Advies Raad van State inzake het ontwerp van een algemene maatregel van bestuur tot wijziging van het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School BES in verband met het invoeren van Engelstalig onderwijs aan de Gwendoline van Puttenschool op Sint Eustatius

Nader Rapport

WJZ/773719 (10521)

Den Haag, 25 juni 2015

Blijkens de mededeling van de Directeur van Uw kabinet van 6 mei 2015, nr. 2015000789, machtigde Uwe Majesteit de Afdeling advisering van de Raad van State haar advies inzake het bovenvermelde ontwerp van een algemene maatregel van bestuur rechtstreeks aan mij te doen toekomen.

Dit advies, gedateerd 29 mei 2015, nr. W05.15.0141/I, bied ik U hierbij aan.

De Afdeling advisering van de Raad van State adviseert aandacht te schenken aan haar opmerkingen over de motivering van het ontwerpbesluit. Hieronder ga ik op deze opmerkingen in.

1. Tijdelijk besluit

In de nota van toelichting bij het besluit is ingegaan op het gewijzigde toekomstperspectief voor het Tijdelijk besluit. Zoals de Raad van State terecht opmerkt is het streven niet langer om op termijn volledig aan te sluiten op de WVO BES. Het onderwijs op Saba en Sint Eustatius zal een uitzonderingspositie behouden. Zodra de situatie in het onderwijs op beide eilanden is gestabiliseerd zal bezien worden of het Tijdelijk besluit vervangen dient te worden door meer permanente regels voor de inrichting van het onderwijs en het examenprogramma op deze beide eilanden. Tevens zal dan worden bezien of daartoe ook een aanpassing van de WVO BES vereist is.

Ook is in de nota van toelichting toegevoegd dat het Nederlands zal worden aangeboden als een vreemde taal. De wijze waarop het Nederlands als vreemde taal wordt ingebed in het onderwijs en de examens wordt momenteel uitgewerkt. Daarbij is het uitgangspunt dat leerlingen, die willen doorstromen naar een Nederlandstalige opleiding, voor hun vertrek van het eiland voldoende Nederlands beheersen om de betreffende opleiding te kunnen volgen.

2. Overgang

De nota van toelichting is uitgebreid met een alinea waarin wordt ingegaan op het haalbaarheidsonderzoek. De voorbereidingen liggen op schema om met ingang van 1 augustus 2015 aan de Gwendoline van Puttenschool op Sint Eustatius van start te gaan met de invoering van Engelstalig onderwijs in het eerste leerjaar.

3. Administratieve lasten

De nota van toelichting is aangepast. Benadrukt is dat, hoewel de administratieve lasten niet te kwantificeren zijn door het ontbreken van een nulmeting, dit besluit niet leidt tot een verandering van de administratieve lasten. De invoering van het Engels als instructietaal leidt niet tot wijzigingen in de informatieverplichtingen aan de overheid.

Ik moge U hierbij het ontwerpbesluit en de gewijzigde nota van toelichting wederom doen toekomen en U verzoeken overeenkomstig dit ontwerp te besluiten.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker.

Advies Raad van State

No. W05.15.0141/I

’s-Gravenhage, 29 mei 2015

Bij Kabinetsmissive van 6 mei 2015, no. 2015000789, heeft Uwe Majesteit, op voordracht van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, bij de Afdeling advisering van de Raad van State ter overweging aanhangig gemaakt het ontwerpbesluit tot wijziging van het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School BES in verband met het invoeren van Engelstalig onderwijs aan de Gwendoline van Puttenschool op Sint Eustatius, met nota van toelichting.

Met het wijzigingsbesluit wordt de Gwendoline van Puttenschool te Sint Eustatius aangemerkt als inrichting voor voortgezet onderwijs als bedoeld in artikel 117 van de Wet voortgezet onderwijs BES.

De Afdeling advisering van de Raad van State adviseert het besluit vast te stellen, maar heeft opmerkingen over de motivering van het ontwerpbesluit.

