Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederlandse Zorgautoriteit | Staatscourant 2015, 46173 | Interne regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederlandse Zorgautoriteit | Staatscourant 2015, 46173 | Interne regelingen |
De Nederlandse Zorgautoriteit,
Gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11 van het Bestuursreglement van de Nederlandse Zorgautoriteit;
Besluit:
Het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging NZa wordt gewijzigd als volgt:
A
Artikel 1, onderdeel i, komt te luiden als volgt:
diagnose-behandelcombinaties.
B
De artikelen 2 tot en met 15 komen te luiden als volgt:
1. De directie Regulering is belast met het monitoren van de langdurige zorg en de curatieve zorg, met bekostiging en tarief- en prestatieregulering en met advisering dan wel het doen van uitvoeringstoetsen op het gebied van marktordening.
2. De directie Regulering kent de units Verpleging en Verzorging A, Verpleging en Verzorging B, Gehandicaptenzorg, Eerstelijnszorg en Ketens, Tweedelijns Somatische Zorg, Geestelijke Gezondheidszorg en Intake en Ontwikkeling dbc’s.
1. De directie Toezicht en Handhaving is belast met het in artikel 16 van de Wmg bedoelde toezicht op de uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Wet langdurige zorg, de Zorgverzekeringswet, de Wet financiering sociale verzekeringen, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, met het toezicht op de naleving van hetgeen bij of krachtens de Wmg is bepaald en met de beoordeling van aanmerkelijke marktmacht en concentraties, met het uitbrengen van zienswijzen en met handhaving.
2. De directie Toezicht en Handhaving kent de units Markttoezicht en Toezicht Zorgaanbieders, Detectie en Toezicht Zorgaanbieders, Toezicht Zorgverzekeraars, Toezicht Transparantie en Zorgplicht, Toezicht Wlz-uitvoerders en de unit Snelle Interventies.
1. De directie Informatie en Bedrijfsvoering is belast met het verzamelen, beheren en doorleveren van data, het afhandelen van vragen en het leveren van services en informatie ten behoeve van externe en interne stakeholders, technische realisatie en beheer van prestaties en tarieven, de uitvoering van projecten met facilitaire ondersteuning, informatievoorziening van de NZa, met procesmanagement, met organisatieontwikkeling en met het technisch beheer van applicaties en systemen.
2. De directie Informatie en Bedrijfsvoering bestaat uit de units Service Centrum Prestaties en Tarieven, Informatie- en Contact Centrum, Zorginformatiecentrum, Informatie- en Facilitair Management en Informatie Technologie.
1. De directie Strategie is belast met advisering op economisch, medisch en juridisch gebied van de Raad van Bestuur en de beleidsdirecties, kennisontwikkeling en onderzoek, strategie en communicatie, bestuursondersteuning, relatiebeheer, bestuurlijke kaderstelling en control, juridische zaken, de uitvoering van projecten met financiële ondersteuning en met het ondersteunen van medewerkers, unitmanagers en directeuren bij de uitvoering van het HRM-beleid en de advisering van de Raad van Bestuur op het gebied van organisatievraagstukken en personele vraagstukken, in het bijzonder op het gebied van persoonlijke ontplooiing, organisatie-ontwikkeling, arbeidsvoorwaarden, de HR-cyclus, personeels in-, door- en uitstroom, opleiding, coaching, conflictbemiddeling en arbeidsomstandigheden.
2. De directie Strategie bestaat uit de units Economisch en Medisch Bureau, Strategie en Bestuursondersteuning, Communicatie, Juridische Zaken, Financiën en Control en Human Resource Management.
1. De op grond van de artikelen 8, 9 en 10 van dit besluit verleende bevoegdheden gelden voor de uitoefening van taken binnen het door de Raad van Bestuur vastgestelde beleid, de begroting en de personeelsformatie en overeenkomstig de door de Raad van Bestuur vastgestelde richtlijnen, waaronder de richtlijnen opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit.
2. Directeuren oefenen hun bevoegdheden uit in overleg met hun portefeuillehouder.
3. De portefeuillehouder Informatie en Bedrijfsvoering heeft ten aanzien van zijn aandachtsgebied dezelfde bevoegdheden als een directeur.
1. Bij afwezigheid of ontstentenis van een directeur aan wie krachtens dit besluit een bevoegdheid is toegekend, valt deze bevoegdheid toe aan zijn of haar door de Raad van Bestuur benoemde plaatsvervanger.
2. Bij afwezigheid of ontstentenis van een unitmanager aan wie krachtens dit besluit in ondermandaat, ondervolmacht of verdere machtiging een bevoegdheid is toegekend, valt deze bevoegdheid toe aan de unitmanager die door de directeur is benoemd als plaatsvervanger.
