Hoofd afdeling Ruimtelijk beheer

MEDEDELINGEN

In werking treding

Het genomen besluit treedt in werking na de bekendmaking ervan.

Niet eens met deze beslissing? Reageer dan binnen 6 weken

Bent u het niet eens met bovenstaande? Laat ons weten waarom u het niet eens bent. Dit heet bezwaar maken. Vermeld altijd uw naam en adres, de datum, het kenmerk van deze brief en uw handtekening. U heeft zes weken de tijd vanaf de dag na verzending van deze brief. Stuur uw bezwaar naar: het college van burgemeester en wethouders, Postbus 112, 4190 CC Geldermalsen.

Voorlopige voorziening

De definitieve beslissing geldt al. U kunt de voorzieningenrechter vragen om de definitieve beslissing uit te stellen. Dit heet een voorlopige voorziening. En kan alleen als u ook een bezwaarschrift indiende Neem contact op met de rechtbank; Sector Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem, (026) 35 92 000 of kijk op www.rechtspraak.nl.

Afschriften

  • R.

    van Westerop, Politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid

  • R.

    Dul, Politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid / Team De Waarden / Locatie Geldermalsen

  • J.

    van der Wal

Naar boven