Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2015, 44903 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2015, 44903 | Besluiten van algemene strekking |
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 4, eerste lid, van het Vaststellingsbesluit Binnenvaartpolitiereglement, artikel 9.02, eerste lid, van het Binnenvaartpolitiereglement en artikel 2, eerste lid, van het Besluit routerings- en meldingssystemen voor schepen in volle zee voor de Nederlandse kust;
BESLUIT:
De Regeling communicatie rijksbinnenwateren wordt als volgt gewijzigd:
A
Na ‘Paragraaf 3. Meldingen met betrekking tot de in bijlage 2 genoemde vaarweggedeelten’ wordt, onder vernummering van ‘Paragraaf 3. Slotbepalingen’ tot Paragraaf 5. Slotbepalingen, een paragraaf ingevoegd:
B
Artikel 10 komt te luiden:
C
Bijlage 1 wordt als volgt gewijzigd:
In het overzicht IVS90 objecten wordt in de Tabel ‘Zuid West’ in de tweede kolom (VHF) bij ‘Volkeraksluizen Willemstad’ 18 vervangen door 64.
D
In bijlage 2 wordt de paragraaf ‘Regio Rotterdam’ als volgt gewijzigd:
1. In de vierde tabel ‘Regionale Verkeerscentrale Dordrecht Operationele voormelding’ komt de kolom ‘Hoe’ als volgt te luiden:
Hoe
Telefoon
078-6337733
Telefax
078-6337750
E-mail:
rvc-algemeen@rws.nl
HAMIS
VHF 71.
2. In de vijfde tabel ‘Regionale Verkeerscentrale Dordrecht Vertrekkende en verhalende zeeschepen’ komt de kolom ‘Hoe’ als volgt te luiden:
Hoe
Telefoon
078-6337733
Telefax
078-6337750
E-mail:
rvc-algemeen@rws.nl
HAMIS
VHF 71.
E
De bij deze regeling gevoegde bijlage wordt toegevoegd als bijlage 3.
In de Regeling routerings- en meldingssystemen voor schepen in volle zee voor de Nederlandse kust wordt in bijlage 2 in de aanhef van de onderdelen 1 en 2 respectievelijk ‘artikel 9’ en ‘artikel 11’ telkens vervangen door artikel 8.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
Vaarweg |
Lengte in m |
Breedte in m |
Diepgang in m |
---|---|---|---|
Fryslân |
|||
Haven Terschelling |
85 |
12,00 |
3,40 |
Haven Vlieland |
60 |
10,00 |
3,40 |
Vaarweg tussen zee en Harlingen, via het Stortemelk, de Vliestroom, de Blauwe Slenk en het vaarwater langs de Pollendam |
140 |
6,50 |
|
Prinses Margrietkanaal |
110,50 |
11,50 |
3,20 |
Groningen |
|||
Van Starkenborghkanaal |
110,50 |
11,50 |
3,20 |
Eemskanaal van km 0,00 t/m km 19,74 |
144 |
13 |
4,50 |
Eemskanaal van km 19,74 t/m km 26,44 |
144 |
13 |
5,00 |
Overijssel |
|||
Kanaal Zutphen-Enschede van de Twenthekanalen |
|||
– Geldersche IJssel- Delden (beneden de sluis) – Delden – Enschede |
110 |
11,50 |
2,801 |
110 |
9,75 |
2,60 of |
|
110 |
11,50 |
2,20 |
|
Zijkanaal naar Almelo van de Twenthekanalen |
110 |
9,75 |
2,50 |
Overijssel/Gelderland |
|||
Geldersche IJssel |
|||
– IJsselkop2 – Stadsbrug Kampen |
110 |
12,00 |
|
– Stadsbrug Kampen – Ketelmeer |
200 |
17,50 |
|
Zwolle-IJsselkanaal |
110 |
12,00 |
