Voordat de Eendrachtsdijk/Plaatweg (parallelle voorziening van de N215) in Stellendam wordt overgedragen aan het waterschap Hollandse Delta wordt de weg conform de eisen en wensen van het waterschap gereconstrueerd. De weg wordt ingericht als erftoegangsweg met fietssuggestiestroken en een maximumsnelheid van 60 km/h. De kruispunten worden voorzien van een plateau voor een hogere attentiewaarde. Ter ondersteuning van de snelheidsverlaging worden ook diverse wegversmallingen aangebracht.
De huidige toegestane snelheid van 80 kilometer per uur past niet meer bij de functie en het gebruik van de weg.
De Eendrachtsdijk/Plaatweg wordt behalve door autoverkeer ook gebruikt door (brom-)fietsers en landbouwverkeer. De menging van kwetsbare verkeersdeelnemers met het overige verkeer op dezelfde rijbaan leidt tot onveilige situaties. Voorts staan langs de Eendrachtsdijk/Plaatweg woningen en bedrijven en zijn er meerdere uitritten. Deze situatie vergt in het kader van verkeersveiligheid een lagere maximumsnelheid.
Als wegbeheerder, is de provincie Zuid-Holland verplicht om voor het instellen van de (zonale) snelheidslimiet van 60 kilometer per uur en het treffen van passeerregelingen een verkeersbesluit te nemen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet eveneens een verkeersbesluit worden genomen op grond van het genoemde artikel.
Het weggedeelte waar de borden worden geplaatst, is in beheer bij de provincie Zuid-Holland. Daarom zijn wij, gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, bevoegd om op grond van artikel 18, lid 1 sub b van de WVW en artikel 12 van het BABW dit verkeersbesluit te nemen.
Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente, de busmaatschappij en,
overeenkomstig artikel 24 van het BABW, met de korpschef van de nationale politie. Dit besluit is in concept aan hen voorgelegd. De daartoe gemachtigde medewerkers verkeersadvisering van hebben ingestemd met de maatregelen.
De provincie is verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.
Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:
- •
het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;
- •
het voorkomen van grote snelheids- en richtingverschillen;
- •
het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.
Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).
De Eendrachtsdijk/Plaatweg heeft de functie van erftoegangsweg. Een erftoegangsweg is gericht op het toegankelijk maken van (door gebiedsontsluitingswegen) omsloten gebieden en de daarbinnen gelegen particuliere en openbare percelen. Hierdoor vindt op het traject veel uitwisseling van verkeer plaats.
Het belangrijkste doel van de maatregelen is het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Eendrachtsdijk/Plaatweg.
Zone 60 kilometer per uur
De maximaal toegestane snelheid op de Eendrachtsdijk/Plaatweg is 80 kilometer per uur. Deze snelheidslimiet past niet bij de functie en het gebruik van de weg. Uit oogpunt van Duurzaam Veilig Verkeer dienen grote snelheidsverschillen te worden voorkomen. Dit beperkt de kans op ongevallen en voor zover zich toch ongevallen voordoen zal de afloop van die ongevallen minder ernstig zijn. De Eendrachtsdijk/Plaatweg heeft als erftoegangsweg een belangrijke functie voor de ontsluiting van de aanliggende percelen. Daardoor vindt er op het traject veel uitwisseling van verkeer plaats. Het op- en afrijden van de weg, ter hoogte van de (erf)aansluitingen, vindt bij voorkeur plaats bij lage snelheden. Dit bevordert de verkeersveiligheid.
Door de snelheidslimiet op de Eendrachtsdijk/Plaatweg te verlagen naar 60 kilometer per uur, wordt voldaan aan de grondbeginselen van Duurzaam Veilig. Hiertoe wordt op de hele weg, tussen de grens bebouwde kom Stellendam (oud hmp 7.755) en de aansluiting rotonde N215 in Melissant een snelheidslimiet ingesteld van 60 kilometer per uur, door het plaatsen van zoneborden 60 aan weerzijden van de rijbaan. Aan het eind van het traject worden, in beide richtingen, tevens borden einde zone 60 geplaatst, zodat de overgang naar een andere snelheidslimiet duidelijk wordt.
Ter ondersteuning van de ingestelde snelheidslimiet worden een 6-tal wegversmallingen aangelegd. Om de passeerregeling ter plekke te verduidelijken voor de weggebruiker wordt verbodsbord (F05) en gebodsbord (F06) toegepast, waarbij verkeer dat rijdt in de richting van bord F05 voorrang dient te verlenen aan verkeer dat rijdt in de richting van bord F06.