Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 7 december 2015, nr. WJZ/15137844, tot wijziging van de Regeling tarieven Plantenziektenwet

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

Gelet op artikel 6a Plantenziektenwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling tarieven Plantenziektenwet wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 7 worden onder vernummering van het tweede tot en met het vijfde lid tot het vierde tot en met het zevende lid, twee leden ingevoegd, luidende:

  • 2. Indien een initiële risicoanalyse wordt uitgevoerd, wordt een starttarief van € 191,08 per bezoek vermeerderd met een tarief van € 1,59 per minuut in rekening gebracht. Indien sprake is van kosten van derden, worden deze, in aanvulling op de in dit lid genoemde tarieven, in rekening gebracht.

  • 3. In afwijking van het eerste lid wordt voor een geringe wijziging van een goedkeuring als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van richtlijn 2008/61/EG € 241,40 in rekening gebracht.

B

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 46,75’ vervangen door ‘€ 47,68’ en ‘€ 1,46’ vervangen door: € 1,49.

2. In onderdeel b worden ‘€ 70,13’ vervangen door ’ € 71,52’ en ‘€ 2,19’ vervangen door: € 2,24.

3. In onderdeel c worden ‘€ 93,50’ vervangen door ‘€ 95,36’ en ‘€ 2,92’ vervangen door: € 2,98.

4. In onderdeel d wordt ‘€ 10,21’ vervangen door: € 10,43.

5. In onderdeel e wordt ‘€ 5,85’ vervangen door: € 5,96.

6. In onderdeel f wordt ‘€ 5,14’ vervangen door: € 5,28.

C

Artikel 10, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 10,21’ vervangen door: € 10,43.

2. De tabel in onderdeel b komt te luiden:

Inspectiepercentage

Tarief per 1.000 stelen

Minimumtarief per partij

Maximumtarief per partij

1%

€ 0,03

€ 0,30

€ 3,00

3%

€ 0,07

€ 0,70

€ 7,00

5%

€ 0,12

€ 1,20

€ 12,00

10%

€ 0,24

€ 2,40

€ 24,00

15%

€ 0,35

€ 3,50

€ 35,00

25%

€ 0,59

€ 5,90

€ 59,00

35%

€ 0,83

€ 8,30

€ 83,00

50%

€ 1,18

€ 11,80

€ 118,00

75%

€ 1,77

€ 17,70

€177,00

D

Artikel 11, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a, wordt ‘€ 10,21’ vervangen door: € 10,43.

2. De tabel in onderdeel b komt te luiden:

Inspectiepercentage

Tarief per 1.000 stelen

Minimumtarief per partij

Maximumtarief per partij

1%

€ 0,05

€ 0,50

€ 5,00

3%

€ 0,11

€ 1,10

€ 11,00

5%

€ 0,18

€ 1,80

€ 18,00

10%

€ 0,36

€ 3,60

€ 35,00

15%

€ 0,51

€ 5,10

€ 51,00

25%

€ 0,88

€ 8,80

€ 88,00

35%

€ 1,24

€ 12,40

€ 124,00

50%

€ 1,77

€ 17,70

€ 177,00

75%

€ 2,65

€ 26,50

€ 265,00

3. De tabel in onderdeel c komt te luiden:

Inspectiepercentage

Tarief per 1.000 stelen

Minimumtarief per partij

Maximumtarief per partij

1%

€ 0,06

€ 0,60

€ 6,00

3%

€ 0,14

€ 1,40

€ 14,00

5%

€ 0,24

€ 2,40

€ 24,00

10%

€ 0,48

€ 4,80

€ 48,00

15%

€ 0,70

€ 7,00

€ 70,00

25%

€ 1,18

€ 11,80

€ 118,00

35%

€ 1,66

€ 16,60

€ 166,00

50%

€ 2,36

€ 23,60

€ 236,00

75%

€ 3,54

€ 35,40

€ 354,00

E

Artikel 12, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a, wordt ‘€ 10,21’ vervangen door: € 10,43.

2. De tabel in onderdeel b komt te luiden:

Inspectiepercentage

Tarief per ton

Minimumtarief per partij

3%

€ 0,03

€ 0,75

5%

€ 0,05

€ 1,25

7%

€ 0,08

€ 2,00

10%

€ 0,11

€ 2,75

15%

€ 0,16

€ 4,00

25%

€ 0,27

€ 6,75

35%

€ 0,38

€ 9,50

50%

€ 0,54

€ 13,50

75%

€ 0,81

€ 20,25

F

Artikel 13, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a, wordt ‘€ 10,21’ vervangen door: € 10,43.

