Onderwerp: Verkeersbesluit inzake het tijdelijk afsluiten van een gedeelte van de Locht en de Wiebachstraat na afloop van voetbalwedstrijden van Roda JC.
Logo Kerkrade
Reg.nr:
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN KERKRADE,
Overwegende:
dat twee openbare wegen, te weten de Locht en de Wiebachstraat, een belangrijke rol spelen bij het laten wegrijden van voertuigen, welke tijdens thuiswedstrijden van de voetbalclub Roda JC en masse staan geparkeerd op de parkeerplaatsen (met name P5 en P7) rondom het Parkstad Limburg Stadion;
dat, mochten er geen verkeersmaatregelen worden getroffen na afloop van een voetbalwedstrijd, het zeker vijf kwartier duurt vooraleer het merendeel van de voertuigen van bezoekers aan de voetbalwedstrijd van de parkeerterreinen zijn weggereden;
dat een dergelijke tijdspanne zeer ongewenst is, om de eenvoudige reden dat het te lang is;
dat voor het snel laten leegstromen van de parkeerterreinen na afloop van de voetbalwedstrijd het noodzakelijk is enerzijds een gedeelte van de Locht, gelegen tussen de rotonde bij de Drievogelstraat en de Beitel en de rotonde bij de Valkenhuizerlaan en anderzijds de Wiebachstraat af te sluiten voor het gemotoriseerd verkeer in tegengestelde richting; fietsers en voetgangers ware hiervan uit te sluiten;
dat de afsluiting gemiddeld zo’n 20 maal per jaar gedurende een half uur na afloop van een voetbal-wedstrijd zal plaatsvinden;
dat dit betekent dat inwoners van de Locht op de desbetreffende dagen direct na een voetbalwedstrijd gedurende een half uur hun woning niet met een voertuigen kunnen bereiken; wel kunnen zij hun pand met hun voertuig verlaten, waarbij geldt dat bewoners die wonen in het gedeelte van de Locht tussen de rotonde Drievogelstaat en de Wiebachstraat alsdan zullen moeten aansluiten in de stroom voertuigen die het stadion verlaten, terwijl bewoners van de Locht die wonen in het gedeelte tussen de rotonde bij de Valkenhuizerlaan en de Wiebachstraat hun panden kunnen verlaten in de richting van de Valkenhuizerlaan.
dat het naar de woning rijden met een voertuig evenwel tijdelijk (maximaal een half uur na de wedstrijd) niet is toegestaan;
dat het op gezette tijden tijdelijk afsluiten van de Locht geschiedt door de politie middels een door hen gecreëerde afzetting met hun voertuigen en/of motoren;
dat een dergelijke afsluiting ook plaatsvindt op het punt Beitel-Hamstraat, opdat voertuigen niet de Wiebachstraat kunnen inrijden vanaf de Hamstraat;
dat in het kader van een veilige en geordende verkeersafwikkeling alsook de openbare orde het instellen van een geslotenverklaring van de Locht en de Wiebachstraat in noordelijke richting derhalve gewenst is;
dat deze korttijdelijke afsluitingen en het dientengevolge geordend verlaten van het desbetreffende gebied door gemotoriseerd verkeer, eveneens voor de hulpdiensten onmiskenbare voordelen bieden voor wat betreft de bereikbaarheid van het gebied gedurende deze periode;
dat een geslotenverklaring als vorenvermeld weliswaar de belangen aantast van de inwoners langs het desbetreffende gedeelte van de Locht, doch dat het slechts om een tijdelijke verkeersmaatregel gaat, die ongeveer 20 maal per jaar voor ongeveer de maximale duur van een half uur getroffen gaat worden;
dat de aantasting van het belang van omwonenden in dezen ondergeschikt moet worden geacht ten opzichte van het belang van het snelle en doelmatige leegstromen van de parkeerterreinen aldaar;
dat met de maatregel niet alleen de veiligheid op de weg wordt verzekerd, maar ook de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade wordt beperkt; een en ander zoals ook wordt omschreven in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994;
dat op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit dient te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen (BABW) inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
