Provincie Zeeland - Verkeersbesluit – verkeersmaatregel voor provinciale weg Oud-Vossemeer - St. Philipsland (N656)
Logo Zeeland
Vaststellen maximumsnelheid 60 km/h op het gedeelte tussen de bebouwde komgrens van Oud-Vossemeer en de Kreekweg, van km 5,340 tot km 8,306.
Middelburg,
Datum : 1 september 2015
Nummer : 15012283
Afdeling : Beheer en Onderhoud
GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND
betreft:
Verkeersbesluit voor de provinciale weg Oud-Vossemeer - St. Philipsland (N656);
Vaststellen maximumsnelheid 60 km/h op het gedeelte tussen de bebouwde komgrens van Oud-Vossemeer en de Kreekweg, van km. 5,340 tot km 8,306.
Overwegingen met betrekking tot het besluit
Bevoegdheidsgrondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens.
De betreffende weg N656 is in beheer bij de provincie Zeeland.
Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Motivering en belangenafweging
De provinciale wegen worden ingericht volgens de principes van Duurzaam Veilig waarbij het gebruik en de vormgeving van de weg moet passen bij de functie van de weg. Dat is een drie eenheid. Landelijke richtlijnen zijn hierbij leidend.
De provinciale weg Oud-Vossemeer – St. Philipsland (N656), van de kern Tholen naar de Kreekweg, is functioneel gecategoriseerd als een gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van 80 km/h. Het beleid van de provincie is dat er langs alle 80 km-wegen minimaal een fietspad hoort te liggen. Echter hier rijdt het (brom)fietsverkeer op de hoofdrijbaan vanwege het ontbreken van een fietspad. Om onder meer financiële en planologische redenen kan/kon nog niet worden overgegaan tot de aanleg hiervan. De uitvoering van een fietspad staat thans voor 2016 gepland.
De weg heeft een beperkte breedte op een smalle dijk en bomen in het talud van de dijk staan op 4,5 à 5 meter van de weg. De functie, de vormgeving en het gebruik van de weg zijn niet met elkaar in overeenstemming. Dat blijkt o.a. uit het feit dat er regelmatig ernstige (eenzijdige) verkeersongevallen hebben plaatsgevonden. De inrichtingselementen van het huidige weggedeelte zijn elementen die voor een belangrijk deel bij een erftoegangsweg, met een maximum snelheid van 60 km/h, horen en niet bij een gebiedsontsluitingsweg. Gezien het feit dat de ombouw van de huidige weg naar een gebiedsontsluitingsweg volgens de huidige richtlijnen, op relatief korte termijn, om fysieke, financiële en planologische redenen, niet tot de mogelijkheden behoort en gezien het feit dat deze ernstige verkeersongevallen gebeuren, is gezocht naar maatregelen om de veiligheid ter plaatse toch te verbeteren. De tot nu toe genomen maatregelen, het aanbrengen van bermverharding & plaatsen van bochtschilden – er is in relevante bogen bebakening geplaatst in de vorm van bocht- en starschilden met het doel de automobilist zo goed mogelijk te informeren over het verloop van de bogen. Aan de hand van die bebakening kan de automobilist inschatten wat zijn rijsnelheid dient te zijn. Dat kan lager zijn dan de maximum snelheid -, blijken niet afdoende te zijn. Gelet op het vorenstaande is onder de huidige omstandigheden de enige resterende mogelijkheid dat de snelheidslimiet naar beneden wordt bijgesteld. Daarbij is overwogen, dat het aantal verkeersongevallen en/of de ernst ervan kan worden teruggebracht als de rijsnelheid van het gemotoriseerde verkeer op de hoofdrijbaan in beide richtingen wordt verlaagd. Bij een lagere snelheid heeft de weggebruiker o.a. meer tijd om evt. fouten te corrigeren. Mocht onverhoopt toch een ongeval plaatsvinden, is bij lagere snelheid de kans op letsel kleiner, zo blijkt uit onderzoek (SWOV, 2004). Om dit te bereiken dient op basis van verkeersveiligheid, de principes van Duurzaam Veilig en een bijpassende inrichting van de weg, op het gehele weggedeelte, zijnde van km 5,340 tot km 8,306, een snelheidslimiet van 60 km/h te worden ingesteld.
Naast het feit dat de N656 gecategoriseerd is als gebiedsontsluitingsweg komt hij ook voor op het Kwaliteitsnet Goederenvervoer en het Kwaliteitsnet Landbouwverkeer.
Het gevolg hiervan is dat we als wegbeheerder niet aan de gewenste functie van de weg kunnen voldoen. Dat heeft consequenties voor de doorstroming en vooral voor het goederenvervoer. Wij hebben het belang van de doorstroming afgewogen tegen het belang van de verkeersveiligheid en gelet op de vormgeving van de weg in relatie tot de thans geldende maximumsnelheid en het aantal (ernstige) ongevallen dat mede hierdoor heeft plaatsgevonden alsmede het risico op mogelijke ongevallen, het verkeersveiligheidsbelang laten prevaleren.
