Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 14 december 2015, nr. IENM/BSK-2015/190306, houdende wijziging van de Regeling meldingen en communicatie scheepvaart in verband met de Wet bestrijding maritieme ongevallen

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op de artikelen 5, tweede lid, en 17, derde lid, van de Wet bestrijding maritieme ongevallen;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling meldingen en communicatie scheepvaart wordt als volgt gewijzigd:

A

Na artikel 1 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 1a. omhangbepaling

Deze regeling is mede gebaseerd op de artikelen 5, eerste en tweede lid, en 17, eerste en derde lid, van de Wet bestrijding maritieme ongevallen.

B

In artikel 15, eerste lid, wordt ‘artikel 4, eerste lid, van de Wet bestrijding ongevallen Noordzee’ vervangen door: artikel 5, eerste lid, of 17, eerste lid, van de Wet bestrijding maritieme ongevallen.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop de Wet bestrijding maritieme ongevallen in werking treedt.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas-Geesteranus

TOELICHTING

Deze regeling is onderdeel van de invoering van de Wet bestrijding maritieme ongevallen (hierna: WBMO). De WBMO dient vooral voor de implementatie van het op 18 mei 2007 te Nairobi tot stand gekomen Internationaal Verdrag inzake het opruimen van wrakken (Trb. 2008, 115), hierna aan te duiden als het Verdrag. Dit verdrag verbetert de mogelijkheden voor kuststaten om op te treden tegen bijna zinkende of strandende schepen en om wrakken van zeeschepen snel en adequaat te doen opruimen. De WBMO vervangt de tot nog toe geldende Wet bestrijding ongevallen Noordzee (hierna: Wet BON). Voor een nadere toelichting op de WBMO wordt verwezen naar de memorie van toelichting bij die wet, Kamerstukken II 2014/15, 34 069, nr. 3, herdruk.

Deze regeling betreft de wijziging van artikel 15, eerste lid, van de Regeling meldingen en communicatie scheepvaart die voortvloeit uit de WBMO. Artikel 15 is gewijzigd in de zin dat de verwijzing naar de Wet BON is vervangen door een verwijzing naar de WBMO. Met deze wijziging is bewerkstelligd dat een melding van een maritiem ongeval gedaan moet worden bij het Kustwachtcentrum in Den Helder, hetgeen ook al het geval was voor vergelijkbare meldingen op grond van de Wet BON. Deze wijzigingsregeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lastendruk voor burgers en bedrijven.

De inwerkingtreding van deze regeling is gekoppeld aan de inwerkingtreding van de WBMO en zal plaatsvinden met inachtneming van het systeem voor Vaste Verandermomenten.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas-Geesteranus

Naar boven