2. De tabel in onderdeel b komt te luiden:

Inspectiepercentage

Tarief per ton

Minimumtarief per partij

3%

€ 0,05

€ 1,25

5%

€ 0,08

€ 2,00

7%

€ 0,12

€ 3,00

10%

€ 0,15

€ 3,75

15%

€ 0,24

€ 6,00

25%

€ 0,40

€ 10,00

35%

€ 0,57

€ 14,25

50%

€ 0,81

€ 20,25

75%

€ 1,22

€ 30,50

3. De tabel in onderdeel c komt te luiden:

Inspectiepercentage

Tarief per ton

Minimumtarief per partij

3%

€ 0,06

€ 1,50

5%

€ 0,10

€ 2,50

7%

€ 0,16

€ 4,00

10%

€ 0,22

€ 5,50

15%

€ 0,32

€ 8,00

25%

€ 0,54

€ 13,50

35%

€ 0,76

€ 19,00

50%

€ 1,08

€ 27,00

75%

€ 1,62

€ 40,50

G

In artikel 14 wordt ‘€ 21,90’ vervangen door ‘€ 22,35’ en ‘€ 0,73’ vervangen door: € 0,75.

H

In artikel 15, eerste lid, wordt ‘€ 10,21’ vervangen door: € 10,43.

I

In artikel 16 wordt ‘€ 134,35’ vervangen door: € 137,08.

J

In artikel 17, eerste lid, wordt ‘€ 43,80’ vervangen door: € 44,70.

K

Artikel 18 komt te luiden:

Artikel 18

  • 1. Als vergoeding voor het waarmerken en het afgeven van een exportcertificaat, ten behoeve van inspectieplichtige zendingen alsook niet-inspectieplichtige zendingen, wordt de aanvrager € 7,45 per certificaat in rekening gebracht.

  • 2. Als vergoeding voor het op verzoek afleggen van een bedrijfsbezoek ter waarmerking van certificaten, wordt de aanvrager het starttarief bedoeld in artikel 9, onderdelen a, b of c, per bedrijfsbezoek in rekening gebracht.

L

Artikel 20, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ’ € 48,20’ vervangen door ‘€ 49,15’ en ‘€ 1,30’ vervangen door: € 1,33.

2. In onderdeel b wordt ’ € 72,30’ vervangen door ‘€ 73,73’ en ‘€ 1,30’ vervangen door: € 1,33.

3. In onderdeel c wordt ’ € 126,40’ vervangen door ‘€ 128,90’ en ‘€ 1,30’ vervangen door: € 1,33.

4. In onderdeel d wordt ’ € 72,30’ vervangen door ‘€ 73,73’ en ‘€ 1,95’ vervangen door: € 2,00.

5. In onderdeel e wordt ’ € 96,40’ vervangen door ‘€ 98,30’ en ‘€ 2,60’ vervangen door:‘€ 2,66.

6. In onderdeel f wordt ‘€ 5,14’ vervangen door ‘€ 5,28’ en ‘€ 3,00’ vervangen door: € 5,00.

M

In artikel 21 wordt ‘€ 57,85’ vervangen door: € 59,00.

N

Artikel 23 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ’€ 57,90’ vervangen door: € 59,05.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 86,85’ vervangen door: € 88,58.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 136,10’ vervangen door: € 138,80.

4. In onderdeel d wordt ‘€ 86,85’ vervangen door: € 88,58.

5. In onderdeel e wordt ‘€ 115,80’ vervangen door: € 118,10.

6. In onderdeel f wordt ‘€ 24,70’ vervangen door: € 25,20.

O

In artikel 24 wordt ‘€ 8,40’ vervangen door: € 8,55.

P

Artikel 25 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 130,35’ vervangen door: € 132,95.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 195,53’ vervangen door: € 199,43.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 260,70’ vervangen door: € 265,90.

Q

Artikel 26a wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 17,50’ vervangen door: € 17,85.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 1,30’ vervangen door ‘1,33’ en ‘€ 19,55’ vervangen door: € 19,95.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 17,50’ vervangen door: € 17,85.