dat in het onderhavige geval weliswaar geen sprake is van de plaatsing van een verkeersteken, maar dat er wel sprake is van een herhaalde tijdelijke geslotenverklaring van de Locht en de Wiebachstraat in noordelijke richting welke consequenties heeft voor de bewoners aldaar, waardoor het nemen van een verkeersbesluit aldaar gerechtvaardigd is, ondanks dat het met niet zoveel woorden in het eerste lid van artikel 15 wordt vereist, en los van het feit dat weggebruikers ingevolge artikel 12 van de Wegenverkeerswet 1994 verplicht zijn gevolg te geven aan de aanwijzingen van de in artikel 159 bedoelde personen (opsporingsambtenaren enz.) dan wel door andere bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen ter zake van verkeer op de weg worden gegeven;
dat artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet o.m. bepaalt dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
dat het voornemen om een dergelijk besluit te nemen op 27 mei 2015 is gepubliceerd en ter inzage gelegd, waarna eenieder gedurende 6 weken de mogelijkheid heeft gehad deze plannen in te zien en belanghebbenden desgewenst hun zienswijzen bekend hebben kunnen maken;
dat gedurende deze periode bij de gemeente een tweetal zienswijzen zijn ingediend; één in de vorm van een e-mail; de andere middels een schrijven van Achmea Rechtsbijstand;
dat voor wat betreft de middels een e-mail ingediende zienswijze de indieners het niet eens zijn met het feit dat zij na een voetbalwedstrijd gedurende 45 minuten niet naar hun huis kunnen rijden omdat de weg is afgesloten en zij als bewoner(s) van de Locht niet door de politie worden doorgelaten;
dat zij in wisseldiensten werken en derhalve geen rekening kunnen houden met voetbalwedstrijden;
dat men van mening is dat men te allen tijde naar het werkadres moet kunnen gaan, temeer daar dit soms noodzakelijk is i.v.m. levensbedreigende situaties;
dat men van mening is dat met het afgeven een ontheffingskaart het toch tot de mogelijkheid moet kunnen behoren om hier een oplossing voor te vinden;
dat de andere indiener van bedenkingen van mening is dat het zorgvuldigheids- en vertrouwensbeginsel is geschonden omdat in het ontwerpbesluit gesproken wordt van 20 wedstrijden, terwijl dat er z.i. meer zijn (in het seizoen 2014-2015 26 wedstrijden), alsook dat de afsluiting in de praktijk langer duurt dan een half uur;
dat daarnaast het tijdstip van het einde van de wedstrijd niet altijd vast ligt i.v.m. mogelijke verlenging van een wedstrijd;
dat hij van mening is dat hij zijn auto niet bij de afzetting kan parkeren en dat hij bovendien vanwege zijn gezondheid niet vanaf de plaats, waar zijn auto dan vanwege de afzetting staat geparkeerd, naar zijn woonhuis kan lopen;
dat ook hij van mening is dat het onbegrijpelijk is dat er geen ontheffingensysteem voor de bewoners van de Locht in het leven wordt geroepen;
dat omtrent de ingediende zienswijzen het volgende wordt overwogen:
in het onderhavige geval gaat het om een kortstondige operatie, die afhankelijk van de aard van de wedstrijd, ongeveer een half uur tot maximaal drie kwartier kan duren, waarbij de bewoners van de Locht, indien zij uitgerekend op dat moment (na de wedstrijd) naar hun woonhuis op de Locht willen rijden, met hun voertuig worden tegengehouden en aldus niet direct met hun voertuig hun woonhuis kunnen bereiken;
dat bij de doorsnee-wedstrijden de afzetting maximaal een half uur duurt, terwijl bij topwedstrijden met een meer dan gemiddeld toeschouwersaantal de afzetting weleens maximaal drie kwartier kan duren;
dat de bewoners van de Locht te allen tijde hun woonhuis op de Locht met een voertuig kunnen verlaten; indien zij met spoed naar hun werk moeten rijden; dat het dan kan voorkomen dat zij in een file terechtkomen vanwege de grote aantallen vertrekkende bezoekers met hun voertuigen;
een dergelijke situatie is nu eenmaal inherent aan de abrupte beëindiging van een grootschalige evenement zoals een voetbalwedstrijd;
van de zijde van de politie is toegezegd dat mocht er daadwerkelijk sprake zijn van een spoedgeval men de politie altijd kan bellen die er dan voor zal zorgdragen dat de bewoner snel weg kan komen; tot op heden is van de geboden gelegenheid nimmer gebruik gemaakt;
dat in het ontwerpbesluit in de overwegingen wordt gesproken over “gemiddeld zo’n 20 wedstrijden per jaar” en “ongeveer 20 wedstrijden per jaar” en van “voor ongeveer de maximale duur van een half uur”, terwijl de ontwerpbesluitvorming rept van een geslotenverklaring van “ongeveer maximaal een half uur na een voetbalwedstrijd”;
dat de eredivisie voor het seizoen 2015-2016 bestaat uit 18 clubs, hetgeen betekent dat er sprake is van 17 thuiswedstrijden; daarbij dient opgeteld te worden een aantal bekerwedstrijden (hetwelk net zo goed uitwedstrijden kunnen zijn) plus de mogelijke wedstrijden in de play-offs. Het werkelijke aantal wedstrijden is dan ook moeilijk exact te voorspellen, maar een aantal van ongeveer 20 wedstrijden geeft o.i. een aardig indicatief cijfer weer;
dat er aldus sprake zou zijn van schending van het zorgvuldigheidsbeginsel en het evenredigheidsbeginsel menen wij dan ook te moeten weerspreken;
omtrent het door de indieners van de bedenkingen aangehaalde ontheffingensysteem merken wij op dat van de zijde van de politie men geen voorstander is van een dergelijk systeem; van het verlenen van ontheffingen gaat een zodanige precedentwerking uit dat het afgeven van twee ontheffingen stellig zal leiden tot het verlenen van ontheffingen aan nagenoeg alle inwoners van de Locht; daarmee zal het effect van het snel laten leeglopen van de parkeerterreinen rondom het stadion deels teniet worden gedaan, hetgeen de verkeersveiligheid alsook de openbare orde niet ten goede komt;
dat op grond van artikel 18, eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 wij bevoegd zijn dit verkeersbesluit te nemen;
gelet op de “Mandaat-, volmacht- en machtigingsregeling College Kerkrade 2013” met bijbehorende lijst en wel paragraaf 3 (3.5.1. t/m 3.5.9.) inzake verkeer;
gezien het advies van de politie district Kerkrade zitting verwoord in hun rapport Afvoer verkeer na wedstrijd Roda JC; dat de politie met het ontwerpbesluit, dat hen van te voren is toegestuurd, kan instemmen;
gezien eveneens het verslag van de werkgroep verkeer d.d. 2 juli 2015;
BESLUITEN:
  • 1.
    tot het direct na een thuisvoetbalwedstrijd van Roda JC instellen van een geslotenverklaring voor alle gemotoriseerd verkeer in noordelijke richting van de volgende twee wegen:
    • de Locht (tussen de rotonde met de Drievogelstraat/Beitel en de Wiebachstraat);
    • en de Wiebachstraat;
  • 1.
    tot het direct na een thuisvoetbalwedstrijd van Roda JC instellen van een geslotenverklaring voor alle gemotoriseerd verkeer in zowel de noordelijke als zuidelijke richting van het gedeelte van de Locht tussen de Wiebachstraat en de rotonde met de Valkenhuizerlaan;
  • 2.
    de geslotenverklaring geldt slechts voor een periode van maximaal drie kwartier na een thuis-voetbalwedstrijd van Roda JC in het Parkstad Limburg Stadion, hetgeen in de praktijk erop neerkomt dat bij doorsnee-wedstrijden de geslotenverklaring een half uur in beslag zal nemen;
  • 3.
    De geslotenverklaring geldt niet voor fietsers en voetgangers.
Kerkrade, 27 juli 2015
Namens het college,
Het waarnemend hoofd van de afdeling Stedelijke Ontwikkeling,
Ir. A.M.G.L. Passau
Datum publicatie in Staatscourant en 1Kerkrade: 5 augustus 2015 .
Openstaande rechtsgangen
Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken na publicatie van deze bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift tegen dit besluit indienen. Het bezwaarschrift dient schriftelijk bij het college van burgemeester en wethouders van Kerkrade, postbus 600, 6460 AP Kerkrade te worden ingediend.
Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten.
De stukken liggen vanaf donderdag, 6 augustus 2015 t/m woensdag, 16 september 2015 ter inzage bij de centrale balie op de begane grond van het Stadskantoor, Markt 33, te Kerkrade.
Naar boven