Overwegingen ten aanzien van het besluit
Zowel vanuit de Fazantlaan en omgeving als de Burgemeester Termeerstraat komen de laatste tijd regelmatig meldingen van overlast van vracht- en bouwverkeer dat door beide straten rijdt om bouwlocaties in de nieuwbouwwijk Luchen te bereiken. De aanleg van de tweede fase van de nieuwe woonwijk Luchen zorgt de komende jaren voor extra vracht- en bouwverkeer, dat de bouwlocaties moet bereiken.
Probleem is dat de toekomstige hoofdontsluiting voor de wijk Luchen nog niet is aangelegd, zodat het bouwverkeer naar alternatieve toegangswegen zoekt, die eigenlijk niet op dit verkeer zijn berekend. De toekomstige hoofdontsluitingsweg van Luchen via de rotonde bij de Kwikstaart wordt de komende jaren nog niet aangelegd, omdat de grond niet in eigendom is van de gemeente. Het is nu nog zeer onduidelijk wanneer deze ontsluitingsweg wel zal worden aangelegd.
In eerste instantie kon het vracht- en bouwverkeer via de rotonde bij de Santheuvel nog de eerste en tweede fase van Luchen bereiken, maar na de fysieke afsluiting van de Sint Catharinaweg heeft het vracht- en bouwverkeer een alternatieve route moeten zoeken. In de praktijk resteren dan de route via de Fazantlaan en de route via de Burgemeester Termeerstraat.
Om de overlast zoveel mogelijk te beperken is het gewenst om de toestroom van vracht- en bouwverkeer beter te reguleren, waarbij het vracht- en bouwverkeer via een voorkeursroute naar de bouwlocaties in Luchen wordt geleid.
De Fazantlaan is een 5 meter brede woonstraat, waar een maximumsnelheid van 30 km/u geldt. De voortuinen met vaak groene hagen zorgen ervoor dat de weg smal oogt. Daarnaast verandert de Fazantlaan richting de wijk Luchen in een zandpad. Dit pad is nauwelijks geschikt voor vrachtwagens, zeker bij slechte weeromstandigheden.
Bovendien loopt de aanrijdroute naar de Fazantlaan vanaf de rotonde Geldropseweg-Santheuvel-West via de parallelweg Geldropseweg. Deze parallelweg is aangewezen als fietsstraat en maakt onderdeel uit van de doorgaande fietsroute tussen Mierlo en Geldrop. Fietsers heben op een fietsstraat prioriteit en gemotoriseerd verkeer dient zich aan de fietsers aan te passen. Het toenemende vracht- en bouwverkeer zorgt nu ook voor steeds meer conflictsituaties met fietsers.
Burgemeester Termeerstraat
De Burgemeester Termeerstraat is 5m breed en er geldt een snelheidsregime van 60 km/u. Bij het begin van de Burgemeester Termeerstraat, komende vanaf de Geldropseweg, staan een aantal woningen vrij dicht op de straat. Verderop liggen de woningen wat verder van de weg en ook wat meer verspreid. De Burgemeester Termeerstraat heeft een vrij kronkelende ligging.
In de Burgemeester Termeerstraat is een vrachtwagenverbod van toepassing. Dit is in 2000 door de voormalige gemeente Mierlo vastgesteld met als doel om doorgaand sluipverkeer door de Burgemeester Termeerstraat en de aangrenzende Broekstraat tegen te gaan. Alleen bestemmingsvrachtverkeer mag nu de Burgemeester Termeerstraat gebruiken.
De Burgemeester Termeerstraat is een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom, waar een maximale snelheid geldt van 60 km/u, terwijl de Fazantlaan een erftoegangsweg is binnen de bebouwde kom met een maximale snelheid van 30 km/u. Daarnaast kan de Fazantlaan worden gezien als een echte woonstraat, ook gelet op de aanwezige dichte bebouwing, terwijl de woonbebouwing in de Burgemeester Termeerstraat over het algemeen veel verspreider is gelegen.
Daarnaast is de route via de Burgemeester Termeerstraat vanaf de Geldropseweg een stuk beter bereikbaar dan de route via de Fazantlaan. De route via de Burgemeester Termeerstraat gaat voor een klein gedeelte over de parallelweg, waarlangs een vrijliggend fietspad aanwezig is, terwijl de route via de Fazantlaan voor een veel langer deel over de parallelweg (fietsstraat) loopt. Hier is dus geen vrijliggend fietspad aanwezig, waardoor het potentieel aantal conflictsituaties met fietsers groter is. Hier komt bij dat de Burgemeester Termeerstraat binnen afzienbare termijn een directe aansluiting krijgt op de Geldropseweg, wat de bereikbaarheid vanaf de Geldropseweg verbetert.
De route via de Fazantlaan gaat uiteindelijk over in een zandpad, wat zeker niet berekend is op zwaar vracht- en bouwverkeer. De alternatieve route via de Eksterlaan en de Sint Catharinaweg kent twee scherpe bochten, wat ook veel mogelijke conflictsituaties in zich herbergt.
Van belang is ook dat de Burgemeester Termeerstraat ook geregeld wordt gebruikt door (zwaar) landbouwverkeer (hoewel dit wel duidelijk minder is geworden), dit in tegenstelling tot de Fazantlaan, die altijd heeft gefungeerd als woonstraat. Hierdoor is het ook beter te verantwoorden dat er de komende jaren ook meer vrachtverkeer door de Burgemeester Termeerstraat komt te rijden.
Resumerend blijkt uit bovenstaande dat de route via de Burgemeester Termeerstraat gezien wordt als een betere route voor het vracht- en bouwverkeer naar de bouwlocaties in de 2
e fase van Luchen dan de route door de Fazantlaan en omgeving.
Uitvoering van bovengenoemde maatregelen en het gegeven dat de hoofdontsluitingsweg voor Luchen voorlopig niet wordt gerealiseerd, betekent dat het vracht- en bouwverkeer voor de aanleg van de 2
e fase van nieuwbouwwijk Luchen via de Burgemeester Termeerstraat en de straat Luchen de bouwlocaties moet bereiken.
Om te voorkomen dat het vracht- en bouwverkeer voor de aanleg van de nieuwbouwwijk Luchen de route door de Fazantlaan neemt, willen we de Fazantlaan wijzigen in een doodlopende weg. Om te voorkomen dat het vrachtverkeer dan de wijk Luchen bereikt via de Eksterlaan en de Sint Catharinaweg willen we in de Sint Catharinaweg een gedeeltelijk vrachtwagenverbod instellen.
Via deze verkeersmaatregelen blijft het voor het bestemmingsvrachtverkeer wel mogelijk om de straten Fazantlaan, Eksterlaan en Nachtegaallaan te bereiken.
Na de kruising Fazantlaan – Eksterlaan zal worden aangegeven dat er sprake is van een doodlopende weg. Het verharde deel van de Fazantlaan gaat hierna over in een zandpad. Aan het eind van het zandpad (voor de kruising Fazantlaan / Luchenseheide) zullen fysieke maatregelen worden getroffen, waardoor het niet meer mogelijk is door te rijden.
Voor het verkeer vanaf de Geldropseweg geldt na de kruising Eksterlaan – St. Catharinaweg richting Luchen een vrachtwagenverbod. Voor het verkeer vanuit Luchen geldt het vrachtwagenverbod vanaf de kruising Koolmees – St. Catharinaweg. Dit vrachtwagenverbod geldt niet voor bestelbusjes, zij kunnen via de Fazantlaan – Eksterlaan – St. Catharinaweg Luchen 2 wel bereiken.
De parallelweg langs de Geldropseweg is een fietsstraat. Op een fietsstraat is vrachtwagenverkeer weliswaar toegestaan, maar heeft in principe de fietser het primaat. Via de inrichting van de parallelweg als fietsstraat worden vrachtwagenrijders duidelijk gemaakt dat deze route niet geschikt is als doorgaande route. Het vrachtverkeer wordt bij het (eventueel) verlaten van de rotonde Geldropseweg / Santheuvel-West erop gewezen dat er na 800m een vrachtwagenverbod van kracht is.
Het instellen van een vrachtwagenverbod in de Sint Catharinaweg is een tijdelijke situatie. Het vrachtwagenverbod komt te vervallen als de hoofdontsluitingsweg naar Luchen wordt gerealiseerd. Het is momenteel nog onduidelijk, met name vanwege de grondsituatie, wanneer de hoofdontsluiting zal worden aangelegd.