1. Directeuren zijn met inachtneming van het tweede, vijfde en zesde lid, voor de uitvoering van de werkzaamheden van hun directie, bevoegd om namens de NZa beschikkingen te nemen, met uitzondering van beschikkingen als bedoeld in de artikelen 48, 49, 85 tot en met 90 Wmg en beschikkingen op bezwaar.
2. Directeuren zijn bevoegd om namens de NZa beschikkingen te nemen ten aanzien van de rechtspositie van het personeel van hun directie, met uitzondering van beschikkingen tot het aanstellen van unitmanagers, het vaststellen van beoordelingen van unitmanagers en de daaruit voortvloeiende besluiten, het bevorderen van unitmanagers, het aanstellen en bevorderen van personeel in salarisschaal 14 of hoger, beschikkingen tot ontslag anders dan op verzoek van de medewerker, disciplinaire straffen als bedoeld in het Algemeen rijksambtenarenreglement en beschikkingen op bezwaar.
3. Directeuren zijn bevoegd tot het verlenen van ondermandaat aan hun unitmanagers voor het nemen van beschikkingen betreffende tarieven, prestatiebeschrijvingen, beschikbaarheidbijdragen, vereffeningsbedragen, het vaststellen van grenzen als bedoeld in artikel 50, tweede lid, van de Wmg, verzoeken krachtens de Wet openbaarheid van bestuur, dwangsombeschikkingen in verband met het niet-tijdig beslissen op een aanvraag of een bezwaarschrift, handhavingsbeschikkingen met uitzondering van boetebeschikkingen en ten aanzien van de rechtspositie van het personeel van hun unit met uitzondering van beschikkingen tot het aanstellen, het bevorderen en het ontslaan van personeel, het verlenen van een voorschot op het salaris, het geven van een gratificatie en het vaststellen van een beoordeling en de daaruit voortvloeiende besluiten.
4. De portefeuillehouders zijn voor hun aandachtsgebieden bevoegd tot het vaststellen van beoordelingen van unitmanagers en tot het nemen van de daaruit voortvloeiende beschikkingen.
5. In afwijking van het eerste lid is de directeur Strategie bevoegd om namens de NZa te beslissen op een verzoek in te stemmen met rechtstreeks beroep tegen beschikkingen, alsmede te beslissen op bezwaar, met uitzondering van bezwaren tegen beschikkingen betreffende de rechtspositie van het personeel van de NZa en beschikkingen van de Raad van Bestuur.
6. De portefeuillehouder Toezicht en Handhaving is bevoegd om beschikkingen te nemen tot het ter openbare kennis brengen van een aanwijzing en een last onder dwangsom.
1. Directeuren onderscheidenlijk leden van de Raad van Bestuur zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden van hun directie onderscheidenlijk het aandachtsgebied waarvoor de portefeuillehouder verantwoordelijk is, bevoegd namens de NZa privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten met inachtneming van de in bijlage 2 opgenomen maxima ten aanzien van de uit die rechtshandelingen voor de NZa voortvloeiende financiële verplichtingen.
2. Directeuren zijn bevoegd tot het verlenen van ondervolmacht aan hun unitmanagers om voor de uitvoering van de werkzaamheden van hun unit namens de NZa privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten met in achtneming van de in bijlage 2 opgenomen maxima ten aanzien van de uit die rechtshandelingen voor de NZa voortvloeiende financiële verplichtingen.
1. De leden van de Raad van Bestuur zijn bevoegd namens de NZa handelingen te verrichten, anders dan besluiten en privaatrechtelijke rechtshandelingen.
2. Directeuren zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden van hun directie bevoegd, namens de NZa handelingen te verrichten, anders dan besluiten en privaatrechtelijke rechtshandelingen, voor zover het de normale uitoefening van hun functie betreft.
3. Directeuren zijn, voor de uitoefening van de in het tweede lid bedoelde bevoegdheden, bevoegd verdere machtiging te verlenen aan de unitmanagers onderscheidenlijk medewerkers van hun directie, voor zover het de normale uitoefening van de functie als unitmanager, onderscheidenlijk medewerker betreft.
4. De unitmanagers zijn bevoegd voor de bevoegdheden als bedoeld in het derde lid verdere machtiging te verlenen aan de medewerkers van de onder hun verantwoordelijkheid vallende unit, voor zover het de normale functie-uitoefening van die medewerkers betreft.
De juristen van de unit Juridische Zaken zijn bevoegd de NZa te vertegenwoordigen in gerechtelijke procedures en mediation en daartoe alle noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen te verrichten.
