In het kader van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan zijn alle wegen binnen de bebouwde kom van Delden gecategoriseerd als erftoegangsweg met een bijbehorende maximumsnelheid van 30 km/uur. Ook is in het kader van het Pact van Twickel afgesproken om op gedeelten van de Molenstraat en Watertorenstraat in Delden een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen. Om de maximum snelheid van 30 km/uur fysiek af te dwingen, zullen er snelheidsremmende maatregelen worden aangebracht in de vorm van plateaus en drempels.
In artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald dat het plaatsen en/of verwijderen van verkeerstekens en onderborden, waardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd moet worden vastgesteld in een verkeersbesluit.
Een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing en/of verwijdering van de verkeerstekens die worden genoemd in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
De wegen waarover in dit besluit wordt besloten zijn in beheer bij de gemeente Hof van Twente.
Beschrijving van het gebied, weg of straat
De wegen waar dit besluit betrekking op heeft, zijn gelegen binnen de bebouwde kom aan de noordkant van Delden. De huidige toegestane snelheid in het betreffende gebied is
Beschrijving van de functie of het beoogd functioneren
De wegen in Delden zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg. Dit betekent dat hier de woon- en verblijfsfunctie centraal staan. Het snelheidsregime komt in de huidige situatie nog niet overeen met de wegcategorie. In het kader van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan (GMP), zullen in principe alle wegen in Delden worden ingericht als 30 km/uur gebied.
Bestaande verkeersmaatregelen
Er zijn in dit kader geen relevante verkeersmaatregelen van toepassing.
Het weggedrag is in overeenstemming met de inrichting van de wegen.
Gezien de wegcategorisering binnen de bebouwde kom van Delden en de doelstellingen die zijn gesteld in het Gemeentelijk Mobiliteitsplan, is het wenselijk om een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen op een gedeelte van de Molenstraat en een gedeelte van de Watertorenstraat, zoals hieronder aangegeven. Om de gestelde kenmerken van erftoegangswegen te kunnen waarborgen, zijn maatregelen zoals het aanbrengen van plateaus en drempels wenselijk.
Dit verkeersbesluit wordt genomen vanuit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, onder a van de Wegenverkeerswet 1994) en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2, lid 1, onder c van de Wegenverkeerswet 1994).
Op 31 maart 2015 is er een inloopavond geweest en tussen 25 maart en 7 mei 2015 hebben de plannen met betrekking tot de reconstructie van de Molenstraat en Watertorenstraat ter inzage gelegen. Naar aanleiding van de reacties die zijn binnengekomen is er een reactienota opgesteld. Deze is op 7 juli 2015 door het College van B&W vastgesteld.
Op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Door de verkeersadviseur is een positief advies gegeven over het verkeersbesluit.