Verkeersbesluit: Uitbreiding 60 km/h-zone Angsterweg in Vlodrop.
Logo Roerdalen
Gem.reg.nr. RD/2015-3309
Specialist Verkeer R. Walraven
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERDALEN
Gelet op:
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;  
Het mandaatbesluit Roerdalen 2014, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 24 juni 2014 en inwerking getreden op 28 juni 2014, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.
Overwegende:
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Uit het oogpunt van:
Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;
Het beschermen van de weggebruikers en passagiers
Is het gewenst om
De 60 km/h-zone op de Angsterweg buiten de bebouwde kom in Vlodrop uit te breiden vanaf de nieuwe komgrens Vlodrop tot 200 meter in de richting van Posterholt.
Motivering
Na de reconstructie van de Angsterweg in Vlodrop wordt uit oogpunt van veiligheid geopperd de snelheid over een klein gedeelte terug te brengen van 80 km/h naar 60 km/h.
De zonering wordt aangegeven door bij de overgangen 30 km/h-zone / 60 km/h en 60 km/h / 80 km/h borden te plaatsen, snelheidsremmende maatregelen en/of aangepaste markeringen aan te brengen horende bij de categorie weg.
De uitvoering van deze maatregel is vastgesteld in het beleidsstuk Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP). In het GVVP zijn de wegen binnen de gemeente gecategoriseerd. Dit houdt in dat de wegen aan de hand van functies en gebruik in een bepaalde categorie worden ingedeeld. Een belangrijke voorwaarde voor een Duurzaam Veilig wegennet is herkenbaarheid. Om dit te kunnen bereiken wordt de volledige weginfrastructuur ingedeeld in een beperkt aantal wegcategorieën.
Met dit verkeersbesluit geven wij uitvoering aan het vigerend beleid.
Algemeen
Het Rijk heeft in 1991 de term Duurzaam Veilig geïntroduceerd. Duurzaam Veilig staat voor een andere, nieuwe benadering in de aanpak van verkeersonveiligheid. De essentie van Duurzaam Veilig is het voorkomen van verkeersonveiligheid. De lijn in het landelijk beleid is, dat in grotere (buiten-)gebieden buiten de bebouwde kom zonder doorgaand karakter de algemene snelheidslimiet 60 km/u wordt.
De toepassing van een 60 km/u gebied (inclusief de snelheidsremmende maatregelen) past binnen het concept van een duurzaam veilig verkeers- en vervoerssysteem. Buitengebieden worden ingericht als 60 km/u zones om de verkeersveiligheid binnen deze gebieden te verhogen.
De in te stellen maximumsnelheid van 60 km/u dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier worden aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard van de inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving. Op verschillende locaties worden dan ook passende snelheidsverlagende maatregelen aangelegd.
De gemeente Roerdalen sluit op dit landelijke beleid aan. In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan is vastgesteld welke wegen onder de buitengebieden vallen en ingericht worden als 60 km/h zone.
Beleidskader
De gemeente Roerdalen heeft een vigerend Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan. Dit plan (vastgesteld door de gemeenteraad op 18 december 2008) geeft middels een visie richting aan het verkeer en vervoersvraagstuk van de gemeente Roerdalen en geeft concreet uitvoering aan geprioriteerde onderdelen. Daarnaast is het zoals in dit geval een kader waaraan uitvoeringsgerichte (verkeer-)werken getoetst worden. Een en ander met als uitgangspunt het consequent, herkenbaar en toekomstgericht aanpakken van de verkeeronveilige situaties in deze gemeente.
Juridisch kader verkeersbesluit
Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.  
In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.  
Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:
De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:
a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1,
behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4,
E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;
b) de volgende verkeerstekens op het wegdek:
1. doorgetrokken strepen;
2. aanduiding van fietsstroken;
3. aanduiding van busstroken en busbanen;
4. voetgangersoversteekplaatsen;
5. gele doorgetron strepen;
6. gele onderbroken strepen
7. haaientanden  
In onderstaande tekst wordt aangegeven waar borden worden geplaatst en markeringen worden aangebracht.  
Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.
Aanpak en inrichting
Bebording 60 km/h zone
De Angsterweg maakt gedeeltelijk onderdeel uit van een weg buiten de bebouwde kom. De entree van de 60 km/h zone wordt voorzien van bebording begin en einde 60 km/h zone.
De bebording komt op de volgende locatie:
Angsterweg, vanaf de nieuwe komgrens 200 meter richting Posterholt; Fysieke maatregelen 60 km/h zoneDe 60 km/h zone wordt ondersteund door snelheidsremmende en/of attentieverhogende maatregelen. Deze maatregelen worden aangebracht naast de al bestaande maatregelen in het gebied. Voor het aanbrengen van deze infrastructurele maatregelen hoeft, zoals blijkt uit artikel 12 van het BABW, geen verkeersbesluit te worden genomen. Op de bij dit besluit horende tekening is inzichtelijk gemaakt waar snelheidsremmende en/of attentieverhogende maatregelen worden genomen.
Belangenafweging
Buitengebieden worden ingericht als 60 km zones om hoofdzakelijk de verkeersveiligheid binnen deze gebieden te verhogen en het doorgaande verkeer te verleiden een route over het hoofdwegennet te verkiezen. Door een maximumsnelheid van 60 km/u in te stellen wordt de veiligheid verhoogd. Door de lagere snelheid wordt het verkeer voor alle weggebruikers overzichtelijker.
Op maandag 15 juni 2015 en maandag 20 juli 2015 heeft overleg plaats gevonden tussen de gemeente en alle belanghebbenden en bedrijven. De inrichting, bereikbaarheid, fasering en verkeersveiligheid stonden tijdens deze overleggen centraal.
Dat voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het verkeersbesluit deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht).
Gehoord
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de taakaccenthouder verkeer van de basiseenheid Echt-Susteren-Roerdalen van de politieregio Limburg en dat zij positief adviseert.
Besluit:
  • I.
    De 60 km-h-zone Angsterweg uit te breiden, middels het plaatsen van de verkeersborden (RVV 1990);
    A1 (60 km) vanaf de nieuwe komgrens 200 meter richting Posterholt;
    A2 (60 km) vanaf de nieuwe komgrens 200 meter richting Posterholt;
 
  • II.
    Een en ander uit te voeren overeenkomstig bijgevoegde tekening;
 
  • III.
    De datum van openbaarmaking van dit Verkeersbesluit te bepalen op vrijdag 16 oktober 2015
 
St. Odiliënberg, 16 oktober 2015 
 
Hoogachtend,
 
Burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen,
krachtens mandaat,  
 
R (Rob) Walraven
Specialist Verkeer
Bezwaar
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Roerdalen, Postbus 6099, 6077 ZH Sint Odiliënberg. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:
  • a)
    naam en adres
  • b)
    de dagtekening
  • c)
    omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit "RD/2015-3309 Uitbreiding 60 km/h-zone Angsterweg, Vlodrop"
  • d)
    de gronden van het bezwaar
 
Wanneer u van mening bent dat vanwege spoed niet op het besluit op uw bezwaarschrift gewacht kan worden, kunt u bij de voorzieningsrechter van de Rechtbank Limburg, sector Bestuursrecht, Postbus 950 te 6040 AZ Roermond verzoeken dit besluit te schorsen en/of een voorlopige voorziening te treffen.
Naar boven