3,253 |
Meppelerdiep |
|||
– van Zwarte Water via Meppelerdiepkeersluis – Kaapbrug |
110 |
12,00 |
3,254 |
– via Grote Kolksluis |
55 |
8,20 |
2,804 |
Zwarte Water |
110 |
12,00 |
3,253 |
Zwolsche Diep |
110 |
12,00 |
3,003 |
Ramsdiep |
110 |
11,50 |
3,003 |
Zwanendiep |
85 |
9,50 |
2,703 |
Noord-Holland |
|||
De betonde vaarwateren tussen zee en Den Helder |
9.00 |
||
Marinehaven Willemsoord |
200 |
8.00 |
|
Oranjesluizencomplex |
|||
– Noordersluis |
70 |
13,50 |
3,505 |
– Middensluis |
90 |
17,50 |
3,505 |
– Zuidersluis |
70 |
13,50 |
3,505 |
– Prins Willem Alexandersluis |
200 |
23,00 |
3,505 |
Noordzeekanaal en Noordzeesluizen te IJmuiden |
325 |
42,00 |
13,10 |
– 1e Rijksbinnenhaven |
3,50 |
||
– 2e Rijksbinnenhaven |
5,70 |
||
– 3e Rijksbinnenhaven |
5,70 |
||
– Kruithaven, buitenzijde (meerstoelen) |
9,10 |
||
– Zijkanaal B (zuidelijk deel) |
1,80 |
||
– Zijkanaal C |
11,40 |
3,00 |
|
– Zijkanaal D |
3,00 |
||
– Zijkanaal E |
2,20 |
||
– Zijkanaal G over een lengte van 1000 m gemeten uit de as van het Noordzeekanaal |
8,00 |
||
– Zijkanaal H |
1,30 |
||
Haven Marken |
55 |
6,60 |
1,905 |
Flevoland |
|||
IJsselmeer |
|||
– Houtribsluis |
190 |
17,50 |
3,50 |
– Krabbersgatsluis |
110 |
11,60 |
3,203 |
– Naviduct |
110 |
11,45 |
3,203 |
– Lorentzsluizen: |
|||
grote sluis |
120 |
13,00 |
3,506 |
kleine sluis |
67 |
8,20 |
3,507 |
– Stevinsluis |
120 |
13,00 |
3,507 |
– Noorderhaven Breezanddijk |
50 |
11,50 |
2,807 |
– Zuiderhaven Breezanddijk |
95 |
11,50 |
2,507 |
– Buiten- en voorhavens Den Oever en Kornwerderzand |
120 |
13,00 |
3,507 |
Randmeren Flevoland |
|||
– Nijkerkersluis |
90 |
9,50 |
3,003 |
– Roggebotsluis |
90 |
9,50 |
3,003 |
Noord-Holland/Utrecht |
|||
Buitenhaven van Muiden en toegangsgeul |
|||
– Grote Zeesluis – IJmeer |
45 |
7,50 |
1,80 |
Amsterdam-Rijnkanaal |
200 |
23,50 |
4,00 |
Lekkanaal |
200 |
17,70 |
3,507 |
Merwedekanaal (benoorden de Lek) |
110 |
11,50 |
2,808 |
Gekanaliseerde Hollandsche IJssel |
|||
– Doorslagsluis – km 2,2 |
39 |
5,45 |
1,759 |
– km 2,2 – Oudewater (km 17,9) |
39 |
5,45 |
1,75 |
– km 17,9 – Haastrechtse brug |
39 |
5,45 |
1,90 |
Zuid-Holland |
|||
Hollandsche IJssel |
|||
– van km 0.0 tot km 1.1 |
39 |
5,45 |
2,5010 |
– van km 1.1 tot km 3.4 |
110 |
11,50 |
3,1511 |
– van km 3.4 tot km 4.5 |
110 |
11,50 |
3,6011 |
– van km 4.5 tot km 7.0 |
110 |
11,50 |
4,0511 |
– van km 7.0 tot km 19.7 |
110 |
11,50 |
4,7011 |
Oude Maas (zeevaart) |
175 |
25 |
8,80 |
Dordtsche Kil en de daarop aansluitende vaarweg naar de havens van het Industrie- en Havenschap Moerdijk (zeevaart) |
175 |
25,00 |
8,00 |
Volkeraksluizen |
225 |
23,50 |
4,75 |
Boven-Merwede/Beneden-Merwede/ Nieuwe Merwede/Noord/Oude Maas/Dordtsche Kil/ Hollandsch Diep/Amer/Haringvliet |
|||
– algemeen |
225 |
23,50 |
|
– duwstellen in afvaart brede formatie (gedeelte vóór de duwboot (maximum lengte 40m)) |
