Aanvraagprocedure diploma-erkenning voor opleidingen voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo), Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Inleiding

Zowel niet-bekostigde als bekostigde instellingen kunnen op grond van het huidige artikel 1.4a.1. van de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) een aanvraag doen voor erkenning van diploma’s en certificaten voor niet bekostigde opleidingen vavo. Deze publicatie bevat informatie over de procedure voor het aanvragen van diploma-erkenning voor deze opleidingen als bedoeld in artikel 7.3.1., eerste lid, onder a, van de WEB.

Jaarlijkse publicatie

Jaarlijks voor de aanvang van het nieuwe studiejaar wordt met een voorlichtingspublicatie op www.duo.nl onder ‘Regelgeving OCW’ bekendgemaakt welke instellingen toestemming hebben om voor opleidingen vavo diploma’s uit te reiken en voor welke door deze instellingen verzorgde opleidingen de diploma-erkenning geldt.

Deze voorlichtingspublicatie, met de titel ‘Register niet bekostigde educatie van instellingen met diploma-erkenning’ bevat ten minste de volgende gegevens:

  • de naam van de instelling;

  • de door de instelling verzorgde opleidingen waarvan diploma’s door de Minister erkend zijn.

Een aanvraag kan worden ingediend voor opleidingen vavo, gericht op het behalen van een diploma van onderwijs als bedoeld in de artikelen 7 tot en met 9 van de Wet op het voortgezet onderwijs. Het voorbereidend beroepsonderwijs valt niet onder opleidingen vavo.

Voor de opleidingen binnen het vavo betreft het de registratie op de elementcodes:

5100 Vavo Atheneum

5200 Vavo Gymnasium

5300 Vavo Havo

5400 Vavo Mavo/Theor Lw-VMBO

Verzoek om diploma-erkenning

Een aanvraag voor diploma-erkenning vavo heeft geen betrekking op een opleiding vavo waarvoor de instelling (ook) een rijksbijdrage als bedoeld in artikel 2.2a.1 van de WEB ontvangt. Dit betekent dat een roc die bekostigd wordt voor een opleiding vavo, dezelfde opleiding ook niet bekostigd mag aanbieden en dus geen aparte diploma-erkenning hoeft aan te vragen voor de niet bekostigde opleiding.

De aanvraag geldt ook als aanmelding van de diploma-erkenning van de betreffende opleiding(en) voor registratie in het Register niet-bekostigde educatie.

Aanvraagformulier

Het aanvragen van diploma-erkenning voor opleidingen vavo moet worden ingediend met het formulier ‘Verzoek om diploma-erkenning vavo’. Dit formulier vindt u op www.duo.nl, Zakelijk, Klantenservice, BVE, Niet bekostigd onderwijs, aanvraagprocedure diploma-erkenning vavo.

Per aanvraagformulier kan diploma-erkenning aangevraagd worden voor meerdere opleidingen vavo. Wel moeten in dat geval per opleiding de benodigde gegevens ingezonden worden.

Procedure en inzendtermijn

Aanvragen voor diploma-erkenning kunnen het hele jaar worden ingezonden. Als gevolg van artikel 1.4a.1, vijfde lid van de WEB wordt op een aanvraag binnen 3 maanden beslist. Indien de beschikking niet binnen drie maanden kan worden gegeven, wordt de aanvrager daarover tijdig geïnformeerd en wordt daarbij een termijn genoemd waarbinnen de beschikking verwacht kan worden.

Het formulier met verplichte bijlagen moet worden gestuurd naar:

DUO/OND/ODS

Postbus 606,

2700 ML Zoetermeer

Een aanvraag om diploma-erkenning wordt per opleiding beoordeeld. Een aanvraag wordt door DUO voor advies voorgelegd aan de Inspectie van het Onderwijs (hierna: Inspectie). Daarbij toetst de Inspectie de aanvraag op kwalitatieve aspecten en op de van toepassing zijnde wet- en regelgeving (WEB en het Eindexamenbesluit VO).