4. In onderdeel d wordt ‘€ 54,00 vervangen door: € 50.

R

Artikel 26b wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 154,95’ vervangen door: € 157,95.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 140,00’ vervangen door: € 142,80

S

Artikel 27 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 1,30’ vervangen door: € 1,33.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 0,12’ vervangen door: € 0,13.

3. In het derde lid wordt ‘€ 50,10’ vervangen door: € 51,10.

4. In het vierde lid wordt ‘€ 45,20’ vervangen door: € 46,10.

T

Artikel 29, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 67,50’ vervangen door ‘€ 68,85’ en ‘€ 1,50’ vervangen door: € 1,53.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 101,25’ vervangen door ‘€ 103,28’ en ‘€ 1,50’ vervangen door: € 1,53.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 101,25’ vervangen door ‘€ 103,28’ en ‘€ 2,25’ vervangen door: € 2,30.

4. In onderdeel d wordt ‘€ 135,00’ vervangen door ‘€ 137,70’ en ‘€ 3,00’ vervangen door: € 3,06.

5. In onderdeel f wordt ‘€ 5,14’ vervangen door: € 5,28.

U

Artikel 32 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 97,50’ vervangen door: € 99,45.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 146, 25’ vervangen door: € 149,18.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 146,25’ vervangen door: € 149,18.

d. In onderdeel d wordt ‘€ 195,00’ vervangen door: € 198,90.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 0,75’ vervangen door: € 0,77.

3. In het derde lid wordt ‘€ 15,00’ vervangen door: € 15,30.

4. In het vierde lid wordt ‘€ 0,75’ vervangen door ‘€ 0,77’ en ‘€ 27,00’ vervangen door: € 27,54.

V

Artikel 33 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 9,25’ vervangen door: € 10,43.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 49,50’ vervangen door: € 50,00.

W

Artikel 34 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 142,00’ vervangen door: € 143,50.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 213,00’ vervangen door: € 215,25.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 284,00’ vervangen door: € 287,00.

X

Artikel 35 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 181,50’ vervangen door: € 183,50.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 158,50’ vervangen door: € 160,00.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 119,00’ vervangen door: € 120,00.

4. In onderdeel e wordt ‘€ 136,00’ vervangen door: € 137,50.

5. In onderdeel f wordt ‘€ 136,00’ vervangen door: € 137,50.

Y

Artikel 36 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 15,00’ vervangen door: € 15,30.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 2,70’ vervangen door: € 0,00.

3. In het derde lid wordt ‘€ 50,00’ vervangen door: € 50,50.

Z

In artikel 38, vierde lid, wordt ‘€ 5,14’ vervangen door: € 5,28.

AA

De bijlage bij de Regeling tarieven Plantenziektenwet wordt vervangen door de bijlage bij deze regeling.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2016.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 7 december 2015

De Staatssecretaris van Economische Zaken, M.H.P. van Dam

BIJLAGE BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL AA, VAN DE REGELING VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN VAN 7 DECEMBER 2015, NR. WJZ / 15137844, HOUDENDE WIJZIGING VAN DE REGELING TARIEVEN PLANTENZIEKTENWET

Bijlage bij de artikelen 10 tot en met 13 van de Regeling tarieven Plantenziektenwet

Soort

Land van oorsprong

Minimum %

Snijbloemen

   
     

Dianthus

Colombia

3

Dianthus

Ecuador

15

Dianthus

Kenia

10

Dianthus

Turkije

25

     

Phoenix

Costa Rica

35

     

Rosa

Colombia

3

Rosa

Ecuador

3

Rosa

Ethiopië

5

Rosa

Kenia

5

Rosa

Tanzania

15

Rosa

Zambia

15

     

Fruit

   
     

Citrus

Egypte

15

Citrus

Israel

10

Citrus

Mexico

10

Citrus

Marokko

5

Citrus

Peru

10

Citrus

Tunesië

50

Citrus

Turkije

3

Citrus

Verenigde Staten

15

     

Malus

Argentinië

25

Malus

Brazilië

25

Malus

Chili

5

Malus

Nieuw-Zeeland

10

Malus

Verenigde Staten

50

Malus

Zuid-Afrika

5

     

Passiflora

Colombia

10

Passiflora

Kenia

15

Passiflora

Zimbabwe

75

Passiflora

Zuid-Afrika

35

     

Prunus

Argentinië

75

Prunus

Chili

10

Prunus

Marokko

50

Prunus

Turkije

10

Prunus

Verenigde Staten

50

Prunus

Zuid-Afrika

10

     

