TOELICHTING TARIEVENBESLUIT 2016
Algemeen
Artikel 10, eerste lid van de wet Gewasbeschermingsmiddelen en biociden (verder: de
wet) bepaalt dat de kosten die het Ctgb maakt bij de uitvoering van de hem in artikel
4 van de wet opgedragen taken, moeten worden gedekt uit de door het college vast te
stellen en in rekening te brengen tarieven. De tarieven hebben een rechtstreeks verband
met de kosten die het Ctgb bij de uitvoering maakt en behoeven de goedkeuring van
de ministers van EZ en I&M.
De tarieven worden met dit besluit vastgelegd en hebben vooral betrekking op:
-
• Aanvragen tot toelating of met betrekking tot toelatingen (bijvoorbeeld aanvragen
tot toelating, wijziging of verlenging van de toelating, aanvragen tot goedkeuring
van een werkzame stof van een gewasbeschermingsmiddel of tot plaatsing van een werkzame
stof van een biociden op Annex I of Ia bij richtlijn 38/8/EG)
-
• Jaarlijkse vergoedingen, die toelatinghouders aan het Ctgb verschuldigd zijn op grond
van artikel 10, eerste lid van de wet
-
• Openbaarmakingsverzoeken middels verwijzing naar het Besluit tarieven openbaarheid
van bestuur.
-
• Servicedesk verzoeken
-
• Overige werkzaamheden
Indien het college besluit tot het stellen van aanvullende vragen, zijn daarvoor ook
de daaraan verbonden kosten voor het samenvatten/evalueren en de beoordelingskosten
verschuldigd. Voor het samenvatten en evalueren van gegevens en studies voor gewasbeschermingsmiddelen
en microbiologische middelen zijn de kosten verschuldigd zoals vermeld in bijlagen
van dit besluit, met uitzondering van zonale aanvragen (NL ZRMS), uitbreidingsaanvragen
in NL (niet zonaal) van een bestaande toelating met alleen Kleine Toepassingen en
Europese aanvragen, waar de werkelijk gemaakte kosten in rekening zullen worden gebracht
op basis van voorschot en nacalculatie.
In het kader van bepaalde aanvraagtypen, zoals (bij gewasbeschermingsmiddelen) de
toelating van een toevoegingsstof of een parallelle vergunning, kan het voorkomen
dat ook een inhoudelijk-wetenschappelijke beoordeling noodzakelijk is. In die gevallen
is het derhalve mogelijk dat – naast de aanvraagkosten – ook de betreffende kosten
in rekening gebracht moeten worden.
Nacalculatie
Bij diverse artikelen vindt nacalculatie plaats op basis van de werkelijk gemaakte
kosten; dit is bij de desbetreffende artikelen nadrukkelijk vermeld.
Werkelijke kosten
Werkelijk gemaakte kosten betreffen de interne kosten gemaakt door het Ctgb (uurtarief
x aantal door Ctgb bestede uren) en de werkelijke kosten van ingeschakelde derden
(inclusief de aan derden betaalde BTW).
Facturering, betaling en nacalculatie/restitutie
-
a. De aan het Ctgb verschuldigde vergoeding wordt berekend aan de hand van de aangeduide
posten en tariefstellingen.
-
b. Op grond van het Besluit bestuursreglement regeling toelating gewasbeschermingsmiddelen
en biociden Ctgb 2007 dienen aanvraagkosten bij het indienen van de aanvraag te zijn
voldaan aan het Ctgb. Hiervoor wordt een factuur verzonden. Het Ctgb accepteert –
vooruitlopend op een mogelijke aanpassing op dit punt van het Besluit bestuursreglement
regeling toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden Ctgb 2007 – ook dat de aanvrager
naar aanleiding van de door het Ctgb uitgebrachte factuur betaalt.
-
c. Indien een voorschot voor de werkelijke kosten is betaald, wordt dit met het uiteindelijk
verschuldigde bedrag verrekend. Indien de daadwerkelijke kosten lager zijn dan hetgeen
is voorgeschoten, wordt het verschil binnen 30 dagen na dagtekening van de eindfactuur
aan de aanvrager terugbetaald.
-
d. In afwijking van het bepaalde in artikel 4:87lid 1 Awb geldt voor andere tarieven
of kosten dan bedoeld onder b) dat de aanvrager de factuur binnen 30 dagen na factuurdatum
onder vermelding van het factuurnummer dient te voldoen.
Aanpassing van het voorschotbedrag
Een aspirant-aanvrager kan voorafgaand aan het doen van een aanvraag, het Ctgb verzoeken
om op basis van door hem verstrekte informatie een inschatting te maken van de reële
kosten van die specifieke aanvraag en om het voorschotbedrag daarop aan te passen.
