Tijdelijk verkeersbesluit voor de carnavalsoptocht in Deurningen.
Logo Dinkelland
(Zaak 15.00410; nummer U15.002059)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland neemt een tijdelijk verkeersbesluit. Hierna is aangegeven om welke maatregelen het gaat, hoe ze worden uitgevoerd en welke overwegingen hieraan ten grondslag liggen.
Het besluit:
  • 1.
    door plaatsing van borden C1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), de volgende wegen en wegvakken in beide richtingen gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.
    • a.
      St. Plechelmusplein;
    • b.
      Hoofdstraat, voor zover gelegen tussen de Wilthuisstraat en de kruising Veldzijde-Molemansstraat;
    • c.
      Pastoor Teussestraat, voor zover gelegen tussen de St. Plechelmusplein en de aan sluiting met de Pastoor Havinkstraat;
    • d.
      Wilthuisstraat, voor zover gelegen tussen de Hoofdstraat en de Pastoor Gloerichstraat;
    • e.
      Pastoor Gloerichstraat, voor zover gelegen tussen de Wilthuisstraat en de Kerkweg;
    • f.
      Kerkweg, voor zover gelegen tussen de Hoofdstraat en de Veldzijde;
    • g.
      Veldzijde, voor zover gelegen tussen de Kerkweg en de Hoofdstraat;
    • h.
      Molemansstraat, voor zover gelegen tussen de Hoofdstraat en de Hoofdstraat.
  • 2.
    In de bijlage is de situatie te zien waarop het verkeersbesluit betrekking heeft.
Waar (en waarom) willen wij de maatregelen nemen ?
Carnavalsvereniging de Nettelkörnkes heeft vergunning voor het houden van een carnavalsoptocht op 14 februari 2015 van 13.00 uur tot 15.30 uur. Daarom vinden wij dat dit evenement de tijdelijke behoefte doet ontstaan om verkeersmaatregelen te treffen.
Hoe gaan wij de maatregelen uitvoeren?
Door plaatsing van afzethekken met bord C1 op zaterdag 14 februari 2015 van 13.00 uur tot rn met 15.30 uur. (zie hiervoor ook de tekening in de bijlage)
  • a.
    St. Plechelmusplein;
  • b.
    Hoofdstraat, voor zover gelegen tussen de Wilthuisstraat en de kruising Veldzijde-Molemansstraat;
  • c.
    Pastoor Teussestraat, voor zover gelegen tussen de St. Plechelmusplein en de aan sluiting met de Pastoor Havinkstraat;
  • d.
    Wilthuisstraat, voor zover gelegen tussen de Hoofdstraat en de Pastoor Gloerichstraat;
  • e.
    Pastoor Gloerichstraat, voor zover gelegen tussen de Wilthuisstraat en de Kerkweg;
  • f.
    Kerkweg, voor zover gelegen tussen de Hoofdstraat en de Veldzijde;
  • g.
    Veldzijde, voor zover gelegen tussen de Kerkweg en de Hoofdstraat;
  • h.
    Molemansstraat, voor zover gelegen tussen de Hoofdstraat en de Hoofdstraat.
De wettelijke regels
Een verkeersbesluit moet voldoen aan wettelijke regels. In dit geval nemen wij het besluit op grond
van de Wegenverkeerswet 1994.
De volgende artikelen (of onderdelen ervan) zijn van belang:
  • Artikel 2, lid 1: De krachtens deze wet gestelde regels kunnen strekken tot:
  • a.
    het verzekeren van de veiligheid op de weg.
  • b.
    het beschermen van weggebruikers en passagiers.
  • c.
    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan.
  • d.
    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
  • Artikel 15, lid 1: De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
In artikel 2 is de grondslag voor het verkeersbesluit vermeld. Op grond van artikel 15 is de verplichting tot het nemen van dit besluit geregeld. De gemeente Dinkelland is op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegd gezag voor het nemen van het besluit.
Advies politie
In het “Besluit administratieve bepalingen voor het wegverkeer” (artikel 24 BABW) staat dat wij over dit besluit overleg moeten voeren met de politie. Wij hebben de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente, om advies gevraagd. Hij bracht over dit verkeersbesluit een positief advies uit.
Bezwaar
Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland. Dat kan schriftelijk aan:
•Postbus 11, 7590 AA Denekamp (of per e-mail aan: info@dinkelland.nl).
Een bezwaarschrift moet gemotiveerd zijn en moet worden ingediend binnen een termijn van zes weken, ingaande de dag na bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant. [bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant vindt plaats op 29 januari 2015.
Wie een bezwaarschrift indient kan een verzoek indienen bij de voorzieningenrechter van de Recht-bank Overijssel, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle om een voorlopige voorziening indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vordert. Voor de behandeling van een verzoek om voor-lopige voorziening worden door de rechtbank griffierechten in rekening gebracht.
Denekamp, 26 januari 2015.
Burgemeester en wethouders van Dinkelland.
Naar boven