V E R K E E R S B E S L U I T
Logo Delfzijl
Registratienummer: Z-15-061672
Verkeersbesluitnummer: 2015-07
Burgemeester en wethouders van de gemeente Delfzijl;
Gelet op:
  • -
    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
  • -
    artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit:
  • -
    artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 ingevolge het wijzingen van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit;
  • -
    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing van de verkeerstekens C1, C2, C3, van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
  • -
    artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie Nederland, district Noord Nederland;
Overwegende dat:
  • -
    de Zeebadweg zich bevindt in het centrum Delfzijl;
  • -
    op deze wege een snelheid van 30 km/uur van kracht is;
  • -
    op deze weg een eenrichtingsregime van kracht is, waarbij alleen in noordwestelijke richting gereden mag worden;
  • -
    (brom)fietsers zijn uitgezonderd van dit eenrichtingsregime;
  • -
    op deze weg een parkeerverbod van kracht is, die zonaal is uitgevoerd;
  • -
    aan de Paviljoensweg het Eemshotel gevestigd is en aan de Zeebadweg het Aquariom gevestigd is;
  • -
    de gemeente het contact tussen het centrum van Delfzijl en de Eems wil versterken;
  • -
    dit onder andere gedaan wordt door het uitbreiden van het strand en het aanleggen van een nieuwe verbinding tussen het strand en het centrum;
  • -
    dit project gecombineerd wordt met de noodzakelijke verhoging van de zeedijk;
  • -
    deze zeedijk verhoogd moet worden door de stijging van de zeespiegel, de bodemdaling en de kans op aardbevingen;
  • -
    het Waterschap Noorderzijlvest trekker van dit project (dijkverhoging) is en dat zij daartoe besloten;
  • -
    de plannen voor de uitbreiding van het zeestrand en de aanleg van de nieuwe verbinding tussen strand en centrum valt onder diverse projecten die in het kader van het verbeteren van de verbinding tussen centrum en dijk door de gemeenteraad zijn vastgesteld;
  • -
    nu de plannen verder uitgewerkt worden en dat dit resulteert in het verleggen van de zeedijk richting het centrum;
  • -
    de eerste fase van dit plan de aanleg van een nieuwe zeedijk is en wordt gerealiseerd tussen de wegen Baaisterhoofd, Oosterveldweg, Kustweg en Zeebadweg;
  • -
    na aanleg van de dijk de oude dijk verwijderd wordt en de verdere inrichting van het terrein wordt gerealiseerd;
  • -
    deze bovengenoemde plannen gevolgen hebben voor het verkeer;
  • -
    het grootste gevolg voor het verkeer de bereikbaarheid van het Eemshotel en Aquariom is;
  • -
    beide voorzieningen zijn bereikbaar via de Zeebadweg en vanaf de Zeebadweg is het Eemshotel via de Paviljoensweg bereikbaar;
  • -
    vanwege de eerder genoemde werkzaamheden het noodzakelijk is om een deel van de Zeebadweg en de afrit van de Paviljoensweg naar de Zeebadweg te verwijderen;
  • -
    dit het gedeelte betreft vanaf de zuidelijke aansluiting van de Zeebadweg met de Kustweg tot de trap richting Eemshotel;
  • -
    hierdoor zowel het Eemshotel en het Aquariom niet meer bereikbaar zijn;
  • -
    het daarom wenselijk is om tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen om beide voorzieningen bereikbaar te houden;
  • -
    deze verkeersmaatregelen van kracht zijn tijdens de werkzaamheden;
  • -
    dit gedaan wordt door het opheffen van het eenrichtingsregime op de Zeebadweg;
  • -
    hierdoor de noordelijke aansluiting van de Zeebadweg op de Kustweg in twee richtingen bereden mag worden en daardoor beide voorzieningen bereikbaar zijn;
  • -
    de Zeebadweg een breedte heeft tussen de 5,00 meter en 7,00 meter en dat dit voldoende breed is voor verkeer in twee richtingen;
  • -
    door het verwijderen van de eerder genoemde afrit het verkeer de Paviljoensweg niet meer kan verlaten en het daarom noodzakelijk is om dit verkeer via de dijk af te wikkelen richting het Baaisterhoofd en de Kustweg;
  • -
    hiervoor gebruik gemaakt kan worden van het wandelpad dat over de Paviljoensweg gaat richting het Baaisterhoofd;
  • -
    dit gedeelte is momenteel aangewezen als verplicht voetpad;
  • -
    dit verplichte voetpad opgeheven moet worden om dit gedeelte van de Paviljoensweg te kunnen gebruiken als ontsluitende weg voor het Eemshotel;
  • -
    hierdoor ook het Eemshotel goed ontsloten wordt en dus bereikbaar is;
  • -
