Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2015, 19673 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2015, 19673 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Staatssecretaris van Economische Zaken,
Gelet op het uitvoeringsbesluit nr. 2015/789/EU van de Commissie van 18 mei 2015 betreffende maatregelen om het binnenbrengen en de verspreiding in de Unie van Xylella fastidiosa (Wells et al.) te voorkomen (PbEG 2015, L 125) en artikel 2, eerste lid, van de Plantenziektenwet;
Besluit:
De Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 12r komt te luiden:
1. Onverminderd artikel 1 wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan onder:
Europese en niet-Europese isolaten van Xylella fastidiosa (Wells et al.);
alle voor opplant bestemde planten, met uitzondering van zaden, van de in bijlage I van uitvoeringsbesluit nr. 2015/789/EU opgenomen geslachten of soorten;
een professionele marktdeelnemer als bedoeld in artikel 1, onderdeel d, van uitvoeringsbesluit nr. 2015/789/EU;
uitvoeringsbesluit nr. 2015/789/EU van de Commissie van 18 mei 2015 betreffende maatregelen om het binnenbrengen en de verspreiding in de Unie van Xylella fastidiosa (Wells et al.) te voorkomen (PbEG 2015, L 125).
2. Gevoelige planten worden slechts op het grondgebied van de Europese Unie binnengebracht indien zij voldoen aan artikel 16 of artikel 17 van uitvoeringsbesluit nr. 2015/789/EU en zij, onverminderd artikel 12, bij binnenkomst in de Europese Unie overeenkomstig artikel 18 van het uitvoeringsbesluit nr. 2015/789/EU officieel zijn gecontroleerd en het schadelijk organisme niet is aangetroffen.
3. Gevoelige planten, die gedurende ten minste een deel van hun leven in een afgebakend gebied als bedoeld in artikel 5 van het uitvoeringsbesluit 2015/789/EU zijn geteeld, mogen niet worden vervoerd, tenzij wordt voldaan aan de voorwaarden van artikel 9 van uitvoeringsbesluit 2015/789/EU.
4. Van de ontvangst en levering van de in het derde lid bedoelde gevoelige planten en de gevoelige planten die door een overeenkomstig artikel 5 van uitvoeringsbesluit 2015/789/EU afgebakend gebied zijn vervoerd houdt de professionele marktdeelnemer een register bij overeenkomstig artikel 10 van uitvoeringsbesluit 2015/789/EU. De gegevens worden tenminste drie jaar bewaard.
5. De professionele marktdeelnemer meldt de levering en ontvangst van partijen planten als bedoeld in artikel 10, eerste en tweede lid, van uitvoeringsbesluit nr. 2015/789/EU onverwijld aan de Minister overeenkomstig artikel 10, vierde lid, van uitvoeringsbesluit nr. 2015/789/EU.
6. Gevoelige planten afkomstig uit derde landen waarvan bekend is dat het schadelijk organisme er voorkomt, mogen slechts in de Europese Unie worden binnengebracht als zij, onverminderd artikel 12, overeenkomstig artikel 18 van uitvoeringsbesluit nr. 2015/789/EU worden geïnspecteerd op de aanwezigheid van het schadelijk organisme en geen tekenen van aanwezigheid van het schadelijk organisme zijn gevonden.
7. Het binnenbrengen in de Europese Unie van voor opplant bestemde planten van Coffea, met uitzondering van zaden, van oorsprong uit Costa Rica of Honduras, is verboden.
8. Voor opplant bestemde planten van Coffea, met uitzondering van zaden, van oorsprong uit Costa Rica of Honduras, die vóór de datum van inwerkingtreding van dit artikel in de Europese Unie zijn binnengebracht, mogen worden verplaatst nadat de Minister hiervan op de hoogte is gebracht.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
's-Gravenhage, 12 juli 2015
De Staatssecretaris van Economische Zaken, S.A.M. Dijksma
Met deze regeling wordt uitvoering gegeven aan het uitvoeringsbesluit nr. 2015/789/EU van de Commissie van 18 mei 2015 betreffende maatregelen om het binnenbrengen en de verspreiding in de Unie van Xylella fastidiosa (Wells et al.) (hierna: Xf) te voorkomen.