Op de ter plaatse aansluitende wegen van het Waterschap Scheldestromen geldt een zoneregeling van 60km/h. Daarom is er in het kader van eenduidigheid en uniformiteit, voor gekozen een 60 km/h zone in te stellen op voornoemd weggedeelte van de N656. Dit is overzichtelijker en duidelijk(er) voor de weggebruiker, hetgeen kan bijdragen aan (het verhogen van) de verkeersveiligheid.
Aanvullende maatregelen
In augustus 2015 zijn 50m voor de bochten aan beide zijden waarschuwingsborden J4 geplaatst met gele achtergrond, om de weggebruiker te attenderen op de te naderen bochten.
Voorts zal worden onderzocht welke fysieke maatregelen (snelheid remmende maatregelen) er evt. noodzakelijk c.q. mogelijk zijn.
Andere mogelijk structurele oplossingen zullen binnen de financiële en planologische kaders in samenwerking met de gemeente en andere wegbeheerders worden onderzocht.
Overig
De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de
Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:
Lid 1a: het verzekeren van de veiligheid op de weg;
Lid 1b: het beschermen van weggebruikers en passagiers.
Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.
Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de aangrenzende wegbeheerders, de gemeente Tholen en het Waterschap Scheldestromen. Beide wegbeheerders kunnen instemmen met deze verkeersmaatregel.
Voorts is overleg met bewoners van de Molendijk, Mareweg en Hiksedijk gevoerd.
Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant via https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant.
Besluit
Op grond van vorenstaande overwegingen
b e s l u i t e n wij:
  • I.
    Door plaatsing van de verkeersborden A1-60-ZB, van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), voor de provinciale weg Oud-Vossemeer - St. Philipsland (N656), op het gedeelte tussen de bebouwde komgrens van Oud-Vossemeer en de Kreekweg, van km. 5,340 tot km 8,306, in beide richtingen, een zone in te stellen waarvoor een maximumsnelheid van 60 km/h geldt;
  • II.
    in te trekken, voor zover nodig, eerder genomen besluiten;
  • III.
    dit verkeersbesluit te publiceren in de Staatscourant.
gedeputeerde staten,
Drs. J.M.M. Polman, voorzitter
A.W. Smit, secretaris
Mededeling
Inlichtingen
Voor nader gewenste inlichtingen kunt u contact opnemen met:
Verkeersmaatregelen:
de heer M.J. Hoosemans, afdeling Beheer en Onderhoud, telefoonnummer: 0118 - 631457;
mevrouw S. Voet, afdeling Beheer en Onderhoud, telefoonnummer: 0118 - 631054;
de heer A. Welleman, Unit Droge Infrastructuur, telefoonnummer: 0118 - 631047 of 062890 4110;
De heer W. Blommaert, afdeling Mobiliteit en Samenleving, telefoonnummer: 0118-631612 of 062890 4262;
Mevrouw L. van Sluijs, afdeling Mobiliteit en Samenleving, telefoonnummer: 0118 – 631582.
Juridische procedure:
Mevrouw A. Caljouw, afdeling Beheer en Onderhoud, telefoonnummer: 0118 - 631571.
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen schriftelijk bezwaar maken tegen dit besluit bij:
Gedeputeerde Staten van Zeeland, t.a.v. de secretaris van de commissie voor bezwaarschriften, Postbus 6001, 4330 LA Middelburg.
Wie is belanghebbende?
Volgens artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht bent u belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop het besluit betrekking heeft. Volgens vaste jurisprudentie is dat onderscheid bij een willekeurige verkeersdeelnemer onvoldoende aanwezig.
In het bezwaarschrift neemt u ten minste op uw naam en adres, de dagtekening van het bezwaarschrift, tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend.
U moet het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt. Doorgaans is dat de dag na de datum van verzending. I.c. is dat de dag na de datum van bekendmaking in de Staatscourant.
Overschrijding van de inzendtermijn kan ertoe leiden dat met uw bezwaren geen rekening wordt gehouden.
Als u overweegt bezwaar te maken, kunt u een informatiefolder aanvragen op telefoonnummer 0118-631000. U kunt de informatie ook downloaden via http://loket.zeeland.nl/bezwaar/bezwaar.
Wij wijzen u erop dat het bezwaar niet de werking van het besluit schorst. U kunt een verzoek doen tot het treffen van een voorlopige voorziening (artikel 8:81, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht). U richt het verzoek aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West Brabant, locatie Breda, team bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor de behandeling van het verzoek is griffierecht verschuldigd.
Naar boven