1. Tijdelijk besluit

De Wet voortgezet onderwijs BES (WVO BES) geeft onder meer regels over de inrichting van het onderwijs en de examinering aan scholen op de BES. Daartoe behoort de regel dat het onderwijs in het Nederlands wordt gegeven en dat de Nederlandse examenstructuur wordt gehanteerd. Artikel 117 van de WVO BES biedt een grondslag om af te wijken van wettelijke voorschriften voor daartoe aangewezen scholen. Van deze mogelijkheid is gebruik gemaakt bij het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School, omdat het niet mogelijk was het Engelstalige onderwijs- en examensysteem van deze school op korte termijn om te vormen tot onderwijs overeenkomstig de WVO BES. De aanwijzing is tijdelijk: artikel 207 van de WVO BES, dat de aanspraak op bekostiging van de Saba Comprehensive School regelt, behoort tot het overgangsrecht en opent uitdrukkelijk de mogelijkheid om op termijn over te stappen op het onderwijs zoals dat in de WVO BES wordt geregeld. De toelichting bij het aanwijzingsbesluit vermeldt dat naar verwachting in 2014 een besluit voor de langere termijn zal worden genomen over de onderwijs- en examenstructuur.

Met het ontwerpbesluit wordt de Gwendoline van Puttenschool eveneens aangewezen als een inrichting voor voortgezet onderwijs en wordt het onderwijs- en examenregime van Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School op haar van toepassing. Volgens de toelichting bij het ontwerpbesluit heeft het onderwijs op Saba en Sint Eustatius de afgelopen jaren een ingrijpende ontwikkeling doorgemaakt, maar is het eindresultaat voor de Saba Comprehensive School, en zeker voor de Gwendoline van Puttenschool, nog niet uitgekristalliseerd. Pas indien dat het geval is, wordt de meer definitieve onderwijs- en examenstructuur van beide scholen in een besluit neergelegd. Opgemerkt wordt dat de keuze om het Engels als instructietaal en Nederlands als vreemde taal in te voeren in beginsel een duurzame is. Het ligt niet in de verwachting dat de aanwijzing de komende jaren zal worden ingetrokken, aldus de toelichting.

De Afdeling leidt hieruit af dat de eindsituatie waarop de toelichting doelt, niet gericht is op aansluiting bij de WVO BES, maar juist op aanpassing van die wet aan het nu gekozen systeem. In de toelichting wordt niet ingegaan op de mogelijke gevolgen van het gewijzigde perspectief voor de WVO BES. Evenmin blijkt uit het ontwerpbesluit uitdrukkelijk dat Nederlands als vreemde taal wordt aangeboden en onder welke voorwaarden en in welke mate dit het geval zal zijn. De Afdeling adviseert hierop in de toelichting in te gaan en het ontwerpbesluit zo nodig aan te vullen.

2. Overgang

Volgens het ontwerpbesluit vindt de overgang naar het Engelstalige onderwijsprogramma in het voortgezet onderwijs cohortgewijs plaats en zal het nieuwe systeem met ingang van 1 augustus 2015 van toepassing worden op de brugklas van de Gwendoline van Puttenschool. Het primair onderwijs zal in zijn geheel per 1 augustus 2015 overgaan. Hiermee wordt zoveel mogelijk leerlingen die nu onderwijs volgen de kans geboden om het onderwijs in het Engels te volgen, waardoor zij een grotere kans hebben op een diploma. De keuze voor invoering per 1 augustus 2015 is gebaseerd op onderzoek naar de haalbaarheid van een ander taalregime op Sint Eustatius. Op basis van dit onderzoek is de regering tot de conclusie gekomen dat de leerlingen op Sint Eustatius het meest gebaat zijn bij Engels als instructietaal en Nederlands als vreemde taal.

Voorwaarde voor een geslaagde invoering van het Engels als instructietaal en Nederlands als vreemde taal is dat er voldoende les- en toetsmateriaal beschikbaar is. Eén van de aanbevelingen uit het haalbaarheidsonderzoek is dat er vakdocenten Nederlands worden benoemd en dat een methode Nederlands als vreemde taal beschikbaar is. Een andere aanbeveling is dat voordat wordt overgegaan op Engels als instructietaal, de zittende docenten het standaard Engels op voldoende niveau beheersen en getraind zijn in de nieuwe onderwijs en -examensystematiek. Beide factoren bepalen mede de kwaliteit van het onderwijs. Hoewel het tijdelijk besluit alleen betrekking heeft op het voortgezet onderwijs, geldt dit evenzeer voor het primair onderwijs.

In de toelichting wordt niet ingegaan op de vraag of deze aanbevelingen zijn opgevolgd en zo ja, of de resultaten zodanig zijn dat invoering per 1 augustus 2015 in het primair en voortgezet onderwijs verantwoord kan plaatsvinden.

De Afdeling adviseert hierop nader in te gaan.

3. Administratieve lasten

Vanwege het ontbreken van een nulmeting voor regeldruk voor onderwijsinstellingen op alle drie de BES-eilanden zijn de administratieve lasten voor onderwijsinstellingen niet in kaart gebracht. Volgens de toelichting valt de school wat betreft de regeldruk in de categorie professionals.

Doelstelling van het kabinet is om de regeldruk voor professionals in de publieke sector te verminderen. Weliswaar kan vanwege het ontbreken van een nulmeting niet worden aangegeven of deze ambitie wordt waargemaakt, maar dit neemt niet weg dat het mogelijk moet zijn de administratieve lasten die voor de school verbonden zijn aan de aanwijzing, in kaart te brengen. Dit inzicht kan voorts mogelijk fungeren als nulmeting, om zodoende de lasten verbonden aan toekomstige maatregelen in perspectief te plaatsen.

De Afdeling adviseert de administratieve lasten alsnog te kwantificeren.

De Afdeling advisering van de Raad van State geeft U in overweging in dezen een besluit te nemen, nadat aan het vorenstaande aandacht zal zijn geschonken.

De vice-president van de Raad van State, J.P.H. Donner.

Tekst zoals toegezonden aan de Raad van State: Besluit van ... tot wijziging van het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School BES in verband met het invoeren van Engelstalig onderwijs aan de Gwendoline van Puttenschool op Sint Eustatius

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, van 29 april 2015, nr. WJZ/755062(10521), directie Wetgeving en Juridische Zaken;

Gelet op artikel 117 van de Wet voortgezet onderwijs BES;

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van xx xxxxx xxxx, nr. xxxxx);

Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van xxx, nr. WJZ/xxxxxx (10521), directie Wetgeving en Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I. WIJZIGING TIJDELIJK BESLUIT SABA COMPREHENSIVE SCHOOL BES

Het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School BES wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt de begripsbepaling van school vervangen door:

school:

de Saba Comprehensive School of de Gwendoline van Puttenschool, tenzij het tegendeel blijkt,

B

Aan artikel 2 wordt na ‘van de wet’ toegevoegd: , en de Gwendoline van Puttenschool, bedoeld in artikel 2a van dit besluit.

C

Na artikel 2 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidend:

Artikel 2a. Gwendoline van Puttenschool

Tot een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip wordt de Gwendoline van Puttenschool aangewezen als inrichting voor voortgezet onderwijs als bedoeld in artikel 117 van de wet, en aansluitend daarop wordt de school bij beschikking aangemerkt als:

  • a. een school als bedoeld in één van de artikelen 13, 14, 15, 17 of 31 van de wet, of

  • b. een scholengemeenschap als bedoeld in artikel 123 van de wet, waarbij in de beschikking tevens wordt aangegeven welke scholen als bedoeld in de artikelen 13, 14, 15, 17 of 31 de scholengemeenschap omvat.

D

In artikel 3, eerste lid, wordt na ‘Saba Comprehensive School’ ingevoegd: en de Gwendoline van Puttenschool.

E

In artikel 14, derde lid, wordt ‘Artikel 14, derde lid’vervangen door: Artikel 13, derde lid.

F

Artikel 22 vervalt.

G

In artikel 24 wordt na ‘Saba Comprehensive School’ ingevoegd: en Gwendoline van Puttenschool.

