Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Openbaar Ministerie (OM) | Staatscourant 2015, 4240 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Openbaar Ministerie (OM) | Staatscourant 2015, 4240 | Besluiten van algemene strekking |
Rechtskarakter: aanwijzing i.d.z.v. artikel 130, lid 4 Wet RO
Van: College van procureurs-generaal
Aan: hoofden van de OM-onderdelen
Registratienummer: 2015R014
Datum inwerkingtreding: 01-03-2015
Publicatie in Stcrt.:
Vervallen: richtlijn oplichting (2011R036)
Relevante beleidsregels OM: aanwijzing kader voor strafvordering en OM-afdoeningen (2015A001)
Wetsbepalingen: art. 326 Wetboek van Strafrecht (Sr)
Bijlage(n): –
Deze richtlijn ziet op de meest voorkomende vormen van oplichting, zoals omschreven in art 326, lid 1 Sr, waarbij een of meerdere slachtoffers bewogen wordt/worden tot de afgifte van geld of goederen, danwel tot het verlenen van (een) dienst(en). Het gaat daarbij om oplichting van burgers of bedrijven, niet van de overheid (verticale fraude). Indien tevens valsheid in geschrift is gepleegd (zoals vaak bij verzekeringsfraude) dient het zwaardere misdrijf van artikel 225 ev. Wetboek van strafrecht als uitgangspunt te worden genomen en niet de oplichting. Er is een apart basisdelict voor internetoplichting, zoals bij marktplaats.
Oplichting van 1 slachtoffer door een first offender, alleen gepleegd.
First offender |
1x recidive* |
meermalen recidive* |
||
---|---|---|---|---|
Bedrag of waarde goed/dienst t/m 50 euro |
GB € 225 |
5j |
GB € 325 |
Eis TS 36 uur of |
2j |
Idem of TS 24 uur |
GS 18 dgn ov |
||
Vanaf 50 t/m 200 euro |
GB € 350 |
5j |
GB € 500 |
Eis TS 50 uur of |
2j |
Idem of TS 40 uur |
GS 3 wkn ov |
||
Vanaf 200 t/m 1.200 euro |
TS 60 uur |
5j |
TS 90 uur |
Eis TS 120 uur of |
2j |
Idem of GS 6 wkn |
GS 2 mnd ov |
||
Vanaf 1.200 t/m 5.000 euro |
TS 80 uur |
5j |
TS 120 uur |
Eis TS 160 uur of |
2j |
Idem of GS 2 mnd |
GS 11 wkn ov |
||
Vanaf 5.000 t/m 10.000 euro |
TS 100 uur |
5j |
TS 150 uur |
Eis TS 200 uur of |
2j |
Idem of GS 10 wkn |
GS 14 wkn ov |
||
Vanaf 10.000 t/m 30.000 euro |
TS 140 uur |
5j |
TS 210 uur |
GS 4 mnd ov |
2j |
Idem of GS 15 wkn |
|||
Vanaf 30.000 t/m 100.000 euro |
Eis TS 180 uur |
5j |
GS 4 mnd |
GS 6 mnd ov |
2j |
GS 4 mnd |
|||
Bijzonderheden Uitgangspunt is tevens dat de (totale) schade is/wordt vergoed Strafverzwarend onder andere: Medeplegen Stelselmatige oplichting Mate van professionaliteit Meerdere slachtoffers Bewust uitgekozen slachtoffers * Let op eventueel taakstrafverbod (art. 22b Sr) en of er sprake is van een (zeer actieve) veelpleger of stelselmatige dader |
Internetoplichting, alleen gepleegd (bijv. marktplaatsoplichting)
Aantal slachtoffers |
First offender |
1x recidive* |
meermalen recidive* |
|
---|---|---|---|---|
1 |
TS 50 uur |
5j |
TS 70 uur |
TS 100 uur of |
2j |
Idem of GS 5 wkn |
GS 7 wkn ov |
||
2–4 |
TS 80 uur |
5j |
TS 120 uur |
TS 160 uur of |
2j |
Idem of GS 2 mnd |
GS 11 wkn ov |
||
reeks |
GS 2 wkn per feit |
GS 5 wkn per feit |
GS 2 mnd ov per feit |
|
Bijzonderheden Uitgangspunt is tevens dat de (totale) schade is/wordt vergoed Strafverzwarend onder andere: Medeplegen Mate van professionaliteit * Let op eventueel taakstrafverbod (art. 22b Sr) en of er sprake is van een (zeer actieve) veelpleger of stelselmatige dader |
Afkortingen
GB = Geldboete
TS = Taakstraf
GS = gevangenisstraf
ov = onvoorwaardelijk
5j = recidive binnen 5 jaar
2j = recidive binnen 2 jaar
Of er sprake is van incidentele of stelselmatige oplichting dient per feit te worden beoordeeld.
Tegen verdachten die zich gedurende langere tijd hebben schuldig gemaakt aan oplichting behoort een hogere straf te worden geëist dan tegen degene die eenmaal oplicht. Bij stelselmatige oplichting kan het gaan om meerdere slachtoffers die gedurende een periode zijn opgelicht, mits dit in één feit is tenlastegelegd. Het kan echter ook gaan om één slachtoffer dat gedurende enkele maanden bewogen wordt tot afgifte van meerdere bedragen.
Indien er sprake is van bijvoorbeeld drie oplichtingen (drie feiten op de telastelegging), dient in beginsel per feit te worden uitgegaan van een incidentele oplichting.
Indien sprake is van op professionele wijze oplichten van personen, dient dit strafverzwarend te worden beoordeeld. Als voorbeeld kan worden genoemd een op professionele wijze opgezette website of een glossy folder.
Indien bij oplichting bewust kwetsbare slachtoffers worden uitgekozen dient dit -hoewel niet gebaseerd op wettelijke bepalingen- bij de beoordeling van het feit als strafverzwarend te worden beoordeeld. Te denken valt aan personen die de oplichting verminderd kunnen doorzien, zoals (al dan niet verwarde) bejaarden of kinderen. Kwetsbaarder kunnen ook zijn toeristen of buitenlandse werknemers, omdat ze onbekend zijn met de gebruiken die hier heersen. Tenslotte kan gedacht worden aan personen met een klein inkomen – mits bewust uitgekozen door de dader(s) –, bij wie de oplichting extra hard aankomt.
Voor een toelichting op de andere onderstreepte begrippen zie de Aanwijzing kader voor strafvordering en OM-afdoeningen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-4240.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.