153 |
34,35 |
|
– duwstellen in opvaart lange formatie (gedeelte vóór de duwboot (maximum lengte 40m)) |
229,50 |
22,90 |
|
Beneden-Merwede |
4,4011 |
||
Bergsche Maas |
193 |
17,50 |
4,0011 |
Nieuwe Merwede (Biesboschsluis) |
55 |
6,60 |
3,20 |
Het Spui |
110 |
11,50 |
2,80 |
Noord |
4,4011 |
||
Rietbaan |
|||
– van km 977,3 tot km 978,965 |
85 |
8,2 |
2,8 |
– van km 978,965 tot km 979,8 |
135 |
17 |
4 |
Nieuwe Maas (beheersgebied Rijkswaterstaat, West-Nederland Zuid) |
225 |
23,50 |
|
– duwstellen in afvaart brede formatie (gedeelte voor de duwboot (maximum lengte 40m)) |
153 |
34,35 |
4,50 |
– duwstellen in opvaart lange formatie (gedeelte voor de duwboot (maximum lengte 40m)) |
229,50 |
22,90 |
4,50 |
Noord-Brabant |
|||
Zuid-Willemsvaart |
|||
– sluis 13 t/m sluis 4 |
|||
<= 68 |
6812 |
7,25 |
1,90 |
>68 |
8012 |
5,20 |
1,90 |
– sluis4 – Maximakanaal |
|||
<= 105 |
10512 |
9,60 |
3,00 |
>105 |
11012 |
7,25 |
3,00 |
Máximakanaal |
|||
≤105m |
105 |
9,50 |
3,00 |
>105 |
110 |
6,70 |
3,00 |
Wilhelminakanaal, met inbegrip van de Amertak |
|||
– Amer – sluis I |
135 |
11,50 |
3,0013 |
– sluis I – sluis II |
90 |
9,60 |
2,70 |
– sluis II – industriehaven Loven |
63 |
7,25 |
2,10 |
– industriehaven Loven – Beatrixkanaal |
63 |
7,25 |
1,90 |
– Beatrixkanaal – Zuid-Willemsvaart |
110 |
6,70 |
1,90 |
<= 68 |
6812 |
7,25 |
1,90 |
> 68 |
8012 |
5,20 |
1,90 |
Markkanaal |
90 |
9,60 |
2,60 |
Donge km 0,00 tot km 0,93 |
110 |
11,50 |
3,0013 |
Oude Maasje |
|||
– Bergsche Maas – haven Waspik |
95 |
11,50 |
2,50 |
– haven Waspik – haven Sprang Capelle |
60 |
6,60 |
2,50 |
Zeeland |
|||
Zuid-Vlije/Krammer/ Zijpe/Mastgat/Keeten/ Oosterschelde |
200 |
23,50 |
|
Schelde-Rijnverbinding |
225 |
23,50 |
4,30 |
Volkerak |
225 |
23,50 |
4,75 |
Krammersluizen |
200 |
23,50 |
4,7514 |
Kanaal door Zuid-Beveland |
|||
– gehele kanaal |
200 |
23,50 |
4,7515 |
– vanaf de parallel 51º 27'.9 N |
200 |
23,50 |
5,2515 |
Veerse Meer |
130 |
18,00 |
|
Roompotsluis |
95 |
14,50 |
5,0016 |
Bergsediepsluis |
34 |
6,00 |
2,0017 |
Handelshaven Breskens18 |
95 |
||
Veerhaven Terneuzen |
80 |
9,50 |
|
Limburg |
|||
Maas |
|||
– van km 8,650 -Julianakanaal |
137,50 |
14,00 |
3,00 |
– van km 64,5 -Julianakanaal |
110 |
12,00 |
2,80 |
– sluis Linne |
193 |
13,50 |
3,0019 |
– sluis Roermond |
193 |
13,50 |
3,0020 |
Sluis Belfeld |
|||
– oostsluis> 137,50m |
137,50 193 |
15,50 13,50 |
3,50 3,50 |
– west- en middensluis: |
137,50 |
15,50 |
3,00 |
Sluis Sambeek |
|||
– oostsluis> 137,50m |
137,50 193 |
15,50 13,50 |
3,50 3,50 |
– west- en middensluis: |
137,50 |
15,50 |
3,20 |
– sluis Grave |
137,50 |
15,50 |
3,2021 |
– Prinses Maxima sluizen te Lith |
|||
Zuidkolk |
113,50 |
13,50 |
3,5022 |
Noordkolk |
193 |
17,50 |
4,0023 |
– Maasbracht monding Julianakanaal – km 110,500 |
|||
≤ 137,50 m |
137,50 |
15,50 |
3,00 |
