Gemeente Amsterdam, Transvaalstraat
Logo Amsterdam - Oost
Verkeersbesluit
 
Datum: 8 juli 2015
 
Onderwerp: TRANSVAALSTRAAT: Aanwijzing van een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen
 
Zaaknummer: Z-15-19393
 
 
Het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie Oost, daartoe gemandateerd door het algemeen bestuur,
 
gelet op:
 
- de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, in het bijzonder artikel 2, lid 1, artikel 15, lid 1, artikel 18, lid 1 d. en artikel 20;
- het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
- het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
- de Verordening op de bestuurscommissies van de gemeente Amsterdam en het daarbij behorende Bevoegdhedenregister, onderdeel  I.1.;
- het Mandaatregister, behorende bij het mandaatbesluit van het algemeen bestuur van de bestuurs­commissie Oost, d.d. 27 maart 2014, onderdeel  I.1.;
- het Mandaatregister, behorende bij het mandaatbesluit dagelijks bestuur en voorzitter stadsdeel Oost 2015, d.d. 6 januari 2015, onderdeel  I. 1.; 
 
overwegende dat:
 
- op het pand Pretoriusstraat 9 al decennia lang een bestemming supermarkt rust, en dat de daar gevestigde supermarkt, thans supermarkt “Dirk van den Broek”, wordt bevoorraad aan de achterzijde van de winkel, te weten in de Transvaalstraat, omdat zich daar het magazijn met toegangsdeur bevindt;
 
- de vrachtwagens die de supermarkt bevoorraden, tot op heden vanaf de Linnaeusstraat achteruit de Transvaalstraat inrijden om bij de toegangsdeur van het magazijn te kunnen komen, waarbij het drukke fietspad langs de Linnaeusstraat gekruist moet worden, en – na het laden en lossen – vooruitrijdend, tegen de verkeersrichting in, de Transvaalstraat weer verlaten;
 
- deze verkeersbewegingen, hoewel niet illegaal, leiden tot onacceptabele en verkeersonveilige situaties;
 
- in de Transvaalstraat geen gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen aanwezig is, en dat de ruimte in de daar aanwezige parkeerhavens doorgaans geheel of grotendeels wordt ingenomen door geparkeerde auto’s, zodat het laden en lossen tot op heden midden op straat plaatsvindt, waardoor er – gezien de geringe breedte van de Transvaalstraat – tijdens elke bevoorrading van de supermarkt verkeersstremmingen voor nood- en hulpdiensten en voor het overige autoverkeer ontstaan van tussen de 30 en 45 minuten;
 
- bewoners van de Transvaalstraat – en van de Transvaalbuurt in ruimere zin – in meerdere of mindere mate overlast ervaren als gevolg van deze wijze van bevoorrading van de supermarkt;
 
- het dagelijks bestuur met de supermarkt Dirk van den Broek heeft afgesproken om de laad- en losmomenten tot een minimum te beperken (van gemiddeld 7 x per dag begin dit kalenderjaar tot maximaal 3 x per dag op doordeweekse dagen en op zondag, en tot maximaal 5 x per dag op zaterdag);
 
- om de verkeersstremming in de Transvaalstraat tijdens het bevoorraden op te heffen, een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen aangewezen dient te worden, gelegen náást de rijbaan, en dat daarbij officiële venstertijden zullen worden ingesteld die een inperking inhouden van de nu in de praktijk voorkomende bevoorradingstijden, te weten als volgt:
> op doordeweekse dagen en zaterdag van 07.30 uur tot 17.00 uur (was: tussen 07.00 uur en 19.00 uur)
> op zondag van 08.30 uur tot 16.00 uur (was: tussen 07.30 uur en 17.00 uur);
 
- bij het aanwijzen en inrichten van een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen wordt uitgegaan van de maximaal mogelijke afstand tot de balkons van de woningen ter hoogte van deze gelegenheid, in combinatie met 3.50 meter vrije rijbaan in de Transvaalstraat, zodat noch de nood- en hulpdiensten, noch het overige autoverkeer tijdens het bevoorraden wordt gestremd;
 