Pyrus

Argentinië

10

Pyrus

Chili

15

Pyrus

China

75

Pyrus

Zuid-Afrika

10

     

Vaccinium

Argentinië

25

     

Groenten

   
     

Capsicum

Israel

5

Capsicum

Marokko

5

     

Momordica

Suriname

25

     

Solanum melongena

Kenia

10

Solanum melongena

Turkije

10

TOELICHTING

1. Inleiding

Onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven Plantenziektenwet (hierna: tarievenregeling). In deze tarievenregeling zijn onder meer de tarieven vastgelegd die in rekening worden gebracht voor de importinspecties die door de keuringsdiensten Stichting Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad- en pootgoed van landbouwgewassen (hierna: NAK), Stichting Nederlandse Algemene Kwaliteitsdienst Tuinbouw (hierna: Naktuinbouw), Stichting Bloembollenkeuringsdienst (hierna: BKD) en Stichting Kwaliteits-Controle-Bureau (hierna: KCB) en/ of NVWA (kunnen) worden uitgevoerd, zoals bepaald in Richtlijn 2000/29/EG van de Raad van 8 mei 2000 betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen (hierna: de richtlijn).

Op grond van artikel 6a van de Plantenziektenwet stelt de Minister van Economische Zaken de tarieven als vergoeding van de door de NVWA en/of de keuringsdiensten verrichte werkzaamheden vast. Hiertoe kunnen de NVWA en de keuringsdiensten een tariefvoorstel doen.

Met deze regeling worden tarieven voor fytosanitaire werkzaamheden verricht door KCB, BKD, NAK, Naktuinbouw en NVWA aangepast. Uitgangspunt is dat deze fytosanitaire tarieven kostendekkend zijn. Hierna zal voor de NVWA en de keuringsdiensten afzonderlijk worden ingegaan op de wijzigingen in de tarievenregeling.

2. Tarieven NVWA

Artikel 7 van de tarievenregeling wordt uitgebreid met twee nieuwe tarieven. In het tweede lid van genoemd artikel wordt een tarief opgenomen voor het uitvoeren van een initiële risicoanalyse. Dit is een risicoanalyse waarvoor niet kan worden aangesloten bij reeds eerder uitgevoerde risicobeoordelingen en die daarom aanzienlijk meer tijd kost en/of om specifieke deskundigheid vraagt. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om het toetsen van (nog) niet gevalideerde methoden voor desinfectie of om het beoordelen van biologische karakteristieken van genetisch gemodificeerde quarantaine(waardige) organismen of van disarmament-technieken en systemen die claimen dat organismen en materialen onschadelijk gemaakt zijn. Het aantal aanvragen voor het uitvoeren van een initiële risicoanalyse is verhoudingsgewijs laag. De aanvrager kan, in de aangegeven volgorde, met de volgende kosten te maken krijgen:

  • kosten van een samengestelde audit (‘initiële audit’, ‘visitatie’ of bedrijfsbezoek) om de situatie ter plaatse in ogenschouw te nemen;

  • kosten van interne en/of externe deskundigen.

Voor werkzaamheden die door medewerkers van de NVWA worden uitgevoerd, wordt uitgegaan van een starttarief van € 191,08 per bezoek, vermeerderd met een tarief van € 1,59 per minuut. Aanvullend op deze tarieven worden de kosten van derden doorberekend. De precieze tijdsbesteding en benodigde deskundigheid voor de initiële risicoanalyse is niet op voorhand bekend. De NVWA zal voorafgaand aan het uitvoeren van de initiële risicoanalyse een offerte met een schatting van de noodzakelijk te maken kosten uitbrengen. De werkelijke kosten van de initiële risicoanalyse worden bepaald op nacalculatiebasis. Dit nieuwe tarief wordt in aanvulling op het tarief voor behandeling van de aanvraag als bedoeld in het eerste lid in rekening gebracht.

In het (nieuwe) derde lid van het genoemde artikel 7 is een tarief opgenomen voor het doorvoeren van geringe wijzigingen in een reeds afgegeven goedkeuring als bedoeld in richtlijn 2008/61/EG. Het gaat hierbij om wijzigingen die administratief kunnen worden afgehandeld, zonder dat een bezoek aan de locatie(s) waarvoor de vergunning is verleend, noodzakelijk is. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om een wijziging van de naam en/of NAW-gegevens van de houder van de goedkeuring of een uitbreiding van de goedkeuring waarmee wordt toegestaan om onderzoek te doen met een schadelijk organisme waarvoor de zelfde inperkingsvoorwaarden gelden als voor de organismen waarvoor reeds een goedkeuring is verleend. Voor deze geringe wijzigingen wordt een forfaitair en kostendekkend tarief in rekening gebracht.

