Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 16 september 2015, nr. WJZ / 15125922, tot wijziging van de Uitvoeringsregeling visserij in verband met het verbod om te vissen met een schietfuik zonder gebruik te maken van een overlevingsbun

De Staatssecretaris van Economische Zaken;

Gelet op artikel 6, derde lid, van het Reglement voor de binnenvisserij 1985;

Besluit:

ARTIKEL I

De Uitvoeringsregeling visserij wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 1 wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel dd door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

ee. overlevingsbun:

opvangbak, ten minste een meter hoog, bestemd voor het ter verhoging van de overlevingskans van bijvangst in de aal- of schubvisvisserij, opvangen en automatisch sorteren van de bijvangst door middel van waterwervelingen, waarna terugvoer van de bijvangst plaatsvindt middels wateruitstroom door een in het water stekende afvoer.

B

Artikel 30 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 2. Het is verboden te vissen met de schietfuik binnenvisserij in het IJsselmeer in andere gebieden dan die genoemd in bijlage 8 zonder hierbij gebruik te maken van een naar behoren werkende overlevingsbun.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 16 september 2015

De Staatssecretaris van Economische Zaken, S.A.M. Dijksma

TOELICHTING

1. Inhoud

De visstand in het IJsselmeer is de laatste jaren ernstig verslechterd. De hoeveelheid vis die voor visserij beschikbaar is, is dan ook beperkt. Dit blijkt ook uit het rapport van Institute for Marine Resources & Ecosystem Studies (Imares) van de Wageningen Universiteit en Researchcentrum ‘Vangstadviezen voor snoekbaars, baars, blankvoorn, en brasem in het IJsselmeer en Markermeer’ van 12 september 2013 (Kamerstukken II 2012/13, 29 664-XIII, nr. 112). Het beeld van de bestanden blijkt het afgelopen jaar diffuser te zijn. Als de maatregelen worden voortgezet die vorig jaar zijn genomen, wordt naar verwachting van Imares een beweging naar herstel ingezet (Rapport C045/15 van Imares ‘Vangstadviezen voor snoekbaars, baars, blankvoorn en brasem in het IJsselmeer en Markermeer’ van 10 maart 2015). De noodzaak de bevissing van schubvis te beperken, blijft derhalve bestaan, mede met het oog op een duurzame toekomst voor de visserijondernemers zelf. Laatstgenoemd rapport van Imares adviseert tevens het gebruik van een zogenaamde ‘overlevingsbun’ in de schietfuikvisserij wettelijk te verplichten. Deze regeling voorziet hierin.

In artikel 1, onderdeel ee (nieuw), van de Uitvoeringsregeling visserij wordt de definitie van ‘overlevingsbun’ opgenomen (artikel I, onderdeel A). Vervolgens wordt in artikel 30 van de Uitvoeringsregeling visserij een verbod verankerd op het vissen met de schietfuik, zonder daarbij gebruik te maken van een naar behoren werkende overlevingsbun (artikel I, onderdeel B). Deze maatregel is noodzakelijk ter bescherming van de visstand, en dan in het bijzonder van juveniele (ondermaatse) schubvis die niet mag worden bevist met het oog op het in stand houden van de populatie, maar die als bijvangst worden gevangen. De bedoeling is dat door het gebruik van een goed functionerende overlevingsbun de sterfte van juveniele schubvis als bijvangst in de visserij op aal, minimaal is.

Het gebruik van een dergelijke overlevingsbun wordt beschouwd als de enige en/of meest effectieve manier om de bijvangst van juveniele schubvis in de visserij op aal met schietfuiken te minimaliseren. De technische werkingsduur (technische afschrijvingstermijn) van een overlevingsbun is zeer lang, en de kosten voor het aanschaffen daarvan beperkt.

2. Regeldruk

De wijziging in deze regeling heeft geen regeldrukeffecten. Op basis van het werkprogramma van de Europees erkende Producentenorganisatie IJsselmeer is het reeds verplicht om een werkende overlevingsbun te gebruiken bij het vissen met schietfuiken. Bij zelfregulering is geen sprake van regeldruk. Middels onderhavige regeling wordt het gebruik van een overlevingsbun publiekrechtelijk verplicht. Indien de overheid besluit de verplichtingen, die de bedrijven zichzelf hebben opgelegd in het kader van zelfregulering, wettelijk vast te leggen, kan er wel sprake zijn van regeldruk voor het bedrijfsleven. Voor vissers die reeds een werkende overlevingsbun gebruiken bij het vissen met schietfuiken, zal er sprake zijn van ‘business as usual costs’. Vissers die nu nog niet gebruikmaken van een overlevingsbun, zullen deze alsnog moeten aanschaffen. Uit navraag bij de Producentenorganisatie IJsselmeer blijkt dat er geen vissers zijn die de overlevingsbun niet hebben geïnstalleerd. Het publiekrechtelijk verplichten van een overlevingsbun brengt dus geen administratieve lasten mee.

3. Notificatie

De ontwerpregeling is ingevolge richtlijn nr. 98/34/EG van het Europese Parlement en de Raad van de Europese Unie van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften (PbEG 1998, L 204) voorgelegd aan de Europese Commissie. Het gaat hier om een kennisgeving die betrekking heeft op technische specificaties aan een product als bedoeld in artikel 1, negende lid, van richtlijn nr. 98/34/EG, en waarvoor een stand still periode geldt van drie maanden. Gedurende de stand still periode zijn geen opmerkingen ontvangen van de Commissie of de lidstaten.

4. Vaste verandermomenten

De termijn van de inwerkingtreding van deze regeling wijkt af van het beleid inzake de ‘vaste verandermomenten’ (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309). Het gaat hier om een spoedregeling die tot doel heeft de visstand te beschermen.

De Staatssecretaris van Economische Zaken, S.A.M. Dijksma

Naar boven