Vught, fysieke afsluitingen Groenewouddreef en omgeving
Logo Vught
2015-09D
Burgemeester en wethouders van Vught,
Overwegende dat:
Wetgeving:
Van toepassing zijn:
De Wegenverkeerswet 1994, hierna te noemen WVW 1994, en
Het Besluit Administratie­ve Bepa­lingen inzake het Weg­ver­keer, hierna te noemen BABW, en
De Algemene wet bestuursrecht, hierna te noemen Awb, 
Bevoegdheid
Overeenkomstig artikel 18 WVW 1994 lid 1 sub d. het college van Burgemeester en Wethouders bevoegd is tot het vaststel­len van ver­keersbe­sluiten in de gemeente Vught,
Overeenkomstig de mandaatregeling van de gemeente Vught het afdelingshoofd van de afdeling Ontwikkeling is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten.
Openbaarheid en eigendom
De volgende voor het verkeer open­staande wegen niet in be­heer zijn bij het Rijk, een provin­cie of een water­schap:Groenewouddreef – Vogelkerslaan – Boslaan – Snippenlaan - Cromvoirtsepad
Gemeente Vught beheerder is van de wegen,
Gemeente Vught eigenaar is van de wegen.
Doelstelling van het verkeersbesluit
Overeenkomstig artikel 21 BABW op de bovengenoemde wegen maatregelen worden genomen met als doel:Het verzekeren van de veiligheid op de weg,
Het beschermen van weggebruikers en passagiers,
Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Bovengenoemde doelstellingen worden nagestreefd door:
De veiligheid te verbeteren door maatregelen te treffen op de Groenewouddreef in de vorm van het plaatsen van neerklapbare paaltjes.
Overleg
Overeenkomstig artikel 24 BABW overleg is gepleegd met vertegenwoordigers van de politie eenheid Oost Brabant, team Meierij.
Overwegingen
Op de Groenewouddreef 12 wordt een nieuwe woning gebouwd.
De toekomstige bewoners dienen een ontsluiting te krijgen van en naar hun perceel.
Bij de beoordeling van nieuwbouw projecten wordt bij de afwikkeling van verkeer gekeken welke routes zo snel mogelijk naar de hoofdwegenstructuur leiden. In het geval van de Groenewouddreef betreft dit de N65 en/of de Boslaan.
Belangrijkste constatering daarbij is dat de er in de huidige situatie diverse fysieke afsluitingen in de directe omgeving van de nieuwe woning zijn gesitueerd.
Deze fysieke afsluitingen zijn in het verleden ingevoerd ten behoeve van het weren van doorgaand sluipverkeer (bij files op de N65) en ten behoeve van de sociale veiligheid (fysieke afsluitingen ontnemen mogelijke ontsnappingsroutes bij inbraken).
Voor de ontsluiting Groenewouddreef 12 is gekeken naar diverse mogelijke routes, los van de huidige fysieke afsluitingen in de directe omgeving.
Vanuit die invalshoek is te stellen dat er meerdere mogelijkheden zijn voor de ontsluiting van de nieuwe woning.
Het gaat daarbij om een viertal routes:
Route 1: ontsluiting via de N65-Groenewouddreef
Route 2: ontsluiting via de Boslaan-Vogelkerslaan-Groenewouddreef.
Route 3: ontsluiting via de Boslaan-Snippenlaan-Cromvoirtsepad-Groenewouddreef.
Route 4: ontsluiting via de Kruishoeveweg – Cromvoirtsepad – Groenewouddreef.
Een aantal van genoemde wegen is onverhard (Cromvoirtsepad, Groenewouddreef, gedeelte Vogelkerslaan, Kruishoeveweg ) en een aantal wegen zijn verhard (Boslaan, Snippenlaan, gedeelte Vogelkerslaan).
Met uitzondering van N65 (RWS) zijn alle genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Vught.
Route 1 is de meest directe en snelle ontsluiting naar de hoofdwegenstructuur (de N65).
Bij het proces rondom de vaststelling van het bestemmingsplan voor de woning Groenewouddreef 12 is echter (mondeling) de afspraak gemaakt dat de Groenewouddreef ter hoogte van de N65 een fysieke afsluiting krijgt.
Deze afspraak vloeit voort uit het aspect “openbare orde en veiligheid”. Op dit deel van de Groenewouddreef is namelijk sprake van overlast in de vorm van illegale afvaldumpingen, mogelijke (drugs)overlast , criminele activiteiten en/of ongewenste seksuele handelingen.
Route 1 komt op basis van bovenstaande te vervallen.
Route 4 komt tevens te vervallen, dit vanwege de fysieke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer op de spoorwegovergang Cromvoirtsepad. Vanuit eerdere besluitvorming is het openstellen van deze spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer geen optie.
Route 2 en 3 zijn daarom als resterende opties nader beoordeeld.
In de huidige situatie zijn de fysieke afsluitingen dusdanig gesitueerd dat ontsluiting van perceel Groenewouddreef over deze routes niet mogelijk is.
Bij het beoordelen van route 2 en 3 dient derhalve een nieuwe afweging te worden gemaakt over de locatie van de fysieke afsluitingen.
Het weren van sluipverkeer en het waarborgen van de sociale veiligheid blijven daarbij de uitgangspunten.
Verder is gekeken naar de doelen van dit verkeersbesluit, de directheid (afstand tot N65), de verkeersveiligheid, de directe omgeving en sociale veiligheid.
Route 2 en 3 gaan beiden voor een deel over een onverharde weg, als over een verharde weg.
De ontsluiting van verkeer van en naar woning Groenewouddreef 12 genereert een zeer beperkte hoeveelheid verkeer op de wegen van deze route. Op basis van de landelijke normen (CROW – kencijfers verkeersgeneratie) bedraagt deze toename minimaal 7,8 en maximaal 8,6 motorvoertuigen per etmaal. Deze toename doet geen afbreuk aan de veiligheid van de weg.
Route 2 en 3 zijn niet onderscheidend daar waar het gaat om het beschermen van weggebruikers en passagiers. In beide opties is deze bescherming gewaarborgd.
Route 2 en 3 zijn niet onderscheidend daar waar het gaat om het in stand houden van de weg en bruikbaarheid daarvan. Beide opties blijven ondanks gewijzigde locaties van de fysieke afsluitingen bruikbaar.
Route 2 en 3 zijn niet onderscheidend qua lengte, respectievelijk 1.300m (route 2) en 1.200m (route 3).
Route 2 heeft 20 woningen langs de route staan.
Route 3 heeft 15 woningen langs de route staan.
Route 2 is qua adressering de meest logische route. Voor bezoekers (hulpdiensten, bewakingsdienst, overige bezoekers) is het logisch om bij Groenewouddreef 12 te komen door via de Groenewouddreef te rijden.
Route 3 kent een minder logische route waarbij tevens de aansluitingen Snippenlaan-Boslaan, Cromvoirtsepad-fietsvoorziening/parallelstructuur en Snippenlaan-parallelstructuur/afrit N65 als potentiele conflictsituaties aan te merken zijn als gevolg van verminderd zicht. Verder loopt deze route voor een deel over de parallelstructuur langs de N65. Hier kan mogelijk sprake zijn van een snelheidsverschil tussen verkeer vanuit de Snippenlaan en verkeer vanaf de N65 die beiden de parallelstructuur op rijden.
De Groenewouddreef is in het Verkeer- en Vervoerplan aangeduid als erftoegangsweg type 2, met een snelheid van 60km/u.
De Groenewouddreef maakt in het Verkeer- en Vervoerplan geen onderdeel uit van de gebiedsontsluitingsstructuur voor autoverkeer, hulpdiensten en/of busroutes.
De functie van de Groenewouddreef is uitsluitend gericht op het ontsluiten van de aangrenzende woningen.
Bij route 2 rijdt het verkeer over de Vogelkerslaan. Deze weg is in het Verkeer- en Vervoerplan aangeduid als erftoegangsweg type 2, met een snelheid van 30km/u. De Vogelkerslaan is een woonstraat en ook als zodanig ingericht.
Bij route 3 rijdt het verkeer over de Snippenlaan. Deze weg is in het Verkeer- en Vervoerplan aangeduid als erftoegangsweg type 2, met een snelheid van 30km/u. De Snippenlaan is ingericht als fietsstraat.
Op basis van bovenstaande overwegingen is te stellen dat het wijzigen van de fysieke afsluitingen geen nadelige consequenties heeft voor de bereikbaarheid, veiligheid of bruikbaarheid van de wegen.
Beide routes waarborgen de oorspronkelijke doelen van de fysieke afsluitingen. Doorgaand sluipverkeer blijft geweerd en tevens zijn er geen (doorgaande) ontsnappingsroutes bij eventuele inbraken.
Route 2 biedt echter een meer herkenbare en verkeersveilige ontsluiting ten opzichte van route 3.
Dit verkeersbesluit richt zich derhalve op route 2 en de fysieke afsluitingen worden daar op aangepast.
Bij het plaatsen van de fysieke afsluitingen wordt rekening gehouden met de beschikbare ruimte t.b.v. eventueel keren en/of bereikbaarheid van percelen (waaronder de toegang van het agrarische kavel nabij restaurant Groenewoud).
Met de doelstellingen van het verkeersbesluit wordt het belang van de bewoners Groenewouddreef 12 gediend en het algemeen belang niet onevenredig geschaad.
Besluiten:
Overeenkomstig artikel 15 WVW 1994, en
Overeenkomstig de artikelen 12 en 18 BABW,
Tot het nemen van de navolgende verkeersmaatregelen:Het plaatsen van neerklapbare paaltjes conform bijgevoegde tekening nr. 2015-09D G.F.
En voorts:
De verkeersmaatregelen tevens vast te hebben gelegd op tekeningnummer 2015-09D G.F.
Deze tekeningen als bijlage bij dit besluit is gewaarmerkt,
Overeenkomstig artikel 26 BABW dit besluit te publiceren,
Overeenkomstig artikel 6:4 Awb tegen dit besluit bezwaar kan worden aangetekend,
Overeenkomstig artikel 27 BABW dit besluit in werking treedt met ingang van de dag nadat een termijn van zes weken is verstreken na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd.
Aldus besloten te Vught, 20 oktober 2015
Namens burgemeester en wethouders van Vught,
manager van de afdeling Ontwikkeling,  Drs. G.T. Niemeijer
Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit besluit hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vught, Postbus 10100, 5260 GA Vught. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, de gronden van het bezwaar. Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Als er sprake is van een spoedeisende zaak, kunt u tegelijkertijd een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij: Voorzieningenrechter van de Rechtbank ’s-Hertogenbosch, Sector Bestuursrecht Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch
Naar boven