ARTIKEL II. OVERGANGSRECHT INVOERING ENGELSTALIG ONDERWIJS OP DE GWENDOLINE VAN PUTTENSCHOOL

  • 1. Het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School en Gwendoline van Puttenschool BES vindt met ingang van 1 augustus 2015 toepassing op het eerste leerjaar aan de Gwendoline van Puttenschool en vindt successievelijk per volgend schooljaar toepassing op de opvolgende leerjaren.

  • 2. Met betrekking tot de leerjaren waarop het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School en Gwendoline van Puttenschool BES nog geen toepassing vindt aan de Gwendoline van Puttenschool, blijven van toepassing de bij of krachtens de Wet voortgezet onderwijs BES gegeven voorschriften, zoals luidend op 31 juli 2015.

  • 3. Dit artikel vervalt met ingang van 1 augustus 2021.

ARTIKEL III. INWERKINGTREDING

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 augustus 2015.

  • 2. Indien het Staatsblad waarin dit besluit wordt geplaatst wordt uitgegeven na 31 juli 2015, dan treedt het in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst en werkt het terug tot en met 1 augustus 2015.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

NOTA VAN TOELICHTING

Algemeen deel

1. Inrichting voor het voortgezet onderwijs

Op grond van artikel 117 van de Wet voortgezet onderwijs BES (hierna WVO BES of wet) kunnen inrichtingen voor voortgezet onderwijs als bedoeld in artikel 6, onderdeel e, van de wet worden aangewezen die voor bekostiging uit ’s Rijks kas in aanmerking komen. Artikel 117 van de wet biedt een grondslag voor een specifieke regeling voor de inrichting van het onderwijs, de examens, de rechtspositie en benoembaarheidsvereisten van het personeel en omtrent de bekostiging van een inrichting, waarbij zo nodig kan worden afgeweken van het bij of krachtens de wet bepaalde.

In artikel 207, onderdeel d van de wet is de enige school voor voortgezet onderwijs op Saba, de Saba Comprehensive School (SCS), reeds aangemerkt als inrichting voor voortgezet onderwijs. De bekostigingsvoorwaarden voor de SCS, en de wijze waarop daarmee wordt afgeweken van de wet, zijn neergelegd in het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School BES.

Met dit wijzigingsbesluit wordt de Gwendoline van Puttenschool (GvP) aangemerkt als inrichting voor voortgezet onderwijs als bedoeld in artikel 117 van de wet. Tevens wordt met dit wijzigingsbesluit voor de GvP geregeld dat dezelfde specifieke regeling voor de inrichting van het onderwijs, de examens, de rechtspositie en benoembaarheidsvereisten van het personeel en omtrent de bekostiging van een inrichting van toepassing is als die op de SCS van toepassing is.

De keuze om ook de GvP aan te merken als inrichting voor voortgezet onderwijs vloeit voort uit de beslissing om het Engels in te voeren als instructietaal in het onderwijs op Sint Eustatius. Bij brief van 8 oktober 2014 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de wijze waarop de aanbevelingen uit het haalbaarheidsonderzoek naar de instructietaal op Sint-Eustatius worden overgenomen.

Uit het onderzoek volgde de aanbeveling om het Engels als instructietaal in te voeren, met het Nederlands als sterke vreemde taal. Voor het algemeen vormend onderwijs is het onderwijsprogramma van Caribbean Examination Council (CXC), gericht op het Certificate of Secondary Education, aanbevolen. De examens van het CXC worden breed erkend, ook in Nederland. Voor het beroepsgerichte onderwijs is het Technical and Vocational Education and Training (TVET) programma op niveau 1 van de Heart Trust Foundation aanbevolen.

De onderwijsprogramma’s van CXC en TVET zijn voor de SCS reeds voorgeschreven in het Tijdelijk Besluit Saba Comprehensive School BES. Met het onderhavige besluit wordt dat besluit zodanig gewijzigd dat de regelgeving die geldt voor de SCS, ook van toepassing is op de GvP.