Verplicht in te zenden gegevens

Om voor diploma-erkenning in aanmerking te komen moet de instelling gegevens overleggen waaruit blijkt dat het onderwijs en het examen van voldoende kwaliteit is of zal zijn en dat de instelling voldoet aan de wettelijke bepalingen zoals opgenomen in artikel 1.4a.1, eerste lid, van de WEB.

Het gaat hierbij om de bepalingen met betrekking tot:

  • 1. de kwaliteitszorg (artikel 1.3.6),

  • 2. de inschrijving (artikel 8.1.1d), en

  • 3. het onderwijs,

    • a. hoofdstuk 7:

      • titel 1: het onderwijs (met uitzondering van artikel 7.1.1);

      • titel 3: de educatie;

      • titel 4: examens en toetsen (met uitzondering van de artikelen 7.4.3, 7.4.3a. 7.4.4 en 7.4.7.);

      • titel 5: commissie van beroep voor de examens, inclusief de omschrijving van de procedures en dergelijke (dit in verband met de rechtsbescherming van deelnemers);

      • en op basis van artikel 7.4.11, derde lid, het eindexamenbesluit VO

Op grond van deze bepalingen moeten, samen met het aanvraagformulier, de volgende bijlagen worden meegezonden:

  • a. een beschrijving van het stelsel van kwaliteitszorg (artikel 1.3.6 van de WEB);

  • b. een beschrijving van de manier waarop de zorgplicht wordt nagekomen (artikel 7.4.8 van de WEB);

  • c. een beschrijving van de vereisten zoals omschreven in artikel 7.4.8 van de WEB, waaronder de:

    • 1. studielast per studiejaar (eventueel te onderscheiden naar verschillende doelgroepen);

    • 2. studiegids of andersoortig document dat aan de deelnemers wordt verstrekt;-inrichting van het onderwijsprogramma inclusief de beschikbare en gehanteerde leermiddelen;

    • 3. inrichting van het examenprogramma en het examenreglement (PTA Programma van toetsing en afsluiting);

  • d. een deelnemersstatuut inclusief weergave van klachtenregeling en klachtencommissie met namen en contactgegevens (rechtsbescherming deelnemers artikel 7.4.8 van de Web); hoofdstuk 7 titel 5.

  • e. een omschrijving van de procedures van de commissie van beroep voor de examens.

Wanneer het een nieuwe instelling betreft die nog geen brinnummer heeft:

  • f. een afschrift van een uittreksel van de Kamer van Koophandel en indien van toepassing van de getekende notariële akte van oprichting van de rechtspersoon.

Toelichting op de mee te zenden gegevens

  • a. Beschrijving stelsel van kwaliteitszorg

In de beschrijving van het stelsel van kwaliteitszorg (artikel 1.3.6 van de WEB) geeft u in ieder geval aan:

  • op welke opleidingen het stelsel van toepassing zal zijn en welke methodes van kwaliteitszorg gehanteerd zullen worden;

  • op basis van welke deskundigheid onafhankelijke deskundigen worden betrokken bij de regelmatige beoordeling van de kwaliteit van het onderwijs, welke werkzaamheden ze verrichten en hoe dikwijls ze worden ingeschakeld;

  • de wijze waarop het kwaliteitszorgstelsel regelmatig intern en extern geëvalueerd zal worden. Daarbij worden de criteria waarmee de instelling de eigen prestaties waardeert, duidelijk omschreven.

De Inspectie zal na de start van de te verzorgen opleidingen de uitvoering van de zorgplicht in de praktijk toetsen. Dit geldt ook voor de uitvoering van het kwaliteitszorgstelsel.

  • b. een omschrijving van de procedures van de commissie van beroep voor de examens

Aangetoond moet worden of het bevoegd gezag een commissie van beroep heeft ingesteld uitgaande van de vereisten in artikel 7.5.1 van de WEB.

Advies Inspectie van het Onderwijs

De aanvraag wordt door de inspectie getoetst op kwalitatieve aspecten in de praktijk door middel van een onderzoek. De inspectie brengt op basis van het onderzoek een advies uit. Het onderzoek kan zowel dossieronderzoek zijn als onderzoek bij de organisatie zelf. Indien de organisatie niet meewerkt aan het onderzoek kan dit reden zijn om de aanvraag af te wijzen.

