Verkeersbesluit voor het aanpassen van het verkeersregime in de Laanstraat, Brink en Brinkstaat ten behoeve van een betere handhaving.

Logo Baarn

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE BAARN,

VASTSTELLEN BEVOEGDHEID.

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op grond van het mandaatbesluit van het college van burgemeester en wethouders van 7 januari 2014 is de manager Fysiek Domein gemandateerd dit verkeersbesluit te ondertekenen.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT.

Bij brief van het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie is aan de gemeente Baarn, met verwijzing van een beleidsbrief van het College van procureurs-generaal (kenmerk PaG/B&S/15674 d.d. 12 april 2011), medegedeeld dat haar BOA’s geen bevoegdheid hebben te handhaven op C-borden bij rijdend verkeer. Het autovrij houden van het winkelgebied, Laanstraat, Brink en Brinkstraat is juist gebaseerd op toepassing van het bord C1 – verboden voor bestuurders- van bijlage I van het RVV-1990. Door de vervanging van bord C1door bord G7 –voetpad- wordt een ander artikel van het RVV-1990 van toepassing en is handhaving wel mogelijk.

Vereiste van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden is het gewenst om in de Laanstraat, de weggedeelten tussen de Nieuwstraat en de Spoorstraat, tussen de Teding van Berkhoutstraat en de Mollerusstraat en tussen de Oranjestraat en de Brink, de gehele Brink en de Brinkstraat, het weggedeelte tussen de Burg. Penstraat en de Brink, de borden C1 – verboden voor bestuurders- van bijlage I van Het RVV-1990 met onderborden te verwijderen en daarvoor de in de plaats deze weggedeelten door middel van het plaatsen van borden G7 – voetpad- van bijlage I van het RVV-1990 met onderborden aan te wijzen als voetpad.

In 1986 is het centrumgebied Laanstraat, Brink en Brinkstraat gewijzigd in een z.g. promenade waarbij de voetganger als de belangrijkste verkeersdeelnemer werd aangemerkt. Juridisch werd e.e.a. vastgelegd middels een geslotenverklaring – bord C1- waarbij bestuurders slechts op bepaalde tijden en dagen werd toegestaan deze wegen te berijden. Handhaving was nog volledig een taak van de politie. Inmiddels heeft de gemeente Bijzondere Opsporingsambtenaren (BOA’s) in dienst die deze handhavingstaak voor een groot deel van de politie hebben overgenomen. De BOA’s vallen onder Domein II (milieu, welzijn en infrastructuur)en hebben t.a.v. de handhaving van verboden en geboden bij rijdend verkeer slechts beperkte bevoegdheden. In het geval van het winkelgebied komt het erop neer dat indien een bestuurder de geslotenverklaring negeert de gemeentelijke BOA’s niet handhavend kunnen en mogen optreden. Door hetzelfde gebieden in het centrum die nu met de geslotenverklaring is aangeduid de status te geven van voetpad is een andere paragraaf van het RVV-1990 van toepassing (paragraaf 1, art. 5 t/m 10, plaats op de weg) en kunnen de BOA’s wel handhavend optreden. Voor de verkeersdeelnemers zijn er geen veranderingen in het feitelijke verkeersregime waar men zich aan moet houden.

Van de gelegenheid is tevens gebruik gemaakt de bestaande parkeerverboden in twee weggedeelten van de Laanstraat te wijzigen in zonale parkeerverboden om zo het aantal borden te beperken.

De route van de trouwstoeten naar het de ingang van het gemeentehuis aan de Laanstraat wordt eveneens gewijzigd, omdat uitstekend gebruik gemaakt kan worden van de route via de Mollerusstraat. Er is geen noodzaak in de Oranjestraat tegen de richting in te moeten rijden.

Tenslotte is er nog sprake van een discrepantie in de twee weggedeelten van de Laanstraat die wel open staan voor alle verkeer. In het laatste deel van de Spoorstraat tot aan de Laanstraat geldt het eenrichtingverkeer voor alle bestuurders behalve (brom-)fietsers. Zij mogen hier in beide richtingen rijden. In de Oranjestraat geldt eenrichtingverkeer voor alle bestuurders behalve fietsers. Bromfietsers vanuit de Mollerusstraat via de Laanstraat naar de Oranjestraat mogen wel van deze weg gebruik maken, maar andersom alleen in de Oranjestraat niet. Dat onderscheid is niet logisch.

