Inrijverboden vrachtverkeer en landbouwverkeer Lensheuvel
Logo Reusel-De Mierden
Aanleiding
Op 3 juni 2014 heeft de gemeenteraad (nummer 051-2014) de inrichtingsvisie voor de Lensheuvel vastgesteld. Door aanleg van een fietsstraat wordt uitvoering gegeven aan deze inrichtingsvisie. In een fietsstraat zijn auto’s te gast en willen we geen vrachtauto’s en landbouwvoertuigen toestaan.
 
In het Gemeentelijke Verkeerscirculatie en Verkeersveiligheidsplan (GVVP 2010) zijn maatregelen opgenomen om de verkeersveiligheid en de verkeershinder in Reusel-Zuid en de kern Reusel te verminderen. Al jaren vormen de Lensheuvel en ‘t Heike de belangrijkste verbinding van en naar Reusel-Zuid. Dat willen we veranderen door het verkeer door de inrichting van de wegen zoveel mogelijk te leiden via de alternatieve route Sleutelstraat en Weijereind.
 
Vastgesteld in het GVVP 2010 is dat na realisatie van de Sleutelstraat-Weijereind en herinrichting van de Lensheuvel wordt bezien of extra beperkingen voor het verkeer in de Lensheuvel / ’t Heike nodig zijn. De Lensheuvel is en blijft een directe verbinding voor autoverkeer. Zonder extra maatregelen zal zwaar verkeer gebruik blijven maken van de straat, met als gevolg verkeersonveiligheid, verkeershinder en mogelijke schade aan de straat. Daarom stellen we voor om het beleid te ondersteunen met een inrijverbod voor de Lensheuvel voor vrachtverkeer (bord C7 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV-1990) ‘gesloten voor vrachtauto’s’) en landbouwverkeer (verkeersbord C8 van het RVV-1990 ‘verboden voor motorvoertuigen die niet harder mogen of kunnen dan 25 km per uur’).
 
De woningen, bedrijven en percelen in de Lensheuvel moeten bereikbaar blijven voor laden & lossen, bijvoorbeeld bij verhuizingen en de vuilniswagen. Daarom willen we een uitzondering maken voor laden & lossen voor vrachtverkeer. Tevens willen we een uitzondering maken voor landbouwverkeer dat een bezoek brengt aan landbouwmechanisatiebedrijf Wagricom (Lensheuvel 18a).
 
Samenspraak
In het proces om te komen tot een weloverwogen besluit zijn er meerdere bijeenkomsten geweest met belanghebbenden. Het betreft inloop- en bewonersavonden met betrekking tot inrichtingsvisie en herinrichting Lensheuvel – ’t Heike (medio 2014, 11 mei en 8 juni 2015). Tevens zijn er gesprekken geweest met bedrijven aan Lensheuvel en ’t Heike.
 
Dit besluit is opgesteld overeenkomstig het advies door de politie in een brief aan het college van B&W d.d. 27 augustus 2015. Hierbij is aangegeven dat de politie akkoord gaat met dit besluit;
 
