Regeling van de Minister van Economische Zaken van 21 augustus 2015, nr. WJZ/15105368, tot wijziging van de Regeling kwalititeitsaspecten netbeheer elektriciteit en gas (vervallen verplichting tot opstellen van het kwaliteits- en capaciteitsdocument voor landelijke netbeheerders in 2015)

De Minister van Economische Zaken;

Gelet op de artikelen 21, derde lid, van de Elektriciteitswet 1998 en 8, derde lid, van de Gaswet;

Besluit:

ARTIKEL I

Artikel 13 van de Regeling kwaliteitsaspecten netbeheer elektriciteit en gas wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 2. De verplichting, bedoeld in het eerste lid, is in 2015 niet van toepassing op de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet en de netbeheerder van het landelijk gastransportnet.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2015.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 21 augustus 2015

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

TOELICHTING

1. Doel en aanleiding

Op basis van artikel 8, tweede lid, van de Gaswet en artikel 21, tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998 dienen netbeheerders om het jaar een zogenaamd kwaliteits- en capaciteitsdocument (KCD) in. Met de herziening van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet (wetsvoorstel Elektriciteits- en gaswet, Kamerstukken II 2014/15, 34 199, nr. 2) wordt voorzien in een herziening van de procedure van het KCD. Vanaf 2016 wordt er een investeringsplan geïntroduceerd samen met de verplichting tot het hanteren van een kwaliteitsborgingssysteem.

De Regeling kwaliteitsaspecten netbeheer elektriciteit en gas verplicht de landelijke en regionale netbeheerders om eind 2015 een KCD op te stellen. Deze datum ligt dicht tegen de voorziene inwerkingtreding van de Elektriciteits- en gaswet.

Omdat het wetsvoorstel uitgaat van het indienen van het investeringsplannen in de even kalenderjaren, zouden systeembeheerders kort na elkaar een KCD en een investeringsplan moeten indienen, hetgeen tot hogere administratieve lasten leidt (de documenten zijn inhoudelijk niet 1 op 1 aan elkaar gelijk). Om deze verhoging van de lasten te voorkomen, zijn twee oplossingen mogelijk: de verplichting voor het opstellen van een KCD is in 2015 niet van toepassing of de plicht om een investeringsplan op grond van het wetsvoorstel op te stellen geldt pas op een later moment dan 2016.

Gelet op het grote belang van de landelijke netten voor de energievoorziening en de energietransitie is het wenselijk dat TenneT en GTS al in 2016 een eerste (ontwerp)investeringsplan indienen. De procedure van het investeringsplan dient ervoor te zorgen dat noodzakelijke investeringen tijdig uitgevoerd worden, dat de systeembeheerder efficiënte investeringen terug kan verdienen en dat de verantwoordelijkheden van de vier hierbij betrokken partijen (de systeembeheerder, de systeemgebruikers, ACM en de minister) duidelijk zijn. Voor de beheerders van de regionale netten blijft de verplichting bestaan om uiterlijk op 1 december 2015 een KCD in te dienen. Bij inwerkingtreding van de nieuwe regelgeving zullen zij op 1 januari 2018 het eerste investeringsplan moeten indienen. Deze fasering zorgt ervoor dat er ervaring opgedaan kan worden met het werken met de nieuwe procedure met een beperkt aantal netbeheerders.

In de onderhavige regelgeving wordt bepaald dat de verplichting voor de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet en de netbeheerder van het landelijk gastransportnet om eind 2015 een KCD in te dienen niet op hen van toepassing is.

2. Regeldruk

Met deze wijziging van de Regeling kwaliteitsaspecten netbeheer elektriciteit en gas worden geen informatieverplichtingen of inhoudelijke verplichtingen voor bedrijven of burgers geïntroduceerd.

3. Uitvoerings- en handhavingstoets

Gelet op de aard en omvang van de regeling heeft de Autoriteit Consument en Markt afgezien van een toets op uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid.

4. Vaste verandermomenten

Deze regeling treedt in werking op het eerstvolgende vaste verandermoment, te weten 1 oktober 2015. De regeling kent geen belastende bepalingen zodat er geen bezwaren zijn dat de regeling niet voor 1 augustus is gepubliceerd.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

Naar boven