Verkeersbesluit kruising Fabrieksgracht-Ruyghweg te Den Helder
Logo Den Helder
 
Burgemeester en wethouders van Den Helder,
conform artikel 1.9 van de Algemene Plaatselijke Verordening bevoegd tot het nemen van besluiten,
als bedoeld in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW,
Besluit van 26 juli 1990, Stbl. 460),
 
 
overwegende,
dat het wegvak van de Ruyghweg tussen de Fabrieksgracht en de Kievitstraat inclusief het gehele kruispunt Ruyghweg-Fabrieksgracht conform de bij dit besluit horende tekening wordt gereconstrueerd;
 
dat bij de reconstructieplannen van het onderhavige deel van de Ruyghweg-Fabrieksgracht rekening is gehouden met het uitgangspunt dat de route Fabrieksgracht-Ruyghweg vv. als hoofdroute moet worden aangemerkt. Bovendien maakt deze route deel uit van de parkeerring rond het centrum van Den Helder;
 
dat het om deze route te benadrukken van belang is dat ook de voorrang op de kruising van de Fabrieksgracht-Ruyghweg op een goede wijze wordt aangeduid;
 
dat het vanuit het verzekeren van de veiligheid op de weg noodzakelijk is dat de voorrang op het
genoemde kruispunt wordt omgedraaid;
 
dat hierin kan worden voorzien door plaatsing van bord B6 uit bijlage 1 van het van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) en haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement
Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de Ruyghweg ten oosten van de aansluiting met de Fabrieksgracht te bepalen dat het verkeer komende vanuit het oosten via de Ruyghweg  voorrang
moet verlenen aan al het kruisende verkeer komende uit westelijke richting via de Ruyghweg
alsook aan verkeer komende vanaf de Fabrieksgracht- rechtsaf Ruyghweg.
Ter ondersteuning van deze maatregel wordt op de Ruyghweg ten westen van de aansluiting met de Fabrieksgracht en op de Fabrieksgracht ten noorden van de aansluiting met de Ruyghweg bord B1 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) in combinatie met onderbord 0702/0703 toegepast;
 
 
voorts overwegende,
dat verwacht mag worden dat voetgangers de Fabrieksgracht over wensen te steken en dan vooral de route kiezen die parallel aan de Ruyghweg loopt;
 
dat vanuit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van
weggebruikers en passagiers het wenselijk is dat een aparte oversteekvoorziening voor deze weggebruikers wordt aangelegd;
 
dat hierin kan worden voorzien door de aanleg van een voetgangersoversteekplaats (zebra) op de Fabrieksgracht op een punt een punt ca. 10.00 meter ten noorden van de aansluiting met de Ruyghweg
(geldt voor hoofdrijbaan inclusief de fietsstroken) zoals bedoeld in artikel 49.2 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
Bij deze oversteken worden eveneens de borden L2 van bijlage 1van het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens 1990 toegepast.
 
voorts overwegende,
dat parallel aan de Fabrieksgracht momenteel een vrijliggend fietspad loopt;
 
dat dat fietspad uit oogpunt van logica start ter hoogte van Fabrieksgracht 103 en eindigt ter hoogte van Fabrieksgracht 97;
 
dat ter aanduiding van de start van het vrijliggende fietspad het nodig is dat hier bord G11 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 wordt geplaatst;
 
dat ter aanduiding van het einde van het vrijliggende fietspad het nodig is dat hier bord G12 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 wordt geplaatst;
 
dat door de beëindiging van het fietspad het fietsers niet is toegestaan om hun weg in zuidelijke richting aan de oostzijde van de Fabrieksgracht te vervolgen en dat het vanuit oogpunt van verkeersveiligheid nodig is dat aan de fietsers duidelijk wordt gemaakt dat zij de Fabrieksgracht over moeten steken;
 
dat hierin kan worden voorzien door plaatsing van bord C02 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ter hoogte van Fabrieksgracht 99;
 
 
voorts overwegende,
dat parallel aan de Fabrieksgracht momenteel een vrijliggend fietspad loopt;
 
dat dat fietspad uit oogpunt van logica eindigt ter hoogte van Fabrieksgracht 97, zodat fietsers ter hoogte van dat adres geacht worden de Fabrieksgracht over te steken;
 
dat het vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid gewenst is dat het fietsverkeer voorrang verleent aan het gemotoriseerde verkeer op de Fabrieksgracht;
 
dat hierin kan worden voor zien door plaatsing van bord B06 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ter hoogte van Fabrieksgracht 97;
 
