Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 1 december 2015, nr. IENM/BSK-2015/212445, tot wijziging van de Regeling aanpassing voertuigen en de Regeling voertuigen in verband met een versoepeling van enkele eisen samenhangende met de uitvoering van het alcoholslotprogramma

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op de artikelen 132e, eerste en derde lid, 132f, derde lid, en 132k, vierde lid, van de Wegenverkeerswet 1994;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Artikel 66c, eerste lid, van de Regeling aanpassing voertuigen komt te luiden:

  • 1. De aanvrager beschikt over een landelijk netwerk van erkende installateurs alcoholslot, waarmee aantoonbaar een overeenkomst is gesloten. Het netwerk is zodanig ingericht dat de vaste werkplaatsen hemelsbreed maximaal 120 km van elkaar afliggen.

ARTIKEL II

Annex 1 van bijlage XII bij de Regeling voertuigen wordt als volgt gewijzigd:

A

In regel 13a, wordt na ‘tweede lid,’ ingevoegd: onderdelen a en b,.

B

Na regel 13a wordt een regel ingevoegd, luidende:

13b

duur waarschuwing vroegtijdige terugroeping na de gebeurtenis, bedoeld in artikel 9, tweede lid, onderdeel c van Annex 1 bij bijlage XII

1 dag

21 dagen

niet van toepassing

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2016.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

TOELICHTING

Onderhavige regeling bevat een aanpassing van de Regeling aanpassing voertuigen en aanpassingen van de Regeling voertuigen. In de eerste regeling zijn de eisen opgenomen waaraan de erkenninghouder producent alcoholslotprogramma en de erkenninghouders installateurs alcoholslotprogramma moeten voldoen. Voor een toelichting op de systematiek van de erkenninghouders wordt verwezen naar de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de aanpassing van de vorderingsprocedure en de invoering van het alcoholslotprogramma (Kamerstukken II, vergaderjaar 2008/09, nr. 3, § 5.3.h.2, blz. 27). In bijlage XII bij de Regeling voertuigen zijn de eisen opgenomen, waaraan het een alcoholslot moet voldoen dat wordt gebruikt in het kader van het alcoholslotprogramma.

De wijziging van de Regeling aanpassing voertuigen, de wijziging van artikel 66c, betreft een aanpassing van de erkenningseis voor de erkenninghouder producent alcoholslot betreffende het landelijk netwerk van erkenninghouders installateur alcoholslot. Ten gevolge van de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 4 maart 2015 kan het CBR geen alcoholslotprogramma’s meer opleggen. Hierdoor neemt het aantal deelnemers geleidelijk af met gevolg dat de erkenningeis voor het landelijk netwerk installateurs van alcoholsloten onder druk komt te staan. Er worden immers minder nieuwe sloten ingebouwd en minder uitlezingen van het alcoholslot verricht. Met de aangepaste eis wordt meer ruimte geboden aan de erkenninghouder, waarbij nog steeds is gewaarborgd dat deelnemers aan het alcoholslotprogramma binnen een redelijke afstand een installateur alcoholslot kunnen bereiken voor het laten uitvoeren van de noodzakelijke werkzaamheden.

De wijziging van de Regeling voertuigen betreft de aanpassing van bijlage XII bij die regeling en houdt een versoepeling in van de gevallen waarin er sprake is van een zogenoemde early recall, de gevallen waarin de betrokken deelnemer naar de installateur alcoholslot terugmoet voor een extra uitleesbeurt. Deze aanpassing houdt in dat betrokkene niet langer voor een early recall terug hoeft indien een hertest is afgelegd, en uit die hertest blijkt dat het gemeten ademalcoholgehalte hoger is dan de vastgelegde limiet. De reden voor het schrappen van deze eis is de volgende. Uit onderzoek1 is gebleken dat in sommige gevallen de te hoge waarde wordt veroorzaakt door het nuttigen of gebruik van andere producten dan het drinken van te veel alcoholhoudende drank. Betrokkene heeft dan een zeer plausibele verklaring, die niet gelegen is in het gebruik van alcohol. Deze verklaring wordt dan onderbouwd doordat de direct op die foute hertest volgende vervolghertesten een resultaat hebben dat weer ligt onder de vastgelegde limiet. Omdat het in deze gevallen niet redelijk is betrokkene voor een extra uitlezing te laten terugkomen, is ervoor gekozen de parameter voor deze early recall niet toe te passen. De uitslagen van de hertesten blijven wel geregistreerd in het geheugen van het alcoholslot, worden wel meegenomen in de eerstvolgende reguliere uitlezing en meegewogen door het CBR bij de beoordeling van de uitgelezen gegevens.

Administratieve lasten en nalevingskosten

Het uitgangspunt voor de berekening van de administratieve lasten en nalevingskosten voor de burger is dat de wet- en regelgeving volledig wordt nageleefd. Dit is in het geval van oplegging van het alcoholslotprogramma niet van toepassing. Er is dus geen sprake van (een wijziging) van administratieve lasten of nalevingskosten.

Communicatie

De Dienst Wegverkeer, die de erkenningen verleent en belast is met het toezicht op de erkenninghouders, zal de erkenninghouders informeren over de aanstaande wijzingen. De erkenninghouder leveranciers alcoholsloten zal de deelnemers van het alcoholslotprogramma informeren.

Inwerkingtreding

Inwerkingtreding zal plaatsvinden met ingang van 1 januari 2016. Rekening is gehouden met de vaste verandermomenten.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Onderzoek naar effecten van bepaalde stoffen op het alcoholslot – vervolgstudie RIKILT Wageningen UR, Wageningen juni 2015, M Muilwijk, M. Alewijn en S.M. van Ruth.

Naar boven