Gemeente Den Haag, verkeersbesluit: Javastraat/Schelpkade/Balistraat (diverse verkeersmaatregelen): verbeterd exemplaar, strekt ter vervanging van het verkeersbesluit van 3 november 2015
Logo 's-Gravenhage
[-
BESLUIT
 
VERBETERD EXEMPLAAR
STREKT TER VERVANGING VAN
BESLUIT VAN 3 NOVEMBER 2015
Uw kenmerk
 
Ons kenmerk
SB2015-4079
Aantal bijlagen
 
Datum
17 november 2015
Onderwerp
 
verkeersbesluit: Javastraat/Schelpkade/Balistraat
(diverse verkeersmaatregelen)
 
 
 
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DEN HAAG,
 
gelezen de op 31 juli 2015 ingekomen aanvraag van de heer V. Hubenaar van het Ingenieurs-
bureau Den Haag, ingediend namens de heer J. de Groot van DSB/afdeling Opdrachtgeving
van de gemeente Den Haag, tot het nemen van een verkeersbesluit voor het treffen van diverse
verkeersmaatregelen bij de Javastraat, zoals het aanwijzen van een fietspad, het instellen van
enkele laad- en loszones en het intrekken van het eenrichtingsverkeer op de Schelpkade (tussen
Javastraat en Kerkstraat) en de Balistraat (tussen Javastraat en Balistraat 3-5c);
 
gelezen de op 7 oktober 2015 ontvangen brief van de politiechef van eenheid Den Haag,
namens de korpschef van politie, kenmerk 2015/10433;
 
overwegende,
 
dat in het kader van het project Herinrichting (Laan van Meerdervoort en) Javastraat een
fietspad op de Javastraat wordt aangelegd vanaf de Koninginnegracht tot en met het
Nassauplein in de richting van het Nassauplein;
 
dat door middel van aangepaste bebording (onderborden met de tekst: “uitgezonderd fiets-
verkeer” op de eenrichtingsverkeersborden in de aantakkende straten) duidelijk wordt gemaakt
dat het fietsverkeer in de Javastraat in twee richtingen plaastvindt;
 
dat in verband met de aanleg van eerder genoemd fietspad ook de laad- en losvoorzieningen
ter plaatse worden aangepast waarbij in overleg met belanghebbenden is gekozen voor drie
locaties, te weten ter hoogte van de huisnummers 9-9a, 29-29b en 57-67a;
 
dat uit overleg met belanghebbenden is gebleken dat een tweede volledige ontsluiting van de
wijk Willemspark op de Javastraat gewenst is naast de huidige ontsluiting op de Frederikstraat;
en dat daarvoor de verkeersbewegingen op de Schelpkade kunnen worden aangepast door het
intrekken van het eenrichtingsverkeer aldaar;
 
dat verder is vastgesteld dat het parkeerterrein achter de bebouwing aan de Balistraat beter
bereikbaar kan worden gemaakt vanaf de zijde van de Javastraat door het eenrichtingsverkeer
op de Balistraat over een afstand van ongeveer 50 meter vanaf de Javastraat in te trekken;
 
dat gezien het gestelde in artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het
wegverkeer juncto artikel 2 Wegenverkeerswet kan worden opgemerkt dat met het nemen
van de onderhavige verkeersmaatregelen het volgende wordt nagestreefd:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid/doorstroming van het verkeer;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade
voor de woonomgeving;
 
dat het voornemen om deze verkeersmaatregel(en) in te stellen op de voorgeschreven wijze
is gepubliceerd en gedurende een periode van vier weken ter inzage heeft gelegen teneinde
belanghebbenden in de gelegenheid te stellen een zienswijze daarop kenbaar te maken;
 
dat een zienswijze is ingekomen van mevrouw T. Quaedvlieg-Kemp, Balistraat 40,
2585 XT Den Haag en 32 mede-ondertekenaars;
 
dat de ingebrachte zienswijze, kort samengevat, betrekking heeft op het onjuist achten van het
intrekken van het eenrichtingsverkeer als hierna genoemd in onderdeel V.02 (Balistraat, tussen
de Javastraat en de inrit naar het binnenterrein naast de percelen Balistraat 3-5c), aangezien
wordt gevreesd voor:
1. verslechtering van de doorstroming op de Balistraat danwel de Javastraat;
2. verslechtering van de overzichtelijkheid danwel verkeersveiligheid door het moeten kruisen van fietsverkeer in de andere richting dan nu gebruikelijk is op de Javastraat;
3. het uitnodigen van (meer) sluipverkeer op de Balistraat vanaf de Javastraat in de richting van de Laan Copes van Cattenburch door het eerste deel van de Balistraat open te stellen voor autoverkeer in twee richtingen;
 
dat hierover het volgende kan worden opgemerkt:
 