3. Tarieven keuringdiensten aanvragen CLIENT Export

Ter ondersteuning van de exportcertificering wordt door de keuringsdiensten gebruik gemaakt van het digitale systeem CLIENT Export van de NVWA. Voor aanvragen via CLIENT Export wordt door de keuringsdiensten een tarief in rekening gebracht bij de aanvrager. Met deze regeling is het tarief bepaald op € 5,28 (zie artikel I, onder B, L, T en Z). Ten opzichte van het vorige tarief heeft een verhoging van 2,7% plaatsgevonden. De Gebruikersraad CLIENT, organisatorisch onderdeel van de NVWA, heeft een tariefvoorstel voor deze indexatie gedaan. In deze gebruikersraad zitten onder andere vertegenwoordigers van de fytosanitaire sector en de toezichthouders BKD, KCB, Naktuinbouw, NAK en NVWA, De indexering bevat een variabel deel waarmee per jaar gecorrigeerd wordt naar de groei van de applicatie en de gewenste groei van de cumulatieve reserveringen. Het variabele deel is ingesteld op 0,5%. Het uitgangstarief plus vaste en variabele indexering zorgen voor een voorspelbare stroom positieve kasstromen. De nominale indexatie bedraagt 2,2 + 0,5 = 2,7% per jaar. Deze indexering is met de sectoren in 2012 in de Gebruikersraad CLIENT voor een periode van zes jaar overeengekomen en vormt de basis van het jaarlijkse tariefvoorstel.

4. Tarieven KCB

4.1 Indexatie en vervallen van tarieven

Op basis van de te verwachten prijs- en loonstijgingen in 2016 worden de tarieven van het KCB geïndexeerd met 2% (zie artikel I, onder B tot en met K). De kosten van het KCB voor de helpdesk CLIENT Export zijn gedeeltelijk verwerkt in het tarief voor het waarmerken en het afgeven van een exportcertificaat (artikel 18, eerste lid (nieuw) van de tarievenregeling).

Het tarief voor het verwerken van een via het elektronisch vooraanmeldsysteem CLIENT Export gedane aanvraag voor de afgifte van een elektronische code ter waarmerking van een elektronisch certificaat ten behoeve van inspectieplichtige zendingen alsook niet-inspectieplichtige zendingen (artikel 18, eerste lid (oud) van de tarievenregeling) komt te vervallen. Het is nog onbekend of een systeem van elektronische afgifte van certificaten in 2016 van start kan gaan.

Het tarief voor het doen van een bijschrijving op een certificaat ten behoeve van zendingen met producten die onder het CITES-Verdrag vallen (artikel 18, derde lid (oud) van de tarievenregeling) komt eveneens te vervallen. Het KCB maakt nagenoeg geen kosten voor deze activiteit.

4.2 Minimale inspectiefrequenties

In artikel 13 bis, tweede lid, van de richtlijn wordt bepaald dat voor bepaalde planten en plantaardige producten uit specifieke derde landen de bij een importkeuring uit te voeren identiteitscontrole en controle op de aanwezigheid van schadelijke organismen minder frequent mogen worden uitgevoerd, de zogenaamde reduced checks. De Europese Commissie kan verlaagde minimum inspectiefrequenties vaststellen overeenkomstig de criteria van artikel 3 en 4 van verordening (EG) nr. 1756/2004 van de Europese Commissie van 11 oktober 2004 tot vaststelling van de gedetailleerde voorwaarden inzake de vereiste aanwijzingen en de criteria inzake type en niveau van de beperking van de fytosanitaire controles op bepaalde in bijlage V, deel B, van Richtlijn 2000/29/EG van de Raad genoemde planten, plantaardige producten of andere materialen (PbEU 2004, L 313, hierna: de verordening). Overeenkomstig artikel 2, derde lid, van deze verordening wordt de door de Europese Commissie opgestelde lijst met verlaagde minimum inspectiefrequenties bekendgemaakt door de Europese Commissie.