> 137,50 m |
193 |
13,50 |
3,00 |
km 110,500 – Grave boven |
|||
≤ 137,50 m |
137,50 |
15,50 |
3,50 |
> 137,50 m |
193 |
13,50 |
3,50 |
– Traject Grave boven- km 182 (brug A50) |
137,50 |
15,50 |
3,2020 |
– Traject km 182 (brug A50)- km 226 |
|||
≤ 137,50 |
137,50 |
15,50 |
4,0024 |
>137,50 |
193 |
13,50 |
4,0023 |
Julianakanaal |
|||
– Traject Gekanaliseerde Maas – Beatrixhaven |
137,50 |
14,00 |
3,00 |
– Traject Beatrixhaven – haven Stein |
|||
<= 110 |
110 |
12,00 |
3,00 |
> 110 m |
137,50 |
11,50 |
3,00 |
– Traject Haven Stein – sluis Born |
137,50 |
14,00 |
3,00 |
– Sluis Born westsluis |
132,50 |
13,50 |
2,80 |
– Sluis Born midden- en oostsluis |
137,50 |
15,50 |
3,00 |
– Traject Born – km 36,6 |
|||
≤ 137,50 |
137,50 |
15,50 |
3,00 |
> 137,50 |
193 |
13,50 |
3,00 |
– Sluis Maasbracht oostsluis |
193 |
13,50 |
3,00 |
– Sluis Maasbracht midden -en westsluis |
137,50 |
15,50 |
3,00 |
Lateraalkanaal Linne-Buggenum |
|||
– Sluis Heel oostsluis |
193 |
13,50 |
3,00 |
– Sluis Heel westsluis |
137,50 |
15,50 |
3,00 |
Maas-Waalkanaal |
|||
km 0,0 (Maas)- km 10,7 |
|||
≤137,50 m |
137,50 |
15,50 |
3,50 |
> 137,5 m |
193 |
13,50 |
3,50 |
km 10,7 – km 12,9 |
225 |
15,50 |
3,7025 |
km 12,9 – km 13,4 (Waal) |
|||
≤ 193 m |
193 |
22,90 |
3,7025 |
> 193 m |
225 |
17,50 |
3,7025 |
Kanaal van Sint Andries |
110 |
13,50 |
3,5026 |
Verbindingskanaal in het Bossche Veld en Zuid-Willemsvaart tot grens Smeermaas |
86 |
8,30 |
2,50 |
Kanaal Wessem – Nederweert |
|||
– km 0,00 – km 0,85 |
137,50 |
15,50 |
3,00 |
– km 0,85 – km 2,20 |
95 |
9,60 |
2,50 |
– km 2,20 – km 16,30 |
95 |
9,60 |
2,10 |
oude sluis Panheel |
95 |
7,25 |
2,10 |
Noordervaart |
|||
Sluis Hulzen |
62 |
7,25 |
1,65 |
Op het pand Geldersche IJssel – Eefde (voorpand) evenveel minder dan 2,80 m als de buitenwaterstand sluis Eefde lager is dan NAP + 3,20 m.
Schepen die gebruik maken van de hefopening in de spoor- en verkeersbrug Zutphen (km 928,150) moeten rekening houden met de volgende beperkingen: a. de bodem ligt op ca. NAP + 0,50 m, d.w.z. ongeveer 0,50 m hoger dan overigens in dat riviervak; b. de bodembreedte op NAP + 0,50 m is slechts 8,00 m; c. eerst op ca NAP + 2,50 m is een breedte van 12 m aanwezig; d. bij doorvaart hiervan is een sterke waterspiegeldaling mogelijk.
Bij waterstand = NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP. De drempeldiepte van de Meppelerdiep-brug ligt op NAP – 3,50 m. De keersluis in Zwartsluis wordt gesloten bij een waterstand hoger dan NAP + 0,50 m en bij een waterstand lager dan NAP – 0,50 m.
Bij een waterstand van NAP – 0,50 m of hoger of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP – 0,50 m.
Bij een waterstand op de Waddenzee gelijk aan of boven NAP of op het IJsselmeer gelijk aan of boven NAP – 0,50 m dan wel evenveel minder dan de waterstand lager is dan NAP respectievelijk NAP – 0,50 m.
