Verkeersbesluit 30km-zone en parkeerverbod Schultestraat Borger
Logo Borger-Odoorn
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borger-Odoorn;
Gelet op de relevante wetgeving in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
Gelet op het Mandaatbesluit 2012;
Overwegingen ten aanzien van het besluit :
Wettelijke grondslag:
dat op grond van artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 burgemeester en wethouders de bevoegdheid is toegekend verkeersbesluiten te nemen en dat deze bevoegdheid in de gemeente Borger-Odoorn op grond van het Mandaatbesluit Borger-Odoorn 2012 is gemandateerd aan de Manager Grondgebiedszaken;
Besluitverplichting:
dat op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
Dat uit oogpunt van:
  • -
    het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • -
    het beschermen van weggebruikers en passagiers;
  • -
    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
  • -
    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, kortom de
belangen en doelstellingen genoemd in artikel 2, eerste lid van de
Wegenverkeerswet 1994;
Het gewenst is om:
de volledige Schultestraat in Borger in te richten als 30km-zone en voor het gedeelte tussen Hunzedal en Sassenbergen een parkeerverbod in te stellen;
Motivering:
dat in het kader van realisering van de multi functionele accommodatie (mfa) “Het Hunzehuys”
in Borger achter de sporthal een parkeerplaats voor ongeveer 100 auto’s is aangelegd ten behoeve van sporthal en mfa;
dat deze parkeerplaats goed wordt verwezen vanaf de aanrijroute;
dat de capaciteit ruim voldoende is voor de activiteiten die in sporthal en mfa plaatsvinden;
dat voor de Molenstraat al in een eerder stadium een parkeerverbodszone is ingesteld na constatering, dat ondanks de beschikbaarheid van deze goede parkeervoorziening weggebruikers toch nog parkeerden op de rijbaan van de Molenstraat;
dat ook de Schultestraat aan het openbare gebied mfa en parkeerplaats grenst en dat daar hinder wordt ondervonden van de verkeersaantrekkende werking van de mfa en haar functies;
dat na overleg met bewoners van met name Schultestraat, maar ook van het aangrenzende Hunzedal en Sassenbergen, bleek dat er draagvlak bestond voor een kleinschalige herinrichting van de straat, waarbij ook verkeersaspecten werden betrokken;
dat er aanleiding bestond de Schultestraat in te richten als 30km-gebied, aanwezige parkeervakken te verwijderen en voor het gedeelte tussen Hunzedal en Sassenbergen een parkeerverbod in te stellen;
dat op basis van het landelijke project “Duurzaam Veilig” beleid wordt gevoerd om woonstraten binnen de bebouwde kommen in te richten als 30 km-zones;
dat met het project “Duurzaam Veilig” wordt beoogd het aantal verkeersslachtoffers te verminderen;
dat de gemeente Borger-Odoorn handelt in overeenstemming met dat beleid met dien verstande dat op grond van het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) is afgesproken, dat de daadwerkelijke vaststelling van onder andere 30 km-zones voor woonstraten zal plaatsvinden op het moment dat aan die straten groot onderhoud wordt gepleegd of sprake is van herinrichting;
dat in dit geval sprake is van reconstructie/herinrichting van de Schultestraat;
dat het instellen van een parkeerverbod aanvaardbaar is nu direct aangrenzend aan de Schultestraat een alternatief wordt geboden in de vorm van de parkeervoorziening bij de mfa;
dat daarmee ook parkeerhinder in de Schultestraat kan worden tegengegaan en het gebruik van de parkeervoorziening bij de mfa verder wordt gestimuleerd;
dat dit ook als consequentie heeft, dat bezoekers van aanwonenden van het betreffende gedeelte van de Schultestraat moeten parkeren op het erf van de aanliggende woningen ofwel op de parkeerplaats van de mfa;
Overleg politie
dat in overeenstemming met artikel 24 BABW overleg is gepleegd in het reguliere verkeersoverleg van 16 september 2014 met de gemachtigde van de korpschef van de nationale politie regio Noord-Nederland;
dat de politie aangaf, dat het herinrichtingsontwerp dat in dat overleg aan de orde kwam niet past bij een inrichting voor een woonerf, waarvan op dit moment nog sprake is;
dat dit extra aanleiding gaf te kiezen voor een 30km-zone;
dat de politie op dat moment voorts van mening was dat voor een parkeerverbod onvoldoende onderbouwing geleverd was;
dat het college van mening is, dat de bedoelde onderbouwing nu voldoende is gegeven, zoals hiervoor is omschreven;
Afweging andere belangen;
dat uit oogpunt van zorgvuldige voorbereiding van het verkeersbesluit de mogelijkheid daartoe is meegenomen in informatie- en overlegbijeenkomsten over de herinrichting, die in 3 rondes zijn gevoerd op 4 juni 2014, 10 november 2014 en 16 maart 2015;
dat met betrekking tot de intentie dit verkeersbesluit te nemen in het kader van de herinrichting geen bezwaarpunten kenbaar zijn gemaakt;
BESLUIT :
  • 1.
    een maximum snelheid van 30 km/uur in te stellen op de Schultestraat in Borger door plaatsing van borden A01 zb (begin zone) en A02 ze (einde zone) conform bijlage I van het RVV1990 en dit zonaal toe te passen;
  • 2.
    een parkeerverbod in te stellen voor de Schultestraat voor beide zijden van de weg voor het gedeelte tussen Hunzedal en Sassenbergen;
  • 3.
    het gestelde onder 1. en 2. uit te voeren conform de bij dit besluit behorende en gevoegde situatiekaart;
  • 4.
    alle tot dusverre voor de Schultestraat geldende verkeerstekens te verwijderen.
Exloo, 18 augustus 2015.
Namens burgemeester en wethouders van Borger-Odoorn,
J.Gorseling,
Manager Grondgebiedszaken.
Inwerkingtreding
Het verkeersbesluit treedt in werking direct na bekendmaking ervan in de Staatscourant.
Bezwaar
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van bekendmaking een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan het college van burgemeester en wethouders van Borger-Odoorn, Postbus 3, 7875 ZG Exloo.
Het maken van bezwaar heeft geen opschortende werking op de inwerkingtreding van dit besluit.
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten:
  • a.
    naam en adres van de indiener(s);
  • b.
    de dagtekening;
  • c.
    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is (“Verkeersbesluit 30 km/h zone en parkeerverbod Schultestraat Borger”);
  • d.
    de gronden van het bezwaar.
Bij de Voorzieningenrechter van de Afdeling Bestuursrecht van de rechtbank Noord-Nederland, Postbus 150, 9700 AD Groningen, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Zo’n verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Naar boven