Met dit uitvoeringsbesluit zijn de noodmaatregelen ter bestrijding van (Xf), die de Europese Commissie in 2014 bij uitvoeringsbesluit nr. 2014/497/EU heeft ingesteld, aangescherpt. Deze maatregelen zijn indertijd genomen naar aanleiding van een uitbraak van Xf in Italië. Deze uitbraak heeft grootschalige sterfte van olijfbomen tot gevolg.
Xf is een bacteriële ziekte die vooral schadelijk is voor olijf-, wijn- en citrusgaarden en voor steenvruchten. Van nature komt Xf in Europa niet voor en een doeltreffende behandeling voor besmette planten ontbreekt. Een besmetting van Xf kan tot ernstige economische schade leiden.
Aangezien deze bacterie via veel soorten planten en insecten kan worden verspreid, heeft de Europese Commissie besloten tot aanscherping van de noodmaatregelen.
De aanscherping houdt in dat voorlopig de import van planten genoemd in de bijlagen bij het uitvoeringsbesluit en afkomstig uit derde landen (buiten de EU) niet mogelijk is.
Import van genoemde planten vanuit deze landen is alleen dan weer mogelijk als een land schriftelijk bij de Europese Commissie heeft verklaard dat het betreffende land (dan wel een gebied binnen het land) vrij is van Xf, bij de zending een fytosanitair certificaat aanwezig is waarop vermeld is dat de zending afkomstig is uit een Xf-vrij land/gebied en uit steekproefsgewijze importinspectie op de aanwezigheid van het schadelijk organisme er geen aanwijzingen voor deze aanwezigheid is gevonden. Naar verwachting zal dit een zeer beperkt aantal zendingen betreffen, aangezien de vereisten zeer lastig zijn in te vullen door exporterende landen.
De Commissie plaatst de informatie die zij van de landen ontvangt die (deels) vrij zijn van Xf op een publiek toegankelijke website.
De bedoelde maatregelen gelden voor planten bestemd voor opplant (plants for planting), waarbij zaden zijn uitgezonderd van de maatregelen.
Voor opplant bestemde planten van Coffea, met uitzondering van zaden, en van oorsprong afkomstig uit Costa Rica of Honduras, mogen niet worden geïmporteerd, omdat gebleken is dat de fytosanitaire certificeringsprocedures van Costa Rica en Honduras niet kunnen waarborgen dat zendingen van Coffeaplanten vrij zijn van Xf. Een uitzondering wordt gemaakt voor de Coffeaplanten die vóór de toepassing van het uitvoeringsbesluit in de Europese Unie zijn binnengebracht. Deze planten mogen worden verplaatst binnen de EU nadat de verantwoordelijke officiële instantie hiervan op de hoogte is gebracht.
De import van de planten zoals vermeld in de bijlagen bij uitvoeringsbesluit nr. 2015/789/EU en afkomstig uit derde landen, buiten Europa, is voorlopig niet meer mogelijk. Wanneer derde landen vrij verklaard zijn van Xylella en als zodanig geregistreerd zijn op een EU-website is import van bedoelde planten weer mogelijk. Deze importen vallen onder het reguliere importsysteem.
Als gevolg van deze Regelingswijziging is er in twee gevallen sprake van een effect op de regeldruk.
1. Professionele marktdeelnemers die de in deze regeling bedoelde planten leveren of ontvangen, dienen de planten die tenminste een deel van hun leven geteeld zijn in een afgebakend gebied of door een dergelijk gebied zijn verplaatst, te registreren en deze gegevens drie jaar vanaf de datum dat de planten zijn geleverd te bewaren. Tevens stellen de professionele marktdeelnemers de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) in kennis van de ontvangst van partijen van bovenbedoelde planten.
Deze bepaling is van toepassing indien zich een besmetting voordoet en er een gebied van 10 km rondom de besmetting moet worden afgebakend. De ondernemers in het betreffende gebied krijgen met de maatregelen te maken, niet de gehele sector. Dit betekent dat het totale effect van deze registratie- en/of meldplicht op de regeldruk voor de sector als geheel niet te bepalen is. De algemene lasten voor de ondernemers in een afgebakend gebied zijn afhankelijk van het glastuinbouwgebied waar de besmetting en als gevolg daarvan de afbakening zich voordoet en het aantal ondernemers dat bedoelde planten uit deze gebieden teelt/verhandelt.
Ervan uitgaande dat een specialistisch medewerker een melding kan uitvoeren in ongeveer 15 minuten, mits de faciliteiten op orde zijn, betekent dit dat een melding ongeveer € 11,25 per keer kost.
In Nederland kan afhankelijk van het aantal bedrijven dat genoemde planten teelt/verhandelt in een afgebakend gebied en de omvang van zo’n gebied de administratieve lasten per melding variëren van circa € 5.600,– wanneer zo’n 500 bedrijven kunnen worden getroffen door de maatregelen (bijv. in het Westland) tot circa € 31.000,– wanneer zo’n 2.750 bedrijven met de maatregelen te maken kunnen krijgen (bijv. het boomteeltgebied in Boskoop). Hoeveel meldingen een bedrijf zal moeten verrichten is niet van te voren te bepalen.
Gezien de risico’s en de stringente maatregelen ter voorkoming van een Xylella-besmetting is het aannemelijk dat ondernemers zullen afzien van het verhandelen van planten uit afgebakende gebieden. In dat geval is er geen effect op de regeldruk.
2. Voor Coffeaplanten uit Costa Rica en Honduras die vóór de datum van inwerkingtreding van dit artikel binnen gebracht zijn in de Europese Unie geldt dat verplaatsing van deze planten ook bij de NVWA gemeld moet worden. Het handelsvolume is beperkt in omvang. Sinds begin 2014 ging het om circa 20 zendingen met een totale omvang van 5.500 planten binnengebracht door maximaal 10 importeurs. Een melding bij verplaatsing van planten uitgevoerd door een specialistische medewerker neemt circa 15 minuten in beslag mits de faciliteiten op orde zijn en kost circa € 11,25 per keer. Op basis van de gegevens over 2014 is de verwachting dat de administratieve lasten € 225,– bedragen.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt gepubliceerd. In verband met de noodzaak van tijdige uitvoering van de Europese besluiten is inwerkingtreding op zo kort mogelijke termijn aangewezen en wordt niet aangesloten bij een vast verandermoment, zoals opgenomen in het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr.309). Het kabinetsbeleid biedt de mogelijkheid af te wijken van vaste verandermomenten indien Europese regelgeving daartoe aanleiding geeft.
Uitvoeringsbesluit 2015/789/EU |
Bepalingen ter uitvoering van het uitvoeringsbesluit |
---|---|
Artikel 1 |
Artikel I (artikel 12r, lid 1, Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten) |
Artikel 2 |
Is reeds geïmplementeerd in bestaande regelgeving (artikel 16 Besluit bestrijding schadelijke organismen) |
Artikel 3 |
Is reeds geïmplementeerd in bestaande regelgeving (artikel 10 Plantenziektenwet) |
Artikel 4 |
Is reeds geïmplementeerd in bestaande regelgeving (artikel 2 en 3 Plantenziektenwet) |
Artikel 5 |
Behoeft geen uitvoering in regelgeving omdat er in Nl geen besmette zones zijn |
Artikel 6 |
Is reeds geïmplementeerd in bestaande regelgeving (Besluit bestrijding schadelijke organismen) |
Artikel 7 en 8 |
Behoeft naar zijn aard geen uitvoering in Nederlandse regelgeving |
Artikel 9 |
Artikel I (artikel 12r, lid 3, Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten) |
Artikel 10 |
Artikel I (artikel 12r, leden 4 en 5, Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten) |
Artikel 11 |
Is reeds geïmplementeerd in bestaande regelgeving (artikel 10 Plantenziektenwet) |
Artikel 12 |
Behoeft naar zijn aard geen uitvoering in regelgeving |
Artikel 13 |
Is reeds geïmplementeerd in bestaande regelgeving (Besluit bestrijding schadelijke organismen) |
Artikel 14 |
Behoeft naar zijn aard geen uitvoering in regelgeving |
Artikel 15 |
Artikel I (artikel 12r, leden 7 en 8, Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten) |
Artikel 16 en 17 |
Artikel I (artikel 12r, lid 2, Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten) |
Artikel 18 |
Artikel I (artikel 12r, lid 6 Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten) |
Artikel 19 |
Behoeft naar zijn aard geen uitvoering in regelgeving |
Artikel 20 en 21 |
Behoeft naar zijn aard geen uitvoering in regelgeving |
De Staatssecretaris van Economische Zaken, S.A.M. Dijksma
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-19673.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.