Tijdelijk verkeersbesluit aanleg HOV2 en reconstructie Europalaan te Nuenen fase 1
Logo Nuenen, Gerwen en Nederwetten
(artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994)
Datum: 13 augustus 2015
Burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a.
Gelet op:
  • 1.
    het bepaalde in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);
  • 2.
    het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
  • 3.
    het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);
Overwegende:
  • dat de Europalaan in beheer en onderhoud van de gemeente Nuenen c.a. is;
  • dat de Europalaan een gebiedsontsluitingsweg met een deel binnen en een deel buiten de bebouwde kom is;
  • dat op de Europalaan binnen de bebouwde kom een maximale snelheid van 50 km/uur van kracht is;
  • dat op de Europalaan buiten de bebouwde kom een maximale snelheid van 80 km/uur van kracht is;
  • dat op de parallelwegen van de Europalaan een maximale snelheid van 30 km/u van kracht is;
  • dat ten zuiden en noorden van de Europalaan een nieuwe woonwijk (‘Nuenen-West’) wordt gerealiseerd;
  • dat deze toekomstige woonwijk zal worden ontsloten via de Europalaan;
  • dat in verband met de aanleg van hoogwaardig openbaar vervoer banen (‘HOV2’) en de ontsluiting van de woonwijk ‘Nuenen-West’ een reconstructie van de Europalaan noodzakelijk is;
  • dat het omwille van de veiligheid en de uit te voeren werkzaamheden voor een periode van 7 weken medio oktober 2015 – december 2015 (en langer indien de werkzaamheden daarom vragen of korter zodra de werkzaamheden gereed zijn) de volgende tijdelijke maatregelen worden genomen:
    • de rijstroken tussen de kruising Europalaan / Geldropsedijk en de rotonde Europalaan / Kapperdoesweg / De Pinckart worden aangepast naar 2 x 1 rijstrook;
    • het snelheidsregime ter hoogte van de werkzaamheden binnen de bebouwde kom wordt overeenkomstig de CROW richtlijnen vastgesteld op 30 km/uur;
    • het snelheid regime ter hoogte van de werkzaamheden buiten de bebouwde kom wordt overeenkomstig de CROW richtlijnen vastgesteld op 50 km/uur of 30 km/uur indien de situatie daarom vraagt;
    • het fietspad aan de noordzijde van de Europalaan tussen de gemeentegrens met Eindhoven en de kruising Europalaan / Geldropsedijk wordt afgesloten;
    • het fietspad aan de zuidzijde van de Europalaan tussen de gemeentegrens met Eindhoven en de kruising Europalaan / Geldropsedijk wordt geschikt gemaakt voor fietsverkeer in twee richtingen;
    • de Vorsterdijk tussen de Europalaan en Boord wordt voor een periode van 1 week afgesloten;
    • de fietsverbinding Dubbestraat / Europalaan wordt voor een periode van 1 week afgesloten;
    • ter hoogte van de kruising Dubbestraat / Europalaan wordt een tijdelijke fietsoversteek aangelegd;
    • de fietsoversteken ter hoogte van de Geldropsedijk / Europalaan of Parkstraat / Europalaan / Vallestap die voorzien in de richtingen noord – zuid / zuid – noord worden afgesloten;
    • het fietspad aan de noordzijde van de Europalaan tussen de Parkstraat en ‘t Pluuke wordt afgesloten;
    • het fietspad aan de zuidzijde van de Europalaan tussen de Parkstraat en ’t Pluuke wordt geschikt gemaakt voor fietsverkeer in twee richtingen;
    • de fietsoversteken ter hoogte van de Refeling / Europalaan die voorzien in de richtingen noord – zuid / zuid – noord worden afgesloten;
  • dat het bovenstaande kan worden bewerkstelligd door het aanpassen van de infrastructuur en het aanbrengen van de daarvoor benodigde tijdelijke bebording en verkeerstekens;
  • dat een aantal van de tijdelijke maatregelen nadelige effecten kunnen hebben voor het omliggende wegennet, doordat bepaalde wegen extra verkeer te verwerken krijgen;
  • dat verwacht wordt dat deze nadelige effecten niet onevenredig zullen zijn, omdat er naargelang de situatie kortstondige omleidingsroutes worden ingesteld;
  • dat het treffen van een tijdelijke verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokken behoren te blijven;
  • dat gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de politie en dat deze positief heeft geadviseerd;
  • dat het verkeer geruime tijd van tevoren over de exacte datum van afsluiten wordt geïnformeerd door middel van bebording naast de weg en een publicatie in Rond de Linde;
  • dat afstemming heeft plaatsgevonden met de hulpdiensten en dat deze te allen tijde doorgang krijgen;
  • dat direct aanwonenden te allen tijde toegang tot hun woning behouden;
  • dat het college van burgemeester en wethouders bij besluit van 31 augustus 2010 voor het nemen van verkeersbesluiten (tijdelijke en definitieve) op basis van de Wegenverkeerswet 1994 mandaat heeft verleend aan het hoofd van de afdeling Ontwikkeling en Handhaving.
Besluiten:
Gelet op het voorgaande en de doelstellingen:
  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • het beschermen van de weggebruikers en passagiers ;
  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
Wordt besloten tot de eerder genoemde tijdelijke verkeersmaatregelen op de Europalaan, een en ander zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met nummer C150800-FAS-SIT-01 en met het kenmerk: ‘HOV2 Europalaan Nuenen, verkeersfasering verkeersstromen fase 1’.
Niet eens met het besluit?
Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u daartegen binnen zes weken na de dag van
bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.
In de bijlage vindt u daarover meer informatie.
Burgemeester en wethouders van Nuenen c.a.,
Namens dezen,
S.Orbon
Afdelingshoofd Ontwikkeling en Handhaving
Bijlagen:
  • Informatie indienen bezwaarschrift (‘Niet eens met besluit’)
  • Tekening met nr.: C150800-FAS-SIT-01
Naar boven