BESLUIT van GEDEPUTEERDE STATEN van FRYSLAN van 20 oktober 2015, no. 01255808, afdeling Provinciale Waterstaat, tot handhaving van verkeerstekens krachtens de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994.
GEDEPUTEERDE STATEN van FRYSLAN;
Dat bij besluit van 23 augustus 2013, no. 01074851, de rondweg Gorredijk is gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen en bij wijze van proef tijdelijk toegankelijk is gesteld voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur;
Dat deze tijdelijke openstelling van de rondweg voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur, mede was ingegeven door de herinrichting van de Nijewei en de Hegedyk in Gorredijk;
Dat gedurende de herinrichting van deze wegen deze categorie voertuigen geen gebruik kon maken van de Nijewei en de Hegedyk;
Dat het daarom in ieder geval gewenst was de rondweg Gorredijk gedurende deze herinrichtingswerkzaamheden open te stellen voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur;
Dat tevens is besloten deze openstelling niet te beperken tot de duur van de herinrichtingswerkzaamheden, maar voort te laten duren tot een jaar na het gereedkomen van de herinrichting;
Dat is besloten na deze periode de maatregel te evalueren en op basis daarvan definitief te besluiten of de rondweg al dan niet toegankelijk blijft voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur;
Dat hiervoor een klankbordgroep, bestaande uit bewoners van de Nijewei en de Hegedyk en vertegenwoordigers van Cumela, LTO, de gemeente Opsterland, de politie en de provincie Fryslân in het leven is geroepen;
Dat sinds de openstelling van de rondweg Gorredijk met enige regelmaat verkeerstellingen hebben plaatsgevonden;
Dat hieruit is gebleken dat de verkeersintensiteit op de rondweg Gorredijk op basis van deze tellingen gemiddeld 2.850 motorvoertuigen per etmaal is;
Dat de verwachtingen waren dat gemiddeld 6.000 motorvoertuigen gebruik zouden maken van de rondweg Gorredijk;
Dat daarmee uit de tellingen is gebleken dat de intensiteiten zijn achtergebleven bij de verwachtingen en hiermee één van de overwegingen voor de proef wordt bevestigd, in die zin dat recente ruimtelijke ontwikkelingen in Gorredijk tot een lagere verkeersintensiteit hebben geleid;
Dat uit waarnemingen is gebleken dat het aantal motorvoertuigen, dat niet sneller kan of mag rijden dan 25 km/uur op de rondweg Gorredijk niet hoog is;
Dat zich geen ongevallen hebben voorgedaan, als gevolg van het gebruik van de rondweg door motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur;
Dat het op delen van de rondweg Gorredijk is toegestaan en ook mogelijk is om motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur in te halen;
Dat daarmee de doorstroming op de rondweg Gorredijk tijdens de proefperiode was gewaarborgd;
Dat bij een intensiteit van tussen 2.000 en 5.000 motorvoertuigen per dag openstelling voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur toelaatbaar is;
Dat daarom, gelet op het bovenstaande, de tijdelijke maatregel om motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur toe te laten op de rondweg Gorredijk wordt omgezet in een definitieve maatregel;
Dat het beheer van de weg Akkrum – Gorredijk – Jubbega bij de provincie Fryslân berust;
Dat op grond van artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) overleg met de heer W.J.M. Hooghiemstra van de politie Fryslân, team Oost, heeft plaatsgevonden;
Dat de politie d.d. 14 oktober 2015 per mail heeft laten weten in te kunnen stemmen met de maatregelen;
Gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, juncto artikel 12 van het BABW;