-oplaadlocatie elektrische voertuigen-Gretha Hofstralaan-Vlaardingen-
Het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen,
vastgesteld hebbend, dat de bestuurlijke bevoegdheid hiertoe op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bij hem ligt, omdat dit verkeersbesluit betrekking heeft op een weg of gedeelte daarvan zoals genoemd in artikel 1, lid 1, onder b, die bij deze gemeente in beheer is;
gezien het Mandaatbesluit Ambtenaren 2013 en het Ondermandaatbesluit Ambtenaren 2013 (Gemeen-teblad 2012, 66 en 67);
gelezen het advies van de politie d.d. 19 juni 2015, die met dit verkeersbesluit instemt, waarmee tevens is voldaan aan de verplichting als bedoeld in artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen in-zake het wegverkeer;
gelet op hetgeen ten aanzien hiervan overigens in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer is bepaald, alsmede op de bepalingen ter zake van de Algemene wet bestuursrecht;
dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik, artikel 2, tweede lid, onder a, en artikel 2, derde lid onder a, van de
op de Gretha Hofstralaan/ hoek Laan van Hooglede ter hoogte van woning nummer 19, twee parkeerplaatsen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen. Een en ander zoals weergegeven op bijgevoegde tekening.
Op 3 maart 2015 is door een bewoner van de Gretha Hofstralaan te Vlaardingen een aanvraag voor een oplaadpunt in de openbare ruimte ingediend ten behoeve van het opladen van een elektrisch voertuig.
Op 29 mei 2015 is door een andere bewoner van de Gretha Hofstralaan te Vlaardingen een aanvraag voor een oplaadpunt in de openbare ruimte ingediend voor het opladen van een elektrisch voertuig.
Op 26 juni 2015 is een verkeersbesluit gepubliceerd (nummer 1182802), Staatscourant, 17935
waarbij twee parkeerplaatsen op de Gretha Hofstralaan (ter hoogte van nummer 49) zijn aangewezen als parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen.
Op 13 november 2015 heeft laadaanbieder Cofely de aanvankelijke goedkeuring ten aanzien van de technische uitvoerbaarheid van plaatsing en aansluiting van de oplaadpaal op de aangewezen oplaadlocatie op de Gretha Hofstralaan ingetrokken vanwege de aanwezigheid van een gasleiding, waardoor ook het bijbehorende verkeersbesluit voor deze locatie is ingetrokken.
Gezien het bovenstaande is een nieuwe geschikte locatie gezocht.
Vlaardingen wil in lijn met het landelijke beleid de luchtkwaliteit in de regio verbeteren, de CO2 en NO2 uitstoot verminderen, alsmede geluidsreductie bewerkstelligen en economische kansen creëren in de duurzame sector.
Vlaardingen heeft in het Programma Duurzaamheid 2012-2015 “Samen voor een duurzaam Vlaardingen” aangegeven sterk te willen inzetten op het bevorderen van elektrisch vervoer.
Vlaardingen wil het rijden met elektrische auto’s stimuleren en mogelijk maken door oplaadfaciliteiten te bieden in de vorm van het plaatsen van oplaadobjecten in de openbare ruimte.
Elektrisch vervoer is een nieuwe manier van vervoer die nog in ontwikkeling is. Momenteel heeft 62% van de inwoners van Nederland niet de beschikking over eigen terrein bij de woning en is derhalve aangewezen op de openbare ruimte voor het opladen van een elektrisch voertuig waarmee er aldus een taak voor de lokale overheid ligt.
Vlaardingen doet mee aan het stadsregionale Project Openbare Oplaadinfra waarmee de uitrol van oplaadobjecten in de openbare ruimte wordt gerealiseerd in de 14 deelnemende gemeenten van de (voormalige) Stadsregio Rotterdam. De (voormalige) Stadsregio Rotterdam financiert hierbij, ten behoeve van de stadsregiogemeenten gezamenlijk (excl. Rotterdam), de aanschaf van 159 oplaadobjecten, de plaatsing ervan, alsmede de aanschaf van bijbehorend straatmeubilair in de periode van 10 oktober 2013 tot en met 31 december 2014, plus de instandhouding van de oplaadobjecten tot en met 31 december 2017.
De (voormalige) stadsregio Rotterdam heeft de aanvankelijk uiterlijke aanvraagdatum van
30 september 2014 verlengd naar 30 juni 2015 waarbij plaatsing van de oplaadobjecten plaatsvindt tot en met 31 december 2015. Dit alles zolang de voorraad strekt.
Om binnen de gestelde kaders van het stadsregionale project tot een eenduidige afhandeling van de aanvragen voor de plaatsing van oplaadinfrastructuur te komen zijn door het college van burgemeester en wethouders op 8 oktober 2013, de Beleidsregels Project Openbare Oplaadinfra elektrische voertuigen Vlaardingen vastgesteld.
Beoordelingscriteria en locatiebepaling
Vlaardingen beoordeelt de aanvraag voor een oplaadpunt in de openbare ruimte conform de regels die zijn opgenomen in de Beleidsregels Project Openbare Oplaadinfra elektrische voertuigen Vlaardingen. Dit houdt onder andere in dat:
- -
gebruikt wordt gemaakt van bestaande parkeerplaatsen in de openbare ruimte;
- -
de oplaadlocatie bij voorkeur binnen een afstand van 150 meter dan wel maximaal een afstand van 300 meter van het (bedrijfs)adres van de aanvrager wordt bepaald;
- -
laadaanbieder Cofely de oplaadlocatie beoordeelt op technische uitvoerbaarheid van de netaansluiting;
- -
het oplaadobject bij voorkeur geplaatst wordt direct na een kruising in verband met de zichtbaarheid en het openbare karakter van het oplaadobject;
- -
het ter plaatse geldende parkeerregime van toepassing blijft;
- -
per oplaadlocatie er in principe twee oplaadvakken zijn zodat beide oplaadpunten van het oplaadobject voor het opladen van elektrische voertuigen gebruikt kunnen worden;
- -
geen alternatieven beschikbaar mogen zijn, zoals parkeergelegenheid op eigen terrein (oprit/carport, bedrijfsterrein dat men huurt of in bezit heeft, parkeergelegenheid op gemeenschappelijk eigen terrein (VVE)) of op het terrein van de werkgever indien de aanvrager niet in Vlaardingen woont, of de aanwezigheid van een oplaadpunt binnen een straal van 200 meter van het (bedrijfs)adres van de aanvrager dat nog niet is gekoppeld aan de aanvraag van een gebruiker.
- -
het oplaadobject met bijbehorend(e) oplaadvak(ken) openbaar is, voor alle elektrische voertuigen en niet gereserveerd is op kenteken;
- -
oplaadvakken alleen gebruikt mogen worden door elektrische voertuigen en alleen als de stekker in het oplaadpunt en in het voertuig zit.
De aanvrager van het oplaadpunt dient in de gemeente Vlaardingen te wonen blijkens registratie in de gemeentelijke basisadministratie (GBA) en aantoonbaar (kentekenbewijs) in het bezit te zijn van een elektrisch voertuig of aantoonbaar (aankoopbewijs) een elektrisch voertuig te hebben aangekocht.
Oplaadlocatie elektrisch
e voertuigen Gretha Hofstralaan
De ingediende aanvraag voldoet aan hetgeen gesteld is in de Beleidsregels Project Openbare Oplaadinfra elektrische voertuigen Vlaardingen. De aanvrager is akkoord met de voorgestelde oplaadlocatie. Laadaanbieder Cofely heeft de technische uitvoerbaarheid van de netaansluiting beoordeeld en heeft de voorgestelde locatie akkoord bevonden.
Verkeerskundige aspecten ten aanzien van het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen locatie
Gretha Hofstralaan
- -
binnen een straal van 200 meter van het adres van de aanvrager is niet reeds een oplaadobject in de openbare ruimte aanwezig;
- -
de aanvrager beschikt niet over een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken;
- -
de Holysingel is de dichtstbijzijnde gebiedsontsluitingsweg in de nabijheid van het adres van de aanvrager;
- -
de Laan van Hooglede is een zijstraat van de Holysingel en is een centraal gelegen erftoegangsweg in de wijk;
- -
de Holysingel heeft tweerichtingsverkeer;
- -
op de Holysingel zijn geen verkeersmaatregelen getroffen om afslaan naar de Laan van Hooglede tegen te gaan;
- -
de Laan van Hooglede is vanuit beide richtingen in te rijden;
- -
de Laan van Hooglede heeft zuidelijk de afslag naar de Gretha Hofstralaan;
- -
op de Gretha Hofstralaan liggen openbare parkeerplaatsen;
- -
de parkeerplaatsen op de Gretha Hofstralaan aan de oostzijde zijn vanaf de weg goed zichtbaar en bereikbaar;
- -
de openbare parkeerplaatsen aan de oostzijde zijn niet gelegen in een blauwe zone;
- -
de eerste twee parkeerplaatsen aan de oostzijde van de Gretha Hofstralaan/hoek Laan van Hooglede (nabij nummer 19) zijn optimaal zichtbaar en bereikbaar;
- -
deze twee parkeerplaatsen zijn derhalve goed vindbaar voor andere potentiële gebruikers;
- -
goed zichtbare, in de nabijheid van toegangswegen aangebrachte oplaadlocaties stimuleren het gebruik door andere potentiële gebruikers;
- -
de eerste twee parkeerplaatsen aan de Gretha Hofstralaan aan de oostzijde, hoek Laan van Hooglede nabij nummer 19, bevinden zich binnen de in de beleidsregels aangegeven voorkeursafstand van 150 meter van het adres van de aanvrager;
- -
uit de recent gehouden parkeerdrukmetingen binnen 150 m van de twee parkeerplaatsen is gebleken dat de parkeerdruk in de nacht niet gelijk of hoger is dan 90% en overdag niet gelijk of hoger is dan 80%;
- -
dit betekent dat de parkeerdruk in de directe omgeving toelaat dat er twee parkeerplaatsen worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen;
Belangenafweging (artikel 3.4 Algemene wet bestuursrecht)
Elektrisch vervoer is in ontwikkeling en zowel Rijk, Provincie als Gemeente wensen de kans te benutten om elektrisch vervoer te stimuleren. Elektrisch vervoer kan een bijdrage leveren aan de verbetering van de lokale leefkwaliteit (geluid, luchtkwaliteit, klimaat) en ontwikkelingen op het gebied
van duurzame mobiliteit, economie en innovatie. Hiermee is dan ook een algemeen belang gediend.
Op basis van de resultaten van de parkeerdrukmeting kan geconcludeerd worden dat het aanwijzen van twee parkeerplaatsen op de locatie Gretha Hofstralaan/hoek Laan van Hooglede niet leidt tot onevenredige parkeerhinder voor overige weggebruikers.
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel door het te nemen verkeersbesluit een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Tevens zijn wij van mening dat bij de voorbereiding van dit besluit dan ook gehandeld is overeenkomstig de zorgvuldigheid die op grond van artikel 3:1 van de Algemene wet bestuursrecht ten aanzien van besluiten als deze moet worden betracht.