In een vooroverleg wordt in dat geval aan de hand van het in te dienen dossier een
op de aanvraag toegesneden voorschot vastgesteld. Hiermee hoopt het Ctgb te bevorderen
dat volledige en adequate dossiers worden ingediend, hetgeen tijdwinst oplevert, en
daardoor een lager voorschot en een lagere eindafrekening.
Tijdige betaling
Voor zover het bepaalde in artikel 4:97 Algemene wet bestuursrecht van toepassing
is, laat dit onverlet de bestuursrechtelijke gevolgen van niet (tijdige) betaling,
opgenomen in het geldende Bestuursreglement regeling toelating Gewasbeschermingsmiddelen
en biociden.
Er is tijdig betaald indien de betaling door het Ctgb voor het einde van de in de
factuur genoemde termijn is ontvangen, dan wel indien wordt aangetoond dat het te
betalen bedrag voor het einde van de termijn naar het Ctgb is overgeschreven of gestort.
Betaling in termijnen
Tot twee weken na de datum van dagtekening van de factuur kan de aanvrager het College
verzoeken om de kosten van de procedure bij het Ctgb in termijnen te mogen betalen.
-
• Dit verzoek wordt gehonoreerd indien de kosten van de procedure meer dan € 5.000,
bedragen.
-
• Indien de kosten van de procedure niet meer dan € 30.000 bedragen, kan worden voldaan
in maximaal drie maandelijkse termijnen van telkens een derde van de totale som.
-
• Indien de kosten van de procedure meer dan € 30.000 euro bedragen, kan worden voldaan
in maximaal vier maandelijkse termijnen van telkens een kwart van de totale som.
De eerste termijn dient te zijn betaald binnen 30 dagen na dagtekening van de oorspronkelijke
factuur.
Bij betaling in termijnen aanvaardt het College na tijdige betaling van de eerste
termijn de aanvraag en deelt de datum van deze aanvaarding mee aan de aanvrager.
Grondslagen en uitgangspunten
De Biocideverordening verplicht de lidstaten om in de tariefstelling rekening te houden
met een aantal zaken die voor het Ctgb nieuw zijn:
-
• de gedeeltelijke terugbetaling van de vergoeding indien een aanvrager de verlangde
informatie niet binnen de vastgestelde termijn indient (artikel 80 lid 3 onder b);
-
• waar passend, inachtneming van de specifieke behoeften van kleine en middelgrote ondernemingen,
met inbegrip van de mogelijkheid om betalingen in verschillende termijnen en fasen
te splitsen (artikel 80 lid 3 onder c);
-
• bij de structuur en het bedrag van de vergoedingen wordt rekening gehouden met de
omstandigheid of de informatie gezamenlijk dan wel afzonderlijk wordt ingediend (artikel
80 lid 3 onder d);
-
• in naar behoren gemotiveerde gevallen kan, mits het agentschap of de bevoegde autoriteit
daarmee akkoord gaat, de vergoeding geheel of gedeeltelijk worden kwijtgescholden
(artikel 80 lid 3 onder e).
DTG-lijst
De DTG-lijst is de Definitie Lijst Toepassingsgebieden, zoals die is opgenomen in
de Evaluation Manual (te vinden op de website van het Ctgb) onder het aspect werkzaamheid.
”technische werkzame stof”
Onder ‘technische werkzame stof´ wordt verstaan de werkzame stof met de bijbehorende
technische specificaties en bepalingen zoals vermeld in Verordening (EG) 1107/2009
(voor gewasbeschermingsmiddelen) en in de Bijlage bij EU Verordening (EU) 545/2011,
dan wel (voor biociden) de Unielijst van goedgekeurde werkzame stoffen bij Verordening
(EU) 528/2012 voor de werkzame stof. Met ‘werkzame stof’ wordt de werkzame stof in
de algemene zin bedoeld, de zuivere werkzame stof.
In aanvulling op bovenstaande en deels in afwijking hiervan gelden voor de werkzaamheden
die het Ctgb verricht ter uitvoering van de Biociden Verordening de volgende bepalingen.
Communicatie
Vanaf het moment dat een aanvraag wordt ingediend geschiedt alle correspondentie omtrent
kosten en betaling middels plaatsing van het bericht in het Register for Biocidal
Products (R4BP3) en eventueel een mededeling hiervan per email aan de aanvrager.
Facturering, betaling en nacalculatie/restitutie (Biociden)
Na ontvangst van de aanvraag berekent het Ctgb de voor de aanvraagprocedure verschuldigde
vergoeding aan de hand van de aangeduide posten en tariefstellingen. De factuur wordt
zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag verzonden. De Biociden Verordening
bepaalt dat de kosten van een aanvraagprocedure binnen een termijn van 30 dagen na
dagtekening van de factuur moet zijn betaald. Een hersteltermijn kan niet worden gegeven.