Overwegingen ten aanzien van het besluit
- dat het doel van het besluit is om het vrachtverkeer en landbouwverkeer te weren uit de Lensheuvel door middel van een inrijverbod en zo de verkeersonveiligheid en verkeershinder in de Lensheuvel, in de rest van Reusel-Zuid en de kern Reusel te verminderen;
- dat volgens artikel 2.1 onder a en b en artikel 2.2 onder a van de Wegenverkeerswet 1994 de wijzigingen in de verkeersregels in dit verkeersbesluit bedoeld zijn om de veiligheid op de weg te verzekeren (artikel 2.1 a), weggebruikers en passagiers te beschermen (artikel 2.1 b) en de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu te voorkomen of te beperken (artikel 2.2 a);
- dat de totale verkeerssituatie in Reusel-zuid duidelijker wordt door de combinatie van inrijverbod, de afgewaardeerde Lensheuvel en de Sleutelstraat-Weijereind als alternatieve route. Ook kan het vrachtverkeer en landbouwverkeer via de Pikoreistraat rijden. Door het aanbrengen van vooraankondigingen en de juiste bewegwijzering stimuleren we dat verkeer de gewenste routes rijdt;
- dat de alternatieve route via Sleutelstraat-Weijereind inmiddels beschikbaar is, zodat landbouw- en vrachtverkeer daar gebruik van kan maken;
- dat er door het verbod slechts een beperkte hoeveelheid vracht- en landbouwverkeer in de nieuwe fietsstraat Lensheuvel rijdt en daardoor is deze straat verkeersveilig voor alle weggebruikers;
- dat er door het verbod minder zwaar verkeer door de Lensheuvel rijdt en dat daardoor schade aan de inrichting van de weg wordt voorkomen;
- dat er een uitzondering wordt gemaakt op het inrijverbod voor vrachtverkeer (verkeersbord C7 van het RVV-1990 ‘gesloten voor vrachtauto’s’) voor laden & lossen in de Lensheuvel. Dat hiermee praktische nadelen voor bedrijven en aanwonenden verminderen. Vrachtverkeer dat een vrachtbrief bij zich heeft op adres in de Lensheuvel of vrachtverkeer met kenteken op adres in de Lensheuvel mag de straat in rijden. Overigens zijn er in de Wet op het goederenvervoer duidelijke omschrijvingen van voertuigen die geen vrachtbrief nodig hebben, zoals vuilniswagens, straatvegers, vervoer naar aanliggende landbouw percelen, besteldiensten, bouwverkeer en garagebedrijven of wegenwacht;
-dat er een uitzondering voor wordt gemaakt op het inrijverbod voor landbouwverkeer (verkeersbord C8 van het RVV-1990 ‘verboden voor motorvoertuigen die niet harder mogen of kunnen dan 25 km per uur’) voor bezoekers van landbouwmechanisatiebedrijf Wagricom gevestigd aan Lensheuvel 18a om tegemoet te komen aan het bedrijfseconomische belang van dit bedrijf. Bij een verbod zonder de uitzondering zouden klanten niet bij het bedrijf kunnen komen, er zijn geen alternatieve routes;
- dat het vracht- en landbouwverkeer vanuit het gebied ten zuiden van het verbod niet via de Lensheuvel mag rijden en een andere route moet rijden. Deze routes zijn beschikbaar. De beperkingen voor de bereikbaarheid van bedrijven aan ’t Heike en directe omgeving worden daarom acceptabel geacht, aangezien de voordelen voor de verkeersveiligheid en verkeershinder in de kern Reusel groter zijn dan de nadelen voor deze bedrijven;
- dat er vooraankondigingen worden aangebracht bij de aansluitingen van de de Sleutelstraat - Voortse Heikant en op de Leijenstraat om te voorkomen dat verkeer gaat keren of het verbod negeert;
- dat voor de twee inrijverboden en de twee onderborden wordt gekozen voor een combinatiebord;
- dat het inrijverbod door de positie van de zoneborden ook gelden voor Rijkerspaadje, Heestrik en de verhardingen op de ‘Lens’ van de Lensheuvel;
- dat we in overleg met wegbeheerder Provincie Noord-Brabant van de Wilhelminalaan beoordelen of op het kruispunt Wilhelminalaan-Lensheuvel vooraankondigingen kunnen worden geplaatst op de inrijverboden. Hiervoor kunnen borden L10 van het RVV-1990 (met daarin pictogrammen van borden C7 en C8 en de onderborden) worden geplaatst;
- dat de Lensheuvel wordt ingericht conform bijgevoegde inrichtingstekening (BD2709-106-SO-002_3);
- dat de weg(gedeelt)en waarop het besluit betrekking heeft in eigendom zijn van en in beheer bij de gemeente;dat de wegen waarop het besluit betrekking heeft wegen zijn, zoals bedoeld in artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994;
- in verband daarmee over te gaan tot plaatsing van de desbetreffende (onder)borden, overeenkomstig bijgevoegde bebordingsplan.
BESLUIT
Burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden;
  • 1.
    gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994;
  • 2.
    gelet op artikel 15, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 en op het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV-1990);
  • 3.
    gelet op het bepaalde in artikel 12, 14, 26 en 27 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
  • 4.
    gelet op het bepaalde in artikel 24van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met Politie Oost-Brabant dienst Regionale Operationele Samenwerking – Infrastructuur en District Eindhoven basisteam De Kempen;
  • 5.
    gelet op het besluit van de gemeenteraad 26 januari 2010 inzake het vaststellen van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan;
  • 6.
    gelet op artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 waarin het college van Burgemeester en Wethouders bevoegd is tot het nemen van verkeersbesluiten;
  • 7.
    gelet op het besluit van B&W d.d. 8 september 2015
 
te besluiten om:
  • 1.
    een inrijverbod in te voeren voor vrachtverkeer in de Lensheuvel, door middel van plaatsen van borden C7 van het RVV-1990 (gesloten voor vrachtauto’s) in een zone op de aansluitingen van alle toeleidende wegen naar de Lensheuvel;
  • 2.
    een uitzondering te maken op het inrijverbod voor vrachtverkeer (C7 van het RVV-1990), door middel van het plaatsen van een onderbord ‘uitgezonderd laden en lossen’ onder de borden;
  • 3.
    een inrijverbod in te voeren voor landbouwverkeer in de Lensheuvel, door middel van plaatsen van borden C8 van het RVV-1990 (Gesloten voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h) in een zone op de aansluitingen van alle toeleidende wegen naar de Lensheuvel;
  • 4.
    een uitzondering te maken op het inrijverbod voor ‘motorvoertuigen die niet harder mogen of kunnen dan 25 km per uur’ (verkeersbord C8 van het RVV-1990) door middel van het plaatsen van een onderbord ‘uitgezonderd bezoekers Wagricom’ onder de borden;
 
Vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders van 8 september 2015.
 

Namens deze,

Burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden,

de secretaris (a.i.),  

J.H.J. Sanders

de burgemeester,

H.A.J. Tuerlings

Mededelingen
Bezwaar- of beroepsclausule
Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het ontwerpverkeersbesluit, schriftelijk hun zienswijzen indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 11, 5540 AA, Reusel of mondeling via B. Kokken Projectleider,
Team Ruimtelijk beheer, telefoonnummer (0497) 650 054.
Naar boven