Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 12 oktober 2015, nr. IENM/BSK-2015/190531, tot wijziging van de Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 24 oktober 2013, nr. IENM/BSK-2013/241455, tot vaststelling van het experiment vervroegen nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures luchthaven Schiphol (Stcrt. 2013, 29453) (verlenging experiment vervroegen nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures)

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 8.23a, zesde lid, van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 24 oktober 2013, nr. IENM/BSK-2013/241455, tot vaststelling van het experiment vervroegen nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures luchthaven Schiphol (Stcrt. 2013, 29453) wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 1 wordt, onder vervanging van de punt aan het eind van onderdeel d door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • e. gebruiksjaar 2016: tijdvak van 1 november 2015 tot en met 31 oktober 2016.

B

In artikel 4 wordt ‘en het gebruiksjaar 2015’ vervangen door: , het gebruiksjaar 2015 en het gebruiksjaar 2016.

C

Aan artikel 9 wordt een volzin toegevoegd, luidende:

De termijn van het op grond van artikel 8.23a, zesde lid, van de Wet luchtvaart verlengde experiment betreft de periode met ingang van 1 november 2015 tot het tijdstip waarop het besluit tot wijziging van het LVB, waarmee het experiment onderdeel wordt van het LVB, in werking treedt.

D

Artikel 10, tweede lid, komt te luiden:

2. Deze regeling vervalt op het tijdstip waarop het in artikel 9 bedoelde besluit tot wijziging van het LVB in werking treedt.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2015.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

TOELICHTING

Op 1 november 2013 is in werking getreden de Regeling tot vaststelling van het experiment vervroegen nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures luchthaven Schiphol (Stcrt. 2013, 29453, hierna: de regeling). De regeling is op 1 november 2014 verlengd voor het gebruiksjaar 2015, derhalve tot en met 31 oktober 2015.

De regeling heeft tot doel om het gedurende een proefperiode mogelijk te maken, indien het actuele verkeersaanbod en andere operationele omstandigheden het toelaten, tussen 22.30 uur en 23.00 uur de nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures te gebruiken, teneinde een gunstig effect op de hinderbeleving te bewerkstelligen. Door het gebruik van nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures wordt het vliegverkeer via vaste routes afgehandeld en nadert het vliegverkeer op grotere hoogte en waar mogelijk via een glijvluchtnadering (continuous descent approach, CDA). De regeling loopt op 1 november 2015 af.

Op 27 maart 2015 heeft de vergadering van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) plaatsgevonden waarin het advies over de maatregel is besproken. De leden van het Regioforum van de ORS hebben unaniem geadviseerd om de maatregel waarbij de luchtvaartsector de nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures ook toe kan passen tussen 22.30 uur (richttijd) en 23.00 uur definitief in te voeren.

In de brief van 28 april 2015 (kenmerk IenM/BSK-2015/85729) is de Tweede Kamer der Staten-Generaal ervan op de hoogte gebracht dat op basis van het evaluatierapport en het positieve advies van de Omgevingraad Schiphol (ORS) is besloten om de hinderbeperkende maatregel waarbij de luchtvaartsector de nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures tussen 22.30 uur en 23.00 uur toe kan passen definitief vast te leggen in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). In deze brief is aangekondigd dat hiertoe een ontwerpwijziging van het LVB wordt opgesteld en in procedure wordt gebracht bij de Kamer.

Op grond van artikel 8.23a, vijfde lid, Wet luchtvaart wordt een experimentregeling vastgesteld voor ten hoogste een jaar. Deze termijn kan eenmaal met maximaal een jaar worden verlengd. Daarna kan de regeling op grond van artikel 8.23a, zesde lid, nogmaals worden verlengd tot het tijdstip waarop de wijziging van het LVB waarmee het experiment structureel in het LVB wordt opgenomen in werking is getreden, mits voor afloop van de regeling en in overeenstemming met artikel 8.24 Wet luchtvaart een ontwerp is bekendgemaakt om het experiment om te zetten in een wettelijke regeling. De onderhavige regeling dient hiertoe. De ontwerp-wijziging van het LVB zal op 22 september 2015 worden bekendgemaakt in de Staatscourant.

Vanwege het tijdstip waarop de geldende regeling vervalt, wordt met betrekking tot de inwerkingtreding van de onderhavige regeling afgeweken van het stelsel van vaste verandermomenten, zoals opgenomen in aanwijzing 174 van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de in aanwijzing voor de regelgeving nr. 174, vierde lid, onder a, opgenomen mogelijkheid om onder andere vanwege het aspect ‘jaarindeling’ van de vaste verandermomenten af te wijken.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven