De Minister van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op de artikelen 132e, eerste en derde lid, 132f, derde lid, en 132k, vierde
lid, van de Wegenverkeerswet 1994;
BESLUIT:
ARTIKEL I
Artikel 66c, eerste lid, van de Regeling aanpassing voertuigen komt te luiden:
ARTIKEL II
Annex 1 van bijlage XII bij de Regeling voertuigen wordt als volgt gewijzigd:
A
In regel 13a, wordt na ‘tweede lid,’ ingevoegd: onderdelen a en b,.
B
Na regel 13a wordt een regel ingevoegd, luidende:
13b
|
duur waarschuwing vroegtijdige terugroeping na de gebeurtenis, bedoeld in artikel
9, tweede lid, onderdeel c van Annex 1 bij bijlage XII
|
1 dag
|
21 dagen
|
niet van toepassing
|
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2016.
TOELICHTING
Onderhavige regeling bevat een aanpassing van de Regeling aanpassing voertuigen en
aanpassingen van de Regeling voertuigen. In de eerste regeling zijn de eisen opgenomen
waaraan de erkenninghouder producent alcoholslotprogramma en de erkenninghouders installateurs
alcoholslotprogramma moeten voldoen. Voor een toelichting op de systematiek van de
erkenninghouders wordt verwezen naar de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel
tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de aanpassing van de vorderingsprocedure
en de invoering van het alcoholslotprogramma (Kamerstukken II, vergaderjaar 2008/09,
nr. 3, § 5.3.h.2, blz. 27). In bijlage XII bij de Regeling voertuigen zijn de eisen
opgenomen, waaraan het een alcoholslot moet voldoen dat wordt gebruikt in het kader
van het alcoholslotprogramma.
De wijziging van de Regeling aanpassing voertuigen, de wijziging van artikel 66c,
betreft een aanpassing van de erkenningseis voor de erkenninghouder producent alcoholslot
betreffende het landelijk netwerk van erkenninghouders installateur alcoholslot. Ten
gevolge van de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State
van 4 maart 2015 kan het CBR geen alcoholslotprogramma’s meer opleggen. Hierdoor neemt
het aantal deelnemers geleidelijk af met gevolg dat de erkenningeis voor het landelijk
netwerk installateurs van alcoholsloten onder druk komt te staan. Er worden immers
minder nieuwe sloten ingebouwd en minder uitlezingen van het alcoholslot verricht.
Met de aangepaste eis wordt meer ruimte geboden aan de erkenninghouder, waarbij nog
steeds is gewaarborgd dat deelnemers aan het alcoholslotprogramma binnen een redelijke
afstand een installateur alcoholslot kunnen bereiken voor het laten uitvoeren van
de noodzakelijke werkzaamheden.
De wijziging van de Regeling voertuigen betreft de aanpassing van bijlage XII bij
die regeling en houdt een versoepeling in van de gevallen waarin er sprake is van
een zogenoemde early recall, de gevallen waarin de betrokken deelnemer naar de installateur
alcoholslot terugmoet voor een extra uitleesbeurt. Deze aanpassing houdt in dat betrokkene
niet langer voor een early recall terug hoeft indien een hertest is afgelegd, en uit
die hertest blijkt dat het gemeten ademalcoholgehalte hoger is dan de vastgelegde
limiet. De reden voor het schrappen van deze eis is de volgende. Uit onderzoek1 is gebleken dat in sommige gevallen de te hoge waarde wordt veroorzaakt door het
nuttigen of gebruik van andere producten dan het drinken van te veel alcoholhoudende
drank. Betrokkene heeft dan een zeer plausibele verklaring, die niet gelegen is in
het gebruik van alcohol. Deze verklaring wordt dan onderbouwd doordat de direct op
die foute hertest volgende vervolghertesten een resultaat hebben dat weer ligt onder
de vastgelegde limiet. Omdat het in deze gevallen niet redelijk is betrokkene voor
een extra uitlezing te laten terugkomen, is ervoor gekozen de parameter voor deze
early recall niet toe te passen. De uitslagen van de hertesten blijven wel geregistreerd
in het geheugen van het alcoholslot, worden wel meegenomen in de eerstvolgende reguliere
uitlezing en meegewogen door het CBR bij de beoordeling van de uitgelezen gegevens.
Administratieve lasten en nalevingskosten
Het uitgangspunt voor de berekening van de administratieve lasten en nalevingskosten
voor de burger is dat de wet- en regelgeving volledig wordt nageleefd. Dit is in het
geval van oplegging van het alcoholslotprogramma niet van toepassing. Er is dus geen
sprake van (een wijziging) van administratieve lasten of nalevingskosten.
Communicatie
De Dienst Wegverkeer, die de erkenningen verleent en belast is met het toezicht op
de erkenninghouders, zal de erkenninghouders informeren over de aanstaande wijzingen.
De erkenninghouder leveranciers alcoholsloten zal de deelnemers van het alcoholslotprogramma
informeren.
Inwerkingtreding
Inwerkingtreding zal plaatsvinden met ingang van 1 januari 2016. Rekening is gehouden
met de vaste verandermomenten.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus