Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 12 november 2015, nr. 2015-0000668169, houdende wijziging van de Paspoortuitvoeringsregeling Caribische landen in verband met de verstrekking van reisdocumenten aan niet-ingezetenen door de burgemeester van de gemeente Sluis

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op de artikelen 59 en 65, derde lid, van de Paspoortwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Paspoortuitvoeringsregeling Caribische Landen wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1, onderdeel f, wordt ‘de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens’ vervangen door: de basisregistratie personen als bedoeld in artikel 1.2 van de Wet basisregistratie personen.

B

In artikel 81, onder c, wordt ‘Oldambt of Venlo’ vervangen door: Oldambt, Sluis of Venlo.

C

In Bijlage F, onder 1, wordt ‘Burgerservicenummer (alleen voor Nederlanders die in een gemeentelijke basisadministratie zijn ingeschreven)’ vervangen door: Burgerservicenummer (alleen voor Nederlanders die in de basisregistratie personen zijn ingeschreven).

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 december 2015.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant, in het Afkondigingsblad van Aruba, in het Publicatieblad van Curaçao en in het Afkondigingsblad van Sint Maarten worden geplaatst.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

TOELICHTING

De burgemeester van de gemeente Sluis wordt bevoegd tot het afgeven van paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten aan Nederlanders die niet als ingezetene in de basisregistratie personen staan ingeschreven. De opsomming in artikel 81, onderdeel c, van de Paspoortuitvoeringsregeling Caribische landen wordt hiermee samenhangend geactualiseerd. Geregeld wordt dat van de definitieve onttrekking van een reisdocument aan het verkeer, alsmede de uitreiking van een vervangend reisdocument, een mededeling aan de burgemeester van de gemeente Sluis gedaan wordt, als het een reisdocument betreft dat verstrekt is door de burgemeester van de gemeente Sluis aan een houder die ten tijde van de verstrekking niet ingeschreven was als ingezetene in de basisregistratie personen. Daarnaast bevat de onderhavige regeling enige kleine technische wijzigingen die voortvloeien uit de inwerkingtreding van de Wet basisregistratie personen per 6 januari 2014.

De gemeente Sluis heeft aangegeven op 1 december 2015 te kunnen starten met de uitgifte van reisdocumenten aan Nederlanders die niet als ingezetene in de basisregistratie personen staan ingeschreven. Deze groep personen is gebaat bij een spoedige inwerkingtreding van deze wijziging. Om die reden is besloten de benodigde wijzigingen van de paspoortuitvoeringsregelingen per die datum inwerking te laten treden en daarmee af te wijken van de vaste veranderdatum van 1 januari en de regels met betrekking tot tijdige publicatie.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

Naar boven