De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Gelet op de artikelen 59 en 65, derde lid, van de Paspoortwet;
Besluit:
ARTIKEL I
De Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 7 wordt ‘Oldambt en Venlo’ vervangen door: Oldambt, Sluis en Venlo.
B
In bijlage F, onder 1, wordt ‘Burgerservicenummer (alleen voor Nederlanders die in
een gemeentelijke basisadministratie zijn ingeschreven)’ vervangen door: Burgerservicenummer
(alleen voor Nederlanders die in de basisregistratie personen zijn ingeschreven).
ARTIKEL II
De Paspoortuitvoeringsregeling Buitenland 2001 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 80, onderdeel c, wordt ‘Oldambt of Venlo’ vervangen door: Oldambt, Sluis
of Venlo.
B
In Bijlage F, onder 1, wordt ‘Burgerservicenummer (alleen voor Nederlanders die in
een gemeentelijke basisadministratie zijn ingeschreven)’ vervangen door: Burgerservicenummer
(alleen voor Nederlanders die in de basisregistratie personen zijn ingeschreven).
ARTIKEL III
De Paspoortuitvoeringsregeling Koninklijke Marechaussee 2001 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 33, onderdeel c, wordt ‘Oldambt of Venlo’ vervangen door: Oldambt, Sluis
of Venlo.
B
In Bijlage F, onder 1, wordt ‘Burgerservicenummer (alleen voor Nederlanders die in
een gemeentelijke basisadministratie zijn ingeschreven)’ vervangen door: Burgerservicenummer
(alleen voor Nederlanders die in de basisregistratie personen zijn ingeschreven).
ARTIKEL IV
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 december 2015.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.H.A. Plasterk
TOELICHTING
De onderhavige wijzigingsregeling strekt er in de eerste plaats toe het aantal (grens)gemeenten
waar personen die niet als ingezetene in de basisregistratie personen (BRP) staan
ingeschreven een Nederlands reisdocument of Nederlandse identiteitskaart (NIK) kunnen
aanvragen, uit te breiden. Met de wijzigingen van de Paspoortuitvoeringsregelingen
wordt de burgemeester van de gemeente Sluis bevoegd om, naast de al eerder hiertoe
aangewezen grensgemeenten Bergen op Zoom, Bergeijk, Breda, Echt-Susteren, Enschede,
’s-Gravenhage, Haarlemmermeer, Maastricht, Montferland, Oldambt en Venlo, van deze
groep personen aanvragen voor een Nederlands reisdocument of Nederlandse identiteitskaart
in ontvangst te nemen en Nederlandse reisdocumenten of NIK’s te verstrekken. Artikel
7 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 wordt in verband hiermee aangepast.
Daarnaast bepaalt de onderhavige regeling ook dat een kennisgeving van een definitieve
onttrekking van een reisdocument uit het verkeer en de uitreiking van een vervangend
reisdocument aan de burgemeester van de gemeente Sluis gedaan wordt als het betreffende
reisdocument verstrekt is door hem. Artikel 80, onderdeel c, van de Paspoortuitvoeringsregeling
Buitenland 2001 en artikel 33, onderdeel c, van de Paspoortuitvoeringsregeling Koninklijke
Marechaussee 2001 worden in verband hiermee aangepast. Tot slot bevat de onderhavige
regeling enige kleine technische wijzigingen die voortvloeien uit de inwerkingtreding
van de Wet basisregistratie personen per 6 januari 2014. De regeling brengt geen administratieve
lasten met zich mee.
Ingevolge artikel 26, eerste lid, onder a, en artikel 40, eerste lid, onder e, van
de Paspoortwet kunnen gemeenten worden aangewezen, waarvan de burgemeester de bevoegde
autoriteit is voor het in ontvangst nemen van aanvragen voor Nederlandse reisdocumenten
en identiteitskaarten en het verstrekken daarvan aan personen die niet als ingezetene
zijn ingeschreven in de basisregistratie personen. Iedere niet-ingezetene die Nederlander
is, of anderszins in aanmerking komt voor het aanvragen van een Nederlands reisdocument
of identiteitskaart, kan bij de nieuw aangewezen (grens)gemeente een Nederlands reisdocument
of identiteitskaart aanvragen en verstrekt krijgen.
De aanwijzing van de gemeente beperkt vooral de reistijd van Nederlanders die ter
hoogte van Zeeuws-Vlaanderen vlak over de grens in België wonen. Zij zijn niet langer
aangewezen op de andere aangewezen gemeenten Bergen op Zoom of Breda. De nieuw aangewezen
gemeente heeft zelf verzocht om aanwijzing. De mogelijkheid voor niet-ingezetenen
om bij de burgemeester van Sluis een aanvraag in te dienen en de bevoegdheid van de
burgemeester om Nederlandse reisdocumenten of identiteitskaarten te verstrekken aan
niet-ingezetenen gaat in met ingang van 1 december 2015.
De gemeente Sluis heeft zelf aangegeven op 1 december 2015 te kunnen starten met de
uitgifte van reisdocumenten aan Nederlanders die niet als ingezetene in de basisregistratie
personen staan ingeschreven. Deze groep personen is gebaat bij een spoedige inwerkingtreding
van deze wijziging. Om die reden is besloten de benodigde wijzigingen van de paspoortuitvoeringsregelingen
per die datum inwerking te laten treden en daarmee af te wijken van de vaste veranderdatum
van 1 januari en de regels met betrekking tot tijdige publicatie in de Staatscourant.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.H.A. Plasterk