Het verzoek tot het toestaan van verkeer in twee richtingen op de eerste circa 50 meter van de Balistraat vanaf de Javastraat tot de toegang tot het parkeerterrein naast Balistraat 3 is gekomen van de beheerder van het parkeerterrein. De gemeente heeft contact gehad met deze beheerder. Hieruit is gebleken dat circa 80% van de bezoekers van het parkeerterrein werknemers van omliggende kantoren zijn. Deze bezoekers zullen daarom in de ochtend op het parkeerterrein aankomen en het aan het einde van de middag verlaten. De overige 20% betreft een relatief vaste bezetting van voertuigen waarin niet dagelijks gereden wordt danwel caravans of campers.
Dat daarom de dagelijkse intensiteit van verkeer van en naar het parkeerterrein gering is en het overige deel van de Balistraat zal ontlasten. De Balistraat is in de huidige situatie breed genoeg voor autoverkeer in twee richtingen. Door de combinatie van de lage intensiteit van en naar het parkeerterrein en de wegbreedte op de Balistraat heeft de gemeente besloten aan het verzoek gehoor te geven.
 
dat met betrekking tot het gestelde onder 1. tot en met 3. het volgende kan worden opgemerkt:
 
1. De verkeersafwikkeling op het eerstvolgende kruispunt (Javastraat - Raamweg) is verbeterd en door het verwijderen van één rijstrook voorafgaand aan de Balistraat is er geen sprake meer van verkeer dat van rijstrook kan wisselen voor het kruispunt Javastraat - Balistraat. Dat maakt het eenvoudiger om vanaf de Balistraat de Javastraat in te rijden. Uiteraard dient men rekening
te houden met fietsverkeer dat vanuit de richting Wassenaarseweg komt. Aangezien dat fietsverkeer en autoverkeer richting de Raamweg/Koningskade niet tegelijk groen licht krijgen, zullen er voldoende hiaten in de verkeersstromen (zowel fietsverkeer als autoverkeer) ontstaan om de Javastraat in te rijden;
 
2. De gewijzigde situatie maakt het ook eenvoudiger om vanaf de Javastraat de Balistraat in te rijden. Daarbij komt de lage intensiteit van dat verkeer. Ook zal dit verkeer achteropkomend
verkeer tegenhouden, zodat verkeer komend vanuit de Balistraat de ruimte krijgt om in te
voegen in de wachtrij voor het verkeerslicht bij de Koninginnegracht. De genoemde wijzigingen
bevorderen juist de overzichtelijkheid van de verkeerssituatie en daarmee ook de verkeers-
veiligheid;
 
3. Het is niet aannemelijk dat men via de Balistraat om zal rijden naar de Raamweg als men in een volgende groenfase al de Raamweg danwel Koningskade kan oprijden. Daarbij komt dat men dan op de Balistraat over grote lengte (meer dan 270 meter) tegen de toegestane rijrichting in zou moeten rijden en vervolgens nog moet invoegen op Laan Copes van Cattenburch. Dat de Balistraat slechts over een beperkte lengte in gereden kan worden, zal aan het begin van de Balistraat door de bebording direct zichtbaar worden gemaakt.
 
dat de indieners van de zienswijze ook aanvoeren dat het hen bevreemd dat zij niet eerder dan in
de nieuwsbrief van april 2015 op de hoogte zijn gesteld van deze verkeersmaatregel;
 
dat hierover kan worden opgemerkt dat het verzoek tot de voorgestelde maatregel kort voor de
informatieavond van 11 februari 2015 is ingediend. De gemeente heeft voor de informatieavond
niet voldoende tijd gehad om de aanvraag bij en een oordeel van de juiste personen binnen de gemeentelijke organisatie te kunnen krijgen. Daarom is het voornemen in de eerstvolgende nieuwsbrief kenbaar gemaakt;
dat na de publicatie van het verkeersbesluit op 3 november 2015 de indiener van de aanvraag
heeft bericht dat in de aanvraag abusievelijk drie onjuiste onderdelen zijn opgenomen waardoor
ook in het verkeersbesluit deze onderdelen moeten worden aangepast, te weten:
 
1. het in het verkeersbesluit van 3 november 2015 onder V.02 genoemde opheffen van het
(partieel) eenrichtingsverkeer op een gedeelte van de Balistraat heeft tot gevolg dat het bij
V.02 genoemde onderbord met de tekst “na 50 meter” op de hoek van de Balistraat bij de
aansluiting met de Javastraat NIET moet worden ingetrokken maar moet worden geplaatst;
 
2. het in het verkeersbesluit van 3 november 2015 onder V.01 genoemde onderbord met de
tekst “na 50 meter” heeft geen betrekking op het  opheffen van het partieel eenrichtingsverkeer
op de Schelpkade tussen de Javastraat en de Kerkstraat;
 
3. het in het verkeersbesluit van 3 november 2015 onder IV. genoemde gebod tot het volgen
van de aangegeven rijrichting heeft geen betrekking op het bevoorradend verkeer rijdende op
de Javastraat bij de aansluiting op de Schelpkade, maar is gericht op het bevoorradend verkeer
rijdende op de Schelpkade bij de aansluiting op de Javastraat: dit verkeer moet daar rechtdoor
gaan en derhalve dient het in het verkeersbesluit van 3 november 2015 bij IV. genoemde bord
D06l te worden gewijzigd in de plaatsing van een bord volgens model D04 (met onderbord
OB11) op de Schelpkade bij de aansluiting op de Javastraat;
 
dat dit voor wat betreft de onder V.01 en V.02 genoemde onderdelen van het verkeersbesluit
van 3 november 2015 geen feitelijke/inhoudelijke wijziging betreft, maar een verbetering van
de omschrijving van de bebording;
 
dat in verband hiermee de onderdelen V.01 en V.02 van het verkeersbesluit van 3 november
2015 thans worden gewijzigd in de hierna onder IV. en V. genoemde onderdelen van het nu
voorliggende besluit en dat onderdeel IV. van het verkeersbesluit van 3 november 2015 thans
wordt gewijzigd in het hierna genoemde onderdeel VI. van het nu voorliggende besluit;
 
dat ten aanzien van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het overleg als bedoeld in artikel 24
van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft plaatsgevonden;
 
dat de betreffende weggedeelten in beheer zijn bij de gemeente Den Haag en zijn gelegen
binnen de bebouwde kom van die gemeente;
 
gelet op de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Den Haag en het daarop
gebaseerde ondermandaatbesluit;
 
gelet op artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994, juncto artikel 1, artikel 4
eerste lid, artikel 12 onder a en b, artikel 18, artikel 21 en 24 van het Besluit administratieve
bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 460, 1990);
 
BESLUITEN:
 
I. door het plaatsen van borden volgens model G11 van Bijlage 1 van het Reglement
verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) een weggedeelte op de
Javastraat vanaf de Koninginnegracht tot en met het Nassauplein aan te wijzen
als verplicht fietspad, dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening:
II.  door het plaatsen van onderborden volgens model OB52 onder de bestaande borden
 C02, C03, C04 en D05 op de aantakkende  straten, op te heffen het eenrichtingsverkeer
op het gedeelte van de Javastraat zoals hiervoor omschreven bij I.;
 
III.  door het plaatsen van een bord volgens model E07 van Bijlage 1 van het Reglement
verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb 459, 1990) ), voorzien van een onderbord
  met de tekst “maandag tot en met zaterdag van 08.00 tot 18.00 uur”,  alsmede door het
   aanbrengen van een kruismarkering de hierna genoemde weggedeelten aan te wijzen als
    laad en losgelegenheid, dit voor wat betreft de genoemde uren en zoals aangegeven op de
  hierna genoemde situatietekening:
 III.01: Javastraat, ter hoogte van huisnummers 9-9a;
   III.02: Javastraat, ter hoogte van huisnummers 29-29b;
III.03: Javastraat, ter hoogte van huisnummers 57-67a;
 