    dit pad te smal is voor verkeer in twee richtingen en dat het hierom noodzakelijk is om een eenrichtingsregime in te stellen;
  • -
    voorkomen moet worden dat ook (brom)fietsers gebruik gaan maken van dit pad en dat daarom dit gedeelte van de Paviljoensweg gesloten wordt voor (brom)fietsers;
  • -
    dit wenselijk is om zoveel mogelijk bij de huidige situatie te blijven, waar ook (brom)fietsers niet toegestaan zijn;
  • -
    er ook geen "officiële" vervolgroute voor dit verkeer is, omdat de brug over de Oosterveldweg en het pad richting de Handelskade alleen voor voetgangers zijn opengesteld en dat de doorgang ter hoogte van het hekwerk op het Baaisterhoofd alleen voor rolstoelerverkeer bedoeld is;
  • -
    de Paviljoensweg aansluit op het Baaisterhoofd die alleen als ontsluitingsweg bij de coupuresluiting gebruikt wordt;
  • -
    ook op het Baaisterhoofd een eenrichtingsregime ingesteld wordt om het verkeer verder ontsluiten richting Oosterveldweg;
  • -
    dit eenrichtingsregime alleen vanaf de Paviljoensweg ingereden mag worden;
  • -
    het wel noodzakelijk is om verkeer in twee richtingen toe te staan tijdens de coupuresluiting en dat dit middels een onderbord aangegeven wordt;
  • -
    een snelheidslimiet van 30 km/uur op het Baaisterhoofd 30 km/uur zal gaan gelden. Omdat ook voetgangers gebruik maken van deze weg;
  • -
    door het treffen van deze verkeersmaatregelen een goede bereikbaarheid van het Eemshotel en het Aquariom gewaarborgd is, alsmede de verkeersveiligheid;
  • -
    bovengenoemde maatregelen dan ook besproken zijn met het Eemshotel en het Aquariom;
  • -
    de eigenaar van het Eemshotel en het bestuur van Aquariom op de hoogte zijn van deze plannen en dat ze achter Marconi Buitendijks staan en dit project als een meerwaarde zien;
  • -
    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
  • -
    de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en om de weggebruiker en passagiers te beschermen;
  • -
    de Zeebadweg en de Paviljoensweg binnen de bebouwde kom liggen en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Delfzijl, dan wel Waterschap Noorderzijlvest;
  • -
    het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het gewijzigde mandaatbesluit van 1 oktober 2014 is gemandateerd aan de Beleidsadviseur Verkeer en Vervoer;
  • -
    er overeenkomstig artikel 24 van het BABW op 7 oktober 2015 overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Nederland, district Noord Nederland en dat er positief is geadviseerd.
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
B E S L U I T E N :
  • 1.
    het tijdelijk stremmen van een gedeelte van de Zeebadweg door het plaatsen van de borden model C1 van Bijlage 1 van het RVV 1990;
  • 2.
    het verwijderen van de borden model C2 en C3 van bijlage ! van het RVV 1990 om het ingestelde eenrichtingsregime op de Zeebadweg op te heffen;
  • 3.
    door het plaatsen van bord model C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 een eenrichtingsregime in te stellen op het Baaisterhoofd waarbij het verkeer alleen westelijke richting mag rijden;
  • 4.
    door het plaatsen van een onderbord met de tekst 'uitgezonderd wanneer coupure gesloten is' dit eenrichtingsregime op het Baaisterhoofd niet van kracht te laten zijn tijdens coupuresluitingen;
  • 5.
    door het plaatsen van een onderbord met de tekst 'uitgezonderd werkverkeer' dit eenrichtingsregime op het Baaisterhoofd niet van kracht is voor werkverkeer;
  • 6.
    door plaatsen van het bord A1 (30) van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen op het Baaisterhoofd;
  • 7.
    de verkeersborden en de fysieke maatregel te plaatsen, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer P192-12-09-T102-01R2.
Namens het college van burgemeester en wethouders van Delfzijl,
de heer G. Kriek
hoofd afdeling Samenleving&Ontwikkeling c.a.
Datum: 15 oktober 2015
Bijlage: Situatietekening
Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Delfzijl, Postbus 20.000, 9930 PA Delfzijl, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten.
Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Groningen, sector bestuursrecht, Postbus 781, 9700 AT Groningen vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.
Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de Publieksbalie, gevestigd aan de Johan van den Kornputplein 10 te Delfzijl. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.
Naar boven