BRIN-nummer

Indien een nieuwe instelling een positieve beschikking ontvangt op een eerste aanvraag voor diploma-erkenning, dan wordt door DUO een BRIN-nummer toegekend.

Voorwaarden behouden diploma-erkenning

Om de diploma-erkenning te behouden moet een organisatie ingevolge artikel 1.4a.1, zesde lid, van de WEB jaarlijks vóór 15 oktober aan DUO een opgave van de opleidingen vavo verstrekken die de instelling verzorgt in het lopende studiejaar, en ook van de opleidingen vavo die de organisatie heeft verzorgd in het daaraan voorafgaande studiejaar. Indien niet voldaan wordt aan deze meldingsplicht kan de diploma-erkenning op grond van artikel 6a.1.2, eerste lid, onderdeel b, van de WEB worden ingetrokken. Deze melding kunt u doen via www.duo.nl, Zakelijk, Klantenservice, BVE, Niet bekostigd onderwijs, aanvraagprocedure diploma erkenning vavo.

Ook moet de opleiding altijd van voldoende kwaliteit zijn en moet voldaan worden aan de voorwaarden gesteld in artikel 1.4a.1, eerste lid, van de WEB. Op grond van artikel 6a.1.2, eerste lid, van de WEB kan de diploma-erkenning worden ingetrokken wanneer:

  • 1. gebleken is dat de kwaliteit van een of meer examens of een of meer onderdelen van een examen van die opleiding onvoldoende is geweest, of

  • 2. niet of niet meer voldaan wordt aan de voorwaarden, bedoeld in artikel 1.4a.1, eerste lid.

Een beschikking tot het intrekken van de diploma-erkenning houdt in dat aan de examens of onderdelen daarvan geen diploma of certificaat als bedoeld in artikel 7.4.6 van de WEB is verbonden.

Voordat de diploma-erkenning wordt ingetrokken wordt aan de organisatie een waarschuwing gegeven op grond van de bevindingen over de kwaliteit van een of meer examens of een of meer onderdelen van een examen van die opleiding. Artikel 6a.1.2, eerste lid, onder a, van de WEB (onvoldoende kwaliteit) wordt pas toegepast nadat:

  • a. na de waarschuwing ten minste een jaar is verstreken, en

  • b. de Minister aan de hand van een hernieuwd onderzoek tot het oordeel is gekomen dat niet of in onvoldoende mate gevolg is gegeven aan de waarschuwing.

Voordat diploma-erkenning wordt ingetrokken op grond van artikel 6a.1.2, eerste lid, onder b, (niet voldoen aan de voorwaarden bedoeld in artikel 1.4a.1, eerste of zesde lid, van de WEB) wordt aan de organisatie een waarschuwing gegeven, met een termijn waarbinnen aan die waarschuwing gevolg moet zijn gegeven en desgewenst overleg met hem hierover plaats kan vinden. De termijn waarbinnen aan de waarschuwing gevolg moet zijn gegeven is minstens drie maanden.

Beëindiging diploma-erkenning van rechtswege van opleidingen vavo

Indien een organisatie langer dan een studiejaar een opleiding vavo niet heeft verzorgd, vervalt van rechtswege het recht om voor de desbetreffende opleiding een diploma als bedoeld in voornoemd artikel uit te reiken (artikel 6a.1.4 van de WEB)

Wijziging (adres)gegevens

Adresgegevens kunt u wijzigen door een BRIN-mutatieformulier te zenden

aan:

DUO/OND/ODS

Postbus 606

2700 ML Zoetermeer

Overigens geldt dat in alle gevallen waarin er wijzigingen zijn met betrekking tot de organisatie (rechtspersoon), DUO daarvan op de hoogte moet worden gebracht, onder overlegging van de desbetreffende notariële akte en het BRIN-mutatieformulier.

Indien u een opleiding niet langer aanbiedt dan moet u dat ook zo spoedig mogelijk melden bij DUO via bovengenoemd BRIN-mutatieformulier.

De hoofddirecteur DUO, R.J.A. Kerstens

Naar boven