Bij niet tijdige betaling wordt de aanvraag verworpen. Indien het gefactureerde bedrag
een voorschot betreft, worden na afloop van de procedure middels nacalculatie de werkelijk
gemaakte kosten in rekening gebracht. Indien de daadwerkelijke kosten lager zijn dan
hetgeen is voorgeschoten, wordt het verschil binnen vier weken na dagtekening van
de eindfactuur aan de aanvrager terugbetaald. Indien de aanvrager niet of niet volledig
binnen de gestelde termijn betaalt, is de aanvrager van rechtswege in verzuim in de
zin van artikel 6:81 Burgerlijk Wetboek.
Afzonderlijke tarieven
Aangezien voorzien wordt dat het goedkeuren van de bestaande en geïdentificeerde werkzame
stoffen tot na het jaar 2024 doorgaat zullen naar verwachting eerst in 2027 alle in
Nederland alle toegelaten biociden onder het regime vallen van de biociden Verordening.
Tot die tijd zullen er voor biociden tarieven blijven bestaan voor procedures onder
nationaal recht of onder het recht van richtlijn 98/8/EG, naast de tarieven voor producten
en procedures die onder de Verordening vallen.
Verlaagd tarief bij geclusterde aanvragen
Indien meerdere aanvragen tegelijk worden ingediend waarbij op één of meer aspecten
kan worden volstaan met een clusterbeoordeling voor meerdere aanvragen, brengt het
Ctgb op verzoek van de aanvrager(s) voor die aspecten van die aanvragen een verlaagd
tarief in rekening.
Indien er meerdere aanvragers zijn, is jegens het Ctgb iedere aanvrager hoofdelijk
aansprakelijk voor het gehele bedrag. Het Ctgb heeft geen bemoeienis met de onderlinge
verrekening tussen aanvragers.
Kaderformulering
De aanvrager van een toelating van een biocide kan het Ctgb vragen om bij de toelating
vast te stellen dat de betreffende biocide als kaderformulering wordt aangemerkt.
De vaststelling van een kaderformulering biedt de toelatinghouder de mogelijkheid
om gemakkelijker en tegen lagere tarieven sterk vergelijkbare toelatingen (bijv. in
andere kleuren) te verkrijgen. De vaststelling van de kaderformulering brengt extra
aanvraagkosten met zich mee, die derhalve naast de gewone aanvraagkosten in rekening
gebracht worden.
Inwerkingtreding van verordening 528/2012/EU
Per 1 september 2013 is Verordening 528/2012/EU in werking getreden. Deze verordening
is van toepassing op alle (aanvragen inzake) biociden en werkzame stoffen in biociden
die niet op grond van regels van overgangsrecht onder de werking van de nationale
wet of richtlijn 98/8/EG vallen. De verordening geeft regels voor de vergoeding die
de lidstaten mogen berekenen voor de diensten die zij verrichten met betrekking tot
de procedures van de verordening.
Nieuwe elementen
De communicatie tussen aanvrager en Ctgb zal onder de verordening volledig digitaal
verlopen. De verordening introduceert voorts nieuwe aanvraagtypen en nieuwe soorten
toelatingen, nieuwe verplichtingen ten aanzien van tariefstelling, facturering en
betaling, en de mogelijkheid van een aangepast tarief. Het uitgangspunt dat de beoordelende
lidstaten kostendekkend moeten werken is onveranderd gebleven.
Overige tarieven
Voor werkzaamheden waarvoor (nog) geen vast tarief kan worden vastgesteld, wordt de
kostprijs (werkelijke kosten) in rekening gebracht. Dit gebeurt na overleg met de
aanvrager.
Wijzigingen in 2016
Uurtarief 2016
Het uurtarief is met 5% geïndexeerd en bedraagt in 2016; € 124,– per uur. Deze stijging
wordt vooral veroorzaakt door een indexering van de ambtenarensalarissen en een reguliere
kostenstijging. De externe tarieven voor het samenvatten en evalueren zijn geïndexeerd
met 2%. De tarieven zijn met genoemde percentages geïndexeerd.
Jaarlijkse vergoedingen algemeen
Voor de registratie van een toegelaten gewasbeschermingsmiddel en biocide wordt een
jaarlijkse vergoeding in rekening gebracht.
Jaarlijkse vergoedingen (Gewasbescherming)
Het tarief voor de jaarlijkse vergoeding voor gewasbeschermingsmiddelen 2016 wordt
ondanks de uurtariefstijging niet
verhoogd ten opzichte van 2015. Het tarief wordt niet geïndexeerd omdat het aantal
toegelaten gewasbeschermingsmiddelen op peildatum 1 februari 2016 naar verwachting
hoger ligt dan in 2015, waardoor het tarief gelijk kan blijven.
Jaarlijkse vergoedingen (Biociden)
Het tarief voor de jaarlijkse vergoeding voor biociden 2016 wordt ondanks de uurtariefstijging
niet verhoogd, maar verlaagd ten opzichte van 2015. Deze verlaging kan worden doorgevoerd
omdat het aantal toegelaten biociden middelen op peildatum 1 februari 2016 naar verwachting
hoger ligt dan in 2015 en omdat de werkzaamheden voor de uitvoering van EU Stofadvisering
Biociden in minder uren gerealiseerd kunnen worden.
Voor een Biocidefamilie wordt een apart tarief voor de jaarlijkse vergoeding in rekening
gebracht, daarnaast wordt per familielid een beperkt tarief in rekening gebracht.
Het totaal dat voor een biocidefamilie inclusief de familieleden in rekening kan worden
gebracht is gemaximeerd.
Aanvragen tot uitbreiding in NL (niet zonaal) van een bestaande toelating met alleen
Kleine Toepassingen (NLKUG) (Gewasbescherming)
Omdat er grote verschillen bestaan tussen de NLKUG aanvragen onderling, is besloten
om deze groep aanvragen op voorschot en nacalculatiebasis te factureren. Op deze wijze
worden de daadwerkelijk kosten in rekening gebracht en wordt voorkomen dat er bij
beperkte uitbreidingen (die onder de risk envelop vallen) onnodig hogere kosten in
rekening worden gebracht.
MTR (Gewasbescherming)
De naamgeving van MTR is aangepast in AA-EQS/MAC-EQS.
Additionele tarieven (algemeen)
In aanvulling op de standaard beoordelingskosten voor gewasbeschermingsmiddelen en
biociden zijn er vorig jaar additionele tarieven geïntroduceerd. Deze tarieven gelden
voor werkzaamheden die niet onder de standaard beoordelingskosten vallen.
Additionele tarieven (Gewasbescherming):
Middelen die aangevraagd worden als Tankmix krijgen een extra beoordeling. Hier is
een additioneel tarief voor vastgesteld. Daarnaast is er voor een aantal toepassingen
als gevolg van nieuwe guidances een additioneel tarief vastgesteld.
Tarieven voor samenvatten en evalueren van studies (Gewasbescherming)
Een aantal omschrijvingen van studies is aangepast. Tevens is voor een viertal studies
het tarief gecorrigeerd ten opzichte van 2015.
Aanvragen tot wederzijdse erkenning (Nl betrokken lidstaat) (Biociden)
Er is een aanvraagtype en tarief onder de all-in-one tarieven voor wederzijdse erkenningen
toegevoegd. Het betreft een aanvraagtype voor grote wijzing.
Tarief WYB (Wijziging verpakking, wijziging etikettering van een biocide, overige
wijzigingen (redactioneel)(Biociden)
Dit tarief is naar beneden bijgesteld.
Servicedesk
Voor vragen in het pre-aanvraagtraject kunt u terecht bij de servicedesk. De servicedesk
heeft voor informatievoorziening drie type instrumenten beschikbaar;
-
1. Losse vragen welke worden beantwoord per mail of telefoon;
-
2. Meetings waarbij vragen van de aanvrager besproken kunnen worden met medewerker(s)
van het Ctgb;
-
3. Bijeenkomsten, waarop kan worden ingetekend.
Een Request for meeting (RFM) is een meeting in het voortraject van een middel- of stofaanvraag. Daarnaast is
er de Pre-submission meeting (PSM) bedoeld voor het bespreken van discussie- en/of knelpunten voorafgaande aan het
indienen van het middeldossier. Deze vinden standaard plaats bij een zonale aanvraag
(NL ZRMS) voor een gewasbeschermingsmiddel.
Naast de reeds bestaande RFM en PSM meetings, is er in 2016 een nieuwe categorie toegevoegd.
Dit betreft een Pre-application support traject voor de Unietoelatingen Biociden (aanvraagtypen
B-TFN, B-UTN en B-UTFN). Deze meetings zijn bedoeld om aanvragers te begeleiden bij
het aanvraagproces voor Unietoelatingen.
Servicedesk verzoeken met een arbeidsinzet kleiner dan 12 uur zijn geclassificeerd
in categorieën waaraan vaste kosten verbonden zijn. Servicedesk verzoeken met een
inzet van meer dan 12 uur worden gefactureerd op basis van nacalculatie. Voor een
PSM, RFM en Pre application supporttraject geldt dat gefactureerd wordt op basis een
voorschot en nacalculatie. Bijeenkomsten worden gefactureerd op basis van een vooraf
vastgesteld tarief voor deelname.