OVERLEG

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met het regionaal politiekorps Utrecht.

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders,

  • I.

    In te trekken de volgende verkeersbesluiten:

    • a.

      Het verkeersbesluit van 26 september 1986, nr 6785, voor zover het betrekking heeft op de Laanstraat;

    • b.

      Het verkeersbesluit van 27 november 1986, nr. 8540, inzake het instellen van een parkeerverbod in de Laanstraat;

    • c.

      Het verkeersbesluit van 27 oktober 1987 om trouwstoeten toe te staan tegen de richting in te rijden in de Oranjestraat.

  • II.

    Door middel van het plaatsen van de borden G7 –voetpad- en G8 –einde voetpad- van bijlage I van het RVV-1990 voorzien van het onderbord uitgezonderd fietsers en laden en lossen ma t/m za tot 11.00 uur en na 18.00 uur, vrijdag na 21.00 en uitgezonderd fietsers zondag de gehele dag, de Laanstraat, de weggedeelten tussen de Nieuwstraat en Spoorstraat, tussen de Teding van Berkhoutstraat en de Mollerusstraat en tussen de Oranjestraat en de Brink aan te wijzen van voetpad, uitgezonderd fietsers en laden en lossen ma t/m za tot 11.00 uur en na 18.00 uur, vrijdag na 21.00 en uitgezonderd fietsers zondag de gehele dag.

  • III.

    Door middel van het plaatsen van bord G7 –voetpad- van bijlage I van het RVV-1990, voorzien van het onderbord uitgezonderd fietsers ma t/m za voor 11.00 uur en na 18.00 uur vrijdag na 21.00 uur en zondag de gehele dag, het pleingedeelte van de Brink aan te wijzen als voetpad, uitgezonderd fietsers ma t/m za voor 11.00 uur en na 18.00 uur vrijdag na 21.00 uur en zondag de gehele dag.

  • IV.

    Door middel van het plaatsen van de borden G7 –voetpad- van bijlage I van het RVV-1990 aan de zijde van de Burg. Penstraat voorzien van het onderbord uitgezonderd laden en lossen ma t/m za tot 11.00 uur en na 18.00 uur, vrijdag na 21.00 en aan beide zijden voorzien van het onderbord uitgezonderd fietsers de Brinkstraat, het weggedeelte tussen de Burg. Penstraat en de Brink aan te wijzen als voetpad, vanaf de zijde van de Burg. Penstraat uitgezonderd laden en lossen ma t/m za tot 11.00 uur en na 18.00 uur, vrijdag na 21.00 en aan vanaf beide zijden uitgezonderd fietsers.

  • V.

    Door middel van het plaatsen van de borden E10-E1-begin zonaal parkeerverbod en E11-E1 –einde zonaal parkeerverbod- van bijlage I van het RVV-1990, in de Laanstraat, over de weggedeelten tussen de Teding van Berkhoutstraat en de Spoorstraat en tussen de Mollerusstraat en de Oranjestraat, een zonaal parkeerverbod in te stellen.

  • VI.

    Door middel van het plaatsen van het onderbord uitgezonderd (brom-fietsers) onder het bord C2 –eenrichting verkeer, verboden in deze richting van bijlage I van het RVV-1990, de Oranjestraat tussen het Oranjepark en de Laanstraat en de Laanstraat tussen de Oranjestraat en de Mollerusstraat ook in deze richting berijdbaar te maken voor bromfietsen.

Baarn, 1-12-2015.

burgemeester en wethouders van Baarn,

namens dezen,

mr. M. A. Kuiper

manager Fysiek Domein

MEDEDELINGEN

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarophet besluit is gepubliceerd. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van Baarn, Postbus 1003, 3740 BA Baarn.

In spoedeisende zaken kunnen belanghebbenden, zodra het bezwaarschrift is ingediend, de Voorzieningenrechter vragen om een voorlopige voorziening te treffen. U kunt uw verzoekschrift indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, o.v.v. voorlopige voorziening, Postbus 16005, 3500 DA, Utrecht. Houdt u er rekening mee dat hieraan kosten verbonden zijn (informatie bij de griffier van de Rechtbank op nummer 088-36 20000).

U kunt uw verzoekschrift ook digitaal bij genoemde rechtbank indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Afschriften

Een afschrift van dit verkeersbesluit is verzonden naar

-Politie | Eenheid Midden Nederland | Baarn, Postbus 1002, 3740 BA BAARN;

Naar boven