Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 10 februari 2015, nr. IENM/BSK-2014/267706, houdende wijziging van de Subsidieregeling beheersing GSM-R interferentie in verband met de technische specificaties voor verbeterde GSM-R treinradio’s of verbeterde EDORs

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op de artikelen 2, aanhef en onderdeel a, 3 en 4 van de Kaderwet subsidies Verkeer en Waterstaat;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Subsidieregeling beheersing GSM-R interferentie wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 10, derde lid, wordt ‘de technische specificaties in bijlage 2’ vervangen door: de technische specificatie ETSI TS 102 933-1 v1.3.1, ‘Spoorwegtelecommunicatie; verbeterde GSM-R-ontvangerparameters; Deel 1: Vereisten voor radio-ontvangst’.

B

Bijlage 2 vervalt.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

TOELICHTING

ALGEMEEN

Deze regeling wijzigt de Subsidieregeling beheersing GSM-R interferentie (hierna: subsidieregeling) in verband met de opmerkingen van de Europese Commissie ten aanzien van de technische specificaties voor verbeterde GSM-R treinradio’s of verbeterde ETCS Data Only Radio’s (EDOR’s).

Het ontwerp van de subsidieregeling is in verband met de technische specificaties op 22 juli 2014 genotificeerd. In reactie daarop heeft de Europese Commissie een aantal opmerkingen gemaakt.

  • 1. De Commissie stelt ten aanzien van bijlage 2 dat de ontwerpregeling en de technische bijlagen ervan zijn opgesteld voordat de technische specificatie ETSI TS 102 933-1 v1.3.1, ‘Spoorwegtelecommunicatie; verbeterde GSM-R-ontvangerparameters; Deel 1: Vereisten voor radio-ontvangst’ in juni 2014 werden bekendgemaakt. Aangezien de voornoemde ETSI-specificaties reeds zijn gepubliceerd en beschikbaar zijn, stelt de Commissie voor hetzij bijlage 2 bij het ontwerp te schrappen en naar de voornoemde ETSI te verwijzen, hetzij in bijlage 2 naar de ETSI te verwijzen en te vermelden dat in geval van tegenstrijdigheid het ETSI-document boven bijlage 2 prevaleert.

    In artikel 10, derde lid, van de subsidieregeling is bepaald dat een verbeterde GSM-R-treinradio of een verbeterde EDOR voldoet aan de technische specificaties in bijlage 2. Die technische specificaties zijn opgenomen omdat er toentertijd nog geen Europese technische specificaties waren vastgesteld. Gelet op de GSM-R interferentie die kan optreden onder andere door de introductie van 3G/4G en de risico’s die dit met zich brengt voor de spoorveiligheid achtte ik het wenselijk niet met de inwerkingtreding van de regeling te wachten op de vaststelling van Europese technische specificaties. Inmiddels zijn die technische specificaties wel vastgesteld: ETSI TS 102 933-1 v1.3.1, ‘Spoorwegtelecommunicatie; verbeterde GSM-R-ontvangerparameters; Deel 1: Vereisten voor radio-ontvangst’ (http://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/102900_102999/10293301/01.03.01_60/ts_10293301v010301p.pdf). De betrokken vastgestelde technische specificaties zijn inhoudelijk dezelfde als de technische specificaties in bijlage 2.

    Als gevolg van de opmerking van de Commissie en de vaststelling van de Europese technische specificaties wordt artikel 10, derde lid, van de subsidieregeling gewijzigd in die zin dat verbeterde GSM-R treinradio’s of verbeterde EDOR’s moeten voldoen aan de vastgestelde Europese technische specificaties. Bijlage 2 bij de subsidieregeling komt als gevolg daarvan te vervallen.

  • 2. Verder stelt de Commissie dat het zinvol is om ten aanzien van artikel 10 de volgende zin toe te voegen aan het eind van de toelichting van het ontwerp (‘Toelichting’): „Dit is in overeenstemming met het Besluit van de Commissie, dat tegen het einde van 2014 zal worden bekendgemaakt, houdende wijziging van Besluit 2012/88/EU van de Commissie betreffende de technische specificatie inzake interoperabiliteit van de subsystemen besturing en seingeving (TSI besturing en seingeving)’.

    Met de opname van de door de Commissie voorgestelde zin in deze toelichting is aan het voorstel van de Commissie terzake voldaan.

  • 3. Ten slotte merkt de Commissie dat op er in artikel 5 van het ontwerp, dat een lijst van specifieke ‘subsidiabele kosten’ bevat, geen specifieke verwijzing is opgenomen naar de nieuwe beoordeling van het keuringscertificaat van het subsysteem. In de toelichting van het ontwerp wordt duidelijk gemaakt dat het ontwerp enkel betrekking heeft op de beoordeling door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Volgens de Commissie omvat dit de kosten voor tests en meetwerkzaamheden, maar niet de kosten voor de ‘nieuwe beoordeling van het certificaat’. Daarom stelt de Commissie voor om ten aanzien van artikel 5, onder a, in de toelichting op te nemen dat de opstelling van het informatiedossier de eventuele nieuwe beoordeling van keuringscertificaten van het overeenkomstige subsysteem omvat.

    Met de opname van de door de Commissie voorgestelde zin in deze toelichting is aan het voorstel van de Commissie terzake voldaan.

ARTIKELSGEWIJS

Voor de artikelsgewijze toelichting wordt verwezen naar het algemeen deel van deze toelichting.

GEVOLGEN VOOR DE REGELDRUK

Administratieve lasten

Er is geen sprake van nieuwe verplichtingen die administratieve lasten met zich mee brengen voor het bedrijfsleven. Er is geen sprake van administratieve lasten voor de burger.

Bedrijfseffecten

Houders van spoorvoertuigen kunnen op grond van de subsidieregeling subsidie aanvragen voor de kosten voor de aanschaf en installatie van een verbeterde GSM-R treinradio of een verbeterde EDOR. De wijziging van de subisidieregeling verandert daar niets aan. Wat dat betreft blijft het bedrijfseffect hetzelfde.

Vaste Verandermomenten

Voor de inwerkingtreding van deze regeling wordt afgeweken van de minimale invoeringstermijn van twee maanden en van de data van inwerkingtreding uit de Vaste Verandermomenten. De redenen daarvoor zijn dat de doelgroep door het verband tussen de technische specificaties en de spoorveiligheid gebaat is bij spoedige inwerkingtreding en dat deze wijziging inhoudelijk geen verandering brengt in de betrokken technische specificaties.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven