Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 12 november 2015, nr. 2015-0000668456, houdende wijziging van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, de Paspoortuitvoeringsregeling Buitenland 2001 en de Paspoortuitvoeringsregeling Koninklijke Marechaussee 2001 in verband met de verstrekking van reisdocumenten aan niet-ingezetenen door de burgemeester van de gemeente Sluis

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op de artikelen 59 en 65, derde lid, van de Paspoortwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 7 wordt ‘Oldambt en Venlo’ vervangen door: Oldambt, Sluis en Venlo.

B

In bijlage F, onder 1, wordt ‘Burgerservicenummer (alleen voor Nederlanders die in een gemeentelijke basisadministratie zijn ingeschreven)’ vervangen door: Burgerservicenummer (alleen voor Nederlanders die in de basisregistratie personen zijn ingeschreven).

ARTIKEL II

De Paspoortuitvoeringsregeling Buitenland 2001 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 80, onderdeel c, wordt ‘Oldambt of Venlo’ vervangen door: Oldambt, Sluis of Venlo.

B

In Bijlage F, onder 1, wordt ‘Burgerservicenummer (alleen voor Nederlanders die in een gemeentelijke basisadministratie zijn ingeschreven)’ vervangen door: Burgerservicenummer (alleen voor Nederlanders die in de basisregistratie personen zijn ingeschreven).

ARTIKEL III

De Paspoortuitvoeringsregeling Koninklijke Marechaussee 2001 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 33, onderdeel c, wordt ‘Oldambt of Venlo’ vervangen door: Oldambt, Sluis of Venlo.

B

In Bijlage F, onder 1, wordt ‘Burgerservicenummer (alleen voor Nederlanders die in een gemeentelijke basisadministratie zijn ingeschreven)’ vervangen door: Burgerservicenummer (alleen voor Nederlanders die in de basisregistratie personen zijn ingeschreven).

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 december 2015.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant geplaatst worden.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

TOELICHTING

De onderhavige wijzigingsregeling strekt er in de eerste plaats toe het aantal (grens)gemeenten waar personen die niet als ingezetene in de basisregistratie personen (BRP) staan ingeschreven een Nederlands reisdocument of Nederlandse identiteitskaart (NIK) kunnen aanvragen, uit te breiden. Met de wijzigingen van de Paspoortuitvoeringsregelingen wordt de burgemeester van de gemeente Sluis bevoegd om, naast de al eerder hiertoe aangewezen grensgemeenten Bergen op Zoom, Bergeijk, Breda, Echt-Susteren, Enschede, ’s-Gravenhage, Haarlemmermeer, Maastricht, Montferland, Oldambt en Venlo, van deze groep personen aanvragen voor een Nederlands reisdocument of Nederlandse identiteitskaart in ontvangst te nemen en Nederlandse reisdocumenten of NIK’s te verstrekken. Artikel 7 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 wordt in verband hiermee aangepast. Daarnaast bepaalt de onderhavige regeling ook dat een kennisgeving van een definitieve onttrekking van een reisdocument uit het verkeer en de uitreiking van een vervangend reisdocument aan de burgemeester van de gemeente Sluis gedaan wordt als het betreffende reisdocument verstrekt is door hem. Artikel 80, onderdeel c, van de Paspoortuitvoeringsregeling Buitenland 2001 en artikel 33, onderdeel c, van de Paspoortuitvoeringsregeling Koninklijke Marechaussee 2001 worden in verband hiermee aangepast. Tot slot bevat de onderhavige regeling enige kleine technische wijzigingen die voortvloeien uit de inwerkingtreding van de Wet basisregistratie personen per 6 januari 2014. De regeling brengt geen administratieve lasten met zich mee.

Ingevolge artikel 26, eerste lid, onder a, en artikel 40, eerste lid, onder e, van de Paspoortwet kunnen gemeenten worden aangewezen, waarvan de burgemeester de bevoegde autoriteit is voor het in ontvangst nemen van aanvragen voor Nederlandse reisdocumenten en identiteitskaarten en het verstrekken daarvan aan personen die niet als ingezetene zijn ingeschreven in de basisregistratie personen. Iedere niet-ingezetene die Nederlander is, of anderszins in aanmerking komt voor het aanvragen van een Nederlands reisdocument of identiteitskaart, kan bij de nieuw aangewezen (grens)gemeente een Nederlands reisdocument of identiteitskaart aanvragen en verstrekt krijgen.

De aanwijzing van de gemeente beperkt vooral de reistijd van Nederlanders die ter hoogte van Zeeuws-Vlaanderen vlak over de grens in België wonen. Zij zijn niet langer aangewezen op de andere aangewezen gemeenten Bergen op Zoom of Breda. De nieuw aangewezen gemeente heeft zelf verzocht om aanwijzing. De mogelijkheid voor niet-ingezetenen om bij de burgemeester van Sluis een aanvraag in te dienen en de bevoegdheid van de burgemeester om Nederlandse reisdocumenten of identiteitskaarten te verstrekken aan niet-ingezetenen gaat in met ingang van 1 december 2015.

De gemeente Sluis heeft zelf aangegeven op 1 december 2015 te kunnen starten met de uitgifte van reisdocumenten aan Nederlanders die niet als ingezetene in de basisregistratie personen staan ingeschreven. Deze groep personen is gebaat bij een spoedige inwerkingtreding van deze wijziging. Om die reden is besloten de benodigde wijzigingen van de paspoortuitvoeringsregelingen per die datum inwerking te laten treden en daarmee af te wijken van de vaste veranderdatum van 1 januari en de regels met betrekking tot tijdige publicatie in de Staatscourant.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

Naar boven