Gemeente Leiden, verkeersbesluit spitsafsluiting Oppenheimstraat in de ochtendspits en het instellen van eenrichtingsverkeer in Van Vollenhovenkade
Logo Leiden
Situatietekening: ST 15 091
Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,
Gelet op:
  • artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
  • de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teammanager Ontwerp en Mobiliteit;
  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);
  • de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);
Overwegende dat:
  • dit verkeersbesluit betrekking heeft op de Oppenheimstraat en de Van Vollenhovenkade, beide gelegen in de Professorenwijk-Oost;
  • aan de oostzijde van de Oppenheimstraat de katholieke basisschool St. Joseph is gelegen;
  • tijdens de haal- en brengmomenten bij deze school met regelmaat sprake is van verkeersonveilige situaties;
  • op die momenten namelijk sprake is van een concentratie van schoolgaande kinderen die te voet en met de fiets van en naar school gaan en ouders die hun kind(eren) met de auto komen ophalen;
  • dit tot resultaat heeft dat met name de verkeersveiligheid van de voetgangers en fietsers onder druk komt te staan, aangezien zij zich door geparkeerde en manoeuvrerende auto’s moeten voortbewegen;
  • het grootste knelpunt zich hierbij voordoet tijdens de ochtendspits, omdat dan ook het reguliere woon-werkverkeer door de straat rijdt;
  • zowel de gemeente als basisschool St. Joseph de hierboven geschetste verkeerssituatie ongewenst vinden en maatregelen wensen te nemen waarmee de verkeersveiligheid van schoolgaande kinderen wordt gewaarborgd;
  • naar aanleiding van deze wens overleg met basisschool St. Joseph alsook andere belanghebbenden heeft plaatsgevonden over de mogelijk te nemen maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid;
  • dit heeft geleid tot de wens om de Oppenheimstraat ter hoogte van de school tijdens het drukste uur in de ochtendspits, tussen 08.15 en 08.45 uur, fysiek af te sluiten voor motorvoertuigen door middel van het plaatsen van een (inklapbaar dan wel verwijderbaar) paaltje in het wegdek;
  • deze maatregel wordt aangevuld met een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen in de Oppenheimstraat die tussen 08.15 en 08.45 uur van kracht is, welke ter hoogte van het kruispunt met de Van Vollenhovenkade kenbaar wordt gemaakt middels het plaatsen van bebording;
  • deze geslotenverklaring bedoeld is om te voorkomen dat bestuurders van motorvoertuigen de Oppenheimstraat inrijden, vervolgens geconfronteerd worden met de fysieke afsluiting en dan moeilijke manoeuvres moeten gaan uitvoeren om de straat te kunnen verlaten, bijvoorbeeld door achteruit te gaan rijden (de Oppenheimstraat heeft namelijk een beperkte rijbaanbreedte waarop een eenrichtingsregime van kracht is);
  • met de bovengenoemde maatregelen wordt bewerkstelligd dat de verkeersonveilige situatie direct voor basisschool St. Joseph wordt opgelost en de Oppenheimstraat ter plaatse ter beschikking staat aan schoolgaande kinderen die te voet of met de fiets naar school komen;
  • een aandachtspunt in deze echter wordt gevormd door de kans dat de verkeersonveiligheid zich als gevolg van de hierboven geschetste maatregelen verplaatst naar de Van Vollenhovenkade, ter hoogte van het kruispunt met de Oppenheimstraat, doordat het haal- en brengverkeer hier gaat parkeren en manoeuvreren;
  • het ter voorkoming hiervan wenselijk wordt geacht om het huidige eenrichtingsregime op het gedeelte van de Van Vollenhovenkade tussen de Hazewinkelstraat en de Moddermanstraat in oostelijke richting uit te breiden, zodat deze op de gehele Van Vollenhovenkade van kracht is;
  • met dit eenrichtingsregime namelijk een overzichtelijk verkeersbeeld wordt gecreëerd, waarmee verkeersonveilige situaties ter hoogte van bovengenoemd kruispunt voorkomen kunnen worden;
  • tot slot vermeld dient te worden dat de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen vooralsnog als proef worden ingesteld voor de duur van twee maanden, vanaf de start van het nieuwe schooljaar (2015 – 2016);
  • na deze periode van twee maanden zowel een objectieve als subjectieve evaluatie zal plaatsvinden teneinde vast te stellen of de maatregelen het gewenste effect hebben en in hoeverre het wenselijk is de maatregelen te handhaven dan wel aan te passen;
  • gezien het voorgaande en het gestelde in artikel 21 van het BABW juncto artikel 2 Wvw 1994 kan worden opgemerkt dat het nemen van de onderhavige verkeersmaatregelen strekt tot:
    • het verzekeren van de veiligheid op de weg;
    • het beschermen van weggebruikers en passagiers;
  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke in haar schrijven van 14-08-2015 met kenmerk 14082015 een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen;
  • dat de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden en binnen de bebouwde kom van die gemeente zijn gelegen;
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
BESLUITEN:
  • 1.
    de Oppenheimstraat ter hoogte van basisschool St. Joseph op maandag tot en met vrijdag gedurende de ochtendspits tussen 08.15 – 08.45 fysiek af te sluiten door middel van het plaatsen van een paaltje in het wegdek;
  • 2.
    in aanvulling op de onder punt 1 van dit besluit genoemde afsluiting een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen in de Oppenheimstraat in te stellen, welke enkel op schooldagen tussen 08.15 en 08.45 uur van kracht is, door het plaatsen van bord model C12 van Bijlage 1 van het RVV 1990 voorzien van een onderbord met de tekst “op schooldagen van 08.15-08.45 h”;
  • 3.
    een eenrichtingsregime in te stellen op het gedeelte van de Van Vollenhovenkade gelegen tussen de Moddermanstraat en de Meijerskade, waarbij het enkel is toegestaan om van west naar oost te rijden en waarvan (brom)fietsers worden uitgezonderd, door het plaatsen van borden model C2, C3 en C4 van Bijlage 1 van het RVV 1990 voorzien van onderbord model OB54;
  • 4.
    de onder punt 1 t/m 3 van dit besluit genoemde verkeersmaatregelen voor de duur van twee maanden van kracht te laten zijn vanaf de start van het schooljaar 2015-2016;
  • 5.
    de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening met kenmerk ST15091 van 10-08-2015.
Leiden, 19-08-2015, 
burgemeester en wethouders van Leiden,
Namens dezen,
A.H. Karbet
Teammanager Ontwerp en Mobiliteit
Bezwarenprocedure
Tegen het genoemde besluit kan door belanghebbenden binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant bezwaar worden gemaakt. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk, ter attentie van burgemeester en wethouders, naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘bezwaar verkeersbesluit – Oppenheimstraat’. Bij een spoedeisend belang kan tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.
Naar boven