De lidstaten van de Europese Unie zijn niet verplicht deze verlaagde minimum inspectiefrequenties toe te passen; lidstaten mogen hogere inspectiefrequenties toepassen. Artikel 13 quinquies, tweede lid, van de richtlijn bepaalt dat bij toepassing van reduced checks een evenredig verlaagde fytosanitaire retributie moet worden geïnd voor alle zendingen en partijen van betreffende groep, ongeacht of zij geïnspecteerd zijn. Bij de artikelen 10 tot en met 13 van de tarievenregeling is een bijlage opgenomen met product-land combinaties en het te hanteren minimale inspectiepercentage. Deze (minimale) inspectiefrequenties hebben invloed op de hoogte van het door het KCB in rekening te brengen tarief. De minimum inspectiefrequenties die de Europese Commissie heeft vastgesteld, worden in beginsel één op één overgenomen in de Bijlage bij de tarievenregeling.

De Europese Commissie heeft op 22 oktober 2015 de minimale inspectiefrequenties van een aantal product-land-combinaties gewijzigd. De tarievenregeling wordt hiermee thans in lijn gebracht. Afgezien van de product-land-combinatie Citrus uit Uruguay wijzigen meerdere inspectiepercentages per 1 januari 2016. Het genoemde inspectiepercentage wijzigt per 1 november 2015. Voor Citrus uit Uruguay is de bepaling van artikel 13a van de tarievenregeling van toepassing. Dit artikel fungeert als vangnet in de regeling voor het geval de Europese Commissie de lijst op haar website publiceert en de nieuwe verlaagde inspectiefrequenties van kracht zijn alvorens de Bijlage van de regeling hiermee in overeenstemming is gebracht.

5. Tarieven BKD

Op basis van de te verwachten prijs- en loonstijgingen in 2016 worden de tarieven van BKD geïndexeerd met 2% (zie artikel I, onder L tot en met S). Het inflatiepercentage waarmee is gerekend wordt grotendeels bepaald door CAO afspraken. Het tarief voor het uitwisselen van fytosanitaire gegevens via het Ketenregister ten behoeve van de elektronische afgifte van het exportcertificaat (artikel 20, eerste lid, onder f van de tarievenregeling) vormt een uitzondering op het voorgaande. Dit tarief stijgt van € 3,00 naar € 5,00. Het Ketenregister, het geautomatiseerde systeem voor aanvragen en vastleggen van exportinspecties, is in oktober 2014 in gebruik genomen. Ter dekking van de beheerskosten aan genoemd systeem en de invulling van gebruikerswensen is de eerder genoemde verhoging van het tarief noodzakelijk.

6. Tarieven Naktuinbouw

Op basis van de te verwachten prijs- en loonstijgingen in 2016 worden de tarieven van Naktuinbouw in beginsel geïndexeerd met 2% (zie artikel I, onder T tot en met Y). Voor de tarieven genoemd bij artikel I, onder W en X en artikel 36, derde lid van de tarievenregeling geldt dat een indexatie van 1% volstaat ter dekking van de door Naktuinbouw te maken kosten voor de in de bepalingen genoemde fytosanitaire werkzaamheden. Artikel 36, tweede lid van de tarievenregeling komt te vervallen. Naktuinbouw maakt nagenoeg geen kosten voor de in dat artikellid genoemde activiteit.

7. Tarieven NAK

Buiten een aanpassing van het tarief, bedoel in artikel 38, vierde lid, van de tarievenregeling (zie artikel I, onder Z en paragraaf 3 van deze toelichting) worden de tarieven voor vergoeding van de door NAK verrichte werkzaamheden met deze regeling niet gewijzigd.

8. Regeldrukeffecten

De wijziging heeft geen effect op de regeldruk. Het aanpassen van de minimale inspectiefrequenties in de Bijlage en de tarieven brengt geen nieuwe informatieverplichtingen met zich mee.

9. Inwerkingtreding

In lijn met het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309) treedt deze wijzigingsregeling in werking per 1 januari 2016. Op grond van genoemd beleid geldt dat in beginsel twee maanden voor inwerkingtreding publicatie van de ministeriële regeling dient plaats te vinden. Het genoemde beleid biedt de mogelijkheid om daarop een uitzondering te maken indien Europese regelgeving daartoe aanleiding geeft of in het geval van tariefsaanpassingen.

De Staatssecretaris van Economische Zaken, M.H.P. van Dam

Naar boven