Verkeersbesluit instellen verplichte rijrichting Brinklaan te Epe
Logo Epe
 
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN EPE
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Gelet op:
- artikel 15, lid 1 van de WWV 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene
maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een
gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
- artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin is verwoord dat het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van een verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op 30 maart 2010 is gemandateerd aan de Afdelingsmanager Ruimte;
- artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing of verwijdering van C2 (verboden in te rijden), C3 (verplichte rijrichting), OB54 (uitgezonderd (bromfietsers), C7 (gesloten voor vrachtwagens) van Bijlage 1, behorende bij het Reglement Verkeersregelsen Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
- artikel 21 BABW dat de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstelling(en) met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de wet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit.
- artikel 24 onder a van het BABW dat overeenkomstig dit artikel overleg is gevoerd met de gemandateerde verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Noord West Veluwe en dat er positief is geadviseerd;
- het feit dat de Brinklaan binnen de bebouwde kom van Epe ligt en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Epe.
 
Overwegende dat:
 
- de Brinklaan volgens het Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan Epe (GVVP deel A) een erftoegangsweg (dus 30 km/uur) is die binnen de bebouwde kom van Epe ligt;
- de Brinklaan in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Epe;
- de gemeenteraad van Epe in 2011 de Structuurvisie voor het centrum van Epe heeft vastgesteld;
- het autoluw maken van het centrum (gedeelten Hoofdstraat en Markt) hierin als een van de speerpunten is opgenomen;
- met de reconstructie van (gedeelten) van de Markt, Stationsstraat en het Marktplein uitvoering wordt gegeven aan de doelstellingen uit de Structuurvisie voor het centrum van Epe;
- de Hoofdstraat en Markt naar verwachting vanaf jaar 2016 gedurende de zomermaanden wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer;
- dat het voor de waarborging van de verkeersafwikkeling tijdens evenementen en de zomermaanden (autoluwe periode) noodzakelijk is de verplichte rijrichting op de Brinklaan om te draaien;
- dat het voor de bereikbaarheid van de parkeerplaatsen langs de Brinklaan (ter hoogte van het Ratelplein) voor autovoertuigen noodzakelijk is een gedeelte van de Brinklaan in twee richtingen bereikbaar te houden;
- het vrachtverkeer, in verband met het smalle dwarsprofiel van de Brinklaan, de route via de Hardenbrink en Stationsstraat richting het centrum volgt;
- deze maatregelen met winkeliers en direct aanwonenden zijn besproken en dat zij positief zijn over de aanpassing;
- de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WWV 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, om weggebruikers en passagiers te beschermen, om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen en deze in stand te houden, om het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en om het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van de weg.
BESLUIT
1. de verplichte rijrichting voor het gemotoriseerde verkeer in de Brinklaan om te draaien vanaf de Stationsstraat, in de rijrichting van de kruising Hardenbrink - St. Jorisweg (e.e.a. conform de bijgevoegde situatietekening);
2. het instellen van een inrijdverbod voor vrachtwagens in de Brinklaan vanaf de kruising Hardenbrink - St. Jorisweg, richting de Markt;
3. het in lid 1 in te stellen door middel van het plaatsen van de verkeersborden model C2, C3, C4 en onderbord (OB54) uitgezonderd fietsers en bromfietsers van Bijlage 1 van het RVV 1990, zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;
4. het in lid 2 in te stellen door middel van het plaatsen van verkeersbord C7 van Bijlage 1 van het RVV 1990, zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening.
5. een afschrift van dit besluit ter kennisneming te zenden aan:
a) Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn
b) Ambulancezorg Noord- en Oost Gelderland, Postbus 32, 8080 AA ELBURG
c) RAV IJsselvecht, t.a.v. de heer Harmsen, Zwarteweg 4, 8181 PD Heerde;
d) Openbare Ruimte / Beheer openbare ruimte.
e) Beheer openbare ruimte.
Epe 6 oktober 2015

Burgemeester en wethouders van Epe

Namens deze,

de afdelingsmanager Ruimte

M.E. Tiemens

Mededelingen
Bezwaar- of beroepsclausule
Voor belanghebbenden bestaat de mogelijkheid om binnen zes weken na de datum van deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders van Epe, Postbus 600, 8160 AP Epe.
 
Naar boven