IV.te verwijderen de borden volgens model C02 en C03 van Bijlage 1 van het Reglement
verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), met onderborden volgens model
OB 54, en in te trekken het eenrichtingsverkeer met uitzondering van (brom-)fietsers op
de Schelpkade, tussen de Javastraat en de Kerkstraat, dit zoals aangegeven op de
hierna genoemde situatietekening;
 
V.    in te trekken het eenrichtingsverkeer met uitzondering van (brom-)fietsers op de
Balistraat, tussen de Javastraat en de inrit naar het binnenterrein naast de
percelen Balistraat 3-5c; alsmede te plaatsen een onderbord OB401-50 met de tekst:
“na 50 meter” bij de bestaande eenrichtingsverkeersborden op de Balistraat, hoek
Javastraat, dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening;
 
VI. door het plaatsen van een bord volgens model D04 van Bijlage 1 van het Reglement
verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), met een onderbord volgens
model OB11 een gebod in te stellen tot het volgen van een van de rijrichting die
op de borden is aangegeven op de Schelpkade bij de aansluiting op de Javastraat
de verplichting voor vrachtverkeer om rechtdoor te gaan , dit zoals aangegeven
op de hierna genoemde situatietekening;
 
VII.  dat als gevolg van de bovenomschreven verkeersmaatregelen alle eerder genomen
       verkeersmaatregelen/-besluiten die hierop betrekking hebben, worden ingetrokken
    (en de daarmee samenhangende verkeerstekens worden verwijderd) en wel voor
    zover het gestelde daarin direct betrekking heeft op hetgeen thans opnieuw wordt
   geregeld;
 
VIII. dat bovengenoemde maatregelen gelden op de wijze als aangegeven op de bij dit besluit
     behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening, die kan worden
     ingezien bij de Dienst Stadsbeheer, Handhavingsorganisatie/Vergunningen en
 Handhaving, Loudonstraat 95, Den Haag.
 
Burgemeester en wethouders van Den Haag,
namens dezen:
Senior-jurist,
 
 
 
 
R.A.R. Biekman
WIJZEN OP:
aanvrager/gebruikers er op te wijzen dat de laad- en losgelegenheid uitsluitend is
bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen, tevens inhoudende
een parkeerverbod voor andere voertuigen/een parkeerverbod voor voertuigen
waarmee geen directe laad- en losactiviteiten plaatsvinden.
 
 
 
Bent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen.
Stuur dit uiterlijk binnen zes weken na de datum bekendmaking van het besluit in.
 
Maakt u gebruik van internet.? Dien uw bezwaarschrift dan in via www.denhaag.nl/bezwaar. U heeft hiervoor DigiD nodig. Op www.denhaag.nl/bezwaar vindt u meer informatie. E-mailen kan niet.
 
Beschikt u niet over internet, dan kunt u het bezwaarschrift ook opsturen naar het volgende adres:
 
Burgemeester en wethouders van Den Haag,
AWB / bezwaar.
Postbus 12 600
2500 DJ DEN HAAG
 
Vermeld in uw bezwaarschrift:
naam, adres, telefoonnummer (waar wij u overdag kunnen bereiken) en emailadres;
de datum en handtekening;
een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. Stuur een kopie van het besluit mee en noem het kenmerk;
de argumenten voor bezwaar.
 
Dient u namens iemand anders het bezwaar in? Stuur dan een schriftelijke en ondertekende verklaring (volmacht) mee waaruit blijkt dat u namens die persoon het bezwaar mag indienen.
 
Bij een spoedeisend belang kunt u na het indienen van een bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank Den Haag.
 
Afdruk aan:
- 1x Politie Haaglanden, bureau Verkeer (Katschiplaan), dhr. van der Vlist
- 1x DSB/IBDH (1e Haagpoort, BA04.56), dhr. Huisert
- 1x DSB/IBDH (1e Haagpoort, BA04.56), dhr. Hubenaar
- 1x DSO/afd. Verkeer en Infrastructuur (Spui B07.17), dhr. Teule
- 1x Stadsdeelkantoor Centrum (Spui), dhr. Oosterbeek
 
 
 
 
 
 
 
 
Naar boven