1. Behoudens ten aanzien van gevallen waarin een adviescommissie ex artikel 7:13 Awb is ingesteld, maken de portefeuillehouders met de manager van de unit Juridische Zaken afspraken over het voorzitterschap van hoorzittingen in bezwaarprocedures en ter voorbereiding van een boetebesluit.
2. De hoorzittingen zijn niet openbaar.
1. Als medewerkers die belast zijn met het toezicht op de naleving van de bepalingen in de Wmg, de Zvw, de Wlz en de Wet financiering sociale verzekeringen als bedoeld in artikel 72, lid 1, onder b Wmg, zijn aangewezen alle medewerkers van de NZa, met uitzondering van de directeur Strategie, de unitmanager Juridische Zaken en de secretaresses van de NZa.
2. De voorzitter ondertekent de legitimatiebewijzen van de ingevolge het eerste lid van dit artikel aangewezen medewerkers.
Overeenkomstig de met de bankinstelling afgesproken betalingsprocedure zijn de leden van de Raad van Bestuur en de door de Raad van Bestuur aangewezen medewerkers bevoegd tot het verstrekken van betalingsopdrachten ter zake van door of namens de NZa aangegane financiële verplichtingen.
C
De artikelen 16 tot en met 19 vervallen.
D
Bijlage 1 behorende bij het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging NZa, wordt gewijzigd als volgt:
1. paragraaf 2 komt te luiden als volgt:
De Raad van Bestuur heeft ten aanzien van zijn werkzaamheden een taakverdeling aangebracht en voor ieder aandachtsgebied een bestuurslid als portefeuillehouder benoemd. De verdeling van de verschillende portefeuilles over de leden van de Raad van Bestuur is te vinden op de website van de NZa: www.nza.nl.
De organisatie van de NZa kent vier directies: Regulering, Toezicht en Handhaving, Strategie en Informatie en Bedrijfsvoering. De directies zijn verder onderverdeeld in units1.
De directie Regulering is ten aanzien van de zorgmarkten langdurige zorg en curatieve zorg belast met het monitoren van deze zorgmarkten, met bekostiging en tarief- en prestatieregulering en met advisering dan wel het doen van uitvoeringstoetsen op het gebied van marktordening. De directie Regulering kent de units Verpleging en Verzorging A, Verpleging en Verzorging B, Gehandicaptenzorg, Eerstelijnszorg en Ketens, Tweedelijns Somatische Zorg, Geestelijke Gezondheidszorg en Intake en Ontwikkeling dbc’s.
De directie Toezicht en Handhaving is belast met het in artikel 16 van de Wmg bedoelde toezicht op de uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Wet langdurige zorg, de Zorgverzekeringswet, de Wet financiering sociale verzekeringen, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, met het toezicht op de naleving van hetgeen bij of krachtens de Wmg is bepaald en met de beoordeling van aanmerkelijke marktmacht en concentraties, met het uitbrengen van zienswijzen en met handhaving.
De directie Toezicht en Handhaving kent de units Markttoezicht en Toezicht Zorgaanbieders, Detectie en Toezicht Zorgaanbieders, Toezicht Zorgverzekeraars, Toezicht Transparantie en Zorgplicht, Toezicht Wlz-uitvoerders en de unit Snelle Interventies.
De directie Informatie en Bedrijfsvoering is belast met het verzamelen, beheren en doorleveren van data, het afhandelen van vragen en het leveren van services en informatie ten behoeve van externe en interne stakeholders en technische realisatie en beheer van prestaties en tarieven, de uitvoering van projecten met facilitaire ondersteuning, informatievoorziening van de NZa, met procesmanagement, met organisatieontwikkeling en met het technisch beheer van applicaties en systemen.
De directie Informatie en Bedrijfsvoering bestaat uit de units Service Centrum Prestaties en Tarieven, Informatie en Contact Centrum, Zorginformatiecentrum, Informatie- en Facilitair Management en Informatie Technologie.
De directie Strategie is belast met advisering van de Raad van Bestuur en de beleidsdirecties op economisch, medisch en juridisch gebied en met kennisontwikkeling en onderzoek, strategie en communicatie, bestuursondersteuning, relatiebeheer, bestuurlijke kaderstelling en control, juridische zaken, de uitvoering van projecten met financiële ondersteuning en met het ondersteunen van medewerkers, unitmanagers en directeuren bij de uitvoering van het HRM-beleid en de advisering van de Raad van Bestuur op het gebied van organisatievraagstukken en personele vraagstukken in het bijzonder op het gebied van persoonlijke ontplooiing, organisatie-ontwikkeling, arbeidsvoorwaarden, de HR-cyclus, personeels in-, door- en uitstroom, opleiding, coaching, conflictbemiddeling en arbeidsomstandigheden.