 
voorts overwegende,
dat bij de reconstructie van de kruising van de Fabrieksgracht-Ruyghweg ter geleiding van het
verkeer een middengeleider op de Fabrieksgracht wordt aangebracht;
 
dat het vanuit het oogpunt van de veiligheid op de weg en de vrijheid van het verkeer, weggebruikers te
verplichten om de middengeleiders aan de rechterzijde te passeren;
 
dat hierin kan worden voorzien door plaatsing van borden D2 van Bijlage 1 van het Reglement
verkeersregels en verkeerstekens 1990 op de beide koppen van deze middengeleider;
 
 
dat in overeenstemming met artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
overleg is gepleegd met een daartoe gemandateerde Verkeersadviseur van de politie-eenheid Noord-
Holland;
 
dat genoemde weggedeelten zijn gelegen binnen de bebouwde kom (Wegenverkeerswet) en in
beheer zijn bij de gemeente Den Helder;
 
gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens
en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
 
 
besluiten
 
1. door plaatsing van bord B6 uit bijlage 1 van het van het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens 1990) en haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement
Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de Ruyghweg ten oosten van de aansluiting met de Fabrieksgracht te bepalen dat het verkeer komende vanuit het oosten via de Ruyghweg voorrang
moet verlenen aan al het kruisende verkeer komende uit westelijke richting via de Ruyghweg
alsook aan verkeer komende vanaf de Fabrieksgracht- rechtsaf Ruyghweg.
Ter ondersteuning van deze maatregel wordt op de Ruyghweg ten westen van de aansluiting met de Fabrieksgracht en op de Fabrieksgracht ten noorden van de aansluiting met de Ruyghweg bord B1 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) in combinatie met onderbord 0702/0703 toegepast;
 
2. door het aanbrengen van dwars op de wegas aangebrachte markering met een breedte
van tenminste 4,00 meter, bestaande uit witte strepen met een breedte en een tussenliggende
afstand van 0,40 meter een voetgangersoversteekplaats (zebra) te realiseren op de Fabrieksgracht op een punt ca. 10.00 meter ten noorden van de aansluiting met de Ruyghweg  
(geldt voor hoofdrijbaan inclusief de fietsstroken) zoals bedoeld in artikel 49.2 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
Bij deze oversteken worden de borden L2 van bijlage 1van het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens 1990 toegepast.
 
3. door plaatsing van bord G11 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens 1990 ter hoogte van Fabrieksgracht 103 te bepalen dat het fietspad langs de Fabrieksgracht vanaf dit punt tot aan het einde van het fietspad een verplicht fietspad is;
 
4. door plaatsing van bord G12 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens 1990 ter hoogte van Fabrieksgracht 97 te bepalen dat het verplichte fietspad langs de Fabrieksgracht op dit punt eindigt en dat van de fietsers wordt verwacht dat zij op dit punt de Fabrieksgracht oversteken en hun weg voortzetten via de aan de overzijde gelegen fietsstrook langs de Fabrieksgracht/Ruyhgweg;
 
5. door plaatsing van bord C02 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens 1990 ter hoogte van Fabrieksgracht 99 en wel haaks op de as van het fietspad langs de Fabrieksgracht te bepalen dat het voor fietsers niet is toegestaan om hun weg langs de noordzijde van de Ruyghweg te vervolgen. Van de fietsers wordt verwacht dat zij op dit punt de Fabrieksgracht oversteken en hun weg voortzetten via de aan de overzijde gelegen fietsstrook langs de Fabrieksgracht/Ruyhgweg;
 
6. door plaatsing van bord B06 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens 1990 ter hoogte van Fabrieksgracht 97 te bepalen dat de fietsers die hier de Fabrieksgracht over dienen te steken voorrang verlenen aan het overige verkeer op de Fabrieksgracht;
 
7. door plaatsing van door plaatsing van borden D2 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, weggebruikers te verplichten de middengeleider op de Fabrieksgracht bij de aansluiting met de Ruyghweg aan de rechterzijde te passeren;
 
8. dit besluit ter openbare kennis te brengen;
 
Den Helder, 10 februari 2015
 
Mededelingen
Bezwaar- of beroepsclausule
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: College van Burgemeester en Wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA te Den Helder).
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:
  • a.
    naam en adres van de indiener;
  • b.
    de dagtekening;
  • c.
    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
  • d.
    de gronden van het bezwaar.
Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.
Naar boven