Onderwerp: verkeersbesluit
voor het aanwijzen van één openbare laadplaats voor het opladen van elektr
i
sche voertuigen
op de Hermelijnsingel ter hoogte van Ottersingel 1 te Culemborg
Steeds meer mensen stappen over op een elektrisch vervoersmiddel. Ook in gemeente Culemborg is deze toename zichtbaar. Er komen steeds vaker verzoeken binnen bij de gemeente voor oplaadpunten in de openbare ruimte. Via een marktpartij hebben we het verzoek ontvangen voor een openbare laadplaats voor de locatie Hermelijnsingel ter hoogte van Ottersingel 1 namens een bewoner uit de omgeving.
Op 31 maart 2015 hebben burgemeester en wethouders van Culemborg beleidsregels vastgesteld voor oplaadinfrastructuur van elektrische voertuigen in de openbare ruimte.
De gemeente Culemborg stimuleert het gebruik van elektrische voertuigen als milieuvriendelijke vorm van mobiliteit. Bewoners en bedrijven die niet over parkeergelegenheid op eigen terrein beschikken kunnen via een exploitant van oplaadpalen een laadpaal voor elektrische voertuigen in de openbare ruimte aanvragen. Dit kan ook op de terreinen waar betaald parkeren van kracht is: opladen op de laadplaatsen is uitgezonderd van betaald parkeren (met een maximum van 10 betaald parkeerplaatsen in de binnenstad). De vastgestelde beleidsregels hebben tot doel aanvragen op een goede en consequente wijze te kunnen behandelen. In de kaders wordt aangegeven onder welke voorwaarden de gemeente bereid is de nodige besluiten te nemen voor het realiseren van de oplaadinfrastructuur en de bijbehorende parkeerplaatsen en met welke procedure. Het beleidskader waarborgt onder andere de veiligheid, een goede inrichting van een locatie en de bereikbaarheid. Ook moet de energieleverancier groene stroom leveren.
Met inachtneming van de Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Culemborg 2015 heeft een marktpartij een verzoek gedaan voor de locatie Hermelijnsingel ter hoogte van Ottersingel 1.
Voorkeurslocatie Hermelijnsingel ter hoogte van Ottersingel 1
Burgemeester en Wethouders van Culemborg;
er aanleiding is om verkeersmaatregelen te treffen op de Hermelijnsingel ter hoogte van Ottersingel 1, te Culemborg;
op 27 juli 2015 door een marktpartij namens een bewoner een verzoek voor een APV vergunning is gedaan voor een openbare laadpaal voor elektrische voertuigen en het nemen van een verkeersbesluit voor het aanwijzen
van een openbare laadplaats voor het opladen van elektrische voertuigen op de Hermelijnsingel ter hoogte van Ottersingel 1;
de gemeente Culemborg het gebruik van elektrische voertuigen als milieuvriendelijke vorm van mobiliteit stimuleert;
dat het gebruik van elektrische voertuigen bijdraagt aan een schonere lucht, minder uitstoot van CO₂ en minder geluidsoverlast;
de gemeente Culemborg op 31 maart 2015 beleidsregels,
Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Culemborg 2015, heeft vastgesteld onder welke voorwaarden zij bereid is medewerking te verlenen;
de bewoner niet beschikt over parkeergelegenheid op eigen terrein;
de dicht bij zijnde oplaadinfra gelegen is aan de Weversgildeplaats, wat hemelsbreed meer dan 400 meter van de woonlocatie verwijderd ligt en dus als niet in de nabijheid wordt beschouwd;
de grond in eigendom is van de gemeente Culemborg;
dat de parkeerdruk in de omgeving toelaat dat er een openbare parkeerplaats wordt onttrokken ten behoeve van een oplaadplaats voor elektrische voertuigen;
de behoefte aan een laadpaal voldoende is aangetoond door de aanvrager;
de gekozen locatie goed vindbaar en zichtbaar is;
de gekozen locatie dicht bij de ontsluitingsstructuur van de wijk Parijsch ligt;
er sprake is van een clustering van parkeerplaatsen;
de locatie zodanig gekozen is dat bij aantoonbare extra behoefte aan laadgelegenheid de capaciteit uitbreidbaar is naar een extra parkeerplaats;
de laadplaats een bestaand parkeervak betreft en de locatie van de laadpaal een bestaande verhoging in de openbare ruimte;
de doorgang voor verkeer gewaarborgd blijft voor alle verkeersdeelnemers;
er geen belemmeringen zijn ten aanzien van ander straatmeubilair en objecten, zoals brandputten of openbaar groen);
de oplaadpaal past in het straatbeeld;
dat het belang van het stimuleren van elektrisch vervoer door middel van het faciliteren van oplaadmogelijkheden voor elektrische voertuigen in de openbare ruimte zwaarder weegt dan het onttrekken van een openbare parkeerplaats;
ingevolge artikel 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit en voorts op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen;
met het aanwijzen van één openbare laadplaats voor het opladen van elektrische voertuigen op de Hermelijnsingel ter hoogte van Ottersingel 1 ter plaatse wordt beoogd:
- •
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;
- •
het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;
dat de Hermelijnsingel ter plaatse van de genoemde verkeersmaatregel is gelegen binnen de grenzen van de gemeente Culemborg;
gelet op de adviezen van de afdelingen Stadsontwikkeling en Wijkzaken/Planrealisatie van de Gemeente Culemborg;
overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover op 28 september 2015 een positief advies uit;
gelet op het algemeen belang van het verkeer;
gelet op artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 waardoor wij bevoegd zijn tot het nemen van dit verkeersbesluit;