De directie Strategie bestaat uit de units Economisch en Medisch Bureau, Strategie en Bestuursondersteuning, Communicatie, Juridische Zaken, Financiën en Control en Human Resource Management.
In lijn met de brieven van de Minister van VWS aan de Tweede Kamer van 2 april en 1 september 2015, rapporteert de unitmanager HRM rechtstreeks aan de voorzitter van de Raad van Bestuur.
2. In paragraaf 3 worden na de eerste zin, twee zinnen toegevoegd, luidende:
De portefeuillehouder Informatie en Bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor een goede uitvoering van werkzaamheden die tot de directie Informatie en Bedrijfsvoering behoren. De portefeuillehouder Informatie en Bedrijfsvoering heeft ten aanzien van zijn aandachtsgebied dezelfde bevoegdheden als een directeur.
E
In de tabel in Bijlage 2 vervalt de kolom ‘Portefeuillehouder HRM’.
1. Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en de tekst van het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging NZa wordt in de Staatscourant geplaatst.
2. Voor de plaatsing in de Staatscourant stelt de Raad van Bestuur de nummering van de artikelen van het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging NZa opnieuw vast en brengt de in dit besluit voorkomende aanhalingen van de artikelen met de nieuwe nummering in overeenstemming.
De Raad van Bestuur van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft op 17 december 2015 besloten tot aanpassing van het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging NZa (hierna: Mandaatbesluit).
Dit betreft een technische aanpassing.
Met de invoering van de nieuwe Topsstructuur met ingang van 1 januari 2016 wordt de organisatie ingedeeld in vier directies.
De directies Care en Cure worden samengevoegd tot een directie Regulering. De units zoals die binnen de directies Care en Cure bekend waren blijven gehandhaafd binnen de nieuwe directie Regulering.
In plaats van de directie Bedrijfsvoering en de directie Informatie en Service Centrum komt er een directie Informatie en Bedrijfsvoering. De unit Projectenpool komt te vervallen. De units Financiën en Control en Human Resource Management worden ondergebracht bij de directie Strategie . In verband hiermee komt artikel 8 te vervallen alsmede artikel 10, derde lid, artikel 11, zevende lid, artikel 12, derde lid en artikel 13, vierde lid. De unit Informatie en Facilitair Management enerzijds en de unit Informatie Technologie anderzijds worden toegevoegd aan de nieuwe directie Informatie en Bedrijfsvoering, die daarnaast bestaat uit de units Service Centrum Prestaties en Tarieven, Informatie- en Contact Centrum en Zorginformatiecentrum.
De naam van de directie Strategie en Juridische Zaken wordt gewijzigd in directie Strategie, om tot uitdrukking te brengen dat er meer units dan alleen Juridische zaken binnen deze directie bestaan.
In lijn met de brieven van de minister van VWS aan de Tweede Kamer van 2 april en 1 september 2015, rapporteert de unitmanager HRM rechtstreeks aan de voorzitter van de Raad van Bestuur.
Voor de werkzaamheden die binnen de directie Informatie en Bedrijfsvoering worden verricht is de portefeuillehouder Informatie en Bedrijfsvoering verantwoordelijk. Om alle bevoegdheden die bij deze verantwoordelijkheid behoren op een juiste wijze te beleggen is aan artikel 7 een derde lid toegevoegd.
Vanwege het schrappen van de artikelen 3, 5, 8 en 18 is de nummering van de artikelen in het Mandaatbesluit gewijzigd. Hierdoor vervallen de artikelen 16 tot en met 19. De artikelen 3 en 5 zijn geschrapt vanwege de invoering van de nieuwe organisatiestructuur. Artikel 18, dat zag op de inwerkingtreding van een eerdere versie van het Mandaatbesluit is met het aantal inmiddels doorgevoerde wijzigingen in het Mandaatbesluit, overbodig geworden.
De toelichtende tekst in Bijlage 1 bij het Mandaatbesluit is aangepast, vanwege de introductie van de nieuwe organisatiestructuur.
Omdat de unitmanager HRM onder de directie Strategie valt, hoeft er voor het aangaan van rechtshandelingen door de unitmanager HRM niet afzonderlijk iets geregeld te worden.
Vanwege de nummerwijziging van de artikelen wordt gekozen voor integrale tekstplaatsing van het Mandaatbesluit in de Staatscourant.
De integrale tekst van het Mandaatbesluit NZa (en de gewijzigde bijlage die bij het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging behoort), zijn te vinden op de website van de NZa: www.nza.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-46173.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.