Onderwerp:
TWEEDE VAN SWINDENSTRAAT: Laad en los parkeerhaven
Het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie Oost, daartoe gemandateerd door het algemeen bestuur,
- de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994), in het bijzonder artikel 2, lid 1, artikel 15, artikel 18, lid 1 d. en artikel 20;
- het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
- het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
- de Verordening op de bestuurscommissies 2013;
- het Mandaatbesluit algemeen bestuur aan dagelijks bestuur stadsdeel Oost van 19 maart 2014;
- het Mandaatbesluit dagelijks bestuur en voorzitter Stadsdeel Oost van 20 januari 2015;
- de exploitant van een nieuw gevestigde Lidl supermarkt in de Eerste Van Swindenstraat nr 50 een verzoek bij de gemeente heeft ingediend tot het nemen van maatregelen waarmee de laad- en losactiviteiten ter plaatse van de Tweede Van Swindenstraat ter hoogte van nummer 31 kunnen plaatsvinden zonder dat dit tot hinder leidt;
- ten behoeve van dit bedrijf vracht/bestelauto’s komen laden en lossen;
- het laden en lossen vanaf de rijstrook onwenselijke en gevaarlijke situaties kan opleveren;
- het derhalve wenselijk is om een laad- en losplaats in te stellen zodat het laden en lossen veiliger verloopt;
- de bevoorrading van de supermarkt aan de voorzijde (Eerste Van Swindenstraat) ongewenst is vanwege het hoge aantal laad- en losbewegingen dat momenteel al in de Eerste Van Swindenstraat wordt uitgevoerd ten behoeve van andere winkeliers;
- meer laad- en losbewegingen in de Eerste Van Swindenstraat zullen leiden tot meer stremmingen en mogelijk verkeersonveilige situaties;
- bovendien zouden in de Eerste Van Swindenstraat voor een laad- en loshaven diverse schuine parkeervakken opgeheven moeten worden, hetgeen zowel lastig uitvoerbaar is als ongewenst vanwege de hoge parkeerdruk;
- de bevoorrading van de supermarkt derhalve aan de achterzijde, te weten de Tweede Van Swindenstraat, zal plaatsvinden;
- de routering van het bevoorradend verkeer verloopt vanaf de Linnaeusstraat via de Reinwardtstraat, Tweede Van Swindendwarsstraat, Pieter Nieuwlandstraat en Johanna Westerdijkstraat;
- deze routering weliswaar via een verblijfsgebied loopt, maar omdat het gaat om hooguit enkele voertuigen per dag met beperkte afmetingen geen verkeersveiligheidsproblemen worden verwacht;
- de laad- en losplaats voldoende breedte heeft, zodat een bevoorradend voertuig buiten de rijbaan kan laden en lossen;
- door de laad- en losplaats weliswaar een stuk voetpad wordt opgeheven maar dat er ruim voldoende passeerbeweging voor voetgangers (inclusief personen met een kinderwagen, rolstoel, scootmobiel of rollator) overblijft;
- door deze laad- en losplaats extra parkeerruimte wordt gecreëerd, omdat daarop buiten de venstertijden kan worden geparkeerd;
- de laad- en losplaats wordt aangelegd met een venstertijd van maandag tot zondag van 07.00 uur tot 18.00 uur
- deze maatregel op basis van artikel 2 van de Wvw 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;
- het ontwerp van dit besluit gedurende zes weken ter inzage heeft gelegen in het stadsdeelhuis van het stadsdeel Oost;
- het ontwerp van dit besluit en het ter inzage leggen daarvan, alsmede de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen, zijn bekendgemaakt in de Staatscourant van 27 mei 2015 (nr. 14502);
- gedurende de periode dat het ontwerp van dit besluit ter inzage heeft gelegen, geen zienswijzen zijn ontvangen;
- het nemen van onderstaand verkeersbesluit in verband met het algemeen verkeersbelang wenselijk en noodzakelijk wordt geacht;
- het in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde overleg met de vertegenwoordiger van de korpschef van het politiekorps Amsterdam-Amstelland heeft plaatsgevonden, waarbij deze heeft verklaard verkeerstechnisch geen bezwaar te hebben tegen het nemen van dit besluit;
- het desbetreffende weggedeelte gelegen is binnen de grenzen van en onder beheer is bij de gemeente Amsterdam en dat het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie Oost bevoegd is hiervoor een verkeersbesluit te nemen;