Aanpassing vrachtwagenverbod Termeerstraat
Bij het begin van de Burgemeester Termeerstraat (vanaf de Geldropseweg) wordt het bestaande onderbord gewijzigd. In plaats van ’bestemmingsverkeer uitgezonderd’ komt er de tekst ‘na 700m’. Hiermee wordt duidelijk gemaakt dat het vrachtwagenverbod de eerste 700m (feitelijk tot aan de afslag naar Luchen) niet meer van toepassing is.
Instellen zone vrachtwagenverbod
In het restant van de Burgemeester Termeerstraat, de Broekstraat, het Heiderschoor en de Vaarleseweg wordt het bestaande vrachtwagenverbod uitgevoerd met zoneringsborden. Hierdoor is het niet meer nodig om bij elke zijstraat een herhalingsbord te plaatsen en is het verbod sluitend.
Daarnaast zal het bouw- en vrachtverkeer via aanvullende bebording op de Geldropseweg worden gewezen op de voorkeursroute voor het bouw- en vrachtverkeer richting de bouwlocaties in Luchen.
Op basis van artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.
De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft (nog geen) afstemming plaatsgevonden met de politie. Er heeft afstemming plaatsgevonden met de politie. De politie heeft te kennen gegeven dat zij ervan uitgaan dat met de voorgenomen maatregelen de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer ter plaatse wordt bevorderd.
De Brandweer heeft ingestemd met de voorgestelde fysieke afsluitng van de Fazantlaan, aangezien er een alternatieve tweede route naar Luchen via de Eksterlaan en de Sint Catharinaweg wordt behouden. Ook is er overleg geweest met de afvalinzamelaar CURE over de bereikbaarheid van de woningen aan de Fazantlaan. Direct aan het begin van het af te sluiten deel van de Fazantlaan liggen vier woningen. CURE heeft aangegeven bereid te zijn hier achteruit in te rijden.
Dit verkeersbesluit is op 29 januari 2015 genomen met het oog op een goede doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. Op 5 februari 2015 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.
Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Verkeersbesluit afsluiting Fazantlaan en instellen gedeeltelijk vrachtwagenverbod Sint Catharinaweg (tekeningnummer VKB2015-01)’ d.d. 22 januari 2015.
Motivering / Belangenafweging
Motivering wegenverkeerswet
In artikel 21 van het BABW zijn voorschriften opgenomen omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
De maatregelen zijn nodig om de ondervonden overlast door het vracht- en bouwverkeer naar de bouwlocaties in Luchen zoveel als mogelijk te beperken. Hiermee wordt een grote groep weggebruikers / bewoners beter beschermd en blijft de bruikbaarheid van de betreffende wegen zoveel als mogelijk in stand. Via de te nemen verkeersmaatregelen wordt het bouw- en vrachtverkeer zoveel als mogelijk gereguleerd.
Het fysiek afsluiten van de Fazantlaan zorgt wel voor een belemmering van de vrijheid van verkeer, maar het betreft het onverharde deel van de Fazantlaan, die sowieso nauwelijks geschikt was voor personenverkeer. Daarnaast is er een alternatieve route voor de personenwagens beschikbaar via de Eksterlaan en de Sint Catharinaweg.
Het is duidelijk dat er sprake is van een lastige belangenafweging. Vanwege omstandigheden is het niet mogelijk gebleken de geplande hoofdontsluiting van de nieuwe woonwijk Luchen te realiseren. Ook is er, gelet op de huidige eigendomssituatie, op korte en middellange termijn geen zicht op realisatie van de hoofdontsluiting. De realisatie van de woonwijk Luchen is voor de gemeente van groot belang, omdat de gemeente hierover met allerlei partijen afspraken heeft gemaakt. Ook willen de kopers van bouwkavels zo snel mogelijk in hun nieuwe woning gaan wonen. Hierdoor is er inmiddels zowel in de Fazantlaan e.o. en in de Burgemeester Termeerstraat de nodige overlast ontstaan voor de aanwonenden. Om in elk geval de overlast voor een groep bewoners te verminderen is er voor gekozen om het bouw- en vrachtverkeer via de Burgemeester Termeerstraat naar de bouwlocaties in Luchen te leiden. In deze afweging worden aan de belangen van de bewoners van de Burgemeester Termeerstraat uiteindelijk minder waarde toegekend dan aan de belangen van de bewoners van de Fazantlaan e.o. Dit is voornamelijk gebaseerd op ruimtelijke afwegingen (zie paragraaf ‘Afweging voorkeursroute’).