- om de overlast van het laden en lossen te beperken, het dagelijks bestuur de volgende afspraken maakt met de super­markt Dirk van den Broek, en dat de volgende maatregelen worden genomen:
> het nog efficiënter en effectiever inrichten van het laad- en losproces door lege wagentjes pas op de stoep te plaatsen als de vrachtwagen arriveert, direct daarop volgend de volle wagentjes in het magazijn te plaatsen om daarna de lege wagentjes in de vrachtwagen te plaatsen
> met de laad- en losmedewerkers de afspraak te maken niet te schreeuwen
> de koelmotoren van de vrachtwagen in principe uit te zetten, tenzij dat als gevolg van de buiten­temperatuur (warmer dan 25 graden Celsius) niet mogelijk is
> de motor van de vrachtwagen tijdens het laden en lossen uit te zetten
> stelconplaten te plaatsen tussen de straat en het magazijn, om geluidsoverlast tot een minimum te beperken, omdat de ribbels tussen de tegels verdwijnen
> het tot een minimum beperken of zelfs uitsluiten van de piepsignalen van achteruitrijdende vracht­wagens, hetgeen geluidsoverlast voor bewoners vermindert
 
- het dagelijks bestuur met de supermarkt Dirk van den Broek afspraken maakt inzake:
> toekomstige vervanging van het vervoer tussen vrachtwagen en magazijn: de supermarkt Dirk van den Broek oriënteert zich maximaal op het vinden van wieltjes en/of wagentjes die bewezen nog minder geluidsoverlast veroorzaken
> pilot Duurzaamheid: de supermarkt Dirk van den Broek neemt contact op met de wethouder Duurzaamheid van de gemeente Amsterdam en spreekt bij hem de bereidheid uit om als pilot mee te werken aan een minder uitstoot-veroorzakende bevoorrading, die tevens minder geluidsoverlast veroorzaakt, waarbij de Transvaalstraat als prioritaire locatie kan en zal dienen;
 
- het dagelijks bestuur, evenals als bewoners, wil voorkomen dat de Transvaalstraat een sluiproute wordt en er daarom voor kiest – op dit onderdeel expliciet in afwijking van het advies van de Centrale Verkeers­commissie – om het bestaande inrijverbod voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen in de Transvaalstraat tussen de Paardekraalstraat en de Laing’s Nekstraat (komende vanuit de richting Linnaeusstraat) te handhaven, zodat de vracht­wagens de Transvaalstraat zullen verlaten via de Paardekraalstraat en de Pretoriusstraat;
 
- de bocht op de hoek Transvaalstraat – Paardekraalstraat wordt verruimd, zodat vracht­wagens deze bocht kunnen nemen, en er geen aanleiding meer is om achteruit de Transvaalstraat in te rijden;
 
- er derhalve in geen enkel straatgedeelte sprake is van het wijzigen van de rijrichting voor auto’s;
 
- het dagelijks bestuur er op toeziet, dat bewoners in het bezit van een auto met een parkeer­vergunning, woonachtig in dit gedeelte van de Transvaalstraat, met prioriteit de mogelijkheid aangeboden zullen krijgen om hun auto zonder extra kosten en onder dezelfde voorwaarden als die gelden in de Transvaalstraat, in de parkeergarage aan de Polderweg te mogen parkeren, zodat het niet kunnen gebruiken van de parkeerhaven ter hoogte van de huisnummers 30 t/m 34 gedurende de venstertijden, waarop deze is aangewezen als gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen, op die wijze zal worden gecompenseerd;
 
- het dagelijks bestuur, samen met de wethouder Duurzaamheid van de gemeente Amsterdam, met Eigen Haard (eigenaar van het pand), met Dreef B.V. (beheerder van het pand) en met de supermarkt Dirk van den Broek (exploitant van het pand) een uiterste inspanning zal leveren om het dak van het pand van de supermarkt, dat toe is aan vervanging, te vergroenen, hetgeen een positief effect kan en zal hebben op het uitzicht van bewoners maar ook op het verminderen van geluidsoverlast en op het verminderen van het energieverbruik van de supermarkt Dirk van den Broek;
 
