Burgemeester en Wethouders van Heerlen;
De bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het
Wegverkeer, de Algemene wet Bestuursrecht en het mandaatbesluit van 21 januari 2014.
Het parkeerbeleid van de gemeente Heerlen is erop gericht om mensen zoveel mogelijk te laten parkeren in de buurt van hun bestemming. Daarbij probeert de gemeente onder andere via parkeerregulering de balans te vinden, bijvoorbeeld via betaald parkeren, vergunning parkeren of ‘blauwe zone’-parkeren.
In 2014 heeft de gemeenteraad besloten dat het ‘blauwe zone’-parkeren in Heerlen als parkeersysteem in bepaalde gebieden rond het centrum kan worden ingevoerd om in die gebieden waar sprake is van een scheve parkeerbalans deze te herstellen. In dit systeem kunnen de bewoners van een wijk/buurt/of straat, door een ontheffing aan te vragen, dan vrij parkeren in hun wijk/buurt/of straat.
In de buurt Bekkerveld is door externe omstandigheden op bepaalde plaatsen een grote parkeerdruk aanwezig. Deze parkeerdruk wordt mede bepaald door medewerkers van het APG en werknemers van bedrijven in het centrum van Heerlen. Vanwege deze overlast heeft de gemeente Heerlen in overleg met de buurtorganisatie in de buurt Bekkerveld een enquête uitgezet.
De uitslag van deze enquête is verwerkt in het besluit en in de bijgevoegde tekening. Het besluit is doorgesproken met de buurtstichting. In juni 2015 is reeds een verkeersbesluit genomen. Vanwege enkele onvolkomenheden in dit besluit diende een nieuw besluit te worden genomen.
het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
in de Burgemeester Savelbergstraat, op het Bekkerveld ter hoogte van huisnummers 12 tot en met 29, in de Bekkerweg tussen huisnummers 85 en de Burgemeester Waszinkstraat, in de Sint Annalaan de oneven huisnummers en de even huisnummer 22, 24 en 26 en in de Burgemeester Waszinkstraat tussen de Sint Annalaan en de Akerstraat van maandag tot en met zaterdag tussen 9 en 18 uur een parkeerschijfzone (Blauwe zone) in te voeren met een maximale parkeerduur van 2 uur. De bijgevoegde tekening is bepalend voor de aanleg van de blauwe zone.
Door de aanleg van deze parkeerschijfzones worden langparkeerders geweerd en worden de bewoners van het Bekkerveld middels een ontheffing gefaciliteerd om in hun buurt/straat te parkeren. De verkeersveiligheid wordt bevorderd doordat de bewoners minder hoeven te zoeken naar een geschikte parkeerplaats.
De gemeentelijke belangen van een evenwichtig parkeerbeleid zijn hiermee gediend.
Voorstanders van de invoering van Belanghebbenden zijn gebaat bij het treffen van deze maatregelen, zij hebben in de enquête aangegeven voorstander van het invoeren van een blauwe zone in hun straat te zijn.
Tegenstanders van de invoering van het blauwe zone parkeren ondervinden geen onoverkomelijke nadelen want er zijn voldoende straatgedeeltes in de directe omgeving waar geen blauwe zone is.
Ingevolge artikel 24 van het BABW is vooraf overleg gepleegd met de korpschef van de Politie eenheid Limburg. De genoemde straten zijn in beheer bij de gemeente Heerlen.