Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, nr. 641029/641031, tot plaatsing van borden F1 met onderbord (inhaalverbod, inhalen landbouwverkeer toegestaan) van bijlage I van het RVV 1990 op gedeelten van de provinciale weg N243 in de gemeenten Alkmaar en Beemster.
Logo Noord-Holland
 
Aanleiding
Voor de provinciale weg N243 tussen de kruising met de N242 in de gemeente Alkmaar en de kruising met de A7 in de gemeente Koggenland staat voor 2018 groot onderhoud gepland. Op dit moment wordt onderzocht welke maatregelen noodzakelijk zijn om er voor te zorgen dat de weg na de onderhoudsbeurt veilig en overeenkomstig de functie gebruikt kan worden. Als onderdeel van dat onderzoek heeft de provincie een communicatietraject gestart met de bewoners en de langs de weg gelegen bedrijven. In de bijeenkomsten die tot nu toe zijn gehouden kwam onder andere naar voren dat het wenselijk is om vooruitlopend op het onderhoudsproject het enige jaren terug op een deel van de N243 ingestelde inhaalverbod uit te breiden tot de gehele N243. Bewoners hebben aangegeven dat regelmatig verkeersonveilige situaties ontstaan door inhaalmanoeuvres.
 
Overwegingen
In het Provinciaal Verkeers- en Vervoer Plan is de N243 benoemd als gebiedsontsluitingsweg. Een van de basiskenmerken van een enkelbaans gebiedsontsluitingsweg is volgens de CROW richtlijnen dat het gemotoriseerde verkeer elkaar niet onderling kan of mag inhalen. De achterliggende gedachte is dat op plaatsen waar het verkeer zich met hoge snelheden verplaatst zoveel mogelijk moet worden voorkomen dat weggebruikers met een verschillende rijrichting met elkaar in conflict komen waardoor risico ontstaat op ongevallen met ernstige afloop.  
Wij menen dat het verzoek om uitbreiding van het inhaalverbod op de N243 aansluit op deze algemene verkeersveiligheidsprincipes. Daarnaast zal een uitbreiding van het inhaalverbod bijdragen aan eenduidigheid en herkenbaarheid van het op de N243 gewenste verkeersgedrag.
Uitbreiding van het inhaalverbod zal naar onze mening een positieve invloed hebben op de verkeersveiligheid.
 
Door de langs de N243 gelegen agrarische bestemmingen zal het landbouwverkeer van de rijbaan gebruik moeten maken. Om te voorkomen dat langzaam rijdende landbouwvoertuigen het overige verkeer te veel zullen hinderen vinden wij dat op locaties waar voldoende zicht- en inhaallengte aanwezig is,  het inhalen van landbouwvoertuigen mogelijk moet zijn.
Dit kan worden bereikt door onder de borden die een inhaalverbod aanduiden (borden F1 van bijlage I RVV 1990) een onderbord te plaatsen met de tekst “inhalen”, het pictogram van een landbouwvoertuig en de tekst “toegestaan”.
 
Op sommige delen van de N243 bevindt zich over enige lengte een doorgetrokken as-streep. Deze strepen zijn ooit aangebracht omdat ter plaatse onvoldoende zicht- of inhaallengte aanwezig is. Het gaat om locaties nabij kruispunten en bochten. De aanwezigheid van de doorgetrokken as-strepen brengt met zich mee dat weggebruikers ter hoogte van deze strepen niet mogen inhalen.
Om te voorkomen dat weggebruikers denken dat weer ingehaald mag worden zodra de doorgetrokken streep over gaat in een onderbroken streep, zullen de borden F1 steeds worden geplaatst op het punt waar de onderbroken as-streep begint.
 
Gelet op het karakter van de maatregel verwachten wij niet dat hierdoor belangen geschaad zullen worden.
 
Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit
Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor de plaatsing van borden F1 met onderbord een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen. Dit belang is genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.
 
Verplicht overleg
Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de nationale politie. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.
 
Bevoegdheid
De N243 is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.
 
BESLUIT
1. Door plaatsing van borden F1 van bijlage I van het RVV 1990 met onderbord op de provinciale weg N243 tussen de kruising met de N242 in de gemeente Alkmaar en de kruising met de Middenweg in de gemeente Beemster een inhaalverbod in te stellen, en door het plaatsen van onderborden het inhalen van landbouwvoertuigen toe te staan.
2. Van dit besluit mededeling te doen in De Staatscourant.
 
  •  
Haarlem, 7 juli 2015

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

Namens dezen,

F.J. van der Linden, sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

Mededelingen
1. Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 123, 2000 MD Haarlem.
U kunt telefonisch een folder aanvragen over de bezwaarprocedure (023-514 41 41) of voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.
 
2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met de heer J.C. van Everdingen, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 52 89.
 
Naar boven