Bij een waterstand van NAP – 0,40 m of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP – 0,40 m.
Bij een waterstand van NAP – 0,40 m op het Amsterdam-Rijnkanaal of hoger of zoveel minder dan de waterstand lager is. Bij een waterstand van NAP + 1,35 m of hoger of zoveel minder als de waterstand op de Lek bij de Koninginnesluis is.
Bij een waterstand van NAP + 0,50 m of hoger of zoveel minder dan de waterstand is bij de Doorslagsluis te Nieuwegein.
Bij een waterstand t.o.v. NAP, of zoveel hoger of zoveel minder dan de waterstand t.o.v. NAP.
Bij een waterstand van NAPC + 0,50m of hoger of zoveel minder dan de waterstand beneden NAP + 0,50m.
Bij een waterstand hoger dan of gelijk aan NAP – 0,75 m of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP – 0,75 m.
Bij een waterstand hoger dan of gelijk aan NAP – 0,55 m of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP – 0,55 m met dien verstande dat deze diepgang slechts is toegestaan voor schepen die vanaf de Westerschelde komen met als directe bestemming loswal “Kaai 85” te Schore, alsmede voor schepen die vertrekken vanaf deze loswal met als directe bestemming Westerschelde.
Of zoveel minder dan de waterstand in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP + 16,95 m.
Of zoveel minder dan de waterstand in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP + 14,20 m.
Maas tussen Grave (boven de sluis) en kmr 182 (brug A50) een maximale toegelaten diepgang van 3,20 m of zoveel meer dan de waterstand bij Grave-Beneden hoger is dan NAP + 5,20 m.
Bij een waterstand NAP + 1 m of zoveel minder dan de buitenwaterstand in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP + 1 m.
Bij een waterstand van NAP of zoveel minder dan de buitenwaterstand in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP of zoveel minder dan de waterstand in het boventoeleidingskanaal lager is dan NAP + 4,50 m
Bij een waterstand van NAP of zoveel minder dan de buitenwaterstand in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP of zoveel minder dan de waterstand in het boventoeleidingskanaal lager is dan NAP + 4,50 m
Bij een waterstand NAP + 1 m of zoveel minder dan de waterstand bij sluis St. Andries v.w.b. de Maaszijde lager is dan NAP + 1 m dan wel v.w.b. de Waalzijde lager is dan NAP + 2 m.
Op 14 oktober jl. is de wijziging van het Binnenvaartpolitiereglement vastgesteld en deze is op 4 november gepubliceerd (Stb 2015, 395). Met die wijziging is bijlage 13 van het Binnenvaartpolitiereglement komen te vervallen. In die bijlage waren de rijkswateren opgenomen met de daarbij behorende op die wateren toegestane afmetingen van schepen en samenstellen. Op grond van artikel 9.02 van het Binnenvaartpolitiereglement is een schipper verplicht zich aan die afmetingen te houden.
Gelet op de dynamiek van de in de voormalige bijlage 13 opgenomen gegevens werkte het in de praktijk niet optimaal deze gegevens op te nemen in een algemene maatregel van bestuur en is in het Vaststellingsbesluit Binnenvaartpolitiereglement een grondslag opgenomen om deze afmetingen vast te stellen bij ministeriële regeling. In dat verband wordt de Regeling communicatie rijksbinnenwateren uitgebreid met een bijlage 3 waarin een overzicht van de vaarwegen en de toegestane afmetingen van schepen en samenstellen is opgenomen.
Bij deze wijziging is ook de citeertitel van die regeling aangepast om de verbreding van deze regeling tot uitdrukking te brengen. De Regeling communicatie rijksbinnenwateren zal in het vervolg worden aangehaald als Regeling communicatie en afmetingen rijksbinnenwateren.
Voorts is van de gelegenheid gebruik gemaakt om twee onjuiste verwijzingen in de Regeling routerings- en meldingssystemen voor schepen in volle zee voor de Nederlandse kust te herstellen.
Deze regeling zal tegelijkertijd met de hiervoor bedoelde wijziging van het Binnenvaartpolitiereglement op 1 januari 2016 in werking treden, in overeenstemming met het stelsel van Vaste verandermomenten er wordt echter wel afgeweken van de vaste publicatiemomenten in verband met de samenhang met de wijziging van het Binnenvaartpolitiereglement.
De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-44903.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.