Met de keuze voor het Engels als instructietaal en bovengenoemde onderwijsprogramma’s is de verwachting dat de leerlingen een betere basis zullen krijgen en de leerresultaten over de hele linie zullen verbeteren. Bovendien zullen de leerlingen zowel een goede aansluiting hebben op het onderwijs in de regio als in Europees Nederland.

2. Tijdelijk besluit

De SCS heeft de afgelopen jaren al ervaring opgedaan met het CXC en TVET onderwijs, de GvP staat aan het begin hiervan. Alhoewel Saba verder is dan Sint Eustatius, maakte het onderwijs aan beide scholen in de afgelopen jaren een ingrijpende ontwikkeling door. Het eindresultaat voor de SCS, en zeker voor de GvP, is nog niet uitgekristalliseerd. Pas wanneer dat het wel het geval is, wordt de meer definitieve onderwijs- en examenstructuur van deze twee scholen in een besluit neergelegd. Het onderhavige besluit is dan ook een overgangsbesluit voor de tussenliggende jaren.

Om grip te houden op de kwaliteit van het onderwijs aan de scholen, zijn in dit besluit de bepalingen neergelegd die nodig zijn om waarborgen te bieden voor onderwijs van voldoende kwaliteit. Daarbij is niet gekozen voor een samenstel van gedetailleerde eisen, maar voor globale, algemeen gestelde regels waaraan door de beide scholen zelf inhoud moet worden gegeven. Door de invulling die de scholen geven aan de algemene regels, kunnen de scholen recht doen aan de specifieke context van het eiland.

De eisen zijn wel zodanig dat zij door de inspectie kunnen worden getoetst. Indicatoren voor die kwaliteit zijn bijvoorbeeld het opleidingsniveau van de leraren, de examenresultaten van de leerlingen en het niveau van de behaalde diploma’s. De inspectie zal handhaven aan de hand van een toezichtkader dat is ontwikkeld op basis van de bekostigingsvoorwaarden.

3. Overgang

De overgang naar het Engelstalige onderwijsprogramma vindt cohortgewijs plaats. Het nieuwe systeem zal met ingang van 1 augustus 2015 van toepassing worden op het eerste leerjaar van de GvP. De leerlingen die voor het eerst worden toegelaten tot het eerste leerjaar, zullen dan ook als eerste volgens de nieuwe bepalingen eindexamen doen, zodat in het schooljaar 2019–2020 het complete voortgezet onderwijs op Sint Eustatius volgens de nieuwe systematiek plaatsvindt.

In de leerjaren waarop dit besluit nog niet van toepassing is, zal het onderwijs blijven worden gegeven en zullen de examens worden afgenomen zoals geregeld in de WVO BES. De leerlingen in deze leerjaren zullen voldoende mogelijkheid krijgen om hun onderwijs binnen het huidige systeem af te ronden. In geval van leerlingen die doubleren of die voor het examen zijn gezakt, is het aan de school om in overleg met de betreffende leerling te beoordelen welk onderwijs en welk examen het meest aangewezen is.

Overigens hebben ook de leerlingen van de Gwendoline van Puttenschool de gelegenheid om staatexamens, bedoeld in artikel 116 van de wet, af te leggen. Het Staatsexamenbesluit VO BES blijft onverkort van toepassing.

4. Consultatie

Het bevoegd gezag van de Gwendoline van Puttenschool is geconsulteerd bij de totstandkoming van dit besluit. Daarnaast is ook het bevoegd gezag van de Saba Comprehensive School geïnformeerd over het ontwerp van dit besluit. Beide bevoegde gezagsorganen kunnen instemmen met de voorgelegde wijziging van het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School BES, die nodig is om het Engels als instructietaal in te kunnen voeren op Sint Eustatius. Voor de Gwendoline van Puttenschool wordt geheel aangesloten bij hetgeen op dit moment al in het besluit geregeld is ten aanzien van de Saba Comprehensive School.

Beide scholen benadrukken wel dat dit een overgangsbesluit blijft gedurende de periode waarin de meer definitieve onderwijs- en examenstructuur wordt uitgewerkt.

