Gemeente Leiden, verkeersbesluitverkeersmaatregelen in verband met het opheffen van rijstrokenbij het kruispunt Kort Rapenburg – Noordeinde
Logo Leiden
Situatietekening: ST 15 082
Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,
Gelet op:
  • artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
  • de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teammanager Ontwerp en Mobiliteit;
  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);
  • de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);
Overwegende dat:
  • Kort Rapenburg en Noordeinde in het centrum van Leiden zijn gelegen;
  • de kruising Kort Rapenburg – Noordeinde naar voren komt als een aandachtslocatie op het gebied van veiligheid voor fietsers;
  • er relatief veel ongevallen plaatsvinden op de kruising Kort Rapenburg – Noordeinde;
  • de kruising onoverzichtelijk is doordat op Kort Rapenburg aparte rijstroken zijn voor het gemotoriseerd verkeer, fietsen en bussen;
  • hierdoor voor het verkeer een complexe, onoverzichtelijk situatie ontstaat die de verkeersveiligheid niet ten goede komt;
  • er plannen zijn om op de lange termijn het weggedeelte tussen Kort Rapenburg en de Nieuwe Beestenmarkt her in te richten;
  • het onbekend is wanneer deze herinrichting zal plaats vinden;
  • gezien de ongevallen die op de kruising Kort Rapenburg – Noordeinde plaats vinden, het nodig is op deze locatie de verkeersveiligheid op korte termijn te verbeteren;
  • de maatregel betreft het opheffen van de aparte rijstroken voor het gemotoriseerd verkeer, fietsen en bussen;
  • dit wordt gerealiseerd door het opheffen van de aparte busbaan en al het verkeer op dezelfde rijstrook te laten rijden;
  • de busbaan wordt afgesloten door het aanbrengen van verdrijvingsvlakken aan beide zijde van de busbaan;
  • de gemeente overleg heeft gevoerd met de politie, de vervoerder, winkeliersvereniging Breestraat waar ook de ondernemers aan het Kort Rapenburg bij zijn betrokken en het Platform Gehandicapten Leiden en dat al deze partijen positief hebben gereageerd op het voorstel;
  • gezien het voorgaande en het gestelde in artikel 21 van het BABW juncto artikel 2 Wvw 1994 kan worden opgemerkt dat het nemen van de onderhavige verkeersmaatregelen strekt tot:
    • het verzekeren van de veiligheid op de weg;
    • het beschermen van weggebruikers en passagiers;
    • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke in haar schrijven van 09 juli 2015 met kenmerk 09072015 een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen;
  • de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden en binnen de bebouwde kom van die gemeente zijn gelegen;
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
BESLUITEN:
  • 1.
    de fietsstrook zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990 op het Kort Rapenburg op te heffen door de markering en fietssymbolen te verwijderen van het wegdek;
  • 2.
    de vrije busbaan op het Kort Rapenburg op te heffen door voor het begin van de busbaan een verdrijvingsvlak aan te brengen zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 5 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW;
  • 3.
    de (onderdelen van de) verkeersbesluiten waarin destijds is besloten tot het instellen van de onder punt 1 t/m 2 genoemde verkeersmaatregelen hierbij in te trekken;
  • 4.
    de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening met kenmerk ST15082 van 23-07-2015.
Leiden, september 2015, 
burgemeester en wethouders van Leiden,
namens dezen,
A.H. Karbet
Teammanager Ontwerp en Mobiliteit
Bezwarenprocedure
Tegen het genoemde besluit kan door belanghebbenden binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant bezwaar worden gemaakt. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk, ter attentie van burgemeester en wethouders, naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘bezwaar verkeersbesluit – opheffen rijstroken kruising Kort Rapenburg / Noordeinde’. Bij een spoedeisend belang kan tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.
Naar boven