Instellen parkeerverboden Industriestraat en Boekeloseweg
Logo Hengelo
 
besluit
1.Door plaatsing van verkeersborden E01 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, diverse parkeerverboden in te stellen in de Industriestraat en de Boekeloseweg, conform bijgevoegde tekening met tekeningnummer REO-5-51-VKB-0002-Plot E1.
t oelichting
In het voorjaar van 2015 start de herinrichting van de Industriestraat het Esrein. De herinrichting voorziet in de aanleg van parkeerhavens, snelheidsremmende maatregelen en een versmalling van de rijbaan. Door deze maatregelen wordt een wegprofiel gerealiseerd dat beter aansluit bij het karakter van een woon- en winkelstraat (erftoegangsweg).
In het kader van de verkeersveiligheid is het ongewenst dat parkeren plaatsvindt buiten de daarvoor aangelegde parkeervakken. Ook de doorstroming van het verkeer, waaronder hulpdiensten en de lijnbus, kan niet worden gewaarborgd indien er elders wordt geparkeerd. Om ongewenst parkeergedrag te voorkomen moeten parkeerverboden worden ingesteld.
Voorstel maatregel
Door het plaatsen van verkeersborden E01 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 worden parkeerverboden ingesteld op enkele locaties in de Industriestraat en de Boekeloseweg op plaatsen parkeren ongewenst is.
Motivatie
Overwegende:
  • -
    Dat in het voorjaar van 2015 wordt gestart met de herinrichting van de Industriestraat en het Esrein;
  • -
    Dat de herinrichting voorziet in de aanleg van parkeerhavens, snelheidsremmende maatregelen en een versmalling van de rijbaan;
  • -
    Dat het ongewenst is dat parkeren plaatsvindt buiten de daarvoor aangelegde parkeervakken;
  • -
    Dat parkeren buiten de parkeervakken kan leiden tot verkeersonveilige situaties, een verminderde doorstroming van het verkeer (waaronder hulpdiensten en de lijnbus) en beperkte toegankelijkheid van de parkeervakken;
  • -
    Dat er parkeerverboden moeten worden ingesteld om ongewenst parkeren tegen te gaan;
  • -
    Dat hiervoor een verkeersbesluit moet worden genomen;
t oelichting (vervolg)
  • -
    Dat meermaals overleg heeft plaatsgevonden met een vertegenwoordiging van de ondernemers in de Industriestraat, waarbij de aanwezige ondernemers zich collectief als voorstander hebben uitgesproken voor deze verkeersmaatregel;
  • -
    Dat het verkeersbesluit wordt genomen vanuit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, evenals het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
  • -
    dat de maatregel in strijd kan worden geacht met het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, maar dat het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het voorkomen van door verkeer veroorzaakte overlast en hinder voor de gemeente zwaarder wegen;
  • -
    Dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gepleegd met de korpschef van het regionaal politiekorps Midden en Noordoost Twente.
Procedure
Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. In het “Mandaatbesluit 2012” van de gemeente Hengelo is vastgesteld dat het afdelingshoofd van de afdeling Ruimtelijke en Economische Ontwikkelingen gemandateerd is om verkeersbesluiten te nemen.
Advies politie
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de Politie Twente, die kan instemmen met bovengenoemde maatregel.
 
Naar boven