Gezien de beperkte reikwijdte en werking van dit besluit, is het niet voor internetconsultatie voorgelegd.

5. Financiële gevolgen

Dit besluit heeft geen consequenties voor de bekostiging van de Gwendoline van Puttenschool. Met de aanwijzing als inrichting voor voortgezet onderwijs als bedoeld in artikel 117 van de wet verandert er niets aan de wijze van de bekostiging. Deze is en blijft gebaseerd op de WVO BES. De Gwendoline van Puttenschool wordt gedurende de overgangsperiode ondersteund. Voor deze ondersteuning stelt het Ministerie van OCW tijdelijk extra middelen beschikbaar.

6. Administratieve lasten

Vanwege het ontbreken van een nulmeting voor regeldruk voor onderwijsinstellingen op alle drie de BES-eilanden zijn de administratieve lasten voor onderwijsinstellingen niet in kaart gebracht.

Het besluit heeft betrekking op de enige school voor voortgezet onderwijs op Sint Eustatius. Voor wat betreft regeldruk valt die in de categorie professionals. Het besluit heeft geen regeldrukgevolgen voor burgers of bedrijven.

7. Uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid

Het besluit is voorgelegd aan DUO voor een toets op de uitvoeringsgevolgen. Het besluit wordt uitvoerbaar geacht. DUO maakt wel nog de opmerking dat het telformulier voor de leerlingentelling aangepast zal moeten worden. Deze wijziging wordt meegenomen in lagere regelgeving.

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdelen A, B, D en G

Met deze wijzigingen wordt de reikwijdte van het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School BES uitgebreid naar de Gwendoline van Puttenschool. Dat wordt ook tot uitdrukking gebracht in de citeertitel van het besluit, die wordt aangepast.

Artikel I, onderdeel C

Met dit artikel wordt de Gwendoline van Puttenschool, overeenkomstig artikel 117 van de wet, aangewezen als inrichting voor voortgezet onderwijs. Bovendien wordt bepaald dat die aanwijzing tijdelijk is: als de aanwijzing wordt ingetrokken, wordt de school een school in de zin van de wet. Voor de Saba Comprehensive School geldt dat deze al in artikel 207 van de wet is aangemerkt als inrichting voor voortgezet onderwijs. Een vergelijkbare bepaling als artikel 2a ontbreekt dus in het besluit voor de SCS.

Overigens is de keuze om het Engels als instructietaal in te voeren in beginsel een duurzame keuze: het ligt niet in de verwachting dat de aanwijzing in de komende jaren zal worden ingetrokken.

Artikel I, onderdeel E

In artikel 14 wordt een onjuiste verwijzing gecorrigeerd.

Artikel I, onderdeel F

Het CXC en het TVET zijn op Saba niet op hetzelfde moment ingevoerd. Daarom was destijds voor het beroepsgerichte onderwijs op Saba een overgangsbepaling nodig (artikel 22 van het Tijdelijk besluit Saba Comprehensive School BES). Op Sint Eustatius worden de Engelstalige onderwijsprogramma’s CXC (voor het algemeen vormend onderwijs) en TVET (voor het beroepsgerichte onderwijs) tegelijkertijd ingevoerd. Er is nu dan ook geen behoefte aan een soortgelijke bepaling ten behoeve van de invoering van Engelstalige onderwijsprogramma’s aan de Gwendoline van Puttenschool.

Artikel 22 is voor de SCS inmiddels materieel uitgewerkt en kan dus vervallen.

Artikel II

Met dit artikel wordt de cohortgewijze invoering van het Engelstalig onderwijs aan de Gwendoline van Puttenschool geregeld. Op grond van het tweede lid blijven voor de leerlingen in de hogere leerjaren in beginsel de huidige eisen van toepassing.

Artikel III

Alles is erop gericht om dit besluit op 1 augustus 2015 in werking te laten treden, zodat de leerlingen die op die datum instromen in het eerste leerjaar, onderwijs volgens de nieuwe systematiek zullen volgen.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Naar boven