- het dagelijks bestuur met de supermarkt Dirk van den Broek afspreekt, dat elk kwartaal een overleg wordt georganiseerd met vertegenwoordigers van omwonend
en van de supermarkt en de laad- en losplaats om de situatie rond het laden en lossen, als ook andere onderwerpen te bespreken, en om - waar mogelijk - verbeteringen op de hierboven geformuleerde afspraken door te voeren; 
 
voorts overwegende dat:
 
- het dagelijks bestuur in redelijkheid concludeert, dat dit besluit zorgvuldig en met afweging van alle belangen is voorbereid en dat wordt voldaan aan de eisen van afdeling 3.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
 
- er in aanvulling op het uitgebreide doorlopen voorbereidingstraject nog bezwaar en beroep tegen dit besluit open staat;
 
- het nemen van onderstaand besluit op grond van artikel 2, lid 1, onder a., b. en d. van de Wegenverkeers­wet 1994 wenselijk en noodzakelijk wordt geacht;
 
- het in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde overleg met de vertegenwoordiger van de korpschef van het politiekorps Amsterdam-Amstelland heeft plaats­gevonden, waarbij deze bij emailbericht van 8 juli 2015 heeft verklaard verkeerstechnisch geen bezwaar te hebben tegen het nemen van dit besluit;
 
- dat het desbetreffende weggedeelte gelegen is binnen de grenzen van, en onder beheer is van, het stadsdeel Oost, en dat de bestuurscommissie bevoegd is hier een verkeersbesluit te nemen;
 
BESLUIT :
 
door het plaatsen van verkeersborden conform model E7 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderbord “ma. t/m za. 07:30 uur - 17:00 uur; zo. 08.30 uur - 16.00 uur”:
aan te wijzen als gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk kaden en lossen van goederen, gedurende de tijdvakken: maandag tot en met zaterdag van 07.30 uur tot 17.00 uur, en zondag van 08.30 uur tot 16.00 uur: de parkeerhaven aan de Transvaalstraat (noordzijde) ter hoogte van de huisnummers 30 t/m 34.
 
Amsterdam, 8 juli 2015.  
 
Het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie stadsdeel Oost,
namens deze,    
w.g.: Iris Reuselaars, afdelingsmanager van de afdeling Beheer Openbare Ruimte (Heel).  
 
Het besluit ligt gedurende zes weken na de datum van openbare kennisgeving in de Staatscourant voor een ieder ter inzage in het stadsdeelhuis van het stadsdeel Oost, Oranje-Vrijstaatplein 2 te Amsterdam.
 
Bezwaar:
Een belanghebbende kan binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant daartegen gemotiveerd bezwaar maken bij het algemeen bestuur van de bestuurscommissie stadsdeel Oost.
Het maken van bezwaar geschiedt door het indienen van een bezwaarschrift.
Het indienen van een bezwaarschrift kan op drie manieren:
- per post: uitsluitend naar het postadres Postbus 94801, 1090 GV Amsterdam
- per fax: uitsluitend naar faxnummer 020-253 5900
- in persoon: uitsluitend bij de receptie van het stadsdeelhuis van het stadsdeel Oost aan het Oranje-Vrijstaatplein 2 te Amsterdam (vraag om een bewijs van ontvangst).
Het is niet mogelijk om elektronisch (via internet of per email) een bezwaarschrift in te dienen.
De wettelijke bepalingen over het maken van bezwaar staan vermeld in hoofdstuk 6 en 7 van de Algemene wet bestuursrecht.
 
Het indienen van een bezwaarschrift schort de uitvoering en de werking van dit besluit niet op. 
Degene die bezwaar heeft gemaakt en meent dat er - gelet op de betrokken belangen - sprake is van onverwijlde spoed, kan aan de rechtbank verzoeken om een voorlopige voorziening, in afwachting van de uitkomst van de bezwaarschriftprocedure (zie artikel 8:81 en verder van de Algemene wet bestuursrecht).
Het verzoek moet worden gericht aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam.
Het verzoek kan ook elektronisch worden ingediend via het Digitaal loket bestuursrecht, dat te vinden is